Martin Posted January 17, 2013 Share Posted January 17, 2013 Jag vet att det finns trådar kring detta men de verkara alla vara knutna till en renovering (dvs att man plockar ned motorn i molekyler). Har någon tips på någon länk där man kan läsa lite om tips och tricks kring att snygga till motorn man plockat ur donatorn innan man stoppar den i sin "nya" bil? Mina googlesökningar får bara fram vanlig motortvätt (med motorn i bilen) och total renovering. Jag vill veta om det finns bra saker att tänka på/göra när motorn är komplett men utplockad för att den inte skall se ut som skräp när man stoppar den i sin ram med alla andra uppfräshade bitar. Antar att det mesta ger sig själv men det finns alltid bra saker att lära sig av de som gjort det förr som man inte kommer på själv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted January 17, 2013 Share Posted January 17, 2013 Det är nog svårt att inte säga det vanliga, avfettning och varmvatten, borsta bort lös rost och färg och sedan måla. Akta eldelarna bara, och om du ser var det har läckt olja så är det enklare att byta packningar och packboxar när motorn är lös. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 17, 2013 Share Posted January 17, 2013 Plugga hål för vevhusventilation m.m. så du inte får in vatten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted January 17, 2013 Share Posted January 17, 2013 Jag älskar bromsrengöring dyr men kannnnnon :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 17, 2013 Share Posted January 17, 2013 Avfettning med duschflaska samt att pensla avfettning därefter tar du högtryckstvätten gärna om du kan koppla på lite varmt eller i alla fall ljummet vatten. SEdan får vara lite "försiktig" med högtrycken men motorerna tål mycket. Du kan förarbeta med att spruta in WD40 eller liknande i insuget och i avgasutblåset sedan stoppar du in trasor och täpper till. Efter tvätten tar du bort alla trasor sprutar in lite med WD40 och tar fram "hårfönen" eller i alla fall en värmefläkt och blåser på motorn så torkar den fint. Eller har du varmt garage kan det också räcka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted January 17, 2013 Share Posted January 17, 2013 (edited) Avfettning med duschflaska samt att pensla avfettning därefter tar du högtryckstvätten gärna om du kan koppla på lite varmt eller i alla fall ljummet vatten. SEdan får vara lite "försiktig" med högtrycken men motorerna tål mycket. Du kan förarbeta med att spruta in WD40 eller liknande i insuget och i avgasutblåset sedan stoppar du in trasor och täpper till. Efter tvätten tar du bort alla trasor sprutar in lite med WD40 och tar fram "hårfönen" eller i alla fall en värmefläkt och blåser på motorn så torkar den fint. Eller har du varmt garage kan det också räcka. Cealm glömde nämna att du absolut måste tvätta av med förtunning eller bromsrengöring innan du målar. Att måla på yta som är tvättad med kallavfettning är som att måla på en väldigt tunn oljefilm. Ser fint ut men flagnar när motorn blir varm. (Fråga INTE varför jag vet det.) :banghead:/> Edited January 17, 2013 by Peter M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henke_HJCC Posted January 17, 2013 Share Posted January 17, 2013 Jag körde med wurths avfettning först i pumpflaska. Dimmade ett lager var 10 minut i ca 1h sen hetvattentvättade jag allt. Inte högtryck utan vanligt och då rann skitet bara av. Sen efter de körde jag med cellulosa thinner i en annan pumpflaska. Med en liten tandborste kommer man åt över allt där man missade med avfettningen. Sen är de rocka på färg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 17, 2013 Share Posted January 17, 2013 Peter M: Njaaa, kan vara olika på färg till färg kanske. Jag har behandlat två B230 och en V8 på samma ohemula sätt och färgen fäster hur fint som helst. Så jag glömde inte att berätta något jag hade inget behov av att "eftertvätta". Fråga mig inte varför färgen sitter stenhårt. Det är Biltema färg till råga på allt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mostwanted Posted January 18, 2013 Share Posted January 18, 2013 Om man som mig råkade glömma oljetråget i ett stark alkaliskt rengöringsmedel(pH 12,8) över natten och den blev riktigt grådassig o ful... finns det nått knep, förutom autosol, att ta till för o få den blank igen? :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mostwanted Posted January 18, 2013 Share Posted January 18, 2013 glömde säga att det är ett aluminium tråg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 glömde säga att det är ett aluminium tråg. I min ungdom försökte jag att göra ren en motorcykelmotor i kaustiksoda - pH 11 - motorn fick ligga i under natten - på morgonen när jag skulle spola av den så var aluminiumet helt uppluckrat det var bara att slänga bort hela motorn (husqvarna 120 cc) - det som är gjort är gjort det är svårt att backa processen kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Alfanol är kanon men kan fräta. Mekonomen har det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.