Jump to content

Val av startkit.


Peddan

Recommended Posts

Hej!

Nykomlig som fullständigt förläst sig om detaljer för att få någon form av uppenbarelse om det 'optimala/ultimata' bilbygget. Problemet (för min del) är att ju mer jag lär sig desto mer alternativ börjar jag bolla med och till slut går det helt enkelt en 'säkring' någonstans...

Så för att bevara de få grå som ändå skvalpar omkring däruppe så har jag fått för mig att ett start-kit nog är väg att gå för min del (svär jag i kyrkan nu?). Jag bollar, ehum, mellan två olika kit, GBS Zero 'starter kit' och Westfield 'donor kit' med en Sierra som huvudsaklig donator.

Om man nu ska göra ett val mellan dessa, vad skulle ni välja och varför?

Tacksam för all input!

Mvh

Peddan

Link to comment
Share on other sites

Hehum.

Scoutade vidare och har väl funnit ut en del svar och skulle välja en Westfield av alternativen ovan. Men under tiden jag sökt info på nätet så har jag också snubblat över MK Indy R som jag verkligen fastnade för. Men är lite fundersam kring leverantören ifråga då det i detta forum finns en del kritik mot företagets 'leveranssäkerhet'.

Vågar man sig på en beställning? Är det någon annan som funderar i samma banor som har lite mer koll, eller precis har gjort det som kan berätta hur de löst frakt mm? Har även sett att det funnits svenska representanter med dessa verkar inte verksamma längre?

/Peddan

Link to comment
Share on other sites

MK ska du nog bara glömma.

Har hört massor av skit om deras helt obefintliga service och även deras idiotiska attityd.

De vägrade sälja karossdelar till en bekant eftersom han hade köpt ett kit i andra hand. :blink:

Jag har själv sneglat på GBS Zero eftersom den liknar originalet väldigt mycket och har ett mycket fördelaktigt pris.

Den extremt fula "klumpen" som ska föreställa en spoiler på noskonen kan man såga bort. Då kommer den att bli riktigt snygg.

Westfield är det "trygga" valet. Bra kvalitet, bra service, lätt att få reservdelar, bra "andrahandsvärde".

Link to comment
Share on other sites

Westfield är det "trygga" valet. Bra kvalitet, bra service, lätt att få reservdelar, bra "andrahandsvärde".

Jag kikade lite på deras hemsida på skoj och kunde bara hitta startkit komplett med hjulupphängningar osv för SEiW (delad bakvagn). Du har ju en SEi med stel bakvagn och vad jag förstår egna bärarmar? Din ram verkade inte vara målad från fabrik heller. Missade jag något på hemsidan, eller fick du specialbeställa din ram?

Kanske även är intressant för trådstartaren att veta lite mer om alternativen här.

Link to comment
Share on other sites

Jag kikade lite på deras hemsida på skoj och kunde bara hitta startkit komplett med hjulupphängningar osv för SEiW (delad bakvagn). Du har ju en SEi med stel bakvagn och vad jag förstår egna bärarmar? Din ram verkade inte vara målad från fabrik heller. Missade jag något på hemsidan, eller fick du specialbeställa din ram?

Kanske även är intressant för trådstartaren att veta lite mer om alternativen här.

Min ram är från 1988...

Link to comment
Share on other sites

Jag har just påbörjat ett westfield bygge. Jag var och hämtade mitt kit i somras. Min erfarenhet tills n är helt ok. Dock är det ju fortfarande ett engelskt garageföretag. Innan jag la min beställning fick jag svar på mina frågor (per mail) inom några timmar. Efter jag la beställningen så får jag vänta lite längre, dock ingen större fara. Självklart var inte allt klart när jag var där o skulle hämta prylarna, men dom har skickat prylar allt eftersom. Dom lovade tre veckor o nu har det gått åtta o det saknas några få prylar som dom lovat nästa vecka. Det får väl ses som rätt ok, dock inte acceptabelt från ett företag som krävde full betalning sju dagar innan leverans men ok.

Edited by Packalen
Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar.

Är det någon som känner till ifall det finns någon form av översikt rörande alla olika kit? Vore ytterst tacksam ifall någon hade en sådan länk att bidra med. Hittar ju info om det mesta men det blir lite rörigt eftersom det är så många garageföretag i GB som har kit...

Måste bara passa på att tacka för ett jättebra forum även om vissa svar ger upphov till fler frågor :notworthy:

/Peddan

Edited by Peddan
Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar.

