LUPUS Posted January 29, 2012 Posted January 29, 2012 Lite inspiration för kullen i år tydligen skall han åka på "low" boost i denna film för körbarhet , leta lite i fård forumet och ca 500Hp på hög boost skall han ha Man kanske skulle svetsa fast wastegaten Quote
Pac Posted January 30, 2012 Posted January 30, 2012 (edited) Nog för att 500Bhp är ganska coolt men han verkar ha seriösa problem med balansen. Verkar vara en grym driftingkärra! :D P.S. Som sagt.... Edited January 30, 2012 by Pac Quote
Jocke4U Posted January 30, 2012 Posted January 30, 2012 (edited) Ja det beror ju på vad han har byggt bilen för....om han har seriösa problem eller inte. Han (eller hon :prop: ) kanske vill ha det så för att drifta och stila med mycket effekt.... Finns ju massor av bilar med seriösa problem med balansen....eller är det förare som inte kan hantera bilen :515: http://www.wreckedexotics.com/ Edited January 30, 2012 by Jocke4U Quote
Pac Posted January 30, 2012 Posted January 30, 2012 (edited) Ja det beror ju på vad han har byggt bilen för....om han har seriösa problem eller inte. hehehe, låt mig narras lite... "Ja det är klart, är det ofrivillig gräsklippning som den skall användas till har de uppenbarligen hittat helrätt!" :DNej, skämt åsido så är 500Bhp något att möta med respekt. Om man sedan parar den med ett superlätt chassie som på en sjua räcker det mer än väl till att sätta vem som helst i problem. Något som vore intressant som jag tror att ni "Saab turbo"-killar kanske kan fixa är att köra flera mappar på kullen och se om den högre effekten verkligen betyder snabbare bil. Jag misstänker att när ni kommer förbi en brytpunkt(kanske 200Bhp-strecket?) så betyder den ökande effekten enbart problem och långsammare tider. Men det är som sagt enbart en känsla som mycket väl kan vara helt uppåt väggarna. Det hade varit riktigt lärorikt att få ta del av resultatet från en sådan körning! :) Edited January 30, 2012 by Pac Quote
Christer J Posted January 30, 2012 Posted January 30, 2012 Lite inspiration för kullen i år tydligen skall han åka på "low" boost i denna film för körbarhet , leta lite i fård forumet och ca 500Hp på hög boost skall han ha Man kanske skulle svetsa fast wastegaten ligger du så långt efter då? Vill minnas att du hade 180 hk vid 3500 varv? Har inte hittat något om vad den ger vid, säg.. 5500? Quote
cealm Posted January 30, 2012 Posted January 30, 2012 Snygga framskärmar på kärran. Inte de vanliga rundade utan lite "släpvagnsstuk" på dem med en plan ovansida. Ser bra ut i alla fall från det håller kameran sitter. Quote
LUPUS Posted January 30, 2012 Author Posted January 30, 2012 ligger du så långt efter då? Vill minnas att du hade 180 hk vid 3500 varv? Har inte hittat något om vad den ger vid, säg.. 5500? Har för mig jag har varvstopp på 7000rpm men det blir nog ungefär samma , original kammarna gillar ju inte att varva Något som vore intressant som jag tror att ni "Saab turbo"-killar kanske kan fixa är att köra flera mappar på kullen och se om den högre effekten verkligen betyder snabbare bil. Jag misstänker att när ni kommer förbi en brytpunkt(kanske 200Bhp-strecket?) så betyder den ökande effekten enbart problem och långsammare tider. Men det är som sagt enbart en känsla som mycket väl kan vara helt uppåt väggarna. Det hade varit riktigt lärorikt att få ta del av resultatet från en sådan körning! :) Förra året fick jag ju förhinder för locost träffen men året innan då det var en dåligt inkörd bil rent chassi och däck mässigt gick det ungefär lika fort runt då man åkte en växel för högt som på "rätt" växel, det blir svår att inte få förmycket och man blir modigare över knäppen och Tv-kurvan av att köra på momentet. Om tiden finns i år (renoverar hus) blir detta utmaningen, justera in laddtrycksregleringen till mera sug karaktär, den är inte helt kompis med Gt28:an än, tror dock jag vet var felet ligger och har hittat en kusin mapp på nätet ...... PID och offset värden Quote
