Martin Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Jag antar att man vill ha rätt sorts bult, skruv mutter etc när man skruvar ihop saker i en sjua. Hur vet man vad man skall ha och var hittar man det? Jag antar att man inte bara springer in på byggvaruhuset och köper första bästa, eller är det så enkelt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Bultar ska du undvika för de har inga gängor. :icon_smartass1: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest micke r1 Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 En skruv blir väl en bult när man sätter dit en mutter o dom är väl gänga på ? Martin ! Tror att de dom flesta bult, skruvar, brickor mm du hittar på "byggvaruhuset" duger till ett sjua bygge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 (edited) En skruv blir väl en bult när man sätter dit en mutter o dom är väl gänga på ? Nej. Bultar har, per definition, inga gängor. Skruvar har gängor, både innan och efter man har skruvat på en mutter. Du tänker på "bultförband", men det heter skruvförband. Saxat från Wikipedia... "Bult används ofta lekmannamässigt och vardagligt som benämning på en lite större cylindrisk skruv, ofta med sexkantshuvud till vilken en mutter skruvas. Enligt fackmannamässig terminologi saknar en bult gängor och låses med exempelvis friktion, en sprint såsom saxpinne eller spännstift." Edited January 19, 2013 by Peter M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Nej. Bultar har, per definition, inga gängor. Skruvar har gängor, både innan och efter man har skruvat på en mutter. Du tänker på "bultförband", men det heter skruvförband. Saxat från Wikipedia... "Bult används ofta lekmannamässigt och vardagligt som benämning på en lite större cylindrisk skruv, ofta med sexkantshuvud till vilken en mutter skruvas. Enligt fackmannamässig terminologi saknar en bult gängor och låses med exempelvis friktion, en sprint såsom saxpinne eller spännstift." Detta va lite roligt onödigt vetande :) , men det verkar stämma då även nationalencyklopedin säger "bult, ogängad stång eller pinne, avsedd att sammanfoga maskindelar e.d. med. " Tror det fått sitt vardagliga tal från engelskans bolt. för bolt på engelska är en vad vi normalt kallar bult. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 --- Hur vet man vad man skall ha och var hittar man det? Jag antar att man inte bara springer in på byggvaruhuset och köper första bästa, eller är det så enkelt? --- Ja, nästan om du väljer kvalité 8.8 så kommer du långt. En Sjua sammfogas till huvuddel med svetsen. Det som skruvas ihop som är av vitalbetydelse är fram- och bakvagn, bältesfästen och tillhörande båge samt att drivlinan sitter fast. Kardan mm har du normalt de skruvar som hör till kardanan. Normal standard är M12 8.8. Det som det handlar om är att märkningen 8.8 eller motsvarande streck och prickar verkligen är vad den utger sig för att vara. Ref till röd SFRO-bok sid 176 till 179. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted January 20, 2013 Author Share Posted January 20, 2013 Tackar! Om det står annat än 8.8 hur vet jag om den är bättre eller sämre? Dvs hur ser skalan ut? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Första siffran står för brottgränsen 8 = 800 Mpa, 10 = 1000 Mpa och 12 = 1200 Mpa. Andra siffran står för vid vilken procent av brottgränsen sträckgränsen ligger 8 = 80% och 9 = 90%. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Här kan du läsa dej till det mesta du behöver veta i ämnet...... Länk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Första siffran står för brottgränsen 8 = 800 Mpa, 10 = 1000 Mpa och 12 = 1200 Mpa. Andra siffran står för vid vilken procent av brottgränsen sträckgränsen ligger 8 = 80% och 9 = 90%. För att det ska bli lite lättare att räkna på kan man använda Newton per kvadratmillimeter. 1 MPa = 1 Newton per kvadratmillimeter. Lika viktigt som att ha rätt kvalitet är att skruvar som sitter i fästöron inte belastas på den gängade delen. Har sett många bilar där skruvarna till A-armarna i framvagnen är för korta och därmed belastas gängan i stället för den ogängade delen. Jag köpte skruvar med rätt längd på den ogängade delen och sågade sen av den del av gängan som stack utanför muttern. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted January 20, 2013 Author Share Posted January 20, 2013 Ok, lite bättre koll nu. Jag tror jag får de flesta bultar (ja, jag vägrar byta term) som behöver vara lite bättre i mitt kit. Sedan noterade jag vid ett besök hos biltema, som för övrigt hade slut på alla saker jag skulle köpa, att deras bultar var märkta 8.8 så då verkar den biten lugn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 (edited) Swedol har mycket bultar skruvar. Specialskruv (tum) finns bl.a. på http://www.hitta.se/g%C3%B6teborgs+skruvcenter+ab/g%C3%B6teborg/dMs_mUGbbk?vad=g%C3%B6teborgs+skruvcenter+ab&var= Edited January 20, 2013 by Jocke4U Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted January 20, 2013 Author Share Posted January 20, 2013 (edited) Bra att veta. Swedol ligger dock på fel sida vägtullarna medans Hornbach (där jag tidvis nästan bor) ligger på rätt sida. Swedol får ta vid där Hornbach brister. Finns även en butik i Ringön som nog inte säljer annat än skruv och mutter. edit: Din länk var kanske ännu bättre för de är på rätt sida tullarna :) Edited January 20, 2013 by Martin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Haha, tror att ett besök på Swedol betalar sig inkl vägtullarna jmfr md Göteborgs Skruvcenter :) Sen är väl lite vägtull en spott i havet när man skall bygga bil :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 För att det ska bli lite lättare att räkna på kan man använda Newton per kvadratmillimeter. 