Är det någon som känner till ifall det finns någon form av översikt rörande alla olika kit? Vore ytterst tacksam ifall någon hade en sådan länk att bidra med. Hittar ju info om det mesta men det blir lite rörigt eftersom det är så många garageföretag i GB som har kit...

Måste bara passa på att tacka för ett jättebra forum även om vissa svar ger upphov till fler frågor :notworthy:

/Peddan

Tror att du kan testa på adressen kitcarlist.com det är en sida med mängder av kitcar. Ett annat sätt är att köpa boken KitcarManual http://books.google.co.uk/books/about/The_Kitcar_Manual.html?id=6E_HHAAACAAJ. Personligen så tror jag att det bästa man kan göra om man har tankar på att bygga en bil är att besöka/hälsa på personer som har byggt den bil som man funderar på. Det är lätt att drunkna av all information som finns på nätet.

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Hehum.

Scoutade vidare och har väl funnit ut en del svar och skulle välja en Westfield av alternativen ovan. Men under tiden jag sökt info på nätet så har jag också snubblat över MK Indy R som jag verkligen fastnade för. Men är lite fundersam kring leverantören ifråga då det i detta forum finns en del kritik mot företagets 'leveranssäkerhet'.

Vågar man sig på en beställning? Är det någon annan som funderar i samma banor som har lite mer koll, eller precis har gjort det som kan berätta hur de löst frakt mm? Har även sett att det funnits svenska representanter med dessa verkar inte verksamma längre?

/Peddan

Hej!

Kan verkligen inte rekomendera MK som leverantör, Beställde mitt kitt april 2010. Jag har fortfarande inte fått min styrväxel och vissa andra delar jag beställt. Jag är hyfsat trött på deras ursekter. Har en separast tråd om dett under MK sektionen och jag är inte ensam med sådana problem. Men ring gärna och fråga dem vad dom har för leveranstider till Sverige.

Mnr verkar dock bättre, Har ifs bara köpt en växellåda av dem men den dök upp efter två veckor utan strul.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

MK ska du nog bara glömma.

Har hört massor av skit om deras helt obefintliga service och även deras idiotiska attityd.

De vägrade sälja karossdelar till en bekant eftersom han hade köpt ett kit i andra hand. :blink:

Jag har själv sneglat på GBS Zero eftersom den liknar originalet väldigt mycket och har ett mycket fördelaktigt pris.

Den extremt fula "klumpen" som ska föreställa en spoiler på noskonen kan man såga bort. Då kommer den att bli riktigt snygg.

Westfield är det "trygga" valet. Bra kvalitet, bra service, lätt att få reservdelar, bra "andrahandsvärde".

Hi

Jag bygger en Zero och är mycket nöjd med den och även GBS eller svenska kitcarsweden och dom grabbarna besökte jag i sommras och gillade skarpt deras inställning till byggandet

jag fick kittet några dagar efter betalning direkt från GBS

någon spoiler fins inte på min bil och inte på dom jag såg i England

fins bilder på kitcarsweden.se

jag har även sneglat på Westfield men gillade inte vad jag såg men inget fel på företaget eller bilarna.

GBS har bra service och en hel del prylar i sin butik http://www.kitspares.co.uk

/MM

Link to comment
Share on other sites

Hi

Jag bygger en Zero och är mycket nöjd med den och även GBS eller svenska kitcarsweden och dom grabbarna besökte jag i sommras och gillade skarpt deras inställning till byggandet

jag fick kittet några dagar efter betalning direkt från GBS

någon spoiler fins inte på min bil och inte på dom jag såg i England

fins bilder på kitcarsweden.se

jag har även sneglat på Westfield men gillade inte vad jag såg men inget fel på företaget eller bilarna.

GBS har bra service och en hel del prylar i sin butik http://www.kitspares.co.uk

/MM

Coolt!

Var är din byggtråd? :toot:

Edited by Peter M
Link to comment
Share on other sites

Skulle också vilja se en byggtråd där man använder sig av Zero kittet. Har själv funderat mycket på om man skall svetsa själv eller bygga med kit och just Zero kitet har jag varit och kollat på.

Och är väldigt intresserad av att veta mer om det. Har ju bara sett det chassit som tomt skelett och som färdig bil, men allt där emellan då?

Och samtidigt hade det även varit kul att höra ett objektivt omdöme av kittet och hur det är att bygga. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...