steel Posted January 14, 2013 Posted January 14, 2013 (edited) Hej, nu är det dags för nästa bygge: 31:a Roadster med förhöjt 7:a chassie. Skriver mer senare, datorn har hakat sig två !!! ggr och all text försvunnit !!!Donator V40 2.0tLåda Aisin 34-40LE, med växelpaddlar.Axlar volvo 740Kaross 31:a roadster, Åbergs Glasfiberkarosser i Gävle.Donator demonterad :Kabelhärva före, efter och överblivetMotorpaket :Axlar och motor i jigg:Pär Edited May 20, 2016 by steel Quote
cealm Posted January 14, 2013 Posted January 14, 2013 Skall bli kul att följa den här kärran från start till mål. steel, nästan mitt på bilden med kabelhärvan tycker jag mig se en blå kabel som plötsligt övergår till gul. Möjligt att jag ser fel men jag vill bara nämna det så det inte blir trassel med elsystemet. I övrigt hittade jag inga uppenbara fel. Kolla upp det är du snäll bara så inget går fel vid provstart. Quote
Karlskrona Posted January 14, 2013 Posted January 14, 2013 Häftigt bygge!! :) Www.locost.bloggplatsen.se Quote
gka Posted January 14, 2013 Posted January 14, 2013 Mycket intressant! Har du tänkt dela karossen i olika paneler som du kan "klä på" ramen då, lite som på en Westfield? Quote
steel Posted January 15, 2013 Author Posted January 15, 2013 Tack, cealm för att du är så skarpsynt, ska kolla kablarna omgående. Vore ju synd om det blev problem senare :) Har alltid gillat Hot Rods och då framför allt 31-32 Roadster Hi Boy. När hör Hot Rod tänker man automatiskt på V8. Men nej, inte här !! Enda anledningen att bygga med V8, i mina öron !, är ljudet, ingen dålig anledning iofs !!! Men låg vikt = prestanda och väghållning. När jag byggde 7:an valde jag Volvos femcylindriga vitmotor GLT på 170 hkr som är en trevlig motor med behagligt motorljud men är begränsad då det gäller trimning. Därför har jag efter mycket funderande valt 2.0t, fyrcylindrig lågtrycksturbo vitmotor på 160 hkr i orginal, vilket ger ca 780 kg bilvikt. Hos den motorn ( och dess bröder T4 ) finns det potential upp mot 800 hkr, om man vill !!!! Se X40nordics forum för intresserade. Har en T4 -00 motor i garaget... I 7:an hade jag M90 manuell låda, därför har jag valt automat i denna, Aisin 34-40LE , men ska ha växelpaddlar, finns en kille på turbobricks samt en byggare på savarturbo.se, väldigt intressant byggtråd, Rekord C Coupe med Volvo 24V, som byggt om styrningen till paddlar. Fränt !!! Angående chassiet ska jag bygga liknande Factory Five, och som svar på tidigare fråga, tänkte jag "trä" karossen över chassiet. Alltså helt fristående chassie med alla funktioner och sedan bara karossen över alltihop med ev någon kontakt för lyse bak etc. Bygger med 40x40x2 och kryssning med 30x30x2 samt en helbur i 42x3. Denna gång ska chassiet byggas runt motor och axlar och inte tvärtom så man slipper flytta på allt. Det finns en byggtråd på rejsa.nu med inspiration se Sväng-Rod 2012 -34 coupe/corvette C5. Bygger framvagn och knåpar på caden f.n. Pär Låg vikt = prestanda och väghållning, med vitmotor 2.0 Quote
Rikard Larsson Posted January 15, 2013 Posted January 15, 2013 Spännande bygge! Länka gärna till trådarna om växellådskonverteringen, låter spännande. Quote
steel Posted January 17, 2013 Author Posted January 17, 2013 Hej, här är länken till växelpaddlarna, den svenska:http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=14184&start=240 Ska troligen hämta karossen på måndag, kan då mäta upp vart torpeden och bakväggen hamnar så jag kan få ut de sista måtten till chassiet, sedan blir det vinkelslips och svetsorgie nästa helg. Har börjat tillverka delar till fram och bakvagn samt mätt upp styrväxeln och beställt delar till styraxeln från Mooneyes Sweden i Kyrkbyn. Pär Quote
steel Posted January 18, 2013 Author Posted January 18, 2013 (edited) Hej, har nu ritat lite cad:Roadster Sammanställning.pdf Samt tillverkat lite fästen. Pär Fattades massa streck på PDF:en Edited January 20, 2013 by steel Quote
