Peter M Posted July 26, 2012 Author Share Posted July 26, 2012 Taget! Kommer gärna ner till Malmö och spanar in ditt bygge och hämtar mätaren samtidigt. Kan sätta in pengar i förväg om du PM:ar ditt kontonummer. Javisst, välkommen. Just nu är toppen avplockad för planing. Hittade äckel i kylvätskan. :mad: Förmodligen var motorn kass redan när jag köpte den för den har varit skum hela tiden. Vid fullgas har den puttat ut vatten, men jag tänkte att den slutar väl med det när vattennivån blivit lagom. Det gjorde den inte. Han som ska plana toppen pekade på en liten fläck på toppen och sa att "Här har det läckt". Hoppas han har rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted July 27, 2012 Author Share Posted July 27, 2012 Så här såg bilen ut idag klockan halv ett.. Här är den startad och klockan är 16:30. Hade stor hjälp av original verkstadshandbok som en god vän fixat på CD. Fick också bra hjälp av en granne som fick stå och hålla emot när kammarna skulle dras med moment. (Insugskammen ska dras 120 Nm.) Han stönade rätt högt innan momentnyckeln klickade. :prop: Körde en hård testrepa och den puttade inte ut minsta gnutta vatten. :banana: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted July 27, 2012 Share Posted July 27, 2012 Det vet jag inte. Först ska den mappas och sen ska kamvariatorn aktiveras. Får inte rätt på loggningen och då blir mappning baserat på loggen väldigt meningslöst. När jag startar Tuner Studio och öppnar VE-tabellen kan jag se att markeringen för vilken cell man befinner sig i rör sig exakt som det är tänkt. Från längst ner till vänster vid tomgångsläget till längst upp när gaspedalen är i botten. Så långt allt bra. Men... När jag startar loggning och kör en rejäl runda och sen kollar loggen i MegaLogViewer ser jag att den rör sig i ett enda gasläge. Ungefär trekvarts gas. :unsure: Därför försöker den föreslå en ny mapp baserad på ett och samma gasläge. WTF? Loggen visar alltså att jag har hållt konstant trekvarts gas. Varför? Det finns en liten mini-bild av VE-tabellen i MegalogViewer där man ser exakt vilken cell som är aktiv och det är bara några få celler som markeras. Vid full gas och 7800 rpm är den i en helt annan cell och härjar. Extremt mystiskt. Kan du inte testa auto-tuningen?? Kör du Speed Density eller Alpha-N? Grattis förresten!!!!! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted July 27, 2012 Share Posted July 27, 2012 Kan du inte testa auto-tuningen?? Kör du Speed Density eller Alpha-N? Grattis förresten!!!!! :) Jag lämnade in min bil för mappning men efter att ha läst på detta norska forument så verkar autotuning kunna ordna allt http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewforum.php?f=38 kolla även denna länk http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=4&t=15187 kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted July 27, 2012 Author Share Posted July 27, 2012 Jag har testat Autotuning men inte "online". Kör en kvart eller så och trycker sen på "burn". Blir lite bättre varje gång men inte så man slår kullerbytta av glädje. Ska man kanske chansa på att köra i "auto"-läget? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted July 27, 2012 Share Posted July 27, 2012 (edited) Jag kör min i auto (och Update Controller ikryssad).... funkar perfekt. Har för mej den trycker på nya värden var 20e sekund. Har ändrat reaktionstiden och mängden förändring för att den skall reagera snabbare initialt för grovmappningen. Kör just nu: Max Cell Value Change: 50000 Max Cell Percentage Change: 500 Efter en vända på 1.5 mil kikar jag på mappen i 3D och jämnar till den där den inte "tagit", dvs där man missat att köra.... Bytte till Alpha-N i förrgår och efter 2 vändor t/r till jobbet (6 mil) så känns den 90% perfekt..... :) Glöm bara inte att göra en Burn innan du stänger ner tändningen om du vill slippa att göra om det ;) Edited July 27, 2012 by Baging Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted July 30, 2012 Author Share Posted July 30, 2012 Jag kör min i auto (och Update Controller ikryssad).... funkar perfekt. Har för mej den trycker på nya värden var 20e sekund. Har ändrat reaktionstiden och mängden förändring för att den skall reagera snabbare initialt för grovmappningen. Kör just nu: Max Cell Value Change: 50000 Max Cell Percentage Change: 500 Efter en vända på 1.5 mil kikar jag på