Jump to content

Rensa generator.


Antas

Recommended Posts

Generatorn på den införskaffade Cosworthmotorn sitter lågt monterad (under servopumpen).

Den är tämligen oljig och allmänt oren.

Törs jag rensa den med avfettning och högtryck eller är det lämpligare att helt demontera den och rensa detaljerna var för sej?

Antas

Otvättad

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Medan jag väntar på att snön ska åtgärdas av Herran så försöker jag åtgärda generatorn.

Den sitter lågt monterad på Cosworthmotorn och blir följdaktigt nersmetad med olja.

Hur i helve.. får man isär den? Måste diodbryggan lödas loss?

Antas

Misslyckad demontör.

post-291-0-27011700-1361551481_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Alla muttrar till pinnbultarna (långa skruvarna) runtom huset ska lossas. Annars funkar taktiken lossa allt du ser :)

Det kan underlätta att spänna upp kolen med ståltråd eller typ presentsnöre som du kan klippa av sen du återmonterat.

Link to comment
Share on other sites

De långa pinnbultarna (3 st) är omöjliga att få loss - än! Kampen mot materien fortsätter i morgon.

Måste diodbryggan lödas loss?

Har också lossat allt jag ser men likt förb.. sitter den ihop som om den vore gjuten!

För att komma ihåg hur allt sitter.. och satt.. har jag fotograferat allt (den digitala revolutionen har underlättat även för en analog gubbe).

I morgon fortsätter demonteringsaktiviteterna med oförminskad frenesi.

Tecknar jag denna fredagskväll i kojan uti nådens år 2013 under intagande av högkvalitévin i prisklassen under 50 riksdaler.

Antas

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Värm på utsidan av skruvarna, men inte för mycket, slagmejsel är bra också. Löd loss statorlindningarna från diodbryggan och var lite försiktig med våldet så du inte skadar statorlindningen när du ska bända isär gavlarna.

Link to comment
Share on other sites

Detta finns på plastskyddet på baksidan av generatorn.

Här finns fabrikat och ett nummer angivet - osäkert om det är något typnr, inga andra märkningar finns på generatorn. Iofs kan det finnas märkningar under smutsen.

post-291-0-03185100-1361613393_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Magneti Marelli är tillverkaren och jag skulle tippa på att det numret är artikelnumret på plastkåpan.

Finns det ingen märkplåt/klisterlapp som talar om vad det är för något?

Link to comment
Share on other sites

Ska skrapa av smutsen och kolla om det finns några märkningar/dekaler som kan underlätta identifieringen.

Generatorn känns bra i lagren, inga missljud, glapp eller annat men ack så mycket ingrodd smuts.

Har just kommit in efter att ha kört ut i Lule skärgård på havsisvägarna.

Vi har flera mil vägar ut till öarna i skärgården. Norrbottens skärgård består av ca 600 öar.

På en ö (Hindersön) finns många km väg och en välbesökt restaurang (Jopikgården). Vägarna är smala och det är lätt att skära ner i dikena, på 4 km drog vi upp 3 st bilar ur diket. Ibland är det bra att ha en bespottad "stadsjeep"!

Antas

Räddare av löjliga småbilar.

post-291-0-01670400-1361626210_thumb.jpg

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Det är fint där, vi klättrade ovetande ut innan avstickaren mot jopikgården hade öppnat förra (eller förrförra) året med min Alfa 4x4, möttes av en bmw x5 som stirrade mycket på oss. Visade sig att den delen av x5an fått veta att de kunnat åka genom isen när som helst :) Själv var vi i Ersnäs idag och spanade lite på tänkbara locost-fabrikslokaler.

Se om du blir klokare av dessa bilder http://forums.lr4x4.com/index.php?showtopic=22735

Link to comment
Share on other sites

Magneti Marelli är tillverkaren och jag skulle tippa på att det numret är artikelnumret på plastkåpan.

Finns det ingen märkplåt/klisterlapp som talar om vad det är för något?

Under smutsen hittade jag en märkningslapp!

Tyvärr har jag skrapat på den så den är till vissa delar oläslig - ska kolla på den närmare i morgon.

Link to comment
Share on other sites

Nu ger jag upp!

Har fått lös diodplattan, hittat delningsplanet mellan generatorhalvorna.

Provade att dra isär halvorna med en avdragare mot axeln - det enda som sker är att diodhållarna mot fältlindningen följer med åt "fel håll" dvs fältlindningen följer med generatorhalvan (inte sidan med kolen) och riskerar att brytas sönder.

Finns ingen skruv eller annan fastsättning av fältlindningarna mot generatorhalvorna.

Det blir nog att bita "i det sura äpplet" och köra med en smutsig generator!

