Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej

Jag heter Björn och har hängt här länge nog för att börjar bygga :) jag kommer att bygga efter belos ritningar så dem av er som har det får gärna komma med tips och idéer. Karossen kommer bli i glasfiber med kolfiber som sista lager(där av namnet).

Så en fråga också: när man har svetsat hela botten delen, ska man helsvetsa då eller ska man vänta till hela ramen är klar?

• Replies 551
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Karlskrona: Allra först-> Ett bra val att bygga en bil plus varmt välkommen till forumet som bilbyggare.

Posted

Välkommen!

Jodå, du har förstått rätt, Calle tillhör det tunga gardet(på mer än ett sätt...) på vårt fina forum. :D

Posted

Välkommen som bilbyggare!

För att svara på din fråga. Så här gjorde/tänkte när jag svetsade min ram. Jag helsvetsade nedre och den övre ramdelen separat innan jag satte samman dom helt med dom lodräta stagen, för att kunna rikta och styra svetsningen för att slippa allt för mycket inbyggda spänningar. För övrigt finns ju BeLos och Kilkennys trådar som behandlar din ram i detalj.

Christer.

Posted

Då är det tre byggen på gång i Jämjö! Borde kanske ta en runda åt det hållet innan vintern. :)

Vad blir det för drivlina här då?

Posted

Tack Christer precis vad jag också tänkte göra men tänkte kolla så man inte gjorde bort sig det första man gjorde :)

Posted

Gka: det blir Volvo rakt igenom. Du är välkommen på besök, vem mer än Jonas är det som bygger i jämjö?

Posted

Jag kom ihåg fel, den andra Jonas jag sett här på forumet är ju i Kristianopel, inte Jämjö. Men det är inte så långt ifrån iaf. :)

Posted

Ser bra ut.

Vilken kaross typ ska du bygga på? Tänkte jag har en hel del gjutformar om där skulle vara ngt som passade.

Posted

post-4892-13445919420051_thumb.jpg

Nu börjar det likna "något" :)

Är det någon som svetsar med kolsyra, snart dags att fylla på tanken och har hört att det är halva priset på kolsyra.

Posted

Jag svetsade ramen och allt fram tills nu med riktig blandgas. Men den bytte jag mot argon när den var slut för att svetsa aluminium.

Köpte en konverterad brandsläckare till stålsvetsningen, dels för att den var billigare i inköp och dels för att fyllning ska vara billigare. Har inte fyllt den ännu eftersom det var gas i när jag köpte den.

Vad det gäller svetsningen som sådan märker jag ingen större skillnad. Ska spruta lite mer, men inte så att jag direkt reagerat över det. I tunnplåt hävdar vissa att det är bättre t.o.m.

Posted

Jag har hört att den kyler så det inte ska slå sig lika lätt, tro du att det fungera att svetsa ramen med kolsyra?

Posted

Ja jag kom på det, dem är ju här på jobbet och springer:) tack. Jag har inte sett dig köra i lyckeby denna sommaren

Posted (edited)

jo lite har jag kört ,men kör mest längre sträckor. till kristianopel brömsebro . holmsjö ronneby t.ex.

jag håller på att måla huset också så det tar sin tid. men jag ska köra några hundra mil innan avst.

Edited by Thomas
Posted

Har kollat med brandab, och 1500 för tub och fyllning sedan 350 kr fyllningen

Det har man ju sparat in lite kvickt:)

Posted

Jag betalade 488:- när jag fyllde min mison-flaska nyligen, så billigare blir det.

Jag tror inte att Brandab är billigast heller. Har inte kollat så noga, men läst om folk som fyllt brandsläckare för så lite som 150:- på brandstationer.

Posted

min lille misontub kostade dryga 500:- att fylla för nåt år sedan. tror det är 5kilos.(de man äger själv förutom de minsta termosliknande)

Posted

Ja, det var min kompis som sa det, men när jag kollade med tools i lyckeby så tog dem 560 kr så det kan man leva med:)

Posted

Lätt och fin bil du har. Du satsar även på en lätt förare ser jag. Övriga på forumet med sin blysänken till bilar är nog redan in i verkstaden och letar efter vinkelslipen för att viktminska sina kärror till "Karlskrona-standard"

Posted

Haha ja än så länge är den ju lätt, men snart ska ju Volvo delarna in så då blir det nog mer som en bly släde :)

Posted

Ack, jag minns när jag var i samma stadie av byggnationen själv.

Mycket kul och intressant byggande återstår - njut!

Antas

Borde börja med nästa bil.

Posted

Haha det är den äldre kopian av grabben på bilden som ska köra, han får nöja sig med att åka:) kanske att han få prova lite på grusvägen när han når ner till pedalerna :)

• 4 weeks later...
Posted

I morgon blir det till att hämta donator bilen, en 745 :) ska bara ha motorn som mall under bygget för sen blir det turbo

Www.locost.bloggplatsen.se

Posted

Nu har dom kommit :) blev lite dyrare än väntat men man får väl ta det som en lärlings-peng post-4892-13481609498178_thumb.jpg

Www.locost.bloggplatsen.se