Jump to content

Insug Saab


Recommended Posts

Med Saabmotorerna blir det ofta trångt mellan bil och insug/spjällhus.

Det finns flera olika lösningar.

Det jag just nu är intresserad av är den varianten som några här har monterat: Att montera ett 9000-insug upp och ner.

Då får man spjällhuset framåt utan att svetsa om insuget och gasresponsen minskar inte som när spjällhuset sitter på en bit ifrån.

Men funkar det i verkligheten? Nån som kört så och har erfarenheter?

Edited by srylul
Link to comment
Share on other sites

Precis sånt som jag funderar på.

Spelar det nån funktionell roll att spridarna sitter upp och ner?

Vattentempgivaren sitter väl riktad in mot blocket, kommer den inte att hamna på samma plats? Eller finns det kylvattenkanaler i insuget?

Eftersom jag läst att nån av er har monterat insuget upp och ner, så utgick jag från att montaget var möjligt. Men har inte sett nån köra så.

Edited by srylul
Link to comment
Share on other sites

Vet inte om någon kör med insuget upp-och-ner faktiskt. Har du länk till något sånt bygge? När folk refererar till "vänt 9000-insug" refererar nog alla till ett omsvetsat.

Tittade på mitt nu och tempgivaren sitter mer i mitten (lodrätt) än vad jag mindes. Så tempgivaren är kanske inget problem.

När jag monterade mitt insug råkade jag vända packningen upp-och-ner. Vill minnas att jag upptäckte det eftersom ett hål inte passade. Var på väg att skära i packningen när jag insåg att den inte var symmetrisk. Men det är bra nära symmetriskt faktiskt.

Så vem vet, det fungerar kanske utmärkt? :)

Link to comment
Share on other sites

Jag vet en som kör ett 900/9-3 insug upp och ner. Det är kapat precis innan spridarna, vänt och svetsat igen.

Har dock inte sett något med inverterat 9000 insug , det brukar vara omsvestade i stil med Jockes.

Vad gäller spridarna skall de ju helst spruta i insuget som tänkt ( typ mot ventilen grovt förklarat) vänder man detta upp och ner kan du nog få "fenomen"

Så hitta någom med en svets och kopiera jocke och Rikard

(själv behöll jag insuget som det är och la en charge cooler bakom motorn)

Link to comment
Share on other sites

Man kan ju inte bara gissa. ;)/> Att kopiera är också en nödlösning. Vill kunna själv...

Steg ett blir att kolla om det mekaniskt funkar att vända det.

Steg två, är det ok att köra med, dröjer längre.

Ska gå till garaget i helgen och kolla steg ett.

Bekymret just nu är att spjällhuset kräver att jag sågar upp torpedväggen. Och att insugsrören blir så långa.

Christers insug är fantastiskt snyggt!

Edited by srylul
Link to comment
Share on other sites

Man kan ju inte bara gissa. ;)/>/> Att kopiera är också en nödlösning. Vill kunna själv...

Steg ett blir att kolla om det mekaniskt funkar att vända det.

Steg två, är det ok att köra med, dröjer längre.

Ska gå till garaget i helgen och kolla steg ett.

Bekymret just nu är att spjällhuset kräver att jag sågar upp torpedväggen. Och att insugsrören blir så långa.

Christers insug är fantastiskt snyggt!

Steg ett: Fail!

Den extra urfräsning i blocket som är för spridarna kan iofs skapas, men det är inte värt det.

Får kanske ett 900-insug av en bekant i helgen, det blir nästa test.

Annars får det väl bli ombyggnad. Såg nu att det även kan bli trångt framåt. Är det en dum ide att bara vinkla spjällhusfästet 90 grader?

Link to comment
Share on other sites

Fick 900-insuget igår.

Inklusive spridare, del av kabelhärvan, givare... Och spjällhuset! Enda det kostade var framlysena från donatorbilen.

Spjällhuset är ungefär hälften så långt (eller högt på 900) som 9000, så det blev ett icke-problem! Det ryms omoddat!

Enda som saknades var vajerfästet för farthållaren, men det får 9000-spjället donera.

Edited by srylul
Link to comment
Share on other sites

900 insuget har väl spjällhuset på ovan sidan blink.gif , i alla fall på mitt nya som ligger i garaget, det som brukar ta minst plats är ju turboinsuget till 9000 ,flytta spjällhuset framåt i körriktningen "bara". detta brukar vara det lättaste och snyggaste , om man inte gör ett ege insug förståss hypocrite.gif

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Med ett 900 insug så är tryckröret lite lägre än motorn, så det borde fungera.

Turbomotorerns har ett sånt här tryckrör:

900_tryck2.jpg

Utan turbo är det en låda istället, en sån här:

93_tryck2.jpg

Frågan är om det finns fördelar med lådan, under förutsättning att den blir tät och håller?

Tex att den kan buffra tryck för bättre respons. Eller blir det tvärtom?

Link to comment
Share on other sites

Med ett 900 insug så är tryckröret lite lägre än motorn, så det borde fungera.

%% Får du plats så är de ju en helt ok lösning , men du måste fått ner motorn lååångt för det brukar vara trångt där blink.gif, huven svänger ju ner

%% Min första motor installation (innan jag kom på bättre tankar) var en 9-5 motor med liknande insug (uppåt) en 90graders sväng direkt efter insuget med t5 spjäll efter

%% Din bygger ju ytterligare 7-10cm ? eller?

Frågan är om det finns fördelar med lådan, under förutsättning att den blir tät och håller?

Tex att den kan buffra tryck för bättre respons. Eller blir det tvärtom?

%% Skall du åka turbo är det röret som gäller , det andra insuget blir nog en rolig ballong vid 1 bar

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...