mappen i 3D och jämnar till den där den inte "tagit", dvs där man missat att köra.... Bytte till Alpha-N i förrgår och efter 2 vändor t/r till jobbet (6 mil) så känns den 90% perfekt..... :) Glöm bara inte att göra en Burn innan du stänger ner tändningen om du vill slippa att göra om det ;) Jag följde ditt råd och det var minsann en spännande resa, på många sätt... Det första som hände var att motorn dog till och sen lät det "flöff-flöff-flöff" varvid det började ryka ur spjällhuset. Motorn hade börjat gå baklänges. :blink: Nåja, den startade snällt igen och en intressant tur inleddes. Det andra som hände var att tomgången försvann. Autotune verkar inte riktigt smart just när det gäller tomgång och läget strax ovanför tomgång, för det blev hysteriska värden på lambdamätaren, runt 22 och då dör motorn. Efter några fullgasrepor och några halv- och trekvartsgas-repor började värdena i AFR-tabellen dyka upp på lambdamätaren. Trevligt. Så, jag saktade ner till cirka 30 km/h, la i ettan och gav benet. FY FÖR I HELVETE vad det bar iväg. :wohow: När jag lättade på gasen någon tiondels sekund och tjongade i tvåan blev det en rejäl eldboll ur avgasröret och sen bar det iväg så jag nästan blev rädd. Innan har den gått för fett med AFR runt 10, men det har burit iväg rätt bra ändå. Nu med AFR på 12.5 är det en enorm effektskillnad. En god vän låg bakom med sin Sjua och såg hur överdjävligt min bil stack iväg i kombination med feta eldbollar vid varje växling. "Ha ha, jag körde bakom dig och asgarvade. Det ser helt sjukt ut." var hans kommentar. Jag får väl försöka skaka fram en film, nån dag. :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted July 30, 2012 Share Posted July 30, 2012 Film på detta, JA tack ;) :D Borde inte bråka så mycket med tomgången tycker jag..... har satt spärr på autotune under 70 grader och dessförinnan har jag justerat mycket av tomgång/uppvärmning manuellt.... F*n.... jag vill oxå ha eldbollar!!!!! ;) :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted July 30, 2012 Author Share Posted July 30, 2012 Film på detta, JA tack ;) :D Borde inte bråka så mycket med tomgången tycker jag..... har satt spärr på autotune under 70 grader och dessförinnan har jag justerat mycket av tomgång/uppvärmning manuellt.... F*n.... jag vill oxå ha eldbollar!!!!! ;) :D Vi försökte filma lite spontant idag, men det blev mest vindbrus och asgarv. :prop: Kan notera att det är himla bökigt att få till det initiala gaspådraget. Vid minimal gas blir AFR runt 22 för att sen rätta till sig. Misstänker att jag har för stora steg i mappen. Har lagt de första 25 procenten av TPS:ens rörelse på de första 50 procenten i tabellen. Högre upp är det visst inte lika känsligt, men det kanske ska vara ännu mer finlir initialt? Min TPS rör sig mellan 14 och 162, ska jag då börja på 14 eller kanske på noll? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted July 30, 2012 Share Posted July 30, 2012 Kör du Alpha-N eller Speed Density? SD blir väldigt abrupt om man inte har utjämning på vacuumet..... Fattar inte riktigt vad du menar med att TPS'en rör sej mellan 14 och 162? Börjar VE-tabellen på 14? Har du kalibrerat TPS'en? Min VE-tabell ser ut så här..... inte helt klar, men funkar kanon där jag normalt kör.... enda problemet jag har nu är det abrupta hoppet i VE från 19 till 42 vid 1000 varv.... om man inte är lite bestämd på gasen vill den gärna leana ut där... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted July 31, 2012 Author Share Posted July 31, 2012 Kör du Alpha-N eller Speed Density? SD blir väldigt abrupt om man inte har utjämning på vacuumet..... Fattar inte riktigt vad du menar med att TPS'en rör sej mellan 14 och 162? Börjar VE-tabellen på 14? Har du kalibrerat TPS'en? Min VE-tabell ser ut så här..... inte helt klar, men funkar kanon där jag normalt kör.... enda problemet jag har nu är det abrupta hoppet i VE från 19 till 42 vid 1000 varv.... om man inte är lite bestämd på gasen vill den gärna leana ut där... Jag kör Alpha-N men min VE-tabell har TPS på Y-axeln. Du har Fuelload. (Vet inte varför eller vad skillnaden är.) Min TPS ligger på 14 vid tomgång och 162 vid fullgas. Alltså börjar min tabell på 14 och slutar på 165. Har precis ändrat så att den börjar på 12 och slutar på 170, samt lagt de första stegen på 12, 15, 20, 30, för att det ska bli bättre upplösning vid minimalt pådrag. Ska bli kul att se om det hjälper. Lite åska på G här så det får bli när det torkat upp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted July 31, 2012 Share Posted July 31, 2012 Fuelload i min tabell är lika med procent trottel.... 