Kilkenny Posted January 19, 2013 Posted January 19, 2013 Coolt bygge! Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote
steel Posted January 22, 2013 Author Posted January 22, 2013 (edited) Hämtade karossen igår. Väldigt fin finish och passform och Åberg själv var väldigt trevlig och tillmötesgående. Finns fler väldigt fina karossmodeller.Får bli en trefönsters coupe bara man får ordning på chassiet.Har nu mätt och ritat och mätt och ritat. Måste börja bakifrån med infästning av bakaxel för att kunna bestämma höjd på stolar pedalställ osv. för att kunnafå en placering i höjdled av karossen i förhållande till chassiet. Tyvärr verkar det som om jag måste flytta torpeden ( såga bort).Var tvungen att gå ut och svetsa lite för att nollställa skallen.Gjort färdigt bärarmarna och kortat styrväxeln. Edited May 20, 2016 by steel Quote
Jonas Posted January 23, 2013 Posted January 23, 2013 En Hot Rod med väghållning, ska bli roligt att följa! Den den påminnelsen på dörren är det säkert rent och fint i garaget alltid :-) Quote
steel Posted January 23, 2013 Author Posted January 23, 2013 Hej, den uppmaningen om att städa skrev jag för 30 år sedan och borde ha följt den bättre.... Quote
Daffe Posted January 23, 2013 Posted January 23, 2013 Har själv haft tanken på en rod med bra väghållning stod och drömde lite på Bilportmässan förra året. Jag såg din A-arma och fick lite funderingar, varför är de krökta på två ställen? Vilken dimesion har du på rören? /john Quote
Krolleg Posted January 24, 2013 Posted January 24, 2013 Har denna "åke" nån hemsida eller liknande så man kan se vilka fler karosser det finns? Quote
Gerhard Posted January 24, 2013 Posted January 24, 2013 "Åberg" så den här är väl en god gissning http://www.abergsglasfiberkarosser.se/ Quote
ktm_micke Posted January 24, 2013 Posted January 24, 2013 Fränt bygge vad blir det för bakaxel och fram spindlar? Quote
steel Posted January 24, 2013 Author Posted January 24, 2013 (edited) Hej, anledningen till att övre a-armen är böjd är två orsaker. Dels för att jag inte ska få för brant vinkel på coilovern samt att det blir trångt med trianguleringen vid motorn då jag måste få in allt innanför kylarmaskeringen, kylare, intercooler och oljekyl. Har flyttat bak motorn 100 mm in i torpeden för att få plats. Det blir 740 kapade fjäderben fram ala BOE (dalasjuan) och 740 bakaxel med k-stag. Har ritat vidare och är snart klar med sammanställningen. Delar gärna med mig ifall någon är intresserad !! Pär Rören är 20x3 övre och 25x3 nedre Edited January 24, 2013 by steel Quote
cealm Posted January 24, 2013 Posted January 24, 2013 ---- Delar gärna med mig ifall någon är intresserad !! ---- Ja, tack. Quote
Daffe Posted January 24, 2013 Posted January 24, 2013 Fortsätt gärna dela med dig, ser mycket intressant ut. Tack för infon om a-armarna. /John Quote
steel Posted January 25, 2013 Author Posted January 25, 2013 (edited) Hej, lägger in cad filen här när jag är klar, går ej med pdf då jag måsta skala om för att skriva ut, så måttena stämmer inte. Ladda ner cadstd från cadstd.com, pro varianten. Så kan ni fila bäst ni vill sedan :-) Kanske skulle vänta ifall den inte blir godkänd... Pär Kommer här: Nähä det gick inte hmmm... Edited January 30, 2013 by steel Quote
steel Posted January 26, 2013 Author Posted January 26, 2013 Halvtid !! Hon som bestämmer kom och gastade om att det var mat . Behöver man sånt när man bygger ???? Quote
Kilkenny Posted January 26, 2013 Posted January 26, 2013 Mat är överskattat, det är kaffe som skapar bilar! Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote
cealm Posted January 26, 2013 Posted January 26, 2013 Oj --- det är kaffe som skapar bilar! --- och jag som inte ens tycker om kaffe, drack senast i maj 1995, det är snart 18 år sedan. Det här förklarar alltså varför jag inte bygger så snabbt..... Quote
