Jump to content

Lite bilder på mitt bygge


Recommended Posts

Har för mig att det är 205/55/15 men jag kommer inte riktigt i håg. Jag vet inte om jag kan köramed dom. Dom har helt fel offset, men jag tänkte prova i allafall.

Köpte dom billgit av en polare.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

När du gör bromsen, glöm inte bort att du behöver ett riktigt stabilt fäste för huvudcylindrarna. Ju stabilare, desto bättre. Kraften på cylindrarna är ju ett antal hundra kilo och man vill inte att det sviktar, för det försämrar ju pedalkänslan rejält.

Annars ser det väldigt proffsigt ut. :thumbup:

mvh Micke

Link to comment
Share on other sites

Hej!

När du gör bromsen, glöm inte bort att du behöver ett riktigt stabilt fäste för huvudcylindrarna. Ju stabilare, desto bättre. Kraften på cylindrarna är ju ett antal hundra kilo och man vill inte att det sviktar, för det försämrar ju pedalkänslan rejält.

Annars ser det väldigt proffsigt ut.  :thumbup:

mvh Micke

40Kg:s pedaltryck så låser mina framhjul... :whistling:

men först vid 70 kg låser det bak :mad:

Link to comment
Share on other sites

Fasen också!!

Mitt bredband har dykt, så det går inte att komma år min sida. Dom jobbar tydligen på felet men dom vet inte när det skall funka igen. :icon_angry:

Kallerman:

Plattan som huvudcylindrarna sitter på kommer jag att svetsa fast i plåten mellan motorrummet och sittbrunnen. Sen kommer jag sätta huvudcylindrarna inne i motorrummet. På så sätt kommer det att bli stumt och bra. (tror jag) :)

gka:

Nix det är inte Taunus. Dom kommer från nån Morris eller nåt. Dom ingick i ramen så jag har inte kollat var dom kommer i från.

Dom finns dock beskrivna i "boken" under racingdelen.

Link to comment
Share on other sites

F**n i he*vete!!

Då skulle man ju bara justera huvudcylinderplattan 5 mm nedåt så att det inte blev så mycket vinkel kolvarna. Sagt och gjort, slipade bort punktsvetsarna och flyttade plattan. Drog dit lite nya punkter och tyckte att det så bra ut (utan att kontrollmäta).

Blåste på med full kräm och helsvetsade alltihop. När jag sen monteratde tillbaka huvuscylindrarna märkte jag att dom hade ännu mer vinkel nu än tidigare. Givetvis hade jag flyttat plattan 5 mm åt fel håll.

Nu sitter den 10 mm fel. Dessutom har jag helsvetsat den.

Det är i princip omöjligt att få isär dom nu utan att skada nån del. :icon_angry: :icon_angry:

Fasen också

Dessutom lider jag av "veckans I-landsproblem" i och med att mitt bredband fortfarande är nere.

Link to comment
Share on other sites

Nix det är inte Taunus. Dom kommer från nån Morris eller nåt. Dom ingick i ramen så jag har inte kollat var dom kommer i från.

Dom finns dock beskrivna i "boken" under racingdelen.

Jag hittade inget om det i racingdelen, men på sidan 79 hittade jag att man kunde ha en lättare spindelled från Austin Maxi. Kan det vara en sån då?

Link to comment
Share on other sites

Jag sökte en sån då jag samlade delar.... Hittar du en så har du tur..

När jag nämde bilen för bildelsfirnorna så skrattade dom bara... "Finns knappt några i sverige och tur är det..."

var hans kommentar.

Link to comment
Share on other sites

Finns en firma i Uddevalla "Bodins bilservice" som bara håller på med engelska bilar och han har spindelleder till Austin maxi.

Köpte mina där och enligt honom så ska det inte vara nåt problem att få tag på sådana, han har några hemma i lagerr.

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

Hej alla!!

Jag vill lägga in EN STOR varning att handla hos gts. jag bestälde bärarma från dom för 2 månader sen och inget har dimp ner i brevlådan och när jag försöker ringa o maila så inget svar och givetvis kräver han förskottsbetalning via paypal,vet någon hur man kan kräva pengar tillbaks är det en polisanmälan som lurar bakom ett hörn kanske?

Link to comment
Share on other sites

Har du kollat med grabbarna på www.locostbuilders.co.uk?