1 MPa = 1 Newton per kvadratmillimeter. Lika viktigt som att ha rätt kvalitet är att skruvar som sitter i fästöron inte belastas på den gängade delen. Har sett många bilar där skruvarna till A-armarna i framvagnen är för korta och därmed belastas gängan i stället för den ogängade delen. Jag köpte skruvar med rätt längd på den ogängade delen och sågade sen av den del av gängan som stack utanför muttern. Det är viktigt att ha rätt förspänning på bultarna så de inte belastas på fel sätt, friktionen mellan innerhylsan och fästörat ska vara större än skjuvkraften. Dvs innerhylsan i bussningen ska inte röra sig i fästörat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 (edited) Det är viktigt att ha rätt förspänning på bultarna så de inte belastas på fel sätt, friktionen mellan innerhylsan och fästörat ska vara större än skjuvkraften. Dvs innerhylsan i bussningen ska inte röra sig i fästörat. Word!! Jag regerade på samma sak. I bultförband ska klämkraften mellan bultskalle och mutter (mutter till mutter om man har studbolt) hålla samman delarna, och friktionen mellan innerröret och fästörat i detta fallet ska hålla innerröret fast. Det har inget att göra med gänga eller inte, i så fall har ju bulten lossnat och man har ett helt annat problem. Edited January 20, 2013 by Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Word!! Jag regerade på samma sak. I bultförband ska klämkraften mellan bultskalle och mutter (mutter till mutter om man har studbolt) hålla samman delarna, och friktionen mellan innerröret och fästörat i detta fallet ska hålla innerröret fast. Det har inget att göra med gänga eller inte, i så fall har ju bulten lossnat och man har ett helt annat problem. Visst, det funkar förmodligen med gummibussningar, men med uniballs vågar jag inte chansa. Förr eller senare blir det glapp i uniballen och märker man inte det så har man snart bankat ett ovalt hål i fästörat. Har sett ett och annat ovalt hål och det är inte alls kul att behöva svetsa och härja i ett lackat chassie. Min tolkning av det är att när uniballen glappar orkar inte friktionsförbandet hålla emot. Då skadar det inte med extra bra passning mellan skruv och chassie. Skruvar man med helt vanliga standardbilar så upptäcker man att på alla bilar (I alla fall de jag meckat med.) har tillverkaren sett till att det inte är den gängade delen som vilar i fästöronen. Finns förmodligen en anledning till det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Absolut ska man se till att ha rätt längd på skruvarna, det blir ju en andra säkerhet, men det var mer vikten av klämkraften som håller samman delarna jag fokuserade på. Släpper bulten, så glappar det ändå, om du inte har presspassning på delarna och upptäcker det i tid, innan det förstör hålen. Om uniballen glappar i kulan, ska ändå inte hålen bankas upp, då har man för dålig annliggningsyta och klämkraft mellan öronen. Man ser ju ibland uniballs monterade utan bussning, och då lär ju kulan äta sig in i fästena eftersom kulan är väldigt tunn runt hålet, och plåtarna ganska mjuka, med lossnad bult som följd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Vi verkar ganska överens om det där. :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Tips är att använda momentnyckel med rätt åtdragningsmoment för alla känsliga skruvförband. Det finns tabeller som är bra för att hitta i princip rätt förspänning på de olika skruvarnas storlek och kvalitet. Ett enligt mig alltför dåligt utnyttjat område för hemmamekare.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Där man kommer åt ja... Tyvärr tenderar det att vara trångt och bökigt, särskilt inre bärarmsinfästningar. :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Det finns ju alla möjliga fina momentverktyg, problemet är att man inte har alla modeller i ett garage. Då blir det på känsla i stället.. Inte rätt. Men funkar för det mesta. Hur många drar tex hjul och bromsok på bruksbilen med momentnyckel?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Hur många drar tex hjul och bromsok på bruksbilen med momentnyckel?? Jag drar alltid hjulen med momentnyckel. Mest för att jag är så disträ. Går man runt bilen i lugn och ro och drar med momentnyckeln så är risken mindre att man glömmer spänna fast ett, eller flera, hjul. :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Drar också alla hjul till bilar med momentnyckel. Lättast att vara säker på att de går att lossa igen smidigt och att hjulen stannar kvar. Som en GPS, lite fördummande men får hjärnan att slippa tänka på det också.. Har fyra olika momentnycklar, varav tre är sådana som du kan byta ut huvudet på, t.ex. till en öppen fast nyckel som man lättare kommer åt med. Många fabrikstillverkarde bilar har mutterdelen av skruvförbandet fastsvetsat och löser problemet med ev. slitage på gängsidan på det sättet. Kanske något för våra bilar också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Drar också alla hjul till bilar med momentnyckel. Lättast att vara säker på att de går att lossa igen smidigt... WORD. 120 Nm och efterdra efter några dagar. Finns inget värre än när man varit hos Ali på hörnan och han spänt muttrarna med monstermutterdragaren :angry: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 WORD. 120 Nm och efterdra efter några dagar. Finns inget värre än när man varit hos Ali på hörnan och han spänt muttrarna med monstermutterdragaren Det låter som om Ali är en däckhandlare.. Men det viktigaste är att göra rent mellan skivan och fälgen, samt smörja gängan och konan. Det är inte bara topplocksbult som ska smörjas och momentdras.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.