steel Posted January 26, 2013 Author Posted January 26, 2013 (edited) Nu är hon här och gastar igen, myskväll !!! Det är väl mysigt här i garaget ...Kan inte dicka kaffe efter kl 13.00. Kan inte sova , är väl nått psykosomaiskt. Edited May 20, 2016 by steel Quote
cealm Posted January 26, 2013 Posted January 26, 2013 Men steel hur svårt kan det vara? Ta med bilen in till mysvardagsrummet. Nära och bra och mysigt! Quote
Karlskrona Posted January 26, 2013 Posted January 26, 2013 Detta bygge är helt i min smak!!du får väl säga att det är många fans som väntar på uppdateringar så du har inte tid med mys :) Www.locost.bloggplatsen.se Quote
steel Posted January 26, 2013 Author Posted January 26, 2013 Hej, var lite strategisk och sitter och myser nu, är ju en dag i morgon också :wub:/> (Cealm, hon ville inte hjälpa till och bära...) Quote
steel Posted January 27, 2013 Author Posted January 27, 2013 (edited) Halvtid!!! Idag gick jag in självmant då skallen började bli lite trött. Blev lite pyssligt vid torpeden, svårt att " knyta" ihop all triangulering. Detta mest beroende på att jag vill ha motorn så långt baksamt att turbon och rören till insug och intercooler tar plats. Tittade på FFR:chassie och konstaterar att mitt chassie nästan är mer triangulerat och då ska inte mitt hålla för V8.Får nog konsultera Ridderstolpe eller om någon annan har några synpunkter. Hittills har jag gjort åt 4 pipor 40x40x2, 3 pipor 30x30x2 och ca 1 pipa 20x20x2 ska räkna ut senare vad det blir i vikt.Tror nog man skulle kunna bygga chassiet i 30x30x2 och triangulera med 25x25x2 i stället. Får jämföra vikten, men å andra sidan kanske inte det är något bekymmer då vikten ska hamna på 780 kg - 90 kg = 690 kg./Pär Edited May 20, 2016 by steel Quote
cealm Posted January 27, 2013 Posted January 27, 2013 Det är så snyggt det du gör så jag blir otäckt sugen att bygga en själv men jag skall göra klart en bil först som är på G eller två om jag räknar in elbilen. Du sköter bildinnehållet i tråden exemplariskt också. Tack! Quote
steel Posted January 27, 2013 Author Posted January 27, 2013 (edited) Tack Cealm, man hoppas att någon ska bli inspirerad och upptäcka hur tillfredställande det kan vara när man lyckas bygga en bil.Löste problemet med triaguleringen vid torpeden och kardantunneln. Fick sätta dit rattstången för att se så att inget kolliderade. Får göra om en balk vid fötterna, blir trångt för pedalerna annars. Måste rita in alla ändringarna och göra om till 30x30x2 på vissa ramdelar. enklare att se detta i IRL.Svårt att sitta vid en dataskärm och få en känsla för dimensionerna./ Pär Edited May 20, 2016 by steel Quote
Christer J Posted January 27, 2013 Posted January 27, 2013 Det ser intressant ut. Och det verkar som om man kan titta upp om tre veckor och åka med på en provtur? Christer. Quote
steel Posted January 28, 2013 Author Posted January 28, 2013 (edited) Du är välkommen Christer, men kommer du om tre veckor får vi nog i bästa fall turas om att skjuta på/>Räknade lite på vikten om man skulle byta rören till 30x30x2 i stället för 40x40x2 på de ställen som det sitter 40x40 och det skulle göra 13 kg i slutänden.Tittar man på vridstyvheten har man det dubbla på 40x40x2 jämfört med 30x30x2, så nu är den tanken nedlagd. Ska dessutom tänkt ha ett gäng ystra hästar ombord så det gör nog inget.FFR:s Chassie väger 125 kg, mitt kommer att väga ca 110 kg med båge.Är uppe i ca 80 kg nu om man räknar det material jag använt.Idag har jag gjort om vid balken till växellådan. Gjorde en nedsänkt balk och triangulerade om kardantunneln samt tillverkat ett fäste till växellådan.Därefter byggde byggde jag ihop k-länken bak med coilovers. Själva infästningen har jag flyttat isär till 180 mm för att få stabilitet i axeln, på bokschassiet är det 110 mm.Bärarmarna vart kanske lite onödigt långa men det är ett arv från offroadådran./Pär Edited May 20, 2016 by steel Quote
