daromer Posted April 22, 2013 Posted April 22, 2013 (edited) Jaha då var det dags. Har i ca 7 år sniffat av och till på sidan. Har i 6.5 år ägt SFRO samt Haynes bygghandbok. Köpte för 3 år sedan hus där jag byggde verkstad samt lackbox. Jobbar egentligen med datorer... Har 2 barn och fru men nu är det dags att göra nåt eget. Räknar inte med någon snabb runda men... Så vad har jag gjort för att faktiskt kunna starta tråden? Jo jag har beställt material till ramen. Fick riktigt bra pris. Innan har en hel ram kostat i material minst 3500.... Ockerpriser. Men nu fick jag ett pris på 1100+moms för runt 90 meter sammanlagda rörbitar. Beställde även senaste SFRO boken. Även en AC/DC Tig med tillbehör. Samt bygger en mindre fräs som ska klara diverse mjukare material och kanske Alu. Så då kommer man till frågan. Vilken ram ska man använda o.s.v? Funderar på 400 alt 442. Motorn är planerat till en turbosnurra. Så specen ser ut som följande: Ram: McSorley 442E Motor: Saab 2,0t 150hk Växellåda: Opel Omega Bakaxel: Volvo 740/940 Framvagn: 140 spindlar Bromsar fram: 140 eller 240 Bromsar bak: Volvo 740 Fälgar: Det som finns i skrotbingen. Har en hög med alubitar liggandes för klädningen men räknar annars att köra en hel hög med glasfiber för karosseri. Planerat sätt så börjar jag tidigast om 2 veckor och kommer då uppbringa lite kort. Kommer Miga ihop det mesta och förmodligen miga de mindre synliga svetsarna för att sedan tiga allt synligt. Just nu står en MF35 i verkstan. La första lagret färg på axel motor och framvagn i morse. Ett lager till så ska den börja monteras ihop och förhoppningsvis komma ut i våren för att ge plats för ovan projekt. Mycke text och lite bilder... :)/>/>/>/> Så jag behöver ganska mycke grejer. Så har ni något till övers så säg till. Stolar, Glasfiber, rattstång, bakaxel, spindlar, motor, växellåda mm. Uppdaterar här vad som är inhandlat o.s.v när det lider. Vad som behövs (Och om någon har så pma) Bakaxel,Spindlar,Styrsnäcka/stång,Bromsar fram,Plast passande denna, Stolar, Edited November 16, 2013 by daromer Quote
Karlskrona Posted April 22, 2013 Posted April 22, 2013 En till med Saab motor:) behöver du glasfiber stolar så kolla min byggtråd Www.locost.bloggplatsen.se Quote
daromer Posted April 22, 2013 Author Posted April 22, 2013 Motorn är inte spikad men det är en enkel spis. Inte allt för tung men den har en snurra på sig. Funtade först på en Volvo T5a men dom är både för stora och tunga. Samt då hade man fått haft en vikt på närmare 1100kg :) Och de gamla volvosnurrorna känns nästan lite halvt omoderna. 200hk med chipet är lockande. Quote
Rikard Larsson Posted April 22, 2013 Posted April 22, 2013 Vi får snart ha en egen avdelning i "Våra bilar" med saab-motorer :) Helt rätt val :thumbsup: Och om vi nu ska vara noga så med ny programvara och originalturbo blir det nog närmre mer 220-230 hästar. Quote
cealm Posted April 22, 2013 Posted April 22, 2013 Välkommen daromer. MF35, snyggt, värm upp byggtråden med några bilder på den. Det är aldrig fel. Ramvalet är lätt. MCSorley 442E, där finns det som behövs. Ritning, rymlighet och allt. Jag skulle välja stelbakaxel som nr 1 eller kombinationen, det bästa av båda dvs de Dion som nr2. Quote
Rikard Larsson Posted April 22, 2013 Posted April 22, 2013 Mitt chassi är McSorley 400 och jag får utan problem plats med saab-motorn. Även med original vattenpump. Riktiga stolar har jag också och kan lätt kliva i och ur med ratten monterad. Har t.o.m. några cm mellan ryggplåten och stolen. Är 188 cm och väger 85 kg. Quote
daromer Posted April 22, 2013 Author Posted April 22, 2013 Tackar. Cealm, som sagt inte riktigt övervägt vad som passar bäst ännu. Hur mycke tyngre/större är den? Är lite orolig att den blir lite för hög :)/> Även jag är 189 och 85kg cirka. Pillar in lite kort på skärmar och huven som är lackade. Fick bli lite candy-röd på dem. Resterande orginal grå. Nu är traktorn tyvär en guldkalv så det är lite dumt att byta färg men tycker inte riktigt den färgen passade mig. Quote
cealm Posted April 22, 2013 Posted April 22, 2013 Snygg MFén är. Ser lite naken ut just nu fast en traktorkropp blir verkligen avklädd när allt skalas av. Vikt och längd på dig är inget problem vare sig för bok- eller 442E chassi och extra vikten på ramen är inte speciellt stor. För hög? Ingen Sevenbil är hög. Parkera bredvid en XC90 eller en amerikanskt jänkejärn. Det enda man ser är två svarta hål, avgasrörsmynningarna. Jag tycker 442E är bra för den rymmer allt om man vil och det gör ett bokchassi också men varför "skohorna ner" grejer om det inte behövs när ramen är på metervara och du kan välja. Nu gillar jag rymliga Sevenbilar så visst är jag parti i målet men innan du väljer slutgiltigt gör en lista med viktiga egenskaper för din bil. Sedan kolumn för 400, 442 442E mfl så får utvärdera tabellen. I och med att du har 400 som alternativ så har du faktiskt nästan sagt ja till 442E. 400 är en brednos, 442 är lite högre förlängd smalnos och 442E är det bästa ut 400 och det bästa ur 442. En rymlig brednos. Motorutrymmet ger möjlighet att enkelt få plats med allt och cockpit sammalunda. Quote
daromer Posted April 22, 2013 Author Posted April 22, 2013 Då är jag faktiskt nästan övertygad :) Ska kolla över ritningarna sedan och se. Är det 940 axeln som är den brede och passar bäst eller hur var det till den bredare ramen? Quote
Krolleg Posted April 22, 2013 Posted April 22, 2013 Om du nu gillar volvo så varför inte skaffa en T4 motor? :) Quote
daromer Posted April 22, 2013 Author Posted April 22, 2013 inbillar mig att det är lite dyrare? samt ingen kunskap om låda o.s.v. och tredje har ja fått för mig att saaben tål mer i "org" :) Quote
cealm Posted April 22, 2013 Posted April 22, 2013 740/940 är bredare Volvoaxlar. 240 smalare. Skillnanden mellan de två är runt 80mm. Jag har 740 den bil jag kör samt i den jag sålt (V8-bilen). Nuvarande bilar på G får 240 axlar men det beror på att jag - 1. råkar ha några sådana - 2. den bil som skall bli klar nu är byggd för just 240 Bygger jag fler bilar då är det 442E och 740 som gäller. Hmm kan det bero på att jag har två 740 axlar och blivit löjligt kär i just 442E-ramen, ingen vet säkert... Quote
daromer Posted April 24, 2013 Author Posted April 24, 2013 (edited) Hmm Spakställ med 3 pedaler samt 3 "kolvar" med sådan balansstav till bromsdelen. Är det värt 1700? Det är helt nytt. Dock ingår inga behållare. Då tillkommer frågan. Får man ha 1 behållare till alla 3? Passar på att fråga följande med som jag inte hittat så mycke om på forumet? (Sökningen suger och sidan är slö. Inte dags att byta hosting för den?) Vart köper man Noskon som passar 442E? Alt någon som vill gjuta av en plugg/kon eller låna ut ? Vart köper man coilovers. Bra pris är att föredra eller nån som har beg? Edited April 24, 2013 by daromer Quote
