Jump to content

Vilken diameter?


Recommended Posts

Vilken diameter ska det vara på hålet till en spindelled från Volvo 140? Har fått lite olika mått;) den är 51mm utvändigt sen ska den ju pressas i så den borde väl vara ca 50,8? Någon som vet exakt? Hålet på plattorna jag köpte är 49mm och det måste ju vara för litet? Hjälp!!

Med vänlig hälsning,

Björn

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

Jag tyckte det såg lite upp och ner ut med vingarna på plåten. Räknar man annars med att det ska hålla med leden hängande ut på det där örat? Jag skulle nog haft en annan vinkel på bärarmsrören, så dom kom längre ut mot leden för att minska brytning.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Om du ska svarva en hylsa, varför inte svetsa rören mot den hylsan direkt ? och en trekantig plåt innanför till stötdämparfästet. Det blir ju lite kaka på kaka att pressa den i en plåt med en svetsad hylsa utanpå.

Link to comment
Share on other sites

Bra idé, jag köpte plåten när jag samlade grejer till bygget så jag har inte tänkt på något annat:) men åter till frågan är det någon som vet vilken diameter det ska vara?

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

Christer: du menar som family guy har gjort?

post-4892-13631952179273_thumb.jpg

Www.locost.bloggplatsen.se

Ja, och som jag också gjort. Minns inte hur jag tänkte, men jag svarvade med någon tiondel under, sen krympre ju även hylsan lite efter svetsningen.

Link to comment
Share on other sites

Jag bad en mekanisk firma borra ett 50 mm hål i en 4 mm tjock U-profil. Blev kanon passning.

Har hört att vissa spindelleder har en pil som ska peka åt något håll (framåt?). Mina var dock blanka, så jag bara pressade i dem.

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=4447&view=findpost&p=58535

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...