Karlskrona Posted April 10, 2013 Author Posted April 10, 2013 Va!! Thomas man kan ju inte spara så :) Ta dig en funderare! Innerst inne så vill du nog sälja av lite grejer;) Www.locost.bloggplatsen.se Quote
Christer J Posted April 10, 2013 Posted April 10, 2013 Jaa. Spara på sånt som man inte behöver är inte bra alls.. Man kan hamna i TV program för det, Samlare, eller vad dom kallas. Quote
Karlskrona Posted April 10, 2013 Author Posted April 10, 2013 Jaa. Spara på sånt som man inte behöver är inte bra alls.. Man kan hamna i TV program för det, Samlare, eller vad dom kallas. Haha vågar du ta den risken Thomas :) Www.locost.bloggplatsen.se Quote
Thomas Posted April 10, 2013 Posted April 10, 2013 (edited) Du kan få titta på dem om du vill mäta eller så. Man kan få användning för det. Jag har lätt för att samla. Men har sålt av rätt mycket. Ingen som vill köpa Volvolåda M46 o M47 Edited April 11, 2013 by Thomas Quote
Karlskrona Posted April 10, 2013 Author Posted April 10, 2013 Ja, jag förstår:) jag har mailat några skrotnissar så vi får se:) Saab motorn har ju lite mer snygg poäng än en b230 Www.locost.bloggplatsen.se Quote
Karlskrona Posted April 10, 2013 Author Posted April 10, 2013 Sitter det rätt låda på en omega-96 med rak 6:a? Finns en i närheten:) Www.locost.bloggplatsen.se Quote
Christer J Posted April 10, 2013 Posted April 10, 2013 Sitter det rätt låda på en omega-96 med rak 6:a? Finns en i närheten:) Www.locost.bloggplatsen.se -96 med rak 6:a? Antingen är det en V6 eller en äldre modell. Omega B 94 och framåt med V6 passar. Kolla bara så att startmotorn sitter på höger sida i färdriktningen. Quote
Karlskrona Posted April 11, 2013 Author Posted April 11, 2013 Fick tips om den, men hittade annonsen på blocket och det var en folkrace bil så troligen ombyggd:) Www.locost.bloggplatsen.se Quote
Christer J Posted April 11, 2013 Posted April 11, 2013 Men lådan från den raka 6an passar inte på Saabmotorn. Dessutom tror jag inte du vill ha en låda från en folkracebil. En bekant som kör folkrace hade en kapellstropp spänd på sin växelspak, bakåt. Jag trodde att han hade problem med att tvåan hoppade ur, men han sa att dom kör så, håller fram spaken i ettan i starten och när motorn varvar ur och draget släpper, eller att dom sparkar till på kopplingen, så pangar tvåan i med en smäll. Ibland vinner dom nån tiondel och kanske kommer först i första svängen. Ibland smäller det bara. Quote
Karlskrona Posted April 11, 2013 Author Posted April 11, 2013 Hehe nä någon folkrace låda vill jag inte ha😃 var lite för snabb där. Har en på gång för 900kr istället 😃 Www.locost.bloggplatsen.se Quote
Thomas Posted April 11, 2013 Posted April 11, 2013 Rak 6:a fanns som diesel och då är det en BMW rova i den. Annars är det MV6. Bensinrakan är en CIH o passar inte som sagts. Quote
Karlskrona Posted April 13, 2013 Author Posted April 13, 2013 Ny växellåda är beställd :) nu blir det Saab och Opel istället för Volvo :) Www.locost.bloggplatsen.se Quote
Jocke4U Posted April 13, 2013 Posted April 13, 2013 Grattis till trevligt val av motor/vxllåda och välkommen till "SAAB-klubben" :) Quote
Martin Posted April 13, 2013 Posted April 13, 2013 Gött! En till som kan visa för mig hur det skall se ut :) Quote
Karlskrona Posted April 15, 2013 Author Posted April 15, 2013 Tack Jocke :) Martin: det blir nog tvärt om:) jag får tjuvläsa era trådar :) Nu börjar jakten på en motor! Www.locost.bloggplatsen.se Quote
Christer J Posted April 15, 2013 Posted April 15, 2013 Köp en hel bil så får du med allt du behöver och dessutom provköra innan du lyfter ur. Använd allt du kan och lite till. Quote
cealm Posted April 15, 2013 Posted April 15, 2013 --- Nu börjar jakten på en motor! --- I tex Arboga på ett för mig välbekant ställe står det en Saab 9000 A50 200hk -97 som skall skrotas i dagarna. 2 ägare runt 30k.mil på mätaren. Till och med AC´n fungerar klanderfritt. Problemet med den är två bultar till grenröret. De har gått av. Det är orsaken till att bilen blev stående. Det finns säkert lika billiga bilar på närmre håll. En gång till kommer den att köras enligt planen och det är uppför trailerramperna till skrotens transportbil. Quote