Rikard Larsson Posted April 24, 2013 Posted April 24, 2013 Tycker det låter billigt. 2500:- här http://www.streetperformance.se/pedalstall-obp-med-bromsvag/65114-0 Och ja, en behållare är ok. Många originalbilar har det så. Men det kräver ju lite volym på behållaren. Och det brukar finnas en skiljevägg inne i behållaren så inte bromsarna blir utan vätska om kopplingen pajjar. Quote
daromer Posted April 24, 2013 Author Posted April 24, 2013 Då är frågan om man ska ha locost pedaler eller om man ska satsa på detta som ja hittat :) Quote
daromer Posted April 25, 2013 Author Posted April 25, 2013 Tingat följande som ska köpas i helgen: Pedalställ Opel omega låda 25/28 740 bakaxel inkl bromsar och hela faderullen. Samt ska åka å glo på en saab 9000 som är helt rullande. Sedan så kan jag bidra med 2 bilder på ramen.... Quote
cealm Posted April 25, 2013 Posted April 25, 2013 Snygg 442E du har! Jag gillar ju den modellen. Quote
daromer Posted April 26, 2013 Author Posted April 26, 2013 Blev positivt överaskad idag. En Lokal ÅF hörde av sig idag och hade fått ta del av ett klagomål jag skickade in till en stålleverantör. Nämner inga namn rakt ut men ivf Stållev hade listpris på ca 21kr/meter. Jag ringde dem för att köpa men dom skickade mig till ÅF i mina trakter.. (Jag har F-skatt men planen var att köpa som priv. dock frågade dom inte vilket) Jag åker in till ÅF. Där får jag ett pris på ca 37kr/m . Oj tänker jag. Saftigt påslag för saker de har i lager... Samma pris som jag fått från mindre firmor tidigare men jag menar jag skulle tro att denna ÅF faktiskt köper in för under deras listpris. Jag gick därför och köpte direkt från Stena! Jag har köpt tidigare där för ganska mycke t ex armeringsmattor och annat. Inga som helst problem. Serviceminded delux. Och dessutom bra priser! Fick tillochmed några procent rabatt på de delarna som jag beställde fler av. Dvs pris under Tibnors prislista! Personen som ringde ville helt enkelt höra om hur det låg till. Om jag hade räknat in frakt o.s.v Samt att privat får i regel högre pris. Och ja sa som de var :) Personen skulle ta till sig och kolla över ev priser. Framförallt på material de har i lager. Känns kanske inte som om dom ska ta dubbelt så mycke som firman en bit bort gör. även om de är åf. :) Quote
daromer Posted April 27, 2013 Author Posted April 27, 2013 Jahopp. Bilen som jag bokade in att jag skulle kolla på imorgon blir det inget av... Fick precis som svar att han sålde den till en annan. Finns nog inget värre än sådant. Ingen som har en Saab motor liggandes? Gärna med 240mm svänghjulet :) Quote
Rikard Larsson Posted April 28, 2013 Posted April 28, 2013 På det igen bara. Finns gott om saabar:) Quote
Karlskrona Posted April 28, 2013 Posted April 28, 2013 Du skulle inte hämtat den i Växjö? För då är nog jag den skyldiga:) Www.locost.bloggplatsen.se Quote
daromer Posted April 28, 2013 Author Posted April 28, 2013 (edited) Jo :/ hehe.. Vad fick du den för måste jag fråga? Jo det brukar komma fler saabar. Finns ju ganska gott om dem hehe Spakställ samt växellåda ligger ivf här nu. Ska ta kort imorgon. Edited April 28, 2013 by daromer Quote
Karlskrona Posted April 28, 2013 Posted April 28, 2013 Oj:) jag betalade 2400 utan skatt och 17" fälgar. Tro det eller ej men den var nästan rost fri och allt fungerade förutom servon.Var bor du? Www.locost.bloggplatsen.se Quote
