Jump to content

Björns carbon7


Recommended Posts

  • Replies 551
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Är det någon som har ett enkelt kopplings schema på Saab motor i en locost? Så man vet hur allt ska kopplas sen:) ( är inte så insatt i elens värld )

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

Angående kontakten som går in i bilen så klippte jag av den på min härva. Har sparat de kablarna som behövs och kommer montera en ny 12-polig kontakt där istället.

Vill ha en härva som är enkel att snabbt koppla ur i alla ändar.

Link to comment
Share on other sites

Magnus: precis så vill jag med ha det:) då klipper jag bara den:) ska plugga på ritningarna och köpa en bok om Saab 9000 så ska jag nog få ihop detta;)

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

Idag har det hänt lite:) tvättat av motor och växellåda. Börjat att anpassa den i ramen med. Hur mycket kan man kapa oljetråget på Saab motorn?

post-4892-13681219032715_thumb.jpg

post-4892-13681219202545_thumb.jpg

post-4892-13681219429609_thumb.jpg

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

Thomas: hur gör man när man minska oljevolymen? Spelar det ingen roll eller ska man bredda tråget på andra sidan? Får ta och läsa igenom Saab trådarna i kväll:) din grabb är väl duktig på att svetsa aluminium, får nog lämna ner det till honom:)

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

Gör en plan botten. När det ska svetsas så bör det vara 100% rent in o utsida. Det kryper ändå fram skit i porerna. Bredda kan du göra för att hålla upp volymen i det och se till att det finns bra med skvalpskott.

Link to comment
Share on other sites

Så här ser oljetråget ut nu (ej kapat) känns det som en bra höjd? Får nog vänta tills jag fått bilen på hjul innan jag vet hur mycket jag ska kapa det;)

post-4892-1368466239456_thumb.jpg

post-4892-13684662625959_thumb.jpg

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

Tråget är bland det sista du skall göra . Sätt motorn rätt först. Med motorn på rätt plats i bilen rista ram mot tråg . Sedan kan du fundera på hur mycket du skall kapa och förlänga och bredda

Link to comment
Share on other sites

LUPUS: men hur vet man att motorn är i rätt höjd:) så som jag har den på bilden+ någon cm upp känns bra med växellådas läge. Är det någon som har en bild på sitt färdig kapade tråg i bilen? Jag har sökt men inte hittat någon bra bild ;)

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

bestäm först ride high på ramensedan måste man ha en viss markfrigång. svänghjulet går ju långt ner och det brukar få bestämma höjd. Om sumpen sitter högre upp än svänghjulet så tar svänghjulet i om man kör på nåt.

Link to comment
Share on other sites

bestäm först ride high på ramensedan måste man ha en viss markfrigång. svänghjulet går ju långt ner och det brukar få bestämma höjd. Om sumpen sitter högre upp än svänghjulet så tar svänghjulet i om man kör på nåt.

det är ju som sagt inget som är "rätt" jag resonera som så att jag ville ha ca 8 cm frigång på ramen i framkant , med liiite högre ram i bakant blir det att ramen istor sett har 9 cm vid motorn. Då det automatisk blir växelådan som är lägsat punkten satte jag den liite under ramen men fortfarande inte lägre än fronten och sedan satte jag lite grovt tråget 1 cm högre. Detta gav om jag kommer ihåg rätt ca 8 cm tråg. MEN det är mer som påverkar , var hamnar huven , man vill ju inte att det skall bli för mycket uppåt där heller. Våra ramar än nog också olika

Så skaffa däck med rätt höjd , ställ ner bilen på backen i reidheight, bestäm vilken markfrigång du behöver till växelådan, montera i motorn på "rätt" ställe från alla vyer. Sedan har du troligen någonstans mellan 7-11 cm tråg kvar beroende på hur modig du är med avstånd till asfalt.

