Jump to content

Mårups Hyper 8


Peter M

Recommended Posts

Passade på att ta en längre exkursion i det fina vädret. Hittade en gammal sliten industribyggnad som passade bra som bakgrund vid bilfotografering.

Håll till godo...

Hyper8_tonemapped_800.jpg

Hyper8_800.jpg

Hyper8_800_2.jpg

Vilken skönhet!!!

Något att verkligen vara stolt över - GRATTIS!

Antas

Husse till en rörhög.

Link to comment
Share on other sites

Hur mycket vikt sparar man på alu-hus till axeln? Det är väl "bara" den delen som själva diffen sitter i, resten är väl stål som orginal eller finns det alu också?

Vad är TAM? Googlade på det, men kunde inte hitta nåt relevant.

Snygga bilder också! :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Hur mycket vikt sparar man på alu-hus till axeln? Det är väl "bara" den delen som själva diffen sitter i, resten är väl stål som orginal eller finns det alu också?

Vad är TAM? Googlade på det, men kunde inte hitta nåt relevant.

Snygga bilder också! :thumbsup:

Först...

Tack för alla glada tillrop. :notworthy:

Enligt Burton sparar man "More than five kilos." på alu-huset. Enligt Bertil Carlsson ska alu-huset vara väldigt starkt och stryktåligt, så det lutar åt ett sådant.

Bertil Carsson är förmodligen bäst i landet på Cortinaaxlar, så honom litar jag på till 100%.

Kombinerat med en progressiv diffbroms utan förspänning ska det bli en optimerad setup för min bil, som egentligen är konstruerad för att inte ha någon diffbroms alls. Tyvärr går det inte att starta ordentligt utan diffbroms, så därför blir det en lösning som aktiveras när den behövs och som inte stör chassiedynamiken mer än nödvändigt.

TAM är en förkortning för Trailing Arm Magic. Kort sagt innebär det att man bygger bort eventuella problem med greppförändringar på en "Live Axle" genom att flytta infästningarna i 4-linken. Det kan se rätt knasigt ut då det oftast innebär olika inställningar på höger respektive vänster sida, men det funkar.

Link to comment
Share on other sites

Peter gillar ditt bygge skarpt du verkar ju använda den med, trots denna super finish.

Vad är det för fälgar? Minilite?

Funderar på något liknande till min Healey

Tack. Jo, den ska användas.

Att köra Sjua innebär alltid ett visst förfall med tanke på alla (j*vla) småstenar som far runt och fördärvar, men med avtagbar kaross går det rätt lätt att lacka om den ifall den skulle bli för sliten.

Till vintern åker alla löstagbara plåtar av och får sig en polering samtidigt som alla skrymslen och vrår då blir åtkomliga för sanering. Det blir kul, eller inte... Har använt mer än 300 rostfria kullriga M4 x 10 och ett gäng i titan av samma storlek för att hålla plåtarna på plats. Funderar på att köpa en Ixo för att spara tid.

Fälgarna är "Performance" som liknar Minilite väldigt mycket, men Minilite är faktiskt lite snyggare.

@Jocke. Bra tips. Ska ringa och kolla vad han kan erbjuda.

Link to comment
Share on other sites

Transportstyrelsen strular när jag ansöker om liten skylt fram.

Det finns all anledning att bli trött.

Först på Bilprovningens skitdåliga service. Den extremt ointresserade "besiktningsmannen" tog inte ens upp frågan om liten skylt fram. Han beställde den största som finns (EU-skylt) samt den näst största. Sen tog han 5300:- för att ha "noterat" lite saker som Transportstyrelsen gärna vill veta. Kul med avreglering.

Men nu är det Transportstyrelsens tur att jävlas.

Skickade in en ansökan där jag förklarade att den här typen av bil ALLTID har liten skylt fram och att besiktningsmannen helt enkelt hade gjort ett misstag. Förklarade dessutom att jag redan lyckats böja skylten ett antal gånger då den sticker ut på sidan av noskonen. Man slår helt enkelt i den med benet när man ska mecka med bilen. De fick dessutom en väldigt skarp och fin bild på jätteskylten.

Detta är svaret från Transportstyrelsen:

------------

Hej och tack för ditt mail.

Ditt fordon är inte av en typ som automatiskt kan få den lilla enradiga registreringsskylten som du har beställt.

Vi kan därför inte sända dig en sådan skylt, om du inte kan ange särskilda skäl till att det behövs en sådan.

Den lilla enradiga skylten (300 x 110 mm) får endast användas om skyltutrymmet inte medger att den ordinarie skylten får plats.