daromer Posted April 28, 2013 Author Posted April 28, 2013 Ja jisses hehe. Och till mig sa han 3500 utan skatt hehe... Ja då kan han ha det :prop: Bor utanför växjö. Alvesta närmare bestämt Quote
daromer Posted June 10, 2013 Author Posted June 10, 2013 Hittat en annan saab nu men var en före mig såklart som ska kolla på den så vi får se hur det går. Ivf har jag fått hem TIG-svetsen nu också. Var som igår man svetsade med TIG fastän jag knappt rört tig och när jag gjorde det så var de nästan 15 år sedan :hypocrite: Måste försöka leta upp bakaxel och spindlar nu också. Tror jag vet vart jag ska hitta detta. V Fråga: Vad för styrning hade ni rekomenderat? Quote
cealm Posted June 10, 2013 Posted June 10, 2013 Volvo 240 kuggstång nu när du dammat av TIG-kunskaperna och upptäckte att alla kunskaper fanns, dvs bara svetsa på. Du åker på att korta styrväxeln. eller vill du slippa det så köper du en Escort styrväxel med 2,4 rattvarv från tex Rally Design. Kostar runt 1,1 till 1,3kkr med frakt från England. Min gissning blir att du väljet alt 1, dvs Volvo 240. Quote
daromer Posted June 11, 2013 Author Posted June 11, 2013 Bilen hade inte sållts. Så släp bokat och imorgon åker jag. förhoppnignsvis med en bil hem. Oavsett vilket så ska jag dumpa av en bil samt massa saker på vägen. /D Quote
daromer Posted June 12, 2013 Author Posted June 12, 2013 En Vit saab 9000 står nu på gården. 2.0T -96a. Sliten ac/generatorrem samt nåt av spännhjulen som gnisslar. Ingen rök vid start och enligt ägaren så hade den inte tagit en droppe olja de 1500 mil de kört. Aldrig trimmad och tillochmed fungerande AC. Ska strippas frammåt helgen ivf så får man se vad man fått tag på. Quote
cealm Posted June 12, 2013 Posted June 12, 2013 --- och tillochmed fungerande AC.---- Suveränt!! Behåll den, ibland kan sommaren bli alldeles för varm. Quote
daromer Posted June 15, 2013 Author Posted June 15, 2013 Står och funderar på vilken kap jag ska ha. Denna har jag tittat på: http://verktygsboden.se/metallbandsagar/kallbandsag-g5010 Vad tror ni? Slippa att kapa med klinga hade varit fint. Ingen värme eller spån samt "tyst" Plasma har jag för all plåtkapning men för att kapa alla rör vettigt för att kunna tiga snyggt så borde ovan funka. Quote
Thomas Posted June 15, 2013 Posted June 15, 2013 En del såna sågar vill gärna gå lite snett. Klingan är mjuk i sidled. Quote
daromer Posted June 15, 2013 Author Posted June 15, 2013 Nja tigersåg :) Så du menar att en vanlig cirkelkap är bättre fastän de skitar ner mer och så? Quote
cealm Posted June 15, 2013 Posted June 15, 2013 Jag är Mig-svetsare och det är mer tolerant än Tig. Fast ett 25x25x2 rör är inte speciellt stort så vinkelfelen borde vara hanterbara, tycker jag. DEt behöver ju inte vara "sugpassning" även fast det är Tig. Passning räcker och då borde en tigersåg räcka. Quote
daromer Posted June 15, 2013 Author Posted June 15, 2013 Tänker mest att slippa stå för hand att kapa. Vill helst ha det auto. Dvs sätta in biten och sedan trycka på en knapp och efter en stund kommer bien fallandes :) Jag kan likväl miga allt men är lite sugen på att få fina sömmar med samt se det som mer träning på TIG fronten. (Även fast jag inte är dålig på det nu heller ) Quote
