Karlskrona Posted August 22, 2012 Share Posted August 22, 2012 Hej Var har ni köpt era bussningar? har ej börjat bygga min framvagn för jag tänkte köpa bussningarna först och bestämma rör efter dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted August 22, 2012 Share Posted August 22, 2012 Hej Jag beställde från england tyckte det var bra pris. http://superflex.co....=SF397-1276P-90 Köpte rostfritt rör 16mm utvändigt 12mm invändigt för innerhylsor. Använde 32x4 material samma som för länkarmarna för ytter hylor fick svarva uoo det invändigt till 25,2mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 22, 2012 Share Posted August 22, 2012 jag köper mina här. snabb leverans 1 dag. och är bra att handla av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted August 22, 2012 Author Share Posted August 22, 2012 Thomas du glömde nog länken :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 22, 2012 Share Posted August 22, 2012 (edited) Åhhhhhhhhhhh ha ha. http://www.kgtrimning.com/ jag har även vid något tillfäller gett dem mått på de jag vill ha och de har letat upp dem till mig och haft dem hemma. de är jättebra. Edited August 22, 2012 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted August 22, 2012 Author Share Posted August 22, 2012 Tack!! Är det ok att köra 25x3 i hela bärarmen även där bussningen sitter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 22, 2012 Share Posted August 22, 2012 (edited) ja. men kolla med bussningarna hur lång den ska vara. kolla med KG storleken på dessa t.ex. Framvagnsupphängning MODELL ORIGINAL NR BUSSNING PRIS/ST Amazon alla. Övre länkarm, inre bussning. 4st/bil. 87033 SF-033 70:- Amazon övre. o kolla diametern med. Edited August 22, 2012 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted August 22, 2012 Author Share Posted August 22, 2012 Ok, tack för hjälpen:) man måste tydligen köpa hela 6 meters längder så det hade varit skönt att bara köpa en storlek Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jens92 Posted August 22, 2012 Share Posted August 22, 2012 Om du bara vill köpa en bit rör till bussningarna, för att slippa överdimensionera det övriga till exempel, kanske du kan hitta nått här: http://www.maskindelen.se/ror/somlosa-stal/174 http://www.maskindelen.se/ror/stal-ss-en-10305-3/173 :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted August 22, 2012 Author Share Posted August 22, 2012 Vilken kanon sida:) är priset per meter eller hur räknar dem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted August 22, 2012 Share Posted August 22, 2012 Eller färdiga hylsor och passande bussningar från Sellholm i Köping. Billigt och mycket bra. Tror jag gav runt 130SEK per styck komplett. billigare än vad tex Mekonomen tog för bara en bussning. Mer info om detta finns i min CealmSeven V8 tråd. Syns också hur jag pressade i bussningarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted August 22, 2012 Share Posted August 22, 2012 Eller färdiga hylsor och passande bussningar från Sellholm i Köping. Billigt och mycket bra. Tror jag gav runt 130SEK per styck komplett. billigare än vad tex Mekonomen tog för bara en bussning. Mer info om detta finns i min CealmSeven V8 tråd. Syns också hur jag pressade i bussningarna. Beställ alla bussningar hos RallyDesign - http://www.rallydesign.co.uk/ - det tar en vecka och du kommer troligen billigast undan kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 22, 2012 Share Posted August 22, 2012 Tänk på att Rally design är plus VAT Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted August 23, 2012 Share Posted August 23, 2012 Eller om du vill komma riktigt billigt undan, köp Polyrutan gummi på stång 2:ra sortering och svarva med en borrmaskin och morakniv, så gjorde jag och det kostade mig runt 200:- Fördel att du får bussningar som passar rören och behöver ine köpa rör som passar bussningen. Så gjode jag! du får såklart göra som du vill. (skriver detta då jag gjorde ett liknande uttalande i en annan tråd, d v s hur jag hade gjort, och personen i fråga gick i taket) /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted August 23, 2012 Author Share Posted August 23, 2012 Tack för alla tips, men för mig är det inte det billigaste som är viktigast,utan det bästa och smidigaste när det väl gå sönder så ska man bara kunna beställa med ett artikel nr:) sen gör det ju inget om det är billigt :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jens92 Posted August 23, 2012 Share Posted August 23, 2012 Vilken kanon sida:) är priset per meter eller hur räknar dem? När du klickat på en rördimension så kommer du till en sida med mer info om den, där kan du till höger välja vilken längd du vill ha och priset uppdateras till vad du valt för längd. :) Har själv handlat lite smågrejer där tidigare och det funkade bra iaf :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted August 23, 2012 Author Share Posted August 23, 2012 Tack, jag var lite för snabb och fråga:) synd att dem inte hade rätt tjocklek på rören Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Macke Posted October 11, 2012 Share Posted October 11, 2012 Jag har också en fråga på samma ämne. Är det krav på ytter hylsor till bussningarna har samma krav som övriga rören i bärarmarna. Tanken på att i haynes boken uppfattar jag att dom har rör med söm i ritningen. Någon som vet? Eller ska man ta ett sömlöst rör 35*5 och svarva av lite invändigt till 29mm inv mått? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted October 11, 2012 Share Posted October 11, 2012 Jag har också en fråga på samma ämne. Är det krav på ytter hylsor till bussningarna har samma krav som övriga rören i bärarmarna. Tanken på att i haynes boken uppfattar jag att dom har rör med söm i ritningen. Någon som vet? Eller ska man ta ett sömlöst rör 35*5 och svarva av lite invändigt till 29mm inv mått? Jag har använt ett standardrör med måtten 33,7 *2,6 - till detta passar bussningarna från RallyDesign kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henke_HJCC Posted May 28, 2013 Share Posted May 28, 2013 Uppar denna frågan... Kan man köra med mässning eller alu för ännu mer känsla? Bygger min enbart för bana och köras med slicks. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 28, 2013 Share Posted May 28, 2013 (edited) Om du ska köra stumt är det ledlager som gäller. Risk annars att du bryter av saker om något skulle vara lite skevt eller vid krängningar. Ledlager linjerar iom att det är en kula. Edited May 28, 2013 by Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olofson Posted May 28, 2013 Share Posted May 28, 2013 Det beror ju på geometrin iofs... Med dubbla triangellänkar runt om blir det inga problem med krängning iaf - men det är fortfarande kritiskt att allt är rakt och rätt, och dessutom blir det svårare att bygga justerbart med hårda bussningar. Jag kör iaf med egentillverkade POM-bussningar (mest känt som Delrin) överallt på min Westfield numera, utom på ett ställe: Yttre bussningen på undre länkarmen bak. (Toe-justering; det sitter en metallastic-bussning och en uniball, så det blir inte bra att köra hård bussning där - men många gör det ändå, tydligen...) Det blev en helt annan bil, speciellt på blöt bana. Gummibussningarna flexar helt enkelt för mycket för att chassit ska funka korrekt, iaf om man kör bananpassade hjulvinklar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts