Martin Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Har funderat på att bygga en Westfield. Om man väljer att måla ramen själv bör man kanske göra det efter SFRO1. Som jag fattat det så skall broms och bränsledniningar vara dragna (har bara skummat SFRO 1.2 ännu). I en Westfield så popnitarn man ju klämmorna och det går ju inte så bra ihop med att man skall måla efteråt. Hur brukar folk hantera detta? Eller är en Wesfieldram som ju trots allt vad jag antar har tillverkarintyg ok att måla innan SFRO1 trots att man svetsat tex motorfästen själv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Ledningarna skall vara dragna men behöver inte vara fastsatta på korrekt sätt till SFRO 1:an. Jag drog mina och höll dem på plats med eltape. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elken Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Hej! Sådana här frågor är det perfekt att ta med närmaste SFRO besiktningsman. Jag vet att vissa ramar har varit levererade pulverlackerade, men det är inte alls säkert att din besiktningsman vill ha det så. Det beror kanske på just din besiktningsmans erfarenheter av den aktuella ramtillverkaren. Mvh Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted January 3, 2013 Author Share Posted January 3, 2013 Ledningarna skall vara dragna men behöver inte vara fastsatta på korrekt sätt till SFRO 1:an. Jag drog mina och höll dem på plats med eltape. Ok, det förenklar ju det hela :) Sådana här frågor är det perfekt att ta med närmaste SFRO besiktningsman. Jag vet att vissa ramar har varit levererade pulverlackerade, men det är inte alls säkert att din besiktningsman vill ha det så. Det beror kanske på just din besiktningsmans erfarenheter av den aktuella ramtillverkaren. Givetvis kollar man det med SFRO först men enligt deras bok så torde det inte vara något problem om ett intyg finns (vilket jag förutsätter att det gör för Westfield men det vet jag ju inte säkert). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Grymt smidigt att dra fast saker provisoriskt (eller permanent ;) ) med självborrande skruv. http://biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Skruv-och-Bult/El-och-Blankforsinkat/Borrskruv-250-st-87104/ Min besiktningsman krävde gummiklädda klammor. http://handla.swedol.se/images/large/IS-6401.jpg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 (edited) Finns hänvisningar i denna tråd till VVFS 2003:22 samt till sidor i röda SFRO boken Bromsrör mm från inlägg #32 fast egentligen hela tråden Edited January 3, 2013 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted January 3, 2013 Author Share Posted January 3, 2013 Fast jag undrade inte om den slutgiltiga fästningen utan trodde de var tvungna att vara fastsatta inför SFRO1 vilket gick lite stick i stäv med att man också skall köra omålad ram. Om man bygger en Westfiled enligt deras beskrivning så användes ju popnit vilket gjort det svårt att ta bort inför målning. Har nu sätt på SFROs sida att de ej behöver vara fastsatta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 (edited) Westfield kan ha popnit i sin beskrivning men det är DU som bygger bilen och således DU som väljer hur de sättes fast. Jag poppade röret som går på diagonalen i motorrummet pga plats men alla andra svetsade jag "öron" med svetsad M6 mutter för enklare demontering i fall det behövs. Gummiklammer på Swedol är bra. EDIT: Som Morty påpekade i annan tråd är ju detta sätt klart att rekommendera innan lack av ramen :) Edited January 3, 2013 by Jocke4U Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.