Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej!

Har blivit dags att montera styrväxeln (volvo 240) i bygget.

Men då uppstod detta problem.

Styraxeln tar i nedre länkarmen vid fullt styrutslag och fullt utfjädrat. (se bild)

post-4920-0-09732000-1354214700_thumb.jpg

Är det någon mera som har haft problemmed detta och hur har ni löst det?

bifogar några fler bilder på hur det ser ut med infästning och placering av styrväxeln.

post-4920-0-82407000-1354215139_thumb.jpg

post-4920-0-12555100-1354215112_thumb.jpg

post-4920-0-90815300-1354215232_thumb.jpg

Mvh

Henrik

Edited by Henriksvantesson
Posted (edited)

Kan du inte vänta styrleden? Sitter den verkligen rätt?

kenneth

Edited by kengren
Posted

En fråga. Har du ställt in Castervinkeln? Om inte och du gör det senare så reser sig styrarmen och får mer frigång.

Posted

Christer J: ---- Används inte 850 svängda styrleder på Dala7? ---- Jo, och på andra bilar också.

Posted

Nar jag och jocke byggde våra Dala7 använde vi inte svängda från 850 utan volvo 240 fungerade hur bra som helst.

Jag tycker du har lite konstig lutning på A-armarna. När bilen har sin rätta höjd ska A-armarna ligga vågrätt och inte luta uppåt som dina gör.

Kan du justera höjden?

Kan det finnas två olika setup av framvagnar på Dala7?

Oj vad jag kan sakna min Dala7a ibland

post-269-0-33049800-1354222358_thumb.jpg

post-269-0-47898600-1354222380_thumb.jpg

post-269-0-49057000-1354222402_thumb.jpg

post-269-0-42506400-1354222442_thumb.jpg

Posted

Hej!

Tack för alla svar! Blir att åka till biltema i morgon och införskaffa mig ett par 850 styrleder och se ifall de blir bättre!

Ang. A-armarnas lutning så borde de vara bättre nu då jag bytt spindlar till Volvo 140.

Daffe, hade ni 240 styrväxel på eran dala7? I sånna fall var nu tvungna att förlänga styrväxeln något? Eller körde ni original?

Återkommer i morgon med resultat!

Posted

Antagligen inte då jag inte har ställt in den.. Så får kolla på det med! Men hur ska jag ställa in den så det blir en bra "grund" inställning? Positiv eller negativ? Antar om jag ställer den lite mera positiv så får jag upp pitmanarmen lite mera, eller?

Mvh

Henke

Posted

Grundinställning Caster 8 grader (bakåtlutad). Camber 0 eller mellan 0 och 1 grad (överkant lutande inåt). Toein mätt på fälgkanten 1 till 1,5mm (max 2mm)

Med de som grundinställning så borde allt fungera rätt bra.

Ett tips för att du skall få styrväxelns grundinställning i höjd enkelt finns i min V8 tråd. Ett löjligt enkelt sätt. Från den inställning var det lätt eller riktigt lätt att placera växeln slutgiltigt. V8 hade ingen mätbar bumpsteer.

Kom också ihåg att palla bilen till exakt rätt ride height annars blir inget av ovanstående rätt. Föreslår att du bestämmer bump och drop dvs var dämparen i ride height skall vara. ersätt sedan dämparen med en plattjärn med rätt avstånd på borrhålen. Då blir det än mer enkelt.

Posted

Jag har Volvo 140 spindlar och 240 styrväxel. Raka förlängningar. Inga problem med krock.

Jag tycker det ser ut som undre bärarmens fäste sitter högt på ramen. Mina fäste sitter på ovansidan av undre ramröret.

Men det kan vara så enkelt att styrväxeln ska högre upp för att få rätt på bumpsteer, och då kanske det löser sig per automatik.

Posted

Vi hade 240 styrväxel,

När jag kollat lite i mina gamla anteckningar ser jag att vi valde vi spindlar från volvo 164, jag tror att de är något kraftigare och tillåter att man tog bromsok från 740 med ventilerade skivor.

/john

Posted

Hej!

Prova att flytta upp övre stötdämparfästet lite, då begränsar du nerfjädringen och bör få lite spel mellan styrarmen och undre bärarmen.

Per-Erik

Posted

Jag hade samma problem. Jag flyttade fram styrväxel lite, så gick det fritt.

Funderar på att korta av styrarmen och vända på den samtidigt.

Posted

Hej igen alla kunniga människor!

Tror nu jag har löst problemet med att p-änden tog i undre bärarmen.

Men då hittade jag ytligare några frågetecken.

Var och köpte ett digitalt vattenpass på clas olhson för att mäta div hjulinställningar.

Märkte då att Caster var på hela ca 20 grader och det går inte att justera den något nämvärt.

Samt för att få cambern någurlunda bra, så var jag tvungen att skruva ut kuleden nästan max.

(se bild på detta)

post-4920-0-36705600-1354380692_thumb.jpg

Hur gör jag för att lösa detta? Tror ni denna castern funkar? Kan jag använda en längre kulled? Eller rekomenderar ni att jag bygger nya? :)

Posted (edited)

20 grader???ohmy.gif

Har du verkligen mätt rätt???

I så fall är det nog bara att börja om, runt 5 grader är väl mer normalt.

Edited by Drake
Posted (edited)

--- Märkte då att Caster var på hela ca 20 grader ---

Du kommer bli väldigt stark och återgången om du råkar orka styra till neutral lär bli snabb och effektiv..........

Måste vara felmätt. När jag tittar på bilen ovanifrån så ser det inte ut att vara extrema 20. Använd ett lod och mät hur många mm som mitten på undre kulleden är "framför" övre. Med trigonometri, eftersom du vet alla mått, så kan du räkna ut vinkeln. Även om du inte kan komma åt och mäta riktigt exakt så får du vinkelmåtet tillräckligt ungefär rätt.

Edited by cealm
Posted

--- Hur gör jag för att lösa detta? Tror ni denna castern funkar? Kan jag använda en längre kulled? Eller rekomenderar ni att jag bygger nya? ---

Innan du börjar bygga nya så behöver du bestämma om:

- Undre a-armen är korrekt

- Spårvidden är korrekt mot bakvagnen

- Om ramen står i ride height

- Om castervinkeln är mellan 5 och 10 grader förslagsvis 7/8

- Om styrleden går fri i alla lägen från undre bärarmen

- Att du har en camber på någonstans mellan 0 och 1 grad (överkant på hjulet lutar inåt eller rakt upp)

När det är klart och övre spindeln inte har gänga tillräckligt då är det dags att göra åtgärder. Obs bara så att geometrin för framvagnen inte ändras (alltför mycket)

Posted

Jo, eller det var ju ett ungefärligt mått..

Men det är så mycket fel att jag reagera på att det är mycket.

Vänder jag bara på den övre så får jag mycket negativ caster istället..

Flyttar jag de högra länkarmanrna (övre o undre) till vänstra sidan så blir det bättre men då får inte styrväxeln plats då den kommer för långt fram..

Kan tillägga att förra ägaren menade på att chassit var byggt i dala7 jiggen. Om det nu är riktigt så är jag förvånad över att jag inte får till det.

någon som har erfarenhet om det är mycket justerande av ramarna ifrån denna jigg?

Trevlig helg

Henrik

Posted (edited)

Använd ett lod och mät hur många mm som mitten på undre kulleden är "framför" övre.

Får göra det i morgon! :)

Edited by Henriksvantesson

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...