Jump to content

Övergång mellan slang och rör


RSr

Recommended Posts

Hej!

Hur har ni andra löst övergången mellan bromsrören och slangarna?

Jag köpte skottgenomgång M10 (glöm ej beställa låsmutter) på en hydralfirma i sundsvall - länk till deras katalog - http://www.nbmhydraulic.com/pdf/Kat_1005sv_ren.pdf - artikelnummer 307-03-31 M10 x 1 conv skottgenomgång sid 15 i deras katalog. På det sättet får du en fast avslutning på bromsröret och en fast anslutning till bromsslangen - det är lätt att ordna ett fäste till denna skottgenomgång.

kenneth

Edited by kengren
Link to comment
Share on other sites

Problemet är att jag handlade slangar i veckan men missade helt tricket med skottgenomgång och köpte koppel som passade direkt mellan slang och rör. Men funkar det med två P klammer så blir det nog den lösningen. (Reserverar mig för eventuella felstavningar eller andra felsteg på tangentbordet efter flertalet vinglas :icon_oops:)

Link to comment
Share on other sites

Problemet är att jag handlade slangar i veckan men missade helt tricket med skottgenomgång och köpte koppel som passade direkt mellan slang och rör. Men funkar det med två P klammer så blir det nog den lösningen. (Reserverar mig för eventuella felstavningar eller andra felsteg på tangentbordet efter flertalet vinglas :icon_oops:/>)

Kolla vad Rickard svarar i denna tråd - en smart lösning och du behöver inte skottgenomgångar

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Kolla vad Rickard svarar i denna tråd - en smart lösning och du behöver inte skottgenomgångar

kenneth

Tror det blir denna lösning, annars måste jag fixa nya anslutningar på mina fina slangar.

Tack för de snabba svaren!

Link to comment
Share on other sites

Ja, inga sura miner vid SFRO 1 iaf.

Vid bakbromsarna kom jag på att jag har slangar med extra lång hangänga, så även efter dragning i botten på hongängan på röret finns det plats för en tunn mutter och ett enkelt fäste.

Link to comment
Share on other sites

Två klammer är okej men skottgenomföringar eller "lång" gänga är att föredra, inte minst för att det brukar bli mer lättmekat och prydligare.

Det viktiga är att inte slangens flex och rörelse belastar rören.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...