Karlskrona Posted April 15, 2013 Author Posted April 15, 2013 Ja det blir nog en hel bil, ska bara skicka den andra till skroten först:) Www.locost.bloggplatsen.se Quote
Karlskrona Posted April 23, 2013 Author Posted April 23, 2013 Fick ett trevligt samtal från posten i dag:) min nya växellåda har kommit! Nu ska jag bara hitta en Saab 9000 som donator. Www.locost.bloggplatsen.se Quote
Karlskrona Posted April 24, 2013 Author Posted April 24, 2013 Har fått hem lådan nu:) men hur vet jag att det är rätt? Det står r25r28 på den så det är ju rätt men hur vet man att startmotorn sitter på höger sida? Killen jag köpte den av var säker på att det var rätt låda då hans kompis bygger med Saab motor, men jag vill ändå vara övertygad :D bild kommer i kväll så ser ni nog tydligare. Www.locost.bloggplatsen.se Quote
Rikard Larsson Posted April 24, 2013 Posted April 24, 2013 Hade samma tanke när jag fick hem min låda. Här finns bra bilder: http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=4447&view=findpost&p=50302 Quote
Thomas Posted April 24, 2013 Posted April 24, 2013 Ja troligen har du spegelvänt alla bilder utom nr 1 för den är rätt. Men björn du ser på lådan var starten ska sitta. är den på höger sida så är det rätt. Quote
Karlskrona Posted April 24, 2013 Author Posted April 24, 2013 Jag lyfte bara in den i går i garaget och tänkte inte mer på det, men när jag skulle sova då kom tankarna:) ska kolla i kväll. Ska antagligen köpa en Saab på lördag:D Www.locost.bloggplatsen.se Quote
Rikard Larsson Posted April 24, 2013 Posted April 24, 2013 Ja, för att undvika förvirring över bilderna i min länk: Bild 1: översiktsbild liggandes lite på sidan Bild 2: bilden spegelvänd för att man ska se den i genomskärning bakifrån. Bild 3: motorn rättvänd Bild 4: bild 2 och 3 på varandra Quote
Karlskrona Posted April 24, 2013 Author Posted April 24, 2013 Så här ser min låda ut:) Www.locost.bloggplatsen.se Quote
Jocke4U Posted April 24, 2013 Posted April 24, 2013 Ser bra ut. Du kan kolla upp märkningen med denna sida http://www.opel-infos.de/getriebe/r5.html Quote
srylul Posted April 25, 2013 Posted April 25, 2013 Är lådan från en bensinmotor så är det nog rätt. Svårt att se på dom bilderna var bullen för startmotorn är, men som alla säger så ska den vara på passagerarsidan om det är rätt. Hydraulisk koppling och elektrisk hastighetsmätarsignal låter som att -96 stämmer. Det sista gör att du slipper speciallösningar för att få hastighetsvärdet till styrboxen. Quote
Karlskrona Posted April 25, 2013 Author Posted April 25, 2013 Det låter bra:) ska förhoppningsvis köpa en besiktigad 9000 i helgen! Www.locost.bloggplatsen.se Quote
Thomas Posted April 25, 2013 Posted April 25, 2013 Det ser rätt ut,men man ser lättare om bilden tagits framifrån. ' srylul Du kan inte utgå från om det är bensinmotor. Det finns CIH motorer med R25-28 med starten på vänster sida och den passar inte. Quote
srylul Posted April 25, 2013 Posted April 25, 2013 (edited) Jag kanske utrycker mej otydligt, men jag menade precis som du skriver. Och att lådan ser "ny" ut, typ från -96 eller senare, eftersom den har elektrisk hastighetsgivare. Om jag gissar rätt på årtalet och lådan DÅ satt bakom en bensinmotor så är det en OHC. OmegaB med fel bultmönster var alltid dieslar. Och en helgardering: Tror jag... Fast jag är hyfsat säker. Den ser iaf ut precis som min av bilderna att döma. Edited April 25, 2013 by srylul Quote
Thomas Posted April 26, 2013 Posted April 26, 2013 Ja denna lådan är rätt. Dieslarna var väl oftast BMW:s Quote
Karlskrona Posted April 27, 2013 Author Posted April 27, 2013 En Saab 9000 är inhandlad :) 2400kr för en besiktigad och går som ett skållat troll:) Www.locost.bloggplatsen.se Quote
Karlskrona Posted April 27, 2013 Author Posted April 27, 2013 Nästan för fin för att skrotas:) Www.locost.bloggplatsen.se Quote
