Jump to content

Bult och skruv etc. Vilka?


Martin

Recommended Posts

Jag antar att man vill ha rätt sorts bult, skruv mutter etc när man skruvar ihop saker i en sjua.

Hur vet man vad man skall ha och var hittar man det? Jag antar att man inte bara springer in på byggvaruhuset och köper första bästa, eller är det så enkelt?

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

En skruv blir väl en bult när man sätter dit en mutter o dom är väl gänga på ?

Martin ! Tror att de dom flesta bult, skruvar, brickor mm du hittar på "byggvaruhuset" duger till ett sjua bygge.

Link to comment
Share on other sites

En skruv blir väl en bult när man sätter dit en mutter o dom är väl gänga på ?

Nej.

Bultar har, per definition, inga gängor.

Skruvar har gängor, både innan och efter man har skruvat på en mutter.

Du tänker på "bultförband", men det heter skruvförband.

Saxat från Wikipedia...

"Bult används ofta lekmannamässigt och vardagligt som benämning på en lite större cylindrisk skruv, ofta med sexkantshuvud till vilken en mutter skruvas. Enligt fackmannamässig terminologi saknar en bult gängor och låses med exempelvis friktion, en sprint såsom saxpinne eller spännstift."

Edited by Peter M
Link to comment
Share on other sites

Nej.

Bultar har, per definition, inga gängor.

Skruvar har gängor, både innan och efter man har skruvat på en mutter.

Du tänker på "bultförband", men det heter skruvförband.

Saxat från Wikipedia...

"Bult används ofta lekmannamässigt och vardagligt som benämning på en lite större cylindrisk skruv, ofta med sexkantshuvud till vilken en mutter skruvas. Enligt fackmannamässig terminologi saknar en bult gängor och låses med exempelvis friktion, en sprint såsom saxpinne eller spännstift."

Detta va lite roligt onödigt vetande :) , men det verkar stämma då även nationalencyklopedin säger "bult, ogängad stång eller pinne, avsedd att sammanfoga maskindelar e.d. med. "

Tror det fått sitt vardagliga tal från engelskans bolt. för bolt på engelska är en vad vi normalt kallar bult.

Link to comment
Share on other sites

--- Hur vet man vad man skall ha och var hittar man det? Jag antar att man inte bara springer in på byggvaruhuset och köper första bästa, eller är det så enkelt? ---

Ja, nästan om du väljer kvalité 8.8 så kommer du långt. En Sjua sammfogas till huvuddel med svetsen. Det som skruvas ihop som är av vitalbetydelse är fram- och bakvagn, bältesfästen och tillhörande båge samt att drivlinan sitter fast. Kardan mm har du normalt de skruvar som hör till kardanan. Normal standard är M12 8.8. Det som det handlar om är att märkningen 8.8 eller motsvarande streck och prickar verkligen är vad den utger sig för att vara.

Ref till röd SFRO-bok sid 176 till 179.

Link to comment
Share on other sites

Första siffran står för brottgränsen 8 = 800 Mpa, 10 = 1000 Mpa och 12 = 1200 Mpa. Andra siffran står för vid vilken procent av brottgränsen sträckgränsen ligger 8 = 80% och 9 = 90%.

Link to comment
Share on other sites

Första siffran står för brottgränsen 8 = 800 Mpa, 10 = 1000 Mpa och 12 = 1200 Mpa. Andra siffran står för vid vilken procent av brottgränsen sträckgränsen ligger 8 = 80% och 9 = 90%.

För att det ska bli lite lättare att räkna på kan man använda Newton per kvadratmillimeter.

1 MPa = 1 Newton per kvadratmillimeter.

Lika viktigt som att ha rätt kvalitet är att skruvar som sitter i fästöron inte belastas på den gängade delen. Har sett många bilar där skruvarna till A-armarna i framvagnen är för korta och därmed belastas gängan i stället för den ogängade delen.

Jag köpte skruvar med rätt längd på den ogängade delen och sågade sen av den del av gängan som stack utanför muttern.

Link to comment
Share on other sites

Ok, lite bättre koll nu.

Jag tror jag får de flesta bultar (ja, jag vägrar byta term) som behöver vara lite bättre i mitt kit. Sedan noterade jag vid ett besök hos biltema, som för övrigt hade slut på alla saker jag skulle köpa, att deras bultar var märkta 8.8 så då verkar den biten lugn.

Link to comment
Share on other sites

Bra att veta. Swedol ligger dock på fel sida vägtullarna medans Hornbach (där jag tidvis nästan bor) ligger på rätt sida. Swedol får ta vid där Hornbach brister. Finns även en butik i Ringön som nog inte säljer annat än skruv och mutter.

edit: Din länk var kanske ännu bättre för de är på rätt sida tullarna :)

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

För att det ska bli lite lättare att räkna på kan man använda Newton per kvadratmillimeter.

1 MPa = 1 Newton per kvadratmillimeter.

Lika viktigt som att ha rätt kvalitet är att skruvar som sitter i fästöron inte belastas på den gängade delen. Har sett många bilar där skruvarna till A-armarna i framvagnen är för korta och därmed belastas gängan i stället för den ogängade delen.