Att fordonet är ombyggt eller att extra utrustning eller utrustning som inte är original är monterad på fordonet är inte skäl nog för att den mindre skylten ska få användas.

En fordonsägare som gör sådana ändringar på sitt fordon ska se till att fordonets ordinarie skylt fortfarande kan användas.

Problem med kylningen är inte heller tillräckligt skäl för att medge undantag.

Du kan ansöka hos Transportstyrelsen om att få den mindre skylten om du anser att det finns skäl för att ditt fordon ska få ha en sådan. Ansökan ska vara skriftlig och skyltutrymmets mått ska framgå. Bifoga ett tydligt foto av skyltutrymmet tillsammans med den ordinarie skylten, där förhållandet mellan skylten och skyltutrymmet framgår.

Den typ av skylt som är avsedd för ditt fordon kan du kan beställa på olika sätt:

- Vår kundtjänst.

- Vår självbetjäning.

- via telefon. Det behövs då en telefon med tonval (*/#).

- via Internet.

Du måste ha fordonets registreringsbevis med behörighetskoden till hands för att kunna använda dessa två tjänster.

Om du gör beställning med telefon krävs även registreringsnumret i sifferform, vilket också står på registreringsbeviset.

Om du saknar fordonets registreringsbevis, går det bra att beställa ett nytt från Transportstyrelsen.

- Skriftlig anmälan till Transportstyrelsen. Använd gärna fordonetsregistreringsbevis. Skicka anmälan till Transportstyrelsen, 701 81 Örebro.

- E-post. Du kan göra din beställning här. Registreringsnumret måste då uppges.

Registreringsskyltarna kostar 80 kr styck. De skickas direkt hem till den adresssom den registrerade ägaren har i vägtrafikregistret. Inbetalningskortet kommer separat.

Skyltarna är normalt framme efter två arbetsdagar.

Med vänlig hälsning

Wanja Falk

Handläggare

Trafikregistret

Transportstyrelsen 701 81 Örebro

www.transportstyrelsen.se

Telefon: 0771-503 503 Fax: 019-26 26 12

-----------

Ja, men snälla kära Transportstyrelsen. Det FINNS INGET skyltutrymme på en Seven. Man får försöka hitta plats och utrymmet är EXTREMT begränsat.

Varenda bil jag sett av den här typen har en liten skylt fram. Hur har det gått till? Har ni gjort fel flera hundra gånger innan?

Kul att ni skiter i om bilen plötsligt stannar mitt på en motorväg på grund av kylproblem och därmed orsakar stopp i trafiken för kanske tusentals bilister om det skulle råka vara rusningstrafik. Det verkar genomtänkt.

Nä, jag får väl skriva något mjukt och fint, men jag fattar inte alls hur ansökan ska gå till. Jag har ansökt om liten skylt fram och ombes nu att ansöka om liten skylt fram. :wacko:

Fan va sur man blir...

Link to comment
Share on other sites

Förstår att du blir sur peter.

Men använd något om att man kan skada fotgängare när den sticker ut som den gör.

Jag hade ringt transportstyrelsen och prata med någon annan, förklara allt och be dom förklara hur dom ska lösa detta.

jag hade samma besvär med mitt släp.

Link to comment
Share on other sites

Förstår att du blir sur peter.

Men använd något om att man kan skada fotgängare när den sticker ut som den gör.

Jag hade ringt transportstyrelsen och prata med någon annan, förklara allt och be dom förklara hur dom ska lösa detta.

jag hade samma besvär med mitt släp.

Får väl ringa Gunnar. Han verkar helt normal.

Link to comment
Share on other sites

Olika falla livets och byråkratins lotter.

För mej var det inga problem att få liten skylt. SBP´s besiktningsman föreslog det själv, jag behövde inte ens framföra önskemålet.

Antas

Otur i spel men tur i SBP.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Efter att snabbt ha skummet igenom din text sä är där ju ett rent fel i svaret från TS! Din bil är ju inte ombyggd, har inte extra utrustning eller utrustning som inte är original. Allt som sitter på din bil är original då du själv har byggt den. Jag vill minnas att Cealm har klargjort detta genom att referera till sin nattlektyr, för är det inte så att du är bilfabrikatören som har byggt, inte byggt om eller extrutrustat, din bil.

Cealm kan nog räta ut dessa frågetecken.

Lycka till!

//

JEK

Ps

Du är väl inte botad från Alfa-viruset?