Jörgen Posted January 30, 2012 Posted January 30, 2012 (edited) Med våra Saab motorer så är det inte så mycket maxeffekten som kan vara ett problem , utan det är mer vridmomentet. Med den mjukvaran som jag har nu så har jag 250nm vid 1500rpm och ca 280nm över 2000rpm och man får vara försiktig på Kullen när man kliver på gas. Sen till våren så ska det in en mukvara som ger ca 230- 240 hk men har hela 400nm ifrån 1800rpm och uppåt , ska testa detta och se hur det funkar på bana och väg ( om kopplingen håller ) Jörgen Och Lupus,, några ursäkter i år godkänns inte angående Kullen för då kanske jag retar dig läääänge Edited January 30, 2012 by Jörgen Quote
Pac Posted January 31, 2012 Posted January 31, 2012 @Jörgen&Lupus, det skall bli intressant att få ta del av era resultat från kullen. Quote
LUPUS Posted January 31, 2012 Author Posted January 31, 2012 Och Lupus,, några ursäkter i år godkänns inte angående Kullen för då kanske jag retar dig läääänge Dubbelsidig lunginflamation på sambon och inlagd på NÄL 9dagar tycker jag är en helt ok ursäkt, se det som att du fick ett fritt övnings år Quote
Thomas Posted January 31, 2012 Posted January 31, 2012 Det frestar på med så mycket vrid på låga varv.men klart nice. Quote
Jörgen Posted January 31, 2012 Posted January 31, 2012 (edited) Pac, ska bli intressant att se på kullen men jag är lite orolig för vridet, även om det är kul på gata kan det orsaka problem på bana med tung högerfot och räcken nära Thomas, Det kan det göra men med våra lätta bilar så antingen spinner det eller så¨drar det iväg så in i norden, det är så man blir mörkrädd ibland Lupus, visst vet jag vilken otur frugan hade förra året och det var självklart rätt att stanna hemma det som jag tänkte på var att du la in en liten brasklapp om husbygget/renovering i ditt inlägg och det var den jag reagerade på Jörgen Edited January 31, 2012 by Jörgen Quote
Thomas Posted January 31, 2012 Posted January 31, 2012 jo jag vet. körde en turbomatad Ginetta på -80 talet och en dutton med turbo Quote
Jocke4U Posted January 31, 2012 Posted January 31, 2012 (edited) Om tiden finns i år (renoverar hus) blir detta utmaningen, justera in laddtrycksregleringen till mera sug karaktär, den ....etc etc ...bla bla .. Jamen då är det perfekt att kunna planera redan nu för olika alternativ 1. Huset är klart i god tid och frugan står och vikar av dig när du glider i väg med sjuan till kullen (eller sitter bredvid) 2. Ett arbetsavbrott för denna helg i husrenoveringar är förhandlat och klart (och självklart gäller detta diverse traktor/tröske-jobb :) ) 3. Barnvakt är bokat som reserv (dina föräldrar bor väl inte så långt bort?!) 4. Blir föraren själv sjuk, ta ett gäng alvedon och bit ihop för bövelen :D :515: Edited January 31, 2012 by Jocke4U Quote
LUPUS Posted January 31, 2012 Author Posted January 31, 2012 Jamen då är det perfekt att kunna planera redan nu för olika alternativ 1. Huset är klart i god tid och frugan står och vikar av dig när du glider i väg med sjuan till kullen (eller sitter bredvid) 2. Ett arbetsavbrott för denna helg i husrenoveringar är förhandlat och klart (och självklart gäller detta diverse traktor/tröske-jobb :) ) 3. Barnvakt är bokat som reserv (dina föräldrar bor väl inte så långt bort?!) 4. Blir föraren själv sjuk, ta ett gäng alvedon och bit ihop för bövelen :D :515: 1. Det blir aldrig klart men det måste ju tas pauser och tyvärr blir jag nog ensam , de små liven förstår sig inte på bensin lukt och fartvind 2. Det är redan fixat i och med att vi numera kommer ha träffen på ej VIP tröske time, inte mycket som är klart att kapa tidig semester 3. Check 4. den är svårare, kört febrig en gång aldrig igen . Quote
Jocke4U Posted January 31, 2012 Posted January 31, 2012 1. Det blir aldrig klart men det måste ju tas pauser och tyvärr blir jag nog ensam , de små liven förstår sig inte på bensin lukt och fartvind Känner igen detta....sonen har inte fattat poängen än....kanske kommer det när dom där dataspelen och Lego-gubbarna hamnar i braskaminen :) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.