Jump to content

Gänga på Wilwood- 3/8, M10x1, eller vad?


erikjo

Recommended Posts

Hej

River i bromsar och skulle bara ner till Hydroskand och få nya fina stålspunna slangar tillverkade:

-Nä, Den hänr gängan känner vi inte igen - och vi har jobbat 100 år och sett alla gängor blev svaret.

Om vi börjar från början.

Jag har wilwood ok fram. Jag kan med fingerspitzgefuhl handkraft skruva in en M10x1 i ca 4 varv i mina wilwood ok men sen börjar det kännas stopp/trögt. Så första frågan blir - Vad är det sannolikt för gänga i den hål som sitter i ett wilwood ok? Är det en skadad M10x1 eller är det någon konisk historia?

Den anslutnings/övergångsnippel som sitter idag är mycket mycket lik en M10x1 på ena sidan, men på andra sidan är den oidentifierad av Hydroskand, samt av mig också givetvis. Det är INTE 3/8 UNF och INTE M10x1. Så vad är det då?

Samma problem i andra sidan av slangen, men sen går det tillbaka till M10x1.

Så, för att få gjort slangar till mig så måste jan nu byta ut mina anslutning/övergångsnipplar (ja, vad heter det egentligen?) till någon gänga med känd dimension så jag kan få nya stålspunna slangar.

post-5271-0-07876200-1362265807_thumb.jpg

Tack alla hjälpsamma - Jag är rookie - Vad är det för gänga och hur löser jag problemet?

MVH Erik

Edited by erikjo
Link to comment
Share on other sites

Hej

River i bromsar och skulle bara ner till Hydroskand och få nya fina stålspunna slangar tillverkade:

-Nä, Den hänr gängan känner vi inte igen - och vi har jobbat 100 år och sett alla gängor blev svaret.

Om vi börjar från början.

Jag har wilwood ok fram. Jag kan med fingerspitzgefuhl handkraft skruva in en M10x1 i ca 4 varv i mina wilwood ok men sen börjar det kännas stopp/trögt. Så första frågan blir - Vad är det sannolikt för gänga i den hål som sitter i ett wilwood ok? Är det en skadad M10x1 eller är det någon konisk historia?

Den anslutnings/övergångsnippel som sitter idag är mycket mycket lik en M10x1 på ena sidan, men på andra sidan är den oidentifierad av Hydroskand, samt av mig också givetvis. Det är INTE 3/8 UNF och INTE M10x1. Så vad är det då?

Samma problem i andra sidan av slangen, men sen går det tillbaka till M10x1.

Så, för att få gjort slangar till mig så måste jan nu byta ut mina anslutning/övergångsnipplar (ja, vad heter det egentligen?) till någon gänga med känd dimension så jag kan få nya stålspunna slangar.

post-5271-0-07876200-1362265807_thumb.jpg

Tack alla hjälpsamma - Jag är rookie - Vad är det för gänga och hur löser jag problemet?

MVH Erik

Har googlat en timme.

Kan det vara :

Withworth Rörgängor R (G) - (Brittisk Standard) BSP:

R1/8" - 28 ggr/tum (0,91 mm) - nominell y.d. 9,73 mm - borr 8,8 mm.

På mina existerande slangar? Finns det någon rationell anledning att man väljer den mer än att personen sannolikt var Britt?

Link to comment
Share on other sites

Det är 1/8 27 npt/f

I wilwood oken menar du eller?

Tror du mitt antagande ovan gällande bromsslangarna också är riktigt? (Withworth Rörgängor R (G) - (Brittisk Standard) BSP:

R1/8" - 28 ggr/tum (0,91 mm) - nominell y.d. 9,73 mm - borr 8,8 mm.)

Om ovan rätt så köper jag enklast

http://www.ebay.com/itm/Stainless-steel-braided-brake-lines-100-800mm-VENHILL-/181078834199?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item2a2923bc17

Om nu dessa gillas av SFRO.

Edited by erikjo
Link to comment
Share on other sites

Slangen du länkar till är 1/8 BPT och inte 1/8 NPT. Jag använde den här typen av adaptrar till mina ok, ingick vid köp av oken http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?products_id=8018

Tack - Men det var 2 okända saker.

Den ena saken var Wilwook oken - Där verkar alla vara ense om att det är 1/8 27 npt/f

Den andra frågan var gängan på "baksidan" av nipplarna, dvs där mina stålspunna slangar ansluter. Där gissade jag BSP R1/8 28 ggr/tum y.d. 9,73, borr 8,8. Om det är den så borde alltså slangarna i länken passa. (eller så gör jag som du säger och köper nya "hose fittings" så jag kommer in i M10x1 matchen). Det kanske är så att din ide är ett vinnardrag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...