Jump to content

swedishGT40

Locost Sverige medlemsklubb
  • Posts

    1,764
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    79

swedishGT40 last won the day on May 6

swedishGT40 had the most liked content!

Reputation

657 Excellent

About swedishGT40

  • Birthday 11/05/1982

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Västmanland

Profile Fields

  • Namn
    Daniel Lorenz
  • Ort
    Västerås
  • Locost-status
    Övrigt

Recent Profile Visitors

9,904 profile views
  1. Tillbaka där jag var innan läckan och lite till. Satt täckplåt vid kabelstammens knytpunkt och monterat grenrören. Hittade en till läcka från dräneringspluggen på vxllådan. Den är dock enkel att fixa då jag kan dränera ur, byta alubrickorna mot gummibrickor och fylla igen via ventilationshålet.
  2. Det var tyvärr INTE packboxen... Så vart till o riva halva motorrummet för o komma åt o droppa ner tråget tillräckligt för att få ut framkant av packningen... Att göra en fullt korrekt tätning kontrollerat är o glömma med motorn i bilen tyvärr. Så hoppas detta är tillräckligt för o hålla tätt. Var tydligt vart det läckte iaf, mellan packningen och tråget under urskålningen för vevaxeln. Spritat rent och silikonat så gott det går och smält ihop det igen. Ska ut om en halvtimme o dra ihop lite till när silikonet stelnat. Imorgon kan jag montera ihop allt igen och fylla vätskor.
  3. Hittade en fuktig fläck på golvet idag. La mig under o kikade upp, o jodå. Visst läcker jänkemotorn olja (ovanligt) Nu hoppas jag innerligt att det är packboxen och inte trågpackningen, för då måste motorn troligen ur för o fixa problemet. Eventuellt att man kan riva allt på framsidan av motorn och ta bort bröstkåpan för att komma åt o se om det går att åtgärda på något vis från ovansidan. Surt är de oavsett, o inte riktigt det man tänkt göra härnäst i bygget. Varför är det alltid det man INTE gjort något med som jävlas i bilbyggen? 🤣
  4. Bästa pris var hos mr.tuning. guldfinishen var mycket bättre pris på av någon anledning.
  5. Värmefolie till karossen nu klart.
  6. Börjat med åtgärder för det teoretiska problemet med värme. Tvärbalken är belagd med reflekterande tejp, gasvajern har fått strumpa, grenrör och avgassystem har fått bandage och tändkablar/hattar har fått strumpor. Återstår reflekterande matta på insida huven (tar nog ner den för att få vettigare åtkomst och arbetsställning) och lite strumpor på kabelstammen till motorn innan allt skruvas tillbaka permanent.
  7. Hela hjulupphängningen avmaskad och bromsar samt koppling inkopplat. Nu är det möjligt att fylla o lufta systemen. Skall dock avvakta lite så jag hinner finna mina o-ringar till acn o koppla det innan jag stänger igen för mig med behållarbrunnen.
  8. Underbart! 😊 Tips på vart man köper böjar i olika dimensioner och böjradier? Eller bockar du eget?
  9. Pedalstället klart och på plats samt behållarlådan. Började skalat av all tejp från hjulupphängningen samt dragit kopplingar till bromsar m.m. Kvarstår arbete i bakvagnen innan man kan fylla systemet och lufta.
  10. Handtag för att dra pedalstället i sina lägen på plats. Och växellänkaget ihopkopplat och torrkört. Funkar, men inte helt smärtfritt. Räknar med att lite runtkastad olja för o smörja synkringarna borde göra sitt. Sist så har jag krympt lådan för bromsvätska lite då det blev för trångt mellan pedalställ och slangarna till värmepaketet. Nu borde det få plats Avslutade kvällen med o skruva dit vätskebehållarbrunnen och rensa av pedalstället i förberedande syfte för morgondagens arbete med linhjul och nytt vajerfäste.
  11. Beställde hem denna och skall se om jag blir tvungen att köpa ny vajer efter att jag ändrat lösning lite för många ggr och förstört inre linern... Men nu är det demonterat iaf, och jag ska se över överföringen från pedal till vajer så det löper bättre, och helst över ett linhjul också så vajerhöljet kan komma in rakt istället för att pressas igenom ett böjt rör. Borde göra susen. https://timopf.se/fastanordningar-beslagen/ovriga-fastelement/dragfjadrar/dragfjader-90x18x15-2st
  12. Hmm, bra input från er alla tycker jag. Har spånat lite under dagen efter er input och det skulle troligen vara möjligt att bygga om änden på pedalstället för att använda linhjul och därmed fimpa behovet av vinklat rör till vajern. Det borde underlätta friktionsproblemet avsevärt. Ska kolla igenom vilka fjädrar jag kan hitta på bauhaus o köpa på mig några olika för att testa fram vad som är lagom returstyrka. Tack! 🙂
  13. När du säger kraftig returfjäder, hur stark pratar vi då? Kanske är så enkelt att returfjädrarna på spjället är för veka för snabbare pedalrörelser. 🤔 Kanske uppgradera till fjäder likt länk? https://www.bauhaus.se/roddarfjader-suki-fjaderstal-22-5x80-1mm?gad_source=1&gad_campaignid=21722997825&gbraid=0AAAAADxd_ky6WcCEXBSEOtLgzEFKZwHKt&gclid=CjwKCAjw24vBBhABEiwANFG7y_zOx3mf-H_EM9_v8Gju6ZvBuGKlgIZRsJM-Rj7Tp0oj6fw02OtuZRoCM8YQAvD_BwE
  14. Upplever problem med min gasvajer o vet inte riktigt vad jag ska göra för att lösa problemet. Vajern är stålspunnen som jag tryckt i teflontub i sen dragit igenom en vajer på 1,5mm. Ena änden har 90° böj som troligen adderar en hel del friktion, och andra änden avslutas rakt och borde mer eller mindre vara friktionsfri. Problemet jag upplever är att gasspjället inte drar tillbaka sig till stängt läge riktigt, och definitivt inte snabbt. Vilket båda orsakar problem. Gjorde misstaget att fetta in vajern då jag läste att man ska göra det, vart bara värre... Torkade rent, slet ut teflontuben och oljade lätt vajern lätt med trasa istället. Detta gjorde saken bättre(läs snabbare) men den backar fortfarande trögt sista biten när den ska tillbaka till stängt läge. Adderade dubbla returfjädrar som gjorde saken bättre ändå, men är fortfarande inte bra. Och nu har jag friktion i 90° böjen när jag saknar teflontuben... Jävla moment 22 hela skiten o jag är skapligt less på att en så till synes enkel sak kan orsaka så mycket strul... Edit: kan tilläggas att vajern är 3m lång för att räcka hela vägen från pedalställ till gasspjället. Borde dock inte göra så mycket skillnad då den löper lätt i själva vajerhöljet. Hjälp någon?!
  15. Han med att modifiera rattstångens låsning på fm och den är nu så smäcker o smidig som jag önskade 😊 Ska fixa handtag för att skjuta pedalstället samt vajer till låshandtaget så man kan lossa o skjuta pedalstället. Sen kan man börja slutföra o skruva in saker permanent i kupén.
×
×
  • Create New...