Christer J Posted January 28, 2013 Posted January 28, 2013 Just 180 mm är ett jättebra mått, det har jag också Och om du bygger om den till trialmaskin så har jag ett par hyfsat långa Edelbrockdämpare liggande. Christer. Quote
steel Posted January 29, 2013 Author Posted January 29, 2013 Tack, Christer kan vara bra att veta. Ska lägga in en bild på Gråben så ska du få se på grejor. Har de bilderna i en annan dator. Idag har det byggts framvagn och motorfästen fram. Körde fast ett tag med kylaren, Aptrångt att får plats med trianguleringar, intercooler kylare och oljekyl innanför kylarmaskeringen. Var inne på att sätta kylaren bak ett tag eller förlänga huven. Till slut kom jag på att jag måste nog prioritera att få ur motorn (kan vara bra) och sedan får kylaren lösas senare. Sedan ska man väl helst ha intercoolern framför kylaren ?? Quote
steel Posted January 29, 2013 Author Posted January 29, 2013 (edited) Här kommer bilderna vart nått fel.Här ser man varför jag krökt övre bärarmen. Långa offroadcoilovers />Pär Edited May 20, 2016 by steel Quote
Henke_HJCC Posted January 29, 2013 Posted January 29, 2013 Fasen vad ni ligger i här... Ska börja på era stolar så fort influensan släpper taget om mig... ;) Quote
steel Posted January 30, 2013 Author Posted January 30, 2013 Här kommer bild som utlovat på Gråben. Kan lyfta ena framhjulet 1,2 m utan att motsvarande bakhjul lyfter. 75 cm markfrigång. TGB11 portaler och vacumdiffar. Rundade grannens brygga i vattnet och ni skulle ha sett hans min :)/> Quote
steel Posted January 30, 2013 Author Posted January 30, 2013 AcidSheep du får krya på dig, lite polyester ångor kanske dödar bacillerna !! Quote
steel Posted January 30, 2013 Author Posted January 30, 2013 (edited) Idag har det tillverkats övre fäste till coiloversen. Passade på att göra fäste till Strålkastarna i samma fäste. Blir det inte bra är det ju ett ypperligt ställe att sätta extraljus på />Blir lite fränt stuk, kanske ska strunta i karossen !!/ Pär Edited May 20, 2016 by steel Quote
steel Posted January 31, 2013 Author Posted January 31, 2013 (edited) Hej, idag har det monterats spindlar efter det att det ramlat ner ett godispaket från BOE i Färjestad.Sedan har det byggts fäste till styrväxeln, ska inte bli bumpster och geometrin verkar stämma med a-armar och spindlar./ Pär Edited May 20, 2016 by steel Quote
Henke_HJCC Posted January 31, 2013 Posted January 31, 2013 AcidSheep du får krya på dig, lite polyester ångor kanske dödar bacillerna !! Har varit ute idag och börjat... Imorgon blir en stol plastad och knäckt... Den andra hoppas jag på göra i helgen för sen skicka i början på nästa vecka... Sjukt vad skönt de var att komma ut idag och jobba lite :) Quote
dmc12Hank Posted February 1, 2013 Posted February 1, 2013 Imponerande byggtempo! Hur bär du dig åt? :) Quote
steel Posted February 1, 2013 Author Posted February 1, 2013 Låter bra Acidsheep, underleverantörena får inte sinka byggtempot :)/> dmc12Hank: 1:Goda förberedelser, samlat på mig lite delar ett tag, ritat upp hur det ska se ut. 2: Erfarenhet, byggt några bilar förut , behöver inte klia mig i huvudet så mycket. 3: Fanatism, tyvärr (tyvärr o tyvärr ??) har jag en ådra i mig som när jag väl börjar med något , oavsett , då är det bara det som gäller: äter, sover, skiter, just det projektet :banghead:/> . Detta till mina närståendes förtjusning, not :angry:/> ! Pär Quote
steel Posted February 1, 2013 Author Posted February 1, 2013 (edited) Nu är det gjort, har sågat i Åbergs kaross !!! Och det passade, en lättnads suck. Även fast man mätt några ggr vet man ju inte :prop:/> Passade även på att triangulera klart vid förarsidan och flyttade en balk så pedalstället kan fixas till i morgon. Pär Edited May 20, 2016 by steel Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.