Dom verkar ha bra koll på vad Darren (GTS) sysslar med.

Det låter som en bra idé.....på Locostbuilders går det att få igång drevet ganska lätt :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Finns en firma i Uddevalla "Bodins bilservice" som bara håller på med engelska bilar och han har spindelleder till Austin maxi.

Köpte mina där och enligt honom så ska det inte vara nåt problem att få tag på sådana, han har några hemma i lagerr.

Caper :D

Varfor halla pa och anvanda Engelska delar fran en bil som knappt finns langre... Anvand spindellederna fran Opel Astra istallet - passar perfekt och har en lagom vinkel fran borjan ;)

Link to comment
Share on other sites

Varfor halla pa och anvanda Engelska delar fran en bil som knappt finns langre... Anvand spindellederna fran Opel Astra istallet - passar perfekt och har en lagom vinkel fran borjan ;)

Menar du denna?

http://locostbuilders.co.uk/upload/front_s...ion_1_small.jpg

Passar den på Taunusspindeln också då? Sedan är den ju inte lika smäcker som den från Austin Maxi, men iaf enklare än Taunusens...

FasT har ju scorpiospindlar... det ser ut som Austin Maxi-leder på den, men det kanske är nåt annat? Edit: det står ju längre ned att det är 740 ser jag nu...

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4971...er=asc&start=80

Jag skulle vilja ha en led som den övre man tar från Transit, men just den håller väl inte eftersom bilen hänger i den undre leden?

Link to comment
Share on other sites

F**n i he*vete!!

Då skulle man ju bara justera huvudcylinderplattan 5 mm nedåt så att det inte blev så mycket vinkel kolvarna. Sagt och gjort, slipade bort punktsvetsarna och flyttade plattan. Drog dit lite nya punkter och tyckte att det så bra ut (utan att kontrollmäta).

Blåste på med full kräm och helsvetsade alltihop. När jag sen monteratde tillbaka huvuscylindrarna märkte jag att dom hade ännu mer vinkel nu än tidigare. Givetvis hade jag flyttat plattan 5 mm åt fel håll.

Nu sitter den 10 mm fel. Dessutom har jag helsvetsat den.

Det är i princip omöjligt att få isär dom nu utan att skada nån del. :icon_angry:  :icon_angry:

Fasen också 

Dessutom lider jag av "veckans I-landsproblem"  i och med att mitt bredband fortfarande är nere.

Ouch. Kapa, slipa och börja om :icon_sorry:

Det lär nog inte vara första gången under ditt bygge, kan jag lova. ;)

Link to comment
Share on other sites

Micael. vad har du för "grade" på bultarna till kardanen?

Om det är 8.8 så tror jag det är för mjukt.( men

jag är inte helt säker, kanske räcker utmärkt)

Liten undrande varning i all välmening.

mvh

Micael urstad

Link to comment
Share on other sites

Japp det är vanliga 8.8.

Har faktiskt inte tänkt på det, men det är nog sant att det kan vara bra att gå upp i hållfastighet där.

Link to comment
Share on other sites

Spindelleder från Austin Maxi finns på Widik Bildelar. Men det kanske var från någon speciell årsmodell eller så? Hur som helst så kan jag rekomendera Widik, dom har mycket bra grejer till humana priser, jag har handlat av dem flera gånger och det funkar alltid kanon.

Link to comment
Share on other sites

Gav mig på att dra bromsrör i går...... Det blev förjä..ligt fult! Fasen också!

Nu får man gå och titta på eländet tills man inte klarar att se det mer och gör om det.

här finns lite bilder på misären

Link to comment
Share on other sites

Det är väl för tusan inget att hänga upp sig på att det inte blev 100%

det räcker fullt. du har väl byggt bilen för att den ska fungera o inte för att den ska vara en altartavla. du har byggt den åt dig o ingen annan så häng inte upp dig på det , det är helt ok.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm....... Min son (3 år) stängde av servern. Nu borde det funka igen

Ska nog ge mig på dom rackarns rören igen. ska iallafall byta dom värsta.

Det är rätt knepigt att få till. Faktum är att det nog det knepigaste hittills.

Link to comment
Share on other sites

Det är en bromsljuskontakt. På så sätt slipper man att böka med en kontakt på pedalen.

Jo, dom rackarns t-korsen är svindyra. Jag gav nått liknande för mina.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...