Jump to content

SFRO1 och broms/bränsle-ledningar?


Martin

Recommended Posts

Har funderat på att bygga en Westfield.

Om man väljer att måla ramen själv bör man kanske göra det efter SFRO1.

Som jag fattat det så skall broms och bränsledniningar vara dragna (har bara skummat SFRO 1.2 ännu). I en Westfield så popnitarn man ju klämmorna och det går ju inte så bra ihop med att man skall måla efteråt.

Hur brukar folk hantera detta?

Eller är en Wesfieldram som ju trots allt vad jag antar har tillverkarintyg ok att måla innan SFRO1 trots att man svetsat tex motorfästen själv?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Sådana här frågor är det perfekt att ta med närmaste SFRO besiktningsman. Jag vet att vissa ramar har varit levererade pulverlackerade, men det är inte alls säkert att din besiktningsman vill ha det så. Det beror kanske på just din besiktningsmans erfarenheter av den aktuella ramtillverkaren.

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Ledningarna skall vara dragna men behöver inte vara fastsatta på korrekt sätt till SFRO 1:an. Jag drog mina och höll dem på plats med eltape.

Ok, det förenklar ju det hela :)

Sådana här frågor är det perfekt att ta med närmaste SFRO besiktningsman. Jag vet att vissa ramar har varit levererade pulverlackerade, men det är inte alls säkert att din besiktningsman vill ha det så. Det beror kanske på just din besiktningsmans erfarenheter av den aktuella ramtillverkaren.

Givetvis kollar man det med SFRO först men enligt deras bok så torde det inte vara något problem om ett intyg finns (vilket jag förutsätter att det gör för Westfield men det vet jag ju inte säkert).

Link to comment
Share on other sites

Grymt smidigt att dra fast saker provisoriskt (eller permanent ;) ) med självborrande skruv.

http://biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Skruv-och-Bult/El-och-Blankforsinkat/Borrskruv-250-st-87104/

Min besiktningsman krävde gummiklädda klammor.

http://handla.swedol.se/images/large/IS-6401.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fast jag undrade inte om den slutgiltiga fästningen utan trodde de var tvungna att vara fastsatta inför SFRO1 vilket gick lite stick i stäv med att man också skall köra omålad ram. Om man bygger en Westfiled enligt deras beskrivning så användes ju popnit vilket gjort det svårt att ta bort inför målning.

Har nu sätt på SFROs sida att de ej behöver vara fastsatta.

Link to comment
Share on other sites

Westfield kan ha popnit i sin beskrivning men det är DU som bygger bilen och således DU som väljer hur de sättes fast. Jag poppade röret som går på diagonalen i motorrummet pga plats men alla andra svetsade jag "öron" med svetsad M6 mutter för enklare demontering i fall det behövs. Gummiklammer på Swedol är bra.

EDIT: Som Morty påpekade i annan tråd är ju detta sätt klart att rekommendera innan lack av ramen :)

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...