2 är tomgång och 100 plattan i mattan.... Att du skulle behöva gå över hundra låter mysko..... är det någon hämtad VE-tabell från en turbobil kanske som tidigare varit baserad på SpeedDensity/Map? Inte enklare att sätta den 0-100? Om din TPS registrerar 0 vid ingen gas, så kan du ju öppna spjället en hel del innan du når 14(12) i din tabell och då gäller ju värdet i 14(12)-cellen hela vägen ner till 0, dvs den går inte att mappa dom första graderna öppning.....typ.... ;) Har du synkat TPS'en borde den ju visa 0 vid ingen gas....... eller fattar jag dej helt galet? :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted July 31, 2012 Author Share Posted July 31, 2012 Fuelload i min tabell är lika med procent trottel.... 2 är tomgång och 100 plattan i mattan.... Att du skulle behöva gå över hundra låter mysko..... är det någon hämtad VE-tabell från en turbobil kanske som tidigare varit baserad på SpeedDensity/Map? Inte enklare att sätta den 0-100? Om din TPS registrerar 0 vid ingen gas, så kan du ju öppna spjället en hel del innan du når 14(12) i din tabell och då gäller ju värdet i 14(12)-cellen hela vägen ner till 0, dvs den går inte att mappa dom första graderna öppning.....typ.... ;) Har du synkat TPS'en borde den ju visa 0 vid ingen gas....... eller fattar jag dej helt galet? :) Jag kör helt enkelt på värdet från TPS:en. 14 är tomgång och 162 (ungefär) är fullgas. Om jag skulle köra med 0 - 100 skulle insprutningen tro att jag hade fullgas när spjället är halvöppet och då dränks den i bensin. Det kanske är olika på MS1 och MS3? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted July 31, 2012 Author Share Posted July 31, 2012 Var ute och autotunade med de nya, lite tightare, inställningarna för lågfart. Nu dör den inte till längre vid smygkörning. :thumbsup: Snart dags att aktivera kamförställningen. Hoppas det drar iväg ännu värre då. :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted July 31, 2012 Share Posted July 31, 2012 (edited) Det skall bli intressant att följa ditt jobb med kamförställningen. Jag har sökt lite på det där men inte hittat någon som lagt ett seriöst jobb på det hitintills. Det jag hittat är att de kör det mer eller mindre on/off, inte att man gör en mjuk övergång. De som kört on/off tycker sig ha en markant skillnad så det bör nog du också få. :D Är det orginalkammarna i maskinen? Edited July 31, 2012 by Pac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted July 31, 2012 Author Share Posted July 31, 2012 Det skall bli intressant att följa ditt jobb med kamförställningen. Jag har sökt lite på det där men inte hittat någon som lagt ett seriöst jobb på det hitintills. Det jag hittat är att de kör det mer eller mindre on/off, inte att man gör en mjuk övergång. De som kört on/off tycker sig ha en markant skillnad så det bör nog du också få. :D Är det orginalkammarna i maskinen? Jag kör MS1 och då finns ingen PWM för kamstyrning. Det duger med on/off på en tävlingsbil för den ska ändå bara gå på fullgas. Motorn är helt original. Jag anser att det är ganska ointressant att trimma och härja och att det är mycket roligare att köra fort tack vare ett bra chassie som är rätt inställt. Det var därför jag köpte en fabrikstrimmad motor. Då får man en körbar maskin med bra effekt för en spottstyver. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted July 31, 2012 Share Posted July 31, 2012 (edited) Jag kör MS1 och då finns ingen PWM för kamstyrning. Det duger med on/off på en tävlingsbil för den ska ändå bara gå på fullgas. Motorn är helt original. Jag anser att det är ganska ointressant att trimma och härja och att det är mycket roligare att köra fort tack vare ett bra chassie som är rätt inställt. Det var därför jag köpte en fabrikstrimmad motor. Då får man en körbar maskin med bra effekt för en spottstyver. Att kör on/off på en Zetec kommer nog att ge dig lite av en "turbo kick". Den killen jag läst om hade lagt ett relä för att inte överlasta utgången. Jag har för mig att han slog om det vid ca 3000 rpm. Jag skall se om jag hittar länken till där han snackade om det. Edited July 31, 2012 by