Om jag tordes skulle jag spruta avfettning på den och rensa men då tar nog lagren skada (iofs förefaller vara helkapslade).

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Statorlindningen brukar fastna i halvorna, men lite värme och vibrationer löser problemet. Den är bara klämd mellan främre och bakre gaveln. Inte för mycket värme naturligtvis. Prova att bryta mellan främre gaveln och statorn med ett par skruvmejslar, det är oftast så jag gör när jag tar isär generatorer. Men å andra sidan, eftersom du fått loss diodplattan, och då spelar det ju ingen roll om statorn följer med den främre gaveln iom att lindningarna bara sitter i diodplattan.

Link to comment
Share on other sites

Statorn sitter fast med kopplingarna till diodhållaren (gul pil mot statorn och röd pil mot en av dioderna). OBS! Den röda pilen pekar på en suddig tråd som ska gå mot dioden. Detta eftersom statorn tycks följa med utåt från diodbryggan.

Undrar om det går att rensa generatorn med avfettning och försiktig duschning med varmt vatten, lagren förefaller vara helkapslade.

post-291-0-50221700-1361725316_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Resolut tog jag idag generatorhelve.. till Luleås största bilelverkstad.

Förhörde mej om hur att förfara.

Enl flera mekaniker kunde jag duscha generatorn med avfettning och sedan skölja utan att ta sönder den. Det var inga problem med lagren eftersom de är helkapslade och de ska utan problem vara täta.

Det enda som kan vara problem är om generatorn blir utsatt för glykol.

Nu ut i verkstan och dricka avfettning och spotta på generatorhelve...

Antas

Tvättare

Link to comment
Share on other sites

Fick du nån bra motivering till varför glykol skulle vara ett problem?? Det är ju harmlöst mot både metaller och gummi.

Nej, ingen motivering. Hmm... borde kanske ha frågat om det.

Link to comment
Share on other sites

Det var bara nytt för mig, har inte hört det förut. Ska höra med farsgubben om han har nån åsikt. Han har hållit på med start och generatorrenoveringar sedan 1955, och håller fortfarande på.. Det som oftast blir ett problem med oljeläckage, eller annan vätska, är att koldamm och annat runtflygande skräp gör så att kolen kärvar fast eller slits ner fortare. Men det är ju en sekundär verkan. Vanligt på tex Dieselbilar med vakumpumpen monterad på generatorn att det kom in olja som ställde till såna problem.

Link to comment
Share on other sites

Bra! Vill gärna ta del av hans erfarenhet.

På Cosworthen satt servopumpen ovanför generatorn, den satt även lågt placerad.

Mycket damm hade fastnat på generatorn i oljespill och läckage.

När jag kom hem i em tog jag en ny tänkarstund efter att ha dränkt den i avfettning och sedan sköljt av med vatten.

Diodförbindningarna som gick igenom gaveln lyckades jag få loss därefter var det en "baggis" att dra loss ena gaveln.

Den andra gaveln (kollektorsidan) har jag inte fått lös.

Kan du fråga din far hur den ska tas loss?

Vågar jag knacka på axeln eller pressa ut axeln? Hur går det med kollektorn, den måste ju också igenom lagret?

I morgon tänker jag uppsöka Momentum för att kolla om dom har lagret som syns på bilden (från insidan). Tänker byta lager för nöjets och förebyggandets skull.

Antas

Väl lagrad gubbe.

post-291-0-98578400-1361817949_thumb.jpg

post-291-0-98356500-1361817967_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nu är generatorn till Cosworthmotorn åtgärdad!

Fick lite hjälp av en klient att dra av lagren - fungerade perfekt!

Nya lager (SKF) inhandlades på Momentum till det facila priset av ca 300 SEK och det var det värt. Knappast nödvändigt att byta men kul och intressant var det.

Denna klump av ingrodd olja, damm, kolpartiklar och annan smuts är nu ren som ett barnars.......

Efter mycket tänkande och provande är den demonterad in i minsta detalj, allt rensat, lagren bytta och därefter ihopmonterad.

Nej, inget blev kvar på arbetsbänken!

Antas

Generatör

(+10c i Luleå idag!)

post-291-0-12223700-1361902139_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Remskivan på generatorn är rostig, hoppas att det kan ändras till "var".

Hushållet har som jag påtalat tidigare många användbara utensilier, denna gång citronsyra i pulverform.

Tänker prova att avrosta med citronsyrebad och sedan rostskyddsmåla.

Har blandat ca 30% i badet i förhoppningen att det ska räcka.

Undrar om skolans kemilektioner är tillräckligt? Ähh...jag gick ju i gymnasiet när vi räknade med räknesticka - känns mera tillförlitligt än datorer.

Återkommer med bild och text på resultatet (om det blir något!).

