RSr Posted February 22, 2013 Share Posted February 22, 2013 Hej! Hur har ni andra gjort när ni byggt era pedaler? Till gaspedalen använde jag små kullager från en skatboard, funkar det även till bromsen eller bör man försöka hitta någon bussning eller annat liknande som är lite mer stryktåligt? Har någon en bra bild eller ett tips på en bra lösning? //Rickard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swe7 Posted February 22, 2013 Share Posted February 22, 2013 Det funkar säkert bra med kullager men det tycker jag är lite overkill när det gäller pedaler. Jag har inte gjort mina bussnigar ännu men tänker använda mässing, för det har jag rätt så mycket liggande. Då blir det både bra och billigt(Locost). /Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted February 22, 2013 Share Posted February 22, 2013 MNR kör med mässingsbussnngar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted February 22, 2013 Share Posted February 22, 2013 Jag har svarvat bussningar i Delrin. Enkelt, billigt och lätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted February 22, 2013 Share Posted February 22, 2013 Det funkar säkert bra med kullager men det tycker jag är lite overkill när det gäller pedaler. Jag har inte gjort mina bussnigar ännu men tänker använda mässing, för det har jag rätt så mycket liggande. Då blir det både bra och billigt(Locost). /Peter Mässing är tjusigt men klart "overkill", iofs blänker det vackert om man putsar men då måste ju någon se att det blänker också. Jag svetsade samtliga pedaler enl ritningarna i Chris Gibbs bok och svarvade bussningarna i samma nylon som bärarmsbussningarna - billigt och enkelt. Har du mässing - go for it! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RSr Posted February 22, 2013 Author Share Posted February 22, 2013 (edited) Hittade just ett ställe man kunde köpa Delrin stavar i lagoma bitar, dom hade en hel del annat som kan vara bra att ha till bygget. http://www.maskindelen.se Edited February 22, 2013 by RSr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted February 22, 2013 Share Posted February 22, 2013 www.ironbill.se har också en del svarvämne och annat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
family guy Posted February 24, 2013 Share Posted February 24, 2013 Jag köpte färdiga PolyAmid-bussningar hos MecMove, smidigt om man inte har tillgång till svarv. Tror jag hittade sådana som passade direkt i de rörstumpar jag hade. MecMove Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 25, 2013 Share Posted February 25, 2013 Ja bara det inte blir sladdrigt i sidled så funkar väl både mässing o delrin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RSr Posted February 25, 2013 Author Share Posted February 25, 2013 Har beställt lite grejer från http://www.maskindelen.se så får väl se vad som dyker upp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RSr Posted March 2, 2013 Author Share Posted March 2, 2013 Då var paketet uthämtat. Smidigt att kunna köpa lite korta bitar. :) Dax att lära sig använda svarven på jobbet.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts