Jump to content

Cosworth westfield , något för vikt effekt regeln att bita i


LUPUS

Recommended Posts

Lite inspiration för kullen i år

tydligen skall han åka på "low" boost i denna film för körbarhet , leta lite i fård forumet och ca 500Hp på hög boost skall han ha turtle.gif

Man kanske skulle svetsa fast wastegaten

Link to comment
Share on other sites

Nog för att 500Bhp är ganska coolt men han verkar ha seriösa problem med balansen. Verkar vara en grym driftingkärra! :D

P.S. Som sagt....

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Ja det beror ju på vad han har byggt bilen för....om han har seriösa problem eller inte. Han (eller hon :prop: ) kanske vill ha det så för att drifta och stila med mycket effekt....

Finns ju massor av bilar med seriösa problem med balansen....eller är det förare som inte kan hantera bilen :515:

http://www.wreckedexotics.com/

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Ja det beror ju på vad han har byggt bilen för....om han har seriösa problem eller inte.
hehehe, låt mig narras lite... "Ja det är klart, är det ofrivillig gräsklippning som den skall användas till har de uppenbarligen hittat helrätt!" :D

Nej, skämt åsido så är 500Bhp något att möta med respekt. Om man sedan parar den med ett superlätt chassie som på en sjua räcker det mer än väl till att sätta vem som helst i problem.

Något som vore intressant som jag tror att ni "Saab turbo"-killar kanske kan fixa är att köra flera mappar på kullen och se om den högre effekten verkligen betyder snabbare bil. Jag misstänker att när ni kommer förbi en brytpunkt(kanske 200Bhp-strecket?) så betyder den ökande effekten enbart problem och långsammare tider. Men det är som sagt enbart en känsla som mycket väl kan vara helt uppåt väggarna. Det hade varit riktigt lärorikt att få ta del av resultatet från en sådan körning! :)

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Lite inspiration för kullen i år

tydligen skall han åka på "low" boost i denna film för körbarhet , leta lite i fård forumet och ca 500Hp på hög boost skall han ha turtle.gif

Man kanske skulle svetsa fast wastegaten

ligger du så långt efter då? Vill minnas att du hade 180 hk vid 3500 varv? Har inte hittat något om vad den ger vid, säg.. 5500?

Link to comment
Share on other sites

Snygga framskärmar på kärran. Inte de vanliga rundade utan lite "släpvagnsstuk" på dem med en plan ovansida. Ser bra ut i alla fall från det håller kameran sitter.

Link to comment
Share on other sites

ligger du så långt efter då? Vill minnas att du hade 180 hk vid 3500 varv? Har inte hittat något om vad den ger vid, säg.. 5500?

Har för mig jag har varvstopp på 7000rpm men det blir nog ungefär samma , original kammarna gillar ju inte att varva hypocrite.gif

Något som vore intressant som jag tror att ni "Saab turbo"-killar kanske kan fixa är att köra flera mappar på kullen och se om den högre effekten verkligen betyder snabbare bil. Jag misstänker att när ni kommer förbi en brytpunkt(kanske 200Bhp-strecket?) så betyder den ökande effekten enbart problem och långsammare tider. Men det är som sagt enbart en känsla som mycket väl kan vara helt uppåt väggarna. Det hade varit riktigt lärorikt att få ta del av resultatet från en sådan körning! :)

Förra året fick jag ju förhinder för locost träffen men året innan då det var en dåligt inkörd bil rent chassi och däck mässigt gick det ungefär lika fort runt då man åkte en växel för högt som på "rätt" växel, det blir svår att inte få förmycket och man blir modigare över knäppen och Tv-kurvan av att köra på momentet. Om tiden finns i år (renoverar hus) blir detta utmaningen, justera in laddtrycksregleringen till mera sug karaktär, den är inte helt kompis med Gt28:an än, tror dock jag vet var felet ligger och har hittat en kusin mapp på nätet ...... PID och offset värden 515.gif

Link to comment
Share on other sites

Med våra Saab motorer så är det inte så mycket maxeffekten som kan vara ett problem , utan det är mer vridmomentet.