Link to comment
Share on other sites

Grunden ligger i att bilfabrikören specificerar sin bil och överlämnar specifikationen till SBP. Då kan man sedan hävda specifikationen om turen inte står en bi. Ju tydligare det är beskrivet i bilspecifikationen med skyltutrymmet ju lättare blir det eller kanske till och med att SBP-besiktaren bara konstaterar faktum = liten skylt.

Utan spec är det lotteri, med spec mindre lotteri.....

Som sagt det finns en hel del om detta i några tidigare trådar, men var? Ovanstående är en tillräcklig sammanfattning.

Link to comment
Share on other sites

Gunnar har semester.

Har svarat på mailet och frågat varför min ansökan besvaras med att jag ska göra en ansökan.

Mest för att det är kul att se vad de svarar.

Nämnde också att min bil inte är ombyggd och att alla bilar jag sett av den här biltypen har liten skylt fram, samt frågade vilka skäl som fanns för att just min bil inte ska få ha liten skylt fram. Det lär de inte svara på men det var kul att vända på steken och be dem förklara sig. :515:

Link to comment
Share on other sites

Har läst igenom ditt inlägg ovan.

Citat:"Att fordonet är (1)ombyggt eller att (2)extra utrustning eller (3)utrustning som inte är original är monterad på fordonet är inte skäl nog för att den mindre skylten ska få användas.

En fordonsägare som gör sådana ändringar på sitt fordon ska se till att fordonets ordinarie skylt fortfarande kan användas.

Med mitt yrkesskadade sätt att läsa och analysera texten finner jag följande:

-(1)fordonet är INTE ombyggt, det är i original.

-(2)extra utrustning finns ej monterad

-(3)se pkt 2

Viktigt är att du inte har gjort några ändringar på fordonet. Enl mitt förmenande har beslut fattats på felaktig grund och bör då ändras.

Antas

Yrkesskadad paragrafryttare

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Kors i taket!!! :blink:

Transportstyrelsen svarade vänligt att de gärna ville ha en ny bild på bilen med jätteskylten monterad.

Det verkar ha tagit skruv att ställa frågan varför alla utom jag får ha liten skylt fram.

Spännande.

Link to comment
Share on other sites

Kanske vi som har "små" skyltar ska maila bilder till dej för att visa Transportstyrelsen?

Jag skickade en "exempelbild" på en väldigt snygg bil som håller till här på forumet. :icon_oops:

Naturligtvis med suddat regnummer.

Räcker inte det så får det bli ett "upprop" efter exempel att bomba paragrafryttarna med.

Link to comment
Share on other sites

Skulle vara redig och hjälpa hustrun montera nytvättade sofföverdrag. Vad händer?

Jo, jag ska trycka ner överdraget mellan dynan och ryggstödet och kör ringfingret rätt i en balk.

Det lät som om jag tryckte sönder tyget, men det var senan som håller upp fingertoppen som gick av. :icon_blink:

Nu blir det sex veckor med skena och förmodligen inget meckande. :banghead:

Vad lär man sig av detta då?

Att man ska hålla sig i garaget så mycket som möjligt. Hushållsarbete är livsfarligt.

Link to comment
Share on other sites

Skulle vara redig och hjälpa hustrun montera nytvättade sofföverdrag. Vad händer?

Jo, jag ska trycka ner överdraget mellan dynan och ruppyggstödet och kör ringfingret rätt i en balk.

Det lät som om jag tryckte sönder tyget, men det var senan som håller upp fingertoppen som gick av. :icon_blink:

Nu blir det sex veckor med skena och förmodligen inget meckande. :banghead:

Vad lär man sig av detta då?

Att man ska hålla sig i garaget så mycket som möjligt. Hushållsarbete är livsfarligt.

Trist att skada sig. Men hoppas att du kan skruva lika mycket som jag kunde när jag skar av senan

som håller upp ringfingret.Doktorn som lagade senan sa till mig att hålla igång resten av fingrarna

så mycket som möjligt. 8 veckor sjukskrivning mycket tid i garaget. Resultat nyrenoverad mc smutsigt

bandage och frisk finger.

Link to comment
Share on other sites

Fick hem en Aim SOLO GPS Laptimer idag.

Kul sak. :)

Inte så kul dock att testa 0 - 100. Kommer inte iväg alls med nuvarande bakaxel och vågar inte vrålstarta för då blir det tredje gången den rasar. :(

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var och tog lite fler bilder förra helgen och har sedan fixat och donat i P-shop för att få till rätt "stuk" på bilderna.

