trimmad Posted November 13, 2013 Share Posted November 13, 2013 Nu blir jag lessen. Har precis börjat bygga en haynes seven och tänkte kolla lite med pappers arbetet. Känns lite som att man ska köra ner rörhögen till Kullaberg och Bygga Nemis två. :banghead: Men! man får väl bita ihop och läsa vidare om reglerna och hoppas att det blir bättre sen. Anders. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted November 13, 2013 Share Posted November 13, 2013 trimmad: Du behöver inte bli alltför ledsen, lite krångligare, dyrare med den #¤%#&¤%&¤ avregleringen av besiktningen. Dyrare på allt..... Fast det är som du säger bit ihop och kör och nu är det så många som gjort enskilt godkännande så jag kan nästan lova att du får stöd om något "går tungt". Själv har jag inte reggat någon "enskilt godkänd" bil jag har hittills bara haft nöjet att registreingsbesiktiga bilar. --- hoppas att det blir bättre sen ---- hoppas kan man ju alltid.......... Hunnit få upp en byggtråd än trimmad? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trimmad Posted November 16, 2013 Share Posted November 16, 2013 Nej! Inte än. Har aldrig skrivit på ett forum förr, sitter och funderar på hur man börjar. :unsure: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted November 17, 2013 Share Posted November 17, 2013 trimmad: --- aldrig skrivit på ett forum förr ---- Inte så svårt --- hur man börjar --- är du redan förbi och eftersom du skrivit två inlägg är du även förbi hur man fortsätter.......... Jag kan lova att det inte är så svårt att skriva på forum. Vi har alla skrivit det första inlägget och sedan rullar det på. Mitt första inlägg var troligen detta.. Det här inlägget jag skriver är mitt Inlägg #7736. Du har redan skrivit inlägg #2 då går resten av sig självt.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trimmad Posted November 17, 2013 Share Posted November 17, 2013 trimmad: --- aldrig skrivit på ett forum förr ---- Inte så svårt --- hur man börjar --- är du redan förbi och eftersom du skrivit två inlägg är du även förbi hur man fortsätter.......... Jag kan lova att det inte är så svårt att skriva på forum. Vi har alla skrivit det första inlägget och sedan rullar det på. Mitt första inlägg var troligen detta.. Det här inlägget jag skriver är mitt Inlägg #7736. Du har redan skrivit inlägg #2 då går resten av sig självt.... Det var ju några år sen. nu är jag uppe på 3 i alla fall :lol: Ha det Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mloisg Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 Nu börjar bygget närma sig besiktning, men är det någon som har dagsaktuell information om i vilken ordning allt ska göras? Tänker då på bullerprov, vägning, sfro2, ursprungskontroll och enskilt godkännande. Kanske har missat nåt prov helt och hållet... Tacksam för en färsk uppdatering! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 För ursprungskontroll gäller detta 2014-03-16 http://transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordonsimport-och-ursprungskontroll/Militart-egentillverkat-och-tidigare-svenskregistrerat-fordon/Steg-1-Ansok-om-ursprungskontroll/ SFRO1 gjord och SFRO2 gjord, vägningskvittot får inte vara äldre än 30 dagar (2009) du får kolla vad som gäller 2014. Troligen samma som 2009. Har besiktningsstationen våg kan du väga i samband med det enskilda godkännandet. Bullerprov kan göras via SFRO försorg i samband med SFRO2 (så är vanligt i Västerås). Bullerprov kan göras separat via SFRO eller annan godkänd aktör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mloisg Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 Tack cealm! Som vanligt ett glasklart och uttömmande svar från Dig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted March 17, 2014 Share Posted March 17, 2014 Fast ursprungskontrollen kan man ju göra utan att ha gjort slutbesiktning: "ett intyg från SFRO (Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation) om fordonet är en personbil, lastbil med totalvikt av högst 3 500 kg eller en motorcykel. Om besiktningen påbörjats före den 1 juli 2009 ska en kopia på stämplat slutbesiktningsprotokoll skickas in tillsammans med din ansökan om ursprungskontroll. Originalet ska i detta fall tas med till registreringsbesiktningen. Om besiktningen påbörjats efter den 1 juli 2009 ska identitetsbeviset med 17-ställigt chassinummer i original bifogas din ansökan om ursprungskontroll" Det beror på när man gjort första SFRO-besiktningen. Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted March 17, 2014 Share Posted March 17, 2014 Hur gammalt kan ett SFRO1 protokoll vara som man bifogar till ursprungsontrollen? Fick för mig att min besiktningsman sa något om ett år? Man har väl 5 år på sig till SFRO 2 an? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted March 17, 2014 Share Posted March 17, 2014 Både byggbesiktning och ID-bevis är giltiga i 5 år. Du ska inte behöva skicka in byggbesiktningsprotokoll, ID-beviset ersätter det. Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted March 17, 2014 Share Posted March 17, 2014 Okej, mitt bygge har vilat en tid, men räknar med att vara färdig i maj. Och så såg jag när jag läste på ID beviset att det är giltigt i 5 år.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mloisg Posted March 17, 2014 Share Posted March 17, 2014 Har svårt med den här delen (också). Bygget sfro 1 besiktigades 17 juni 2009 alltså före den första juli mycket pga att man då fick välja chassienummer själv. Måste man då fylla på med nollor tills man uppnått 17 tecken..? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.