Jump to content

Tomas m

Locost Sverige medlemsklubb
  • Posts

    280
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    14

Tomas m last won the day on April 27

Tomas m had the most liked content!

Reputation

182 Excellent

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Tomas Mårtensson
  • Ort
    Tierp
  • Locost-status
    Har byggt locost

Recent Profile Visitors

2,218 profile views
  1. Lägg upp lite bilder på den avklädda framändan. Rikta så allt är hyfsat rakt, kapa bort dom krokiga delarna och på med nya raka rördelar. Bästa är troligen att få sätta upp den i en riktbänk så det finns något att trycka/dra emot. Eller spänna fast den i något stabilt.
  2. Hej. Har hittat en gammal banracingbil som jag blivit sugen på. Den har plastfront, bur, ombyggd fram och bakvagn och utbytt motor. Den är inte med i registret. Är det möjligt att gatregga en sådan bil om den uppfyller krav med belysning mm. Amatör eller ombyggt? Eller omöjligt? /Tomas
  3. Det går säkert att lösa men nu är den ihopsatt och ska lyftas i. Var inne på att svarva av kolven men det får bli en annan gång. Rasar den igen får det ev bli en VW 1.0 tsi dom ska klara 200hk utan att öppnas. Den är betydligt kraftigare byggd än Toyota motorn jag har nu.
  4. Dessa ytor på kolven sticker över kanten på blocket och passar in i förbränningsrummet med motsvarande yta där med litet spel i mellan. Och risken för spikning kan öka om avståndet ökar. Ökas det över en viss gräns så minskar risken, men då behöver kolven svarvas av. Vill mest få igång bilen igen utan att behöva bygga om för mycket. Den spikar inte på e85 så jag kör vidare på det så länge. (vid större effektökning är det bättre att välja en annan motor)
  5. Finns bara en tjocklek på packningen till denna motor. Om jag fattat rätt så finns risk för spikning om jag ökar spalten mellan kolv och cylinderhuvud. Motorn åker i med orginalkomp, jag kör på E85 så funkar med de tryck jag kommer köra.
  6. Brukar skilja på olika typer av knutar. Inre brukar ha ett tunnflytande brunt fett (tripod). Yttre enligt bilden.
  7. Här monteras den på en Aygo/c1
  8. Hej. Det är från en VW 1,4tsi dom har både kompressor och turbo. Är till salu om någon är intresserad.
  9. Onödig vikt. Får hålla mig över 4000rpm 👍👍
  10. Haha. Blir nog hyllvärmare igen, finns antilag att ta till vid behov.
  11. Nu är motorn redo att stoppas tillbaka. Blir lite sugen på att testa att montera kompressorn jag råkade köpa innan turbon åkte på.
  12. Här är styrningen av luften från scoopet.
  13. Här är från min. Har byggt en kanal från scoopet till intercoolern. Jag har bara 1.0L motor så får mer plats. Men kan du få in den framför kylare är det nog bättre. se till att bygga rikligt med luftutsläpp på sidorna eller i huven.
  14. Jag har satt min med ett scoop. Det svåra är att få ut luften ur motorrummet. Men min är mycket mindre. Titta hur Caterham har satt den på sina överladdade modeller.
  15. Planen är nu att sätta ihop motorn med större kolvringsgap och se om det håller och sen öka på trycket. Och peta i större spridare, nuvarande maxar ur vid ca6500 men vil varva lite över 7000. Sen har jag en reservtopp som jag kan fila på, om lusten faller på.
×
×
  • Create New...