Pac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted July 31, 2012 Share Posted July 31, 2012 Jag kör helt enkelt på värdet från TPS:en. 14 är tomgång och 162 (ungefär) är fullgas. Om jag skulle köra med 0 - 100 skulle insprutningen tro att jag hade fullgas när spjället är halvöppet och då dränks den i bensin. Det kanske är olika på MS1 och MS3? Ok, nu fattar jag.... du hämtar värdet på TPS-läget i MS1 medan man i MS2 Extra sätter 0 och 100% oavsett värdet på läget..... dåså :) Såg även att man rekommenderar många "bins" upp till 30% för att få bra justeringsmöjligheter i lågvarvsregistret..... får nog kika på min tabell lite mer tror jag :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted July 31, 2012 Author Share Posted July 31, 2012 Ska försöka hinna med en massa skojiga saker imorgon. Den utgång jag byggt till kamförställningen fungerar baklänges så den måste reverseras med hjälp av ett relä. Därefter ska funktionaliteten provas. Funkar det så blir det dragracing för hela slanten. Den som tittar snett på dragracing förstår inte hur löjligt svårt det är att få till en bra start. Den som får till en bra start kan sno en och annan placering när det är dags för banracing, så jag bangar inte. Snarare tvärtom. Om kamförställningen inte funkar kan jag alltid roa mig med att kolla in hur det går för min granne som kör en Corvette med 700 hästar. Den mosar iväg rätt bra. Gav nämnda granne en provtur i min bil eftermiddags och han sa att det var det värsta han åkt i. Då körde vi bara rakt fram då han hade vissa specifika önskemål som baserade sig på att "Du är fan inte riktigt klok." och andra mystiska åsikter. Ska han säga som rattar som en galning för att hålla sin Afrikanare på rätt köl... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted August 1, 2012 Share Posted August 1, 2012 :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted August 1, 2012 Author Share Posted August 1, 2012 Får inte rätt på Output 1. Den är kopplad via X4 och ska ge signal när ett visst varvtal uppnås, då den är ställd på RPM. Utgången ger 12 Volt när tändningen är på och motorn avstängd. När motorn startas går den ner till 0,75 Volt och stannar där, oavsett varvtal. :banghead: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted August 1, 2012 Author Share Posted August 1, 2012 (edited) Dragracingen gick "sådär". Först fick jag inget grepp alls och sen när det greppade dök den till cirka 2000 rpm. Först efter 75 meter eller så brakade motorn loss ordentligt, så jag hann bara upp i 137 km/h. Tiden ska vi inte snacka om, med tanke på den usla starten. Det är verkligen svårt att starta snabbt när bilen gör 100 på ettan. Försök nr 2 resulterade i en rasad bakaxel, så nu söker jag akut efter diffdrev till en sur "köln"-axel. Alltså en sån extra sur bakaxel som satt på Taunus och Escort Mk2. Har ni nåt liggande så skicka PM. Även en hel axel är intressant, såklart. Edited August 1, 2012 by Peter M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted August 1, 2012 Author Share Posted August 1, 2012 Här är en film på den första repan med riktigt usel start. Jag släpper iväg montsterdragracern först för att ha en chans att höra min egen maskin. Den kommer rätt gott när man väl får upp varvet på ettan. Synd att det tog 75 meter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted August 2, 2012 Share Posted August 2, 2012 --- Jag släpper iväg montsterdragracern först för att ha en chans att höra min egen maskin --- Eller för att inte göra föraren av "monsterdragracern" omkörd och ledsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted August 2, 2012 Share Posted August 2, 2012 Kul att höra hur du skrämde grannen :516: Mindre kul med bakaxeln, men du löser nog det ganska kvickt. Som allt annat :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted August 2, 2012 Author Share Posted August 2, 2012 Kul att höra hur du skrämde grannen :516: Mindre kul med bakaxeln, men du löser nog det ganska kvickt. Som allt annat :notworthy: Ja, det är på G. Håller som bäst på att skruva ihop den igen. :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted August 2, 2012 Author Share Posted August 2, 2012 Bilen ihopskruvad igen. Fattas bara att göra en fetburnis så jag vet att det håller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted August 8, 2012 Author Share Posted August 8, 2012 