Antas Posted April 27, 2013 Posted April 27, 2013 Haha....det där "nästan för fin för att skrotas" känner jag igen! Min donator var i mycket bra skick, när jag satte Tigersågen i den var det nästan så att jag bad den om ursäkt och sedan tittade bort och fick dåligt samvete. Antas Donatormördare. Quote
Karlskrona Posted April 27, 2013 Author Posted April 27, 2013 Allt fungera på den förutom tempmätaren, till och med acc kyler:) framskärmarna är rost fria( vilken 9000 har det?) den är ombyggd till 2,3:ans koppling och svänghjul. Och alla motor fästen är bytta till powerflex :) det enda som är kasst är servon till styrningen så man får köra med muskel servo:) Www.locost.bloggplatsen.se Quote
Karlskrona Posted May 1, 2013 Author Posted May 1, 2013 Vad fan! Är med på ett Saab forum, och där ska dem starta en insamling för att jag inte ska skrota saaben :) Www.locost.bloggplatsen.se Quote
srylul Posted May 1, 2013 Posted May 1, 2013 Har också noterat att det börjar bli lite hysteri. Men när du lägger ut skärmar, Ac, mm på blocket så kommer dom att älska dej? :) Quote
cealm Posted May 1, 2013 Posted May 1, 2013 Val av ord kan vara viktigt : Skrotas ..... Kan uppfattas som ett hårt och kallt ord Föreslår istället ord som: demontera förnya återanvända bygga om transformera förbättra Det är bara exempel på ord och dessa också användas i kombination. Quote
Karlskrona Posted May 1, 2013 Author Posted May 1, 2013 Ja, fel ord val av mig kanske men en bil för 2400 är en skrotbil:) ska börja lyfta ur motorn i kväll så nu är det ingen återvändo :) Www.locost.bloggplatsen.se Quote
Karlskrona Posted May 3, 2013 Author Posted May 3, 2013 Ni som kör med Saab och Opel, vad behöver man köpa, bygga för att få det att fungera? Jag vet att man behöver en adapter mellan låda och kardan men är det något jag har missat? :) Www.locost.bloggplatsen.se Quote
Rikard Larsson Posted May 3, 2013 Posted May 3, 2013 Stödlager i vevaxeln. Artikelnummret X 1863 818 001 på Autoexperten, 82,50 kr Quote
Rikard Larsson Posted May 3, 2013 Posted May 3, 2013 Och distans för urtrampningslager/slavcylinder. Läs följetången i min tråd, börjar här: http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=4447&view=findpost&p=117418 Quote
Christer J Posted May 3, 2013 Posted May 3, 2013 Du behöver en distansring för att flytta ut slavcylindern, det finns lite olika lösningar på detta i min, Jockes och Rikards trådar. Annars har du väl det som behövs till motorn i donatorbilen. Allt beror ju på hur avancerat du vill bygga och hur mycket pengar du tänker lägga ner på bilen. Det som måste byggas om är ju oljetråget och beroende på hur du ska lösa intercoolern, så behöver du bygga om insuget också. Men du har nog sett på det i alla Saabtrådar som finns här. Hur många är det egentligen? Quote
LUPUS Posted May 3, 2013 Posted May 3, 2013 Hur många är det egentligen? Kanske dax för en tråd med länkar Quote
Karlskrona Posted May 3, 2013 Author Posted May 3, 2013 Tack alla:) då har jag koll ( tro jag ) är det någon som har måttet på distans ringen? Har för mig att jag har läst olika mått, eller funka alla;) Www.locost.bloggplatsen.se Quote
Rikard Larsson Posted May 3, 2013 Posted May 3, 2013 Tror vi gemensamt kommit fram till 15 eller 19 mm beroende på vilket svänghjul du har. Quote
Rikard Larsson Posted May 3, 2013 Posted May 3, 2013 Hittade detta Som du skriver, Sonett7; "Kan det vara så enkelt: 9000 - 15 mm distans ng900/og9-3 - 19 mm distans". Mycket koppling har det blivit nu, så jag tycker att vi upphöjer ovanstående citat till "evig sanning!" - och så bryter vi ihop och går vidare. Och detta angående skillnaden på svänghjulen: Svänghjulet på 9000 är platt på anläggninsytan för kopplingen, och ng900 är det ursvarvat på. Ungefär 4 mm kan nog stämma ganska bra. Quote
Karlskrona Posted May 3, 2013 Author Posted May 3, 2013 Ok tack:) jag har 2,3:ans svänghjul och koppling enligt säljaren till saaben. Har ej fått ur motorn än:) Www.locost.bloggplatsen.se Quote
Thomas Posted May 3, 2013 Posted May 3, 2013 Det bästa är att mäta avstånder och då räkna med att solfjädern kryper utåt eftersom lamellen slits,så det finns utrymme för det Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.