Jump to content

Recommended Posts

Posted

ska snart till och spika dit bakaxeln och funderar lite på vad jag ska ha för markfrigång

jag vill ha en vettig bil som går att åka med på gatan tänkte lägga mig på ~140mm mellan marken och ramen och ~80-100mm mellan marken och tråg/växellåda verkar det vettigt eller behövs det mer?

Posted

Hej

80 mm är väl vad man kan rekommendera som minst, men ska bilen vara praktisk behövs lite till...

/Gustaf

Posted

Min ligger på 140fram och 145bak men kommer att bli något lägre när bilen är klar. Tank, förare osv lägger till lite i vikt så då sjunker den ner lite mer. Det viktigaste är att du har frigång till oljetråget, det är ju lite tråkigt om du skulle slå i det så det går sönder...

Posted

ok hur får man upp tråget lite högre? har redan gjort en egen sump, allt ligger just nu i linje motor>kardan>bakaxel är det ok att bara höjja motorn?

Posted

Brukar föra med sig en massa andra saker...

Hur mycket sticker tråget ner under ramen?

Posted

tråget sitcker ner ungerfär 60mm under ramen men det var visst med orginal tråg bör bli rätt så jäms med nu när det är kortat

så ca 140mm båda fram och bak samt under tråget? klarar man vägbulor och annan skit med det?

Posted

Om du klarar vägbulor är väl en tekniksak... diagonalt är bäst. Mitt oljetråg sticker ner ca45mm under ramen och besiktningmannen sa inget om det, man får bara tänka på det vid dåliga vägar.

Sikta på att ha lite lägre fram än bak då genererar du lite mindre lyft i bilen, behövs inte så mycket.

Posted

mitt var oxså ca: 50 mm och jag hade inga problem alls....

tar jag i är det mitt på bilen.. ( under rutan ungefär.. eller där rutan borde sitta kanske jag skall säga.. :) )

  • 2 months later...
Posted
ok hur får man upp tråget lite högre? har redan gjort en egen sump, allt ligger just nu i linje motor>kardan>bakaxel är det ok att bara höjja motorn?

Har hört någonstans att det INTE ska vara en rak linje, blir nå svängningar eller..... :whistling:

Kolla upp med nån som vet !! :hypocrite:

Posted
Har hört någonstans att det INTE ska vara en rak linje, blir nå svängningar eller..... :whistling:

Kolla upp med nån som vet !! :hypocrite:

Det viktigaste är att de är parallella men de behöver inte vara i linje. :thumbup:

Posted

En kompis är "raggare" (håller på med jänkejärn....) och han berättade att för att få bra grepp bak så vinklar de ner pinjongen 4-5 grader. Vid pådrag så vrider sig bakaxeln något och kardansträngen hamnar i linje. Om detta gäller även för individuell bakvagn vet jag inte.

Vidare skall det tydligen vara bra om knutkorsen vinklar lite grand, men jag vet inte varför...

Posted

Min oljesump sticker ner ca 70mm under chassit. Jag har ca 40mm markfrigång under oljesumpen och det är ganska jobbigt. Chassit är alltså vid ca 100mm höjd. Sumpen är förvisso inte lägsta punkten då det sitter en chassibåge under växellådan som precis är 4mm lägre än sumpen. Detta är JOBBIG markfrigång då hjulspår i vägarna kan göra att man skrapar i. Tvärgående korta speedbumps är inte att tänka på, kanter in på bensinmackar osv är bara att glömma.

Jag har bara mig själv att skylla då jag råkar fullständigt älska mina Avon ACB10 däck som tyvärr inte går att få med högre sidoprofil, så jag får lida med det.

På sikt blir det torrsump (grundare sump är i princip omöjligt - jag kan vinna nån eller några cm, men inte tillräckligt), då blir det iafl bara den där bågen som sticker ner, plus att jag kan göra medar som går under sumpen, så att man vid ev. curbs-körning inte tar i oljesumpen. Att skrapa i är ingen fara, bara det inte är något känsligt.

Posted

Kallerman,

antar att du inte besiktigade med dina riktiga sulor....

Vad är det för fälgdimension? 13 eller 15?

Man skulle ha höj och sänkbar luftfjädring, har sett det på bakaxeln på en sjua i Södertälje. Smidigt vid såna här tillfällen.

Fast din bil är väl så lätt så du kan lyfta den i störtbågen över vägbulorna? ;)

Vägbulor inte en tekniksak alla gånger - ibland är det omöjligt...

Posted
Min oljesump sticker ner ca 70mm under chassit. Jag har ca 40mm markfrigång under oljesumpen och det är ganska jobbigt. Chassit är alltså vid ca 100mm höjd.

Hmm min mattelärare sa att 70+40=110 ;)

Posted
Kallerman,

antar att du inte besiktigade med dina riktiga sulor....

Vad är det för fälgdimension? 13 eller 15?

Man skulle ha höj och sänkbar luftfjädring, har sett det på bakaxeln på en sjua i Södertälje. Smidigt vid såna här tillfällen.

Fast din bil är väl så lätt så du kan lyfta den i störtbågen över vägbulorna?  ;)

Vägbulor inte en tekniksak alla gånger - ibland är det omöjligt...