Ikväll blir det dragracing i hamnen. Måste öva starter. :prop: Har fått låna en riktigt trevlig kamerautrustning. Funkar den så kanske det kan bli nåt kul klipp på Tuben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted August 8, 2012 Share Posted August 8, 2012 Ja, ja, ja :icon_bach: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted August 9, 2012 Author Share Posted August 9, 2012 "Köln"-axeln är verkligen ingen bra bakaxel. Den small igen. :banghead: Har hittat banjo och drivaxlar till en engelsk axel. Fattas bara en klump med diffbroms. Om någon har ett komplett diffhus till salu så PM:a gärna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted August 9, 2012 Author Share Posted August 9, 2012 Skönt med avtagbar kaross = lättmeckat. Han plocka ut diffen på lunchrasten. :prop: Diffdreven är fullständigt pulveriserade och det finns inte diffdrev i bättre kvalitet. :( Att bygga en ny axel tar minst en månad och kommer att kosta löjliga summor, så det får bli stelopererad diff så länge. Har funderingar på att stoppa i en bit rör som förbinder dreven som drivaxlarna sitter instoppade i. Svetsa diffdreven funkar inte, de är för spröda. Alternativt stoppa i en bättre beg klump och skita i att shimsa in den, (Orkar inte plocka ut axeln ur bilen.) men då blir det inga mer rivstarter. :huh: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted August 9, 2012 Share Posted August 9, 2012 Smalare däck kanske :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest micke r1 Posted August 9, 2012 Share Posted August 9, 2012 varför valde du att bygga en westfield med stel bakaxel ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted August 9, 2012 Author Share Posted August 9, 2012 varför valde du att bygga en westfield med stel bakaxel ? Valde? Det är en SEi. Det är bara SEiW som har delad axel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted August 9, 2012 Author Share Posted August 9, 2012 Fick tag i en komplett bättre begagnad bakaxel för hundra spänn. :blink: Bilen hade varit ihopskruvad och klar nu om det inte hade varit som så att pinjongen varit knäckt. Nu måste axeln ut så jag kan stoppa i pinjongen från hundrakronorsaxeln. Blir klart imorgon om jag inte bestämmer mig för att slöa. Passade även på att köpa ett mycket friskt hus till en engelsk axel, inklusive drivaxlar. Om någon har en frisk diff till en engelsk axel till salu så kan det vara av intresse. Annars blir det till att öppna plånboken och köpa en färdig racepreppad diff med aluminiumhus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted August 9, 2012 Share Posted August 9, 2012 (edited) fel post Edited August 9, 2012 by Gerhard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest micke r1 Posted August 10, 2012 Share Posted August 10, 2012 Valde? Du gjorde väl ett val när du köpte en bil med stel bakaxel. Ser du mågra fördelar med bakvagnen o därför byggde en sei ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted August 10, 2012 Author Share Posted August 10, 2012 Du gjorde väl ett val när du köpte en bil med stel bakaxel. Ser du mågra fördelar med bakvagnen o därför byggde en sei ? Om du jämför min bil med en Mallock så förstår du varför bilen är konstruerad som den är. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted August 10, 2012 Share Posted August 10, 2012 (edited) Hmm.. Jaha, det var där du fått inspirationen. :) Bild från: http://media.photobucket.com/image/recent/838HNK/Clubman2.jpg Din lösning är nog vassare Peter. Edited August 10, 2012 by Pac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted August 10, 2012 Author Share Posted August 10, 2012 Hmm.. Jaha, det var där du fått inspirationen. :) Bild från: http://media.photobucket.com/image/recent/838HNK/Clubman2.jpg Din lösning är nog vassare Peter. Det där chassit skulle må bra av lite triangulering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted August 10, 2012 Author Share Posted August 10, 2012 Bilen ihopskruvad och provkörd. Funkar. :eclipsee_steering: Det blir INGEN mer dragracing med den här axeln. Fick pris på en raceklar diff till den engelska axeln... 20 papp. :blink: Visserligen med alu-hus och progressiv diff anpassad för min setup, men det tål att sugas på en stund. Inte läge för impulsköp när det drar iväg mot såna summor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted August 10, 2012 Share Posted August 10, 2012 Hade en engelsk axel på en rally Celica en gång i tiden och det var ingen vidare bekanskap. 