Antas

Experimentator

post-291-0-01054500-1361978360_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Här kommer resultatet av kemikaliernas jobb efter 24 tim.

Vissa rostrester finns kvar på insidan av remhjulet men i övrigt har det fungerat perfekt med citronsyra löst i vatten.

Lösningen antog en vacker rostbrun färg allt längre tiden gick, jag rörde om några gånger och borstade på rosten med en stålborste några gånger.

Nu till grundmålning och därefter lackfärg.

Bifogar även en bild på generatorn monterad på Cosworthmotorn, där framgår hur rostigt generatorremhjulet (puh.. vilket ord!) var och hur generatorn såg ut före demontering.

post-291-0-98910600-1362069213_thumb.jpg

post-291-0-19878900-1362069246_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Är inte citronsyra vänligare mot huden och allt annat runt omkring?

Hmm... fosfor ger associationer till andra världskrigets brandbomber som innehöll fosfor.

Coca Cola innehåller fosforsyra. står på burken

Link to comment
Share on other sites

Mängden fosforsyra i Coca Cola måste vara mikroskopiskt liten annars vore drycken hälsovådlig.

Tror nog att det måste till starkare blandningar för att få acceptabel effekt.

Link to comment
Share on other sites

Mängden fosforsyra i Coca Cola måste vara mikroskopiskt liten annars vore drycken hälsovådlig.

Tror nog att det måste till starkare blandningar för att få acceptabel effekt.

Jag har använt mig av fosforsyra som jag köpt på färgaffär, 1 liter kostar cirka 40 kr, tror att den skall spädas 1:10. Mycket effektivt, har använt hinkar i badrummet i lägenheten - det har "puttrat" på lite gott - hustrun har inte varit glad. Om det finns lite koppar på det som görs rent ser man det genom att det blir "blått eller var det grönt" - det är några år sedan jag höll på - det kan finnas något fel på det jag skriver

kenneth

Edited by kengren
Link to comment
Share on other sites

Ska fara till färgaffären och köpa fosforsyra innan dom stänger.

Tänker prova den metoden på konsollen till tändspolen till Cosworthen.

Spännande!

post-291-0-00602700-1362149581_thumb.jpg

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Cintronsyra kan man hälla ut i avloppet, det bör man väl inte med fosforsyra, eller!?

(Använde mycket citronsyra förr men har helt gått över till elektrolys)

Edited by Jonas
Link to comment
Share on other sites

Ska fara till färgaffären och köpa fosforsyra innan dom stänger.

Tänker prova den metoden på konsollen till tändspolen till CVosworthen.

Spännande!

Tror att fosforsyran är på 40%, skall då spädas till 4% - efter något dygn gjorde jag en ny sats och körde klart - ytan ser ut på samma sätt som när man använder punktbläster på bilens stenskott.

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Åter från färgaffären.

Fosforsyra finns inte att tillgå inom hela färgbranschen, sannolikt pga miljöskäl angav dom.

Däremot fick jag köpa en hel burk citronsyra för en 50-lapp.

De rekommenderade att jag blandade i tapetklister för att "kletet" skulle ligga kvar på objekten.

post-291-0-12882300-1362153861_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Åter från färgaffären.

Fosforsyra finns inte att tillgå inom hela färgbranschen, sannolikt pga miljöskäl angav dom.

Däremot fick jag köpa en hel burk citronsyra för en 50-lapp.

De rekommenderade att jag blandade i tapetklister för att "kletet" skulle ligga kvar på objekten.

Fosforsyra används i moderna diskmaskiner som diskmedel, jag är 100% säker på detta. Skall försöka komma till min "färgaffär" i morgon och kolla under vilket namn detta medel säljes. Det här är inget man skyltar om att det innehåller fosforsyra. Återkommer förhoppningsvis i morgoneftermiddag.

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Jag har använt mig av fosforsyra som jag köpt på färgaffär, 1 liter kostar cirka 40 kr, tror att den skall spädas 1:10. Mycket effektivt, har använt hinkar i badrummet i lägenheten - det har "puttrat" på lite gott - hustrun har inte varit glad. Om det finns lite koppar på det som görs rent ser man det genom att det blir "blått eller var det grönt" - det är några år sedan jag höll på - det kan finnas något fel på det jag skriver

kenneth

Hustrur blir sällan glada när man sysslar med "kreativ verksamhet".

Vid ett tillfälle hade jag renoverat en utombordare på köksbordet. Passade på när "kökshäxan" var på krogen med vänninorna. Kl 24:00 kom hon hem tillsammans med väninnorna för att inmundiga te. Rosenrasande väckte hon mej och krävde att utombordaren skulle UT omedelbart!! Jag tycker att det var kränkande och fullständigt ovederhäftigt krav! Nog fan måste man väl få ha en trevlig och intressant utombordare på köksbordet!

Har en kompis som tvättade sin Fiat 600 motor i badkaret - gick alldeles utmärkt.... tills hustrun kom hem!

Kvinnor är konstiga som inte förstår moderna mäns behov.

Min Skottske kollega brukar säga "modern man has a hard time".

Link to comment
Share on other sites

Jag har en burk av nedanstående produkt väntade i garaget, har ännu inte hittat speciellt att testa det på.

http://www.biltema.se/sv/Hem/Stad-och-tvatt/Rengoring-och-doft/Kaustiksoda-36931/

...då i elektrolysbad för att ännu mer skynda på processen :)

Trovärdig källa för otroende http://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20101228/rostborttagning-med-strom-elektrolys

Link to comment
Share on other sites

Jag har en burk av nedanstående produkt väntade i garaget, har ännu inte hittat speciellt att testa det på.

http://www.biltema.se/sv/Hem/Stad-och-tvatt/Rengoring-och-doft/Kaustiksoda-36931/

...då i elektrolysbad för att ännu mer skynda på processen :)/>/>

Trovärdig källa för otroende http://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20101228/rostborttagning-med-strom-elektrolys

Kolla denna länk - http://www.thordohlssonskemiska.se/produkter-/syra-tvaettmedel.aspx ett företag som säljer fosforsyra, finns både i sundsvall och luleå. Produkten heter FC45 och jag har köpt 1 litersflaskor på en vanlig färgaffär i sundsvall. Medlet är mycket starkt men fungerar bäst i svag koncentration (starkare lösning ger inte bättre resultat) - du får späda produkten ordentligt och byta bad. kemilektionen kan fortsätta, lycka till

kenneth

Edited by kengren
Link to comment
Share on other sites

Jag har en burk av nedanstående produkt väntade i garaget, har ännu inte hittat speciellt att testa det på.

http://www.biltema.se/sv/Hem/Stad-och-tvatt/Rengoring-och-doft/Kaustiksoda-36931/

...då i elektrolysbad för att ännu mer skynda på processen :)/>

Trovärdig källa för otroende http://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20101228/rostborttagning-med-strom-elektrolys

Inköpt kaustiksoda och zinkanod på Biltema.

Experimenterandet fortsätter, nu blir det även elektrolys.

Måste nog vänta tills snöstormen lägger sej och helst även till + grader. Känns lite ängsligt att hålla på i garaget med tanke på knallgasen.

Antas

Experimentör

post-291-0-03727300-1362243732_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Soda och zink... Vad innehåller den använda lösningen och vad gör ni med den?

Jag använder själv Natriumbikarbonat och järnanod, fungerar kanon och använd lösning = smutsigt saltvatten (som han hällas ut i avloppet).

En fördel till är att det är lättare att få till en anod med större yta än det man avrostar, bara att lägga en plåt i botten av baljan.

Link to comment
Share on other sites

Soda och zink... Vad innehåller den använda lösningen och vad gör ni med den?

Jag använder själv Natriumbikarbonat och järnanod, fungerar kanon och använd lösning = smutsigt saltvatten (som han hällas ut i avloppet).

En fördel till är att det är lättare att få till en anod med större yta än det man avrostar, bara att lägga en plåt i botten av baljan.

Här kommer en bra länk på rostrengöring - det är en av locostbuilders uk mest visade tråd http://www.locostbuilders.co.uk/viewthread.php?tid=9158 - här finns mycket matnyttigt

kenneth

Link to comment
Share on other sites

@Jonas - Kaustiksoda är bara mycket starkare och därmed också elakare. Egentligen inget man vill använda om man inte måste. Stänk i ögonen är tex MYCKET obra. Likaså tror jag, någon får rätta mig om jag har fel, också att zink och järnplåt är utbytbart. Zinc är nog lite "bättre" men säkerligen inget som spelar roll.

Link to comment
Share on other sites

Det är just det jag menar, varför använda frätande och ev miljöfarliga (om man spolar ut det i avloppet) grejor när det fungerar kanon med järn och saltvatten!?

Link to comment
Share on other sites

Mitt råd är också:låt bli kaustiksoda och zinkanod

Använder själv en 50l murarbalja med c25l vatten och målarsoda samt en batteriladdare och en anod av vanlig järnplåt

finns bra beskrivning i tidigare angiven tåd här på forumet.

Fungerar klockrent har man inte själv sett resultatet tror man inte det är möjligt.

Vi har kört spindlar, bromsskivor, nav mm med ett fantastiskt resultat

Framför allt ganska harmlösa kemikalier så mitt råd är åter : låt bli kaustiksodan.

Lars

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...