I mitt fall har jag bytt däck till mindre profil sedan bygget så ta lite hänsyn till det med (marginal) , min bil sjönk nästan 2 cm och allt justera jag inte tillbaka med hjulupphägningen

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Man kan ju alltid höja motorn så botten blir helt plan.

Jag har helt plan botten och har klarat varenda fartgupp (hittills) med bara 85 mm markfrigång.

Höjer man motorn så höjs tyngdpunkten, men det kompenseras med råge när man i stället kan sänka hela bilen.

Utan nerstickande sump kan man ha golv under hela bilen, vilket ger mycket stabilare högfartsegenskaper.

Hade en diskussion med Morty om detta då han också har helt golv, modifierat i efterhand. Han intygade att det var stor skillnad i stabilitet. Jag har inget att jämföra med då jag byggde så från början.

Link to comment
Share on other sites

Tänker inte säga att det är omöjligt att höja motorn så mycket men tror det blir svårt. I min Westfieldram tar lådan nästan i toppen på tunneln och sticker ändå ned en hel del under bilen. Motorn går nästan i "taket" på Westfields V8-huv som ju har scope.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med Peter M fullt ut. Försök få upp motorn så att du kan ha helt golv under motorn. Enligt mig är det bara fördelar efter att ha provat både med och utan. Bilen blir mindre känslig i framvagnen när det börjar gå fort och det blir betydligt mindre smuts/damm i motorutrymmet. Du kan bearbeta sprängkåpan i nederkant så du kan sänka svänghjulet i princip ända ner till golvet och sumpen gör du i samma höjd.

Link to comment
Share on other sites

Håller med MEN motorn är för jädra hög så det är en utmaning. Hade jag haft min motor i linje med ramen hade jag behövt tre av dina scoop på höjden

Link to comment
Share on other sites

Ni som har en helt täckt undersida hur har ni gjort vid kardanen? Känns dumt att bygga för den. Lucka?

Www.locost.bloggplatsen.se

Löstagbar kåpa över kardantunneln. (Har elektrisk handbroms, så det finns ingen spak som strular till det.)

Ena plåten på sidan är dessutom skruvad, i stället för att vara nitad.

Link to comment
Share on other sites

Ok, då är det lugnt att ha plåt under kardanen:) men jag måste ha upp lådan några cm till och då tar den i ett rör som känns rätt viktigt ;)

post-4892-13691584358108_thumb.jpg

Den röda biten måste bort. Vilket sätt är bäst för att stärka upp ramen?

post-4892-13691585001872_thumb.jpg

Eller

post-4892-13691585160707_thumb.jpg

Eller kom med förslag :)

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

--- Den röda biten måste bort. ----

Varför inte göra så här istället så lådan får plats. Jag valde mellanskissen på CealmSeven V8. Syns rätt tydligt på bilder i den tråden om du vill kolla. Det är bra att ha en "koppling" mellan vänster och höger sida.

Vaxelladsbage_zps17fddccf.jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Ja, ibland är väl den lättaste lösningen den bästa ;) jag tänker ändå kryssförstärka med några rör som de röda strecken:) lite extra vikt har väl ingen dött av eller vad säger du Calle :)

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

Vikt är helt ok i alla fall på bilar om de inte är eldrivna eller till för racing. En sak som jag funderar på vad målet med förstärkningen är?

Link to comment
Share on other sites

Ok, då är det lugnt att ha plåt under kardanen:) men jag måste ha upp lådan några cm till och då tar den i ett rör som känns rätt viktigt ;)/>

post-4892-13691584358108_thumb.jpg

Den röda biten måste bort. Vilket sätt är bäst för att stärka upp ramen?

Eller kom med förslag :)/>

Www.locost.bloggplatsen.se

Den röda biten är borta på min med. Den är ersatt av en balk som sitter skruvad rakt in i motorn och som sedan sitter där den röda biten sitter. Skruvad uppifrån med fyra M 10.

Så kan du dock inte göra ifall du inte ska ha motorn stumt upphängd. Det vibrerar och härjar, men det skiter jag i då min bil främst är en räserbil.

Link to comment
Share on other sites

Peter M förslag om skruvning är bra. I princip samma som att kapa bort lite rött rör och ersätta med en upphöjning så växellådan får plats. Väljer du skruvat blir det enklare vid i och urlyft av motorn. Försök lägg ersättningen av kapade röda röret i samma linje som kvarvarande rörbitar. Den övriga inritade trianguleringarna förstärker men behövs inte för bilens styrka ersättningen med en skruvad upphöjning vid kapade balken har du mer nytta av. Därav min fundering.

Kan också bli trångt och opraktiskt för benen med inritade trianguleringarna.

Link to comment
Share on other sites

Så här blir det nog:)

post-4892-13691652655109_thumb.jpg

Www.locost.bloggplatsen.se

Tittat på din bild med röda förslag på förstärkning.

Vad gäller diagonala förstärkningar bör de börja/sluta mot ett "hörn" eller annat ställe som inte ger sej eller "fjädrar".

I ditt förslag slutar de mot tvärröret som inte borde ha den styrkan dvs det viks lätt bakåt och/eller uppåt/neråt.

En fundering i mitt huvud är att sätta diagonalrören tvärtom och göra böjen över vx-lådan på främre röret som är tvärs.

Ett annat alternativ kan vara att göra triangulering med tunn plåt, i mitt fall gjorde jag dom av en kasserad snöslunga (=Locost!). Tipset fick jag av en professor på fordonskonstruktion och design. Lägg märke på bilden att ena sidan på trianguleringen har ett "förstyvningsveck". Med denna metod går det att minska diagonalstagen i storlek, jag har 20x20 mm istället för 25x25 som i ramrören.

OBS! Han påtalade att det var mycket viktigt att triangelplåten INTE fick gå ända in i hörnet!

Vad jag har fått veta är att "plåttriangulering" ökar vridstyvheten betydligt med endast en liten viktökning.

post-291-0-57729600-1369201215_thumb.jpg

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Tack för alla förslag:) jag kör på det enklaste lösningen med ett upphöjt rör men fyra skruvar. Då slipper man skrapa sönder ramen när motorn och låda ska ut;)

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla förslag:) jag kör på det enklaste lösningen med ett upphöjt rör men fyra skruvar. Då slipper man skrapa sönder ramen när motorn och låda ska ut;)

Www.locost.bloggplatsen.se

Svarva insatser som du gängar invändigt och svetsa sen in dem i ramrören.

Det blir starkt som attan. Dessutom slipper du dumma muttrar som är bökiga att komma åt underifrån.

Glöm inte att stoppa in en "fulskruv" när ramen ska blästras och lackas. (Jag hade över 200 fulskruvar i ramen vid blästring, på grund av alla mutternitar.)

Link to comment
Share on other sites

Svarva insatser som du gängar invändigt och svetsa sen in dem i ramrören.

Det blir starkt som attan. Dessutom slipper du dumma muttrar som är bökiga att komma åt underifrån.

Glöm inte att stoppa in en "fulskruv" när ramen ska blästras och lackas. (Jag hade över 200 fulskruvar i ramen vid blästring, på grund av alla mutternitar.)

Bra tänkt :)

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

Räcker det med 2mm aluminium under bilen eller måste den vara tjockare? Sökte lite och någon skrev att plåten under stolarna utgjorde mycket av vridstyvheten.

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

Räcker det med 2mm aluminium under bilen eller måste den vara tjockare? Sökte lite och någon skrev att plåten under stolarna utgjorde mycket av vridstyvheten.

Www.locost.bloggplatsen.se

Min stol sitter i chassiet, inte i golvet.

Ska du ha golvfästen så svetsa i ett tvärgående rör.

Har för mig att mitt golv är 2 mm.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...