Jag köpte skruvar med rätt längd på den ogängade delen och sågade sen av den del av gängan som stack utanför muttern.

Det är viktigt att ha rätt förspänning på bultarna så de inte belastas på fel sätt, friktionen mellan innerhylsan och fästörat ska vara större än skjuvkraften. Dvs innerhylsan i bussningen ska inte röra sig i fästörat.

Link to comment
Share on other sites

Det är viktigt att ha rätt förspänning på bultarna så de inte belastas på fel sätt, friktionen mellan innerhylsan och fästörat ska vara större än skjuvkraften. Dvs innerhylsan i bussningen ska inte röra sig i fästörat.

Word!! Jag regerade på samma sak. I bultförband ska klämkraften mellan bultskalle och mutter (mutter till mutter om man har studbolt) hålla samman delarna, och friktionen mellan innerröret och fästörat i detta fallet ska hålla innerröret fast. Det har inget att göra med gänga eller inte, i så fall har ju bulten lossnat och man har ett helt annat problem.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Word!! Jag regerade på samma sak. I bultförband ska klämkraften mellan bultskalle och mutter (mutter till mutter om man har studbolt) hålla samman delarna, och friktionen mellan innerröret och fästörat i detta fallet ska hålla innerröret fast. Det har inget att göra med gänga eller inte, i så fall har ju bulten lossnat och man har ett helt annat problem.

Visst, det funkar förmodligen med gummibussningar, men med uniballs vågar jag inte chansa. Förr eller senare blir det glapp i uniballen och märker man inte det så har man snart bankat ett ovalt hål i fästörat. Har sett ett och annat ovalt hål och det är inte alls kul att behöva svetsa och härja i ett lackat chassie. Min tolkning av det är att när uniballen glappar orkar inte friktionsförbandet hålla emot. Då skadar det inte med extra bra passning mellan skruv och chassie.

Skruvar man med helt vanliga standardbilar så upptäcker man att på alla bilar (I alla fall de jag meckat med.) har tillverkaren sett till att det inte är den gängade delen som vilar i fästöronen. Finns förmodligen en anledning till det.

Link to comment
Share on other sites

Absolut ska man se till att ha rätt längd på skruvarna, det blir ju en andra säkerhet, men det var mer vikten av klämkraften som håller samman delarna jag fokuserade på. Släpper bulten, så glappar det ändå, om du inte har presspassning på delarna och upptäcker det i tid, innan det förstör hålen. Om uniballen glappar i kulan, ska ändå inte hålen bankas upp, då har man för dålig annliggningsyta och klämkraft mellan öronen. Man ser ju ibland uniballs monterade utan bussning, och då lär ju kulan äta sig in i fästena eftersom kulan är väldigt tunn runt hålet, och plåtarna ganska mjuka, med lossnad bult som följd.

Link to comment
Share on other sites

Tips är att använda momentnyckel med rätt åtdragningsmoment för alla känsliga skruvförband. Det finns tabeller som är bra för att hitta i princip rätt förspänning på de olika skruvarnas storlek och kvalitet. Ett enligt mig alltför dåligt utnyttjat område för hemmamekare....

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju alla möjliga fina momentverktyg, problemet är att man inte har alla modeller i ett garage. Då blir det på känsla i stället.. Inte rätt. Men funkar för det mesta. Hur många drar tex hjul och bromsok på bruksbilen med momentnyckel??

Link to comment
Share on other sites

Hur många drar tex hjul och bromsok på bruksbilen med momentnyckel??

Jag drar alltid hjulen med momentnyckel. Mest för att jag är så disträ.

Går man runt bilen i lugn och ro och drar med momentnyckeln så är risken mindre att man glömmer spänna fast ett, eller flera, hjul. :prop:

Link to comment
Share on other sites

Drar också alla hjul till bilar med momentnyckel. Lättast att vara säker på att de går att lossa igen smidigt och att hjulen stannar kvar. Som en GPS, lite fördummande men får hjärnan att slippa tänka på det också..

Har fyra olika momentnycklar, varav tre är sådana som du kan byta ut huvudet på, t.ex. till en öppen fast nyckel som man lättare kommer åt med.

Många fabrikstillverkarde bilar har mutterdelen av skruvförbandet fastsvetsat och löser problemet med ev. slitage på gängsidan på det sättet. Kanske något för våra bilar också.

Link to comment
Share on other sites

Drar också alla hjul till bilar med momentnyckel. Lättast att vara säker på att de går att lossa igen smidigt...

WORD. 120 Nm och efterdra efter några dagar.

Finns inget värre än när man varit hos Ali på hörnan och han spänt muttrarna med monstermutterdragaren :angry:

Link to comment
Share on other sites

WORD. 120 Nm och efterdra efter några dagar.

Finns inget värre än när man varit hos Ali på hörnan och han spänt muttrarna med monstermutterdragaren icon_angry.gif

Det låter som om Ali är en däckhandlare.. 515.gif Men det viktigaste är att göra rent mellan skivan och fälgen, samt smörja gängan och konan. Det är inte bara topplocksbult som ska smörjas och momentdras..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...