Med den mjukvaran som jag har nu så har jag 250nm vid 1500rpm och ca 280nm över 2000rpm och man får vara

försiktig på Kullen när man kliver på gas.

Sen till våren så ska det in en mukvara som ger ca 230- 240 hk men har hela 400nm ifrån 1800rpm och uppåt , ska testa detta

och se hur det funkar på bana hypocrite.gif och väg ( om kopplingen håller )

Jörgen

Och Lupus,, några ursäkter i år godkänns inte angående Kullen för då kanske jag retar dig läääänge laugh.gif

Edited by Jörgen
Link to comment
Share on other sites

Och Lupus,, några ursäkter i år godkänns inte angående Kullen för då kanske jag retar dig läääänge laugh.gif

Dubbelsidig lunginflamation på sambon och inlagd på NÄL 9dagar tycker jag är en helt ok ursäkt, se det som att du fick ett fritt övnings år eclipsee_steering.gif

Link to comment
Share on other sites

Pac,

ska bli intressant att se på kullen men jag är lite orolig för vridet, även om det är kul på gata kan

det orsaka problem på bana med tung högerfot och räcken nära unsure.gif

Thomas,

Det kan det göra men med våra lätta bilar så antingen spinner det eller så¨drar det iväg så in i norden, det är så man

blir mörkrädd ibland hypocrite.gif

Lupus,

visst vet jag vilken otur frugan hade förra året och det var självklart rätt att stanna hemma thumbsup.gif

det som jag tänkte på var att du la in en liten brasklapp om husbygget/renovering i ditt inlägg

och det var den jag reagerade på prop.gif

Jörgen

Edited by Jörgen
Link to comment
Share on other sites

Om tiden finns i år (renoverar hus) blir detta utmaningen, justera in laddtrycksregleringen till mera sug karaktär, den ....etc etc ...bla bla ..

Jamen då är det perfekt att kunna planera redan nu för olika alternativ

1. Huset är klart i god tid och frugan står och vikar av dig när du glider i väg med sjuan till kullen (eller sitter bredvid)

2. Ett arbetsavbrott för denna helg i husrenoveringar är förhandlat och klart (och självklart gäller detta diverse traktor/tröske-jobb :) )

3. Barnvakt är bokat som reserv (dina föräldrar bor väl inte så långt bort?!)

4. Blir föraren själv sjuk, ta ett gäng alvedon och bit ihop för bövelen :D :515:

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Jamen då är det perfekt att kunna planera redan nu för olika alternativ

1. Huset är klart i god tid och frugan står och vikar av dig när du glider i väg med sjuan till kullen (eller sitter bredvid)

2. Ett arbetsavbrott för denna helg i husrenoveringar är förhandlat och klart (och självklart gäller detta diverse traktor/tröske-jobb :) )

3. Barnvakt är bokat som reserv (dina föräldrar bor väl inte så långt bort?!)

4. Blir föraren själv sjuk, ta ett gäng alvedon och bit ihop för bövelen :D :515:

1. Det blir aldrig klart men det måste ju tas pauser och tyvärr blir jag nog ensam , de små liven förstår sig inte på bensin lukt och fartvind

2. Det är redan fixat i och med att vi numera kommer ha träffen på ej VIP tröske time, inte mycket som är klart att kapa tidig semester

3. Check

4. den är svårare, kört febrig en gång aldrig igen .

Link to comment
Share on other sites

1. Det blir aldrig klart men det måste ju tas pauser och tyvärr blir jag nog ensam , de små liven förstår sig inte på bensin lukt och fartvind

Känner igen detta....sonen har inte fattat poängen än....kanske kommer det när dom där dataspelen och Lego-gubbarna hamnar i braskaminen :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...