cealm Posted June 15, 2013 Posted June 15, 2013 (edited) Då blir det nog en kap av något slag. Jag köpte en kap på Jula som ser ut ungefär som denna Bauhaus-kap med artnr 1160106A. Jag har kapat några enstaka rör borde väl använda den lite mer är bara ett par gånger men jag köpte den kapen innan jag insåg Tigersågens förträfflighet. Gör man ett fäste i grovt och då menar jag en riktigt grov L-profil som stöd då är Tigersågen suverän. Edited June 15, 2013 by cealm Quote
daromer Posted June 16, 2013 Author Posted June 16, 2013 Cealm: Har du kort på ditt fäste? Låter intressant. Locost om det funkar :prop: Quote
cealm Posted June 16, 2013 Posted June 16, 2013 Fäste är nog fel ord när jag tänker efter för då är det något som sitter fast. Stöd är ett bättre ord. Sedan vinklar jag rören så det passar och kapar. Eftersom huvuddelen av alla rör till en Sevenbil bara har en "variabel vinkel" så fungerar en grov L-profil bra som det "vertikala" stödet. Med det stödet får jag den andra kapvinkeln tillräckligt bra för att passa en Mig. Många av rören har bara två raka snitt och då blir det ändå enklare. Quote
daromer Posted November 16, 2013 Author Posted November 16, 2013 Dags att återuppliva detta. Har börjat titta igen och nu är de snart dags. Köpt lite hjul och grejer till själva byggbordet som förhoppnignsvis börjas på i helgen. Så för tillfället letas det fortsfarande efter delar och tar gärna emot tips på delar så som: Bakaxel, Styrsnäcka, Spindlar, Glasfiberdelar och övrigt annat som kan behövas. Både nytt och begagnat men gärna inom en rimlig prisklass. T ex vart hittar man dämpare+ fjädrar? Vad är rekomenderat för bussningar och liknande? Saker som jag hade tänkt eller kan tänkas köpa nytt är t ex rörbitarna för att bygga a-armarna och liknande. Även p-ändar o.s.v. Tänkte om det går lägga en större beställning i helgen. Håller fortsfarande på att läsa igenom ett flertalet här på forumet för att skrapa ihop lite listor. Quote
daromer Posted November 17, 2013 Author Posted November 17, 2013 Snickrade ihop ett bord idag samt började så smått på ramen. Plattan på bordet är en tunn en och måste in och köpa en tjockare. Hade tänkt använda en 26mm jag hade liggandes men den hade fått fukt på sig och slagit sig i mitten. Så planen är nu även att jag ska dokumentera ner tiden det tar samt vart jag faktiskt köpt alla delar samt priser. Detta för att sedan lägga upp en liten "Manual" Så för tillfället behöver jag hjälp med ÅF för att köpa t ex delar till framvagnen och bakvagnen. Dvs svetssbara rör och annat som behövs för spindelleder och dylika saker. Quote
daromer Posted November 18, 2013 Author Posted November 18, 2013 Så här står den just nu. Fick några timmar till gjorda idag: Har fått tag på 2 spindlar nu samt ev en kuggstång från en 240. Så behöver fortsfarande lite leder samt övrigt material för framvang samt en bakaxel :)/> Quote
daromer Posted November 19, 2013 Author Posted November 19, 2013 (edited) Yeap. Några timmar till. Imorgon ska saaben rensas på lite småsaker till. Sedan åker den ut och inom någon dag till skroten så är det någon som behöver nåt så säg till. Bra växellåda och fin inredning bl a. Edited November 19, 2013 by daromer Quote
daromer Posted November 20, 2013 Author Posted November 20, 2013 Mestandels tvättat och plockat med kablar idag. Även beställt dämpare och fickk besked om att rör för bärarmar är på gång samt även intyg för just den batchen. blev 25*3 samt 35*3. De klenare fram och grövre bak. Orsaken till just 35 är att han förmodligen gjort nåt fel :) Men spelar mindre roll. Tror jag fick runt 108kr/meter för 25 röret och 35 röret var visst nåt som låg på hyllan sedan 2011 så det var ännu bättre rabatt på :) Bussningar och skruvar är på gång med och borde dyka upp på fredag. Samma gäller 140 spindlarna. Det som just nu saknas är 240 bromsar samt en 1031 bakaxel. Quote