Jag har 13" fälgar, men det är oväsentligt, radien är ca 3cm mindre än med 205/50/15 dimension, vilket ju direkt straffar markfrigången.

Jag besiktigade med 195/65/14 samt lite höjd hjulupphängning, då hade jag markfrigång på ca 100mm och chassit då ca 160-170mm eller nåt sånt.

Och ja, 40+70=110. Jag har inte mätt så exakt på millimetern, dessutom sjunker bilen ner nån centimeter eller mer när man sätter sig och ytterligare när man kör.

Posted
Min oljesump sticker ner ca 70mm under chassit. Jag har ca 40mm markfrigång under oljesumpen och det är ganska jobbigt. Chassit är alltså vid ca 100mm höjd.

Hmm min mattelärare sa att 70+40=110 ;)

Då hade vi nog samma lärare :thumbup:

/micke

Posted

Hej!Tänk på att räkna med halva fjädringsvägen när ni sätter dit bakaxelupphängningen.Gjorde inte det och nu lutar armarna i mitt nya körläge.Skit samma!

Jag har valt ett annat sätt att montera motorn.Sågat av sumpen.Satt undersida sump i samma nivå som undersida ram.Lägsta punkten är sålunda golvplåten.90 mm frigång.

mvh pixbo

Posted

1. Man vill ha motorn så absolut lågt du bara kan -> lågt CG

2. Om man inte vill kapa i huven så är översta punkten ganska begränsad

I mitt fall var 2-an begränsande så det fanns inget val. Jag kan höja motorn kanske 5mm till utan att den tar i huven. I det stora hela är inte det en stor förbättring, så tillsvidare får det vara.

Posted

Lägsta punkten bör vara svänghjulet för det kan man inte kapa

Posted
Lägsta punkten bör vara svänghjulet för det kan man inte kapa

efter att jag kapat sumpen 30mm i höjdled så är nu sprängkåpan den lägsta punkten med en markfrigång på ca: 65mm .

Då har jag ändå lyft fjädringen så att bärarmarna har några graders vinkel neråt ut till framhjulen

Jag kan nog inte hissa mycket mera på fjädringen för man vill ju ha lite fjädringsväg utåt med kvar på dämparen i "rätt" ride height (vilker detta nu egentligen inte är i.o.f.s).

det satt 205/45-16" Toyo proxes T1S på fram då när jag mätte..

inte för att jag vet vad de kommer säga på besiktningen om det men den som lever får se......

Posted

..om man använder orginalhjulen

WHEELS & TYRES: Usually 15" x 4" diameter lightweight bolt-on steel rims with 520 x 15 (crossply) tyres

Samma källa anger föresten markfrigången till 5" och vikter från 725lbs (329kg) :blink:

Posted
Lägsta punkten bör vara svänghjulet för det kan man inte kapa

Tänk om man kör på något då? Det blir både dyrt och jobbigt kan jag tänka mig. ;)

Då skulle jag hellre säga att lägsta punkten bör vara en hasplåt. ;)

Speciellt om man kör med så lite markfrigång.

Posted
1. Man vill ha motorn så absolut lågt du bara kan -> lågt CG

2. Om man inte vill kapa i huven så är översta punkten ganska begränsad

Om man sätter motorn så lågt att man måste höja ramen pga av detta har man nog missat något. Eftersom resten av bilen väger mer än motorn blir effekten höjd tyngdpunkt?!?

Jag har gjort som Pixbo och satt sprängkåpan i nivå med golvplåten och kapat tråget på samma nivå.

Markfrigång 11 cm fram, marginellt mer bak genom högre däck.

Min noskon (köpt av Lilja) är något högre än orginalet annars hade det inte gått. Kamdrevet kräver en bula, men till övriga ventilkåpan har jag nog en hel centimeters frigång. ;)

Letar man lite på http://groups.msn.com/Super7Karlstad (sid 9) så finns det någon bild på eländet. Även på flytten av oljepåfyllningen.

Bengt

Posted
1. Man vill ha motorn så absolut lågt du bara kan -> lågt CG

2. Om man inte vill kapa i huven så är översta punkten ganska begränsad

Om man sätter motorn så lågt att man måste höja ramen pga av detta har man nog missat något. Eftersom resten av bilen väger mer än motorn blir effekten höjd tyngdpunkt?!?

Det har jag inte sagt att jag fått göra, men det är helt rätt. Inte höja chassi p.g.a. motorn tar i, aja-baja.

Därför försöker jag nu övertala mig själv att jag är värd en torrsump. :D

Posted

Därför försöker jag nu övertala mig själv att jag är värd en torrsump. :D

Kolla på oljepumpen från saabs B-Motor.

Vad menar du då? Lämplig som scavengepump, tryckpump, vad?

Vad är B-motor? Ge mig karosstyp, årsmodeller och motorstorlek.

Posted (edited)

Saab's Bmotor är den som sitter i SAAB 99, före H-motorn altså.

den är enkel att placera utanför motorn, och driva med rem, så du kan gjöra vad du vill med den.

Edited by DIRAVI

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...