Försökte mixtra med skärpa och ljus så bilen ska se ut som en leksaksbil i skala 1:24. (Det är ju en leksaksbil, fast i skala 1:1)

Hyper8_800_3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fick hem kameran idag. En Contour +

Blev liksom tvungen att testa den. Första testet gjordes med den interna mikrofonen, så det låter hemskt.

Tog bort den här ganska värdelösa filmen.

:thumbsup:/>

Edited by Peter M
Link to comment
Share on other sites

Ja nåt sånt o man kan kapa 0-100 tider. Är det bara att slita i växeln? eller kopplar du ur?

Den gör hundra på ettan så man slipper växla.

Ett minimalt gassläpp och ett rejält ryck bara. Ingen koppling.

När man fått lite snits på växlingarna så är det en helt underbar känsla i lådan, när man gasar på. Kör man sakta och lugnt så är lådan bara brötig.

Link to comment
Share on other sites

Kom upp till Knutan på söndag så får du åka med.

Hade jag gärna gjort men då ska vi såga ett stort hål i vår yttervägg för att montera pardörrar. Tror knappt att jag hinner både och...

Tjoa gärna till när du ska ut o köra en annan gång så hänger jag med en sväng.

Link to comment
Share on other sites

Första gången på bana med Hyper8:an idag. :racesmile:

Bilen funkade mycket bättre än jag någonsin kunde hoppas (och förvänta mig).

Här är en video på "bästa" varvet. Jag fick tillåtelse att testa bilen i egenskap av instruktör så det var riktiga gröngölingar ute på banan samtidigt. Därför gick det inte att hålla fullt, vilket tydligt framgår i fimen.

Telemetrin var riktigt positiv. Snittar på 1.4 G i kurvorna med 1.89 som bäst i Liton, men där sätter sig bilen rätt bra så det är en ren "glädjesiffra". Vid vänstern när man ska ut på rakan hjälper doseringen också till så där blev det 1.66 G. Känns i kroppen.

Max acceleration ut ur "idioten" blev 0.95 G, så det greppar bra även utan diffbroms.

Ska bli kul att testa när bilen är riktigt inställd, nu är inte ens cornerweight justerad.

Detta vara bara en "shakedown" för att känna hur den uppförde sig och det kändes verkligen mycket lovande. :prop:

Edited by Peter M
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fint väder i helgen, 18 grader, nästan vindstilla och förmodligen sista chansen att njuta av räserbilen den här säsongen. Passade på att göra en liten film där de cirka sju milen fick plats på bara en minut och 40 sekunder.

Edited by Peter M
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Intet är som väntans tider...

Väntar på en specialtillverkad aeroscreen som blir mer och mer klar för leverans. Hade tur och hittade en kille som gör aeroscreens till den smala modellen av Westfield, skickade ett mail till honom med en förfrågan samt en länk till min hemsida. Några timmar senare lovade han att specialtillverka en aeroscreen i äkta kolfiber. :thumbsup:/>/>

Han gör dem i kolfiberdraperad glasfiber annars. (Inte alls lika kul.)

Det har dragit ut på tiden, men bilderna han skickat visar på en oslagbar passform. Passar den inte så är det inte hans fel, då är det Westfield som slarvat.

Midvinternattens köld är svår,

Blir det någon aeroscreen innan det blir vår?

Edited by Peter M
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest micke r1
med en förfrågan samt en länk till min hemsida. Några timmar senare lovade han att specialtillverka en aeroscreen i äkta kolfiber

Coolt :thumbsup:/>/>

spelar inte så stor roll när man har en kaross i grp samt en tung drivlina men coolt iaf :thumbsup:/>/> :thumbsup:/>/>

PS ! kolla med "AcidSheep" här på forumet han ska ju gjuta upp en prepreg kaross till hanses mk kanske kan han få fram en westfield till din ? (där finns de massor av kilon) att vinna säkert 10-15....

Hur ballt som helst med en "äkta kolfiber" kaross lackade i dina färger :notworthy:/>

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

Coolt :thumbsup:/>/>/>

spelar inte så stor roll när man har en kaross i grp samt en tung drivlina men coolt iaf :thumbsup:/>/>/> :thumbsup:/>/>/>

Min bil väger 525 kilo. Jag har varit noga med att inte tynga ner den i onödan och tänker fortsätta med det. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1
525 kilo

Jo tjena ,de klarar man inte äns med en westfield bec med en r1 motor som väger 69 kg med växl låda :stupid:/>/>/>

vad har du på din som gör den lätt ?

fälgar motor kaross chassi,går ju bort !

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...