daromer Posted November 21, 2013 Author Posted November 21, 2013 Lite mer saker som hänt under dagen. Fick lite motfrågor om dämparna då dom visst skulle sätta ihop ett kit och inte det ja beställde :) Kan ju inte bli sämmre. Lite sladdar till övers Det viktigaste utplockat Var även ner och hämtade en 20liters argon flaska. 5an var slut och ingen idee att fylla den lille då det är mycke svetsning kvar. Quote
daromer Posted November 23, 2013 Author Posted November 23, 2013 (edited) Borde denna funka utan modifikation? http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?cPath=900_1670&products_id=10620 Samt vet någon om eller vad för stigning o.s.v för ev brotch som behövs för dessa: http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?cPath=900_1670&products_id=7332 http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?products_id=11839 För att köras mot en 140 spindel? Sedan annan fundering. Har ni satt 20mm eller 25mm fyrkantrör för snedstagen i ytterkanten av ramen? I tunneln verkar många ha kört 20mm. Tillräkligt? Edited November 23, 2013 by daromer Quote
kengren Posted November 23, 2013 Posted November 23, 2013 (edited) Jag har kört 20 mm i kardantunneln allt annat 25 mm med ett undantag och det är 25 mm "runt" vid motorrummet, på utsidan kenneth Edited November 23, 2013 by kengren Quote
cealm Posted November 23, 2013 Posted November 23, 2013 Borde denna funka utan modifikation? http://www.rallydesi...oducts_id=10620 Jag har två av samma sort, en skall hamna i 6x4 bilen. För att köras mot en 140 spindel? 140 nedre spindelen behöver inte behandling med en brotch däremot över spindelen. Väljer du Transit styrled som övre spindelled finns info om kona, brotch mm i F.A.Q samlingstråd Rubrik Spindlar Sedan annan fundering. Har ni satt 20mm eller 25mm fyrkantrör för snedstagen i ytterkanten av ramen? I tunneln verkar många ha kört 20mm. Valfritt 20 eller 25, fyrkant eller runda rör. Jag har både 20 och 25 "lite blandat" i ytterram och tunnel. Quote
daromer Posted November 23, 2013 Author Posted November 23, 2013 (edited) Tackar. Funderar faktiskt på att köpa just den styrleden för att slippa krabba. Hmm mest döda länkar där till sakerna som behövs. Transitled ska ha lutning 1:8 om jag inte ser galet. Men den på jula finns inte kvar och ebay hittar ja inte rätt på. Något tips på vart man hittar eller om nån har? Passar föresten transitleden bolt on på ovan styrväxel eller på 240ns växel? Hittar inte vilken gänga som är där. Tyckte jag har läst faqen men hittar inte riktigt det jag söker :) Edited November 23, 2013 by daromer Quote
cealm Posted November 23, 2013 Posted November 23, 2013 --- Hmm mest döda länkar där till sakerna som behövs. Transitled ska ha lutning 1:8 om jag inte ser galet. Men den på jula finns inte kvar och ebay hittar ja inte rätt på. --- Alla grundlänkar fungerade. F.A.Q Samlingstråden länkar oftast till andra trådar i forumet, ibland är det hela tråden ibland är det del av tråd där länkningen startar. 1:8 men om Jula inte längre har finns det säkert på andra ställen en motsvarande brotch. DEt viktiga är att koniciteten är känd. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.