Jump to content

Länklager till styrning?


vedde

Recommended Posts

Hej

Någon som vet om man får lagra styraxeln med länklager(uniballs)?

De är små och nättta och lätta att placera. Lagerbockarna tar så förfärligt med plats.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

OJ :o

Det vertkar lite farligare än riktiga lager.

/Fredrik

Hej

Jag fick tipset av TheRealPinto att använda typ Uniball till detta, men det blev för mig dyrare än en lagerbock så jag körde på en lagerbock istället.

Det är inga stora laster så det ska inte vara några problem.

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag hittar inte heller den i Alu på Classe i sjön, verkar som de slutat med den.

Därför tänkte jag Uniball(länklager) då den är lättare att placera än de stora lagerblocken från Jula i gjutjärn.

Den med plåt finns på Rotera och kan vara ett vettigt alternativ, bra med 2 fästöron för stabilitet och verkar betydligt billigare än Uniball. Rotera har dessutom i olika storleklar på hålet, måste ha en mindre på torpeden för där skall trekants staven gå igenom och den är bara 17mm.

Jag frågar för jag måste bygga om styrningen för att få i min R1:a.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej

Har du kollat hos Mecmove, finns på nätet www mecmove.se. De har både med hus av gjutjärn ,aluminium

och stålplåt.De har ett jättesotiment av olika lager ( har fixat mina till pedalställ och wattlänk där)

och är inte speciellt dyra

Lars

Link to comment
Share on other sites

Mecmove har bra produkter men går fetbort hos mig. Beställde 12-15 st tätningar för uniballs för kanske 5 kr/st....dessa skulle de prompt skicka emot postförskott trots att jag ville förskottsbetala eller lösa det på ett annat bra sätt. Men icke ville dom vara smidiga. Jaja, behövde grejerna....sen ramlade hakan ner i backen när dom skickar dom i ett paket med företagspaket för typ 200 kr istället för ett brev á 5 kr. Kan bara säga idioter :angry: :banghead:

Sorry för utbrottet ;)

Link to comment
Share on other sites

Det går bra att använda länklager till sånt. Eftersom det varken är höga varvtal eller någon större belastnin fungerar glidlager i plast också bra, även enkla lösningar som hydraulklammer :-)

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...