1200kg-170hk så gillade den inte våld på asfalt. Drog av ett par drivaxlar innan jag gav upp den. Det tråkiga var att divaxeln gickav inne vid splinesen och brottet blev snett så axelbitana pressades isär och spräckte diffen och kronhjulslagret i samma smäll. På den tiden (mitten 80) var det bara att slå upp Idrottsbladet och jaga en beg komplett klump för ett par tuenlappar. Men det var ju smidigt att byta bara att kasta dit en ny komplett enhet. Men det finns väl bättre drivaxlar också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted August 10, 2012 Share Posted August 10, 2012 Det där chassit skulle må bra av lite triangulering. He, he, he ja du har ju gjort det! :D Det är tidig Mallock. De senare varianterna är mer av modellen "skatbo" med tianguleringar "up the yazoo!!" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted August 10, 2012 Share Posted August 10, 2012 P.S. Det kanske är enklare/billigare att bygga om chassiet till någon form av De Dion? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted August 10, 2012 Author Share Posted August 10, 2012 P.S. Det kanske är enklare/billigare att bygga om chassiet till någon form av De Dion? Det finns en massa olika sätt att konstruera bakvagnar. "Live axle" har sina för- och nackdelar men det fina är att det är tämligen lätt att begripa sig på hur en stel axel fungerar. Dessutom kan man styra squat och därmed få riktigt bra fäste ut ur kurvorna. Har man problem med tourque twist så kan man labba med TAM. En delad bakaxel har andra fördelar men det är väldigt svårt att styra greppet ut ur kurvorna av grundläggande geometriska skäl. Som det ser ut nu i Clubmanserien leder Mallock, som har stel axel. Förra året var det Phantom med delad axel, så man kan bygga snabba bilar på alla möjliga sätt. Jag föredrar stel axel då min körstil är något "brutal" och då känns det tryggare med en stel axel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted August 11, 2012 Share Posted August 11, 2012 Javisst! Missförstå mig inte, det är inget fel på stel axel. Jag tänkte mer om du ville ha ett billigare sätt att komma ifrån den diffen du har. De Dionen är ju lite av bägge... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 11, 2012 Share Posted August 11, 2012 capri 3000 axeln tål en del. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted August 11, 2012 Author Share Posted August 11, 2012 (edited) Nä, ombyggnationer är inte aktuella. Inte heller en Atlasaxel då den väger bly. Det får bli en engelsk axel med en riktigt bra diff. Idag har det varit en helt underbar dag med strålande solsken. Åt en god frukost och rullade sen ut räserbilen för en färd ner till oljehamnen där det var Power dragrace weekend. Kjelle hade dragit ihop en jädrans massa potenta maskiner och till slut fick vi se ett nytt europarekord. 0 - 310 km/h på 4 sekunder. :blink: Misstänker att deras bakaxel är lite bättre än min. Kjelle skrek ut i högtalarna att han hade biljetter till Kent och den som var intresserad skulle vifta med armarna. Tur att jag hade en orange tröja på mig. "Du där med orangea tröjan, kom ner och hämta en biljett.". Flyt, kan man väl säga. Drog ner på stan och kollade på Kent alldeles gratis. Väl hemma fick jag nys om att det skulle vara stjärnfall ikväll och tog därför på mig vinterjackan, la mig i en solstol och glodde rätt upp i himlen. Såg bara två stycken, men det ser rätt coolt ut. En trevlig lördag med många intryck och minst fem mil i räserbilen. Imorgon ska det också bli soligt och fint. Då blir det keps på för det bränner friskt i pannan efter fem timmar i solen. Edited August 11, 2012 by Peter M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted August 12, 2012 Share Posted August 12, 2012 Ha, ha, ha, Ja jo, du har nog rätt i att fyra sekunders-repan gjordes med en aningen rejälare axel än de du pulveriserat. :D Grattis till Kent biljetten! Nu har turen vänt! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted August 12, 2012 Author Share Posted August 12, 2012 Passade på att ta en längre exkursion i det fina vädret. Hittade en gammal sliten industribyggnad som passade bra som bakgrund vid bilfotografering. Håll till godo... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.