Jump to content

Ford motor, Sigma 1600 - Såld


Pac

Recommended Posts

Hej,

jag har en Ford Sigma 1600 som står i vägen. ;)/>

IMG_2746_small.JPG

Motorn levererades från Ford som "crate engine". Den har använts i en motortestcell för att utveckla grenrör och har förldaktligen enbart levt ett ombonat och ompysslat liv. Den ser ut som ny och har inget oljesöl/smuts på sig. Den är märkt med 4M5G-6015 KA samt HXDA, har VVT på både inlopp och avgas kammar.

"HXDA" satt i Fiesta mellan 2004 och 2008

Ford-Fiesta_2008_photo_30.jpg

Det är denna motorn i Fiesta-utförande som använts i formel Ford fram till i år. Det är en liten lätt maskin(strippad vikt ca 65 kilo) som i Fiesta variant ger 115Bhp, men med separata trottelhus och riktigt grenrör har samma motor utan trim rapporterats att ge 160Bhp. Följdaktligen är det en liten potent sak som bara skriker om att få komma ner i en lätt locost. :)/>

Pris: 6500:- eller högstbjudande.

Kontakt: per(punkt)adelsson(at)zeta(punkt)telenordia(punkt)se

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Nej, hur kär jag än är i den lilla guldklimpen :wub: så har jag bestämt mig att gå en annan väg. Med denna och en Quaife rocket/type-e i AL så har man en drivlina väl under 100 kilo. :blink: Para det med ett potent väl-optimerat chassie(tex MNR :notworthy:) så kan man bygga en stabil sjua med bilmotor under 500 kilo. Snacka om att följa i Colin Chapmans fotspår! :racesmile:

Du är inte intresserad av att bygga en ny leksak som väger in på ca 2/3 av din nuvarande? ;)

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Nej, hur kär jag än är i den lilla guldklimpen :wub: så har jag bestämt mig att gå en annan väg. Med denna och en Quaife rocket/type-e i AL så har man en drivlina väl under 100 kilo. :blink: Para det med ett potent väl-optimerat chassie(tex MNR :notworthy:) så kan man bygga en stabil sjua med bilmotor under 500 kilo. Snacka om att följa i Colin Chapmans fotspår! :racesmile:

Du är inte intresserad av att bygga en ny leksak som väger in på ca 2/3 av din nuvarande? ;)

Har tyvärr inte tid eller plats för ytterligare en bil. Får banta nuvarande bilen istället (hur jag nu ska lyckas med det??)

Link to comment
Share on other sites

Ny info!

Efter lite letande så hittades motorbeteckningen HXDA på blocket. Det är altså 115Bhp-version av Sigma 1600'an som användes mellan 2004 och 2008.

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Javisst, det finns några stycken att välja på.

http://www.rwdmotorsport.com/Bellhousings/Zetec-SE-to-Ford-Gearbox-Bellhousing/prod_16.html

http://www.tigerracing.com/zencart/index.php?main_page=product_info&products_id=1040

Jag tror inte att den har Duratec-mönster, den är mycket mindre än en Duratec. Den är också mycket lättare.

Burton har skrivit lite om den.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Är det ingen som vill bygga en riktig lättviktare?

Jo någon gång i framtiden om jag kommer dit nån gång. :unsure:

Undrar hur den där motorn med tre rörliga delar skulle funka i en sjua ??

Med en matchvikt på Ca.62Kg.

Jag kollade på din länk där. De pratar om två olika växellådor.

Ford typ-9 och Ford typ-E. Rocket. Vad är det för skillnad på dom ??

Link to comment
Share on other sites

Ford Typ-9 är en femväxlad låda, Ford Type-E är fyrväxlad och finns i många varianter varav Rocket är en.

Quaife gör en racing låda som är "kompatibel" till Rocket som används i Clubman-klassen och av Tommy Falck(Roadsport A Caterham).

Rocket har jag för mig väger i runda slängar 25 kilo. Så en Rocket och en Sigma viktar in på runt 90-95 kilo(beroende på hur man gör med koppling/svänghjul). Om man jämför det med att Hayabusa paketet viktar in på nästan 90 kilo så börjar man röra sig i BEC-området om man baserar ett sjua-bygge på en sigma. Det är alltså fullt möjligt att nå en bra bit under 500 kilo med en sigma i bilen om man är försiktig. :racesmile:

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Vi är ett par som kör med Quaifes Dogbox variant av Rocket lådan ;-)

Tommy Falcks växellåda som han använder till sitt nybygge är ännu trevligare om jag förstod honom rätt sist vi pratades vid i Jönköping..

Link to comment
Share on other sites

Ja, alla dessa varianter 2000E, Rocket, ... Jag blir snurrig för mindre. :icon_oops:

Senast jag snackade med Tommy hade han fått upp vittringen, det låter som att det är dags att åka dit och titta! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...