-
Posts
1,664 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
71
swedishGT40 last won the day on January 26
swedishGT40 had the most liked content!
Reputation
571 ExcellentAbout swedishGT40
- Birthday 11/05/1982
Profile Information
-
Kön
Kille
-
Plats
Västmanland
Profile Fields
-
Namn
Daniel Lorenz
-
Ort
Västerås
-
Locost-status
Övrigt
Recent Profile Visitors
9,138 profile views
-
Trotsar råden och har tvättat och preppat lådan med pluggar som är dubbelt säkrade med elastisk fog runtom för att studsa bort den ev. Sand som kommer till fel ställen vid blästring. Vore fan om det ens är möjligt o få in något i lådan nu 😝
-
Självbevarelsedrift? Om dom inte kan ersätta rutan då kommer du få pengar i handen eller pengar för att skrota bilen. Ingen av dom två kommer lösa din trasiga ruta.
-
swedishGT40 started following GT40 vindruta GRUPPKÖP
-
Jag behöver beställa ny vindruta(rutor) till min bil och har kollat lite på att få ned kostnaden aningen. Prissättningen är som följande: 1 off - £348 ~ 6333 sek inkl. moms och tullavgift per ruta 3 off - £321 each ~ 5842 sek inkl. moms och tullavgift per ruta. 5 off - £309 each ~ 5624 sek inkl. moms och tullavgift per ruta. Verkar inte hända så mycket mer efter 3+ rutor. Priset är för en ruta som mäter C = 633mm på höjden på mitten med B = 1492mm mellan a-stolparnas hörn. Är det fler som är intresserade för en sambeställning? Finns även ruta som är C = 622mm hög med B = 1490mm mellan a-stolparna som ligger ca 100£ lägre än den rutan jag speccat ovan. (se måttreferens i bild nedan) Dom är DOT märkta och godkända, går även att få dem med värme i och det är ca 100£ påslag om det önskas. (vilket man skulle haft om man planerat bättre o slippa kladda med värmepaket) Jag väntar ett par veckor max innan jag behöver lägga order. Är vi några stycken så blir rutorna billigare och vi delar på frakkostnaden som ligger på ca 250£. (kan öka lite med många rutor) Min rekommendation är att köpa två rutor när man ändå beställer så man slipper hamna i samma sits som jag nu har där det är svindyrt att få hem en enda ruta. Därav är samfrakt och beställning att föredra. Om vi får ihop några stycken så kommer jag kräva beloppet i samband med att fakturan för ordern kommit in så vi vet att alla har betalt och det inte blir strul efter leveransen.
-
Nu har jag dissikerat startmotorn och mätt fram att OD1 kan vara allt från 46-50mm, OD2 bör vara 2-3mm större än jag har idag (har 25,6 idag, så 27,6-28mm blir bra) 10 tänder, ID1 12mm, L1 ca 58mm. Nedan passar in på dessa kriterier, och vinnaren blir SD0044 som kommer passa ypperligt istället för dagens bendixdrev. Stort tack @Christer J som tipsade om idén 🙂 Fixade lite anslutningar på expansionskärlet också, men ingen behöver kommentera mina svetsar. Vet redan att det blir kattskit. Tills plötsligt när jag fick till halva cirkeln runt lilla anslutningen. Måste vart både månen o stjärnor som stod i rad just då 🤣
-
Kikade på en tillverkare som var givmilda med måttsättning och har bra sökmotor. Detta är ersättaren för originalet Bosch 1 006 209 572. https://as-pl.com/sv/p/SD0014 Hittar dock ingen med samma mått och 1 tand till. Så fort jag väljer en till tand till så kan jag få vettig diameter på drevet, men resten av måtten sticker tyvärr.
-
Intressant. Vad skulle det innebära rent krasst? Bibehålls delningen, bara diameter som ökar med antalet tänder, eller är det olika delning på dreven också? Hittade en som har samma design som den jag har med 1 tand mer och 2mm större diameter, den borde teoretiskt sitta som en smäck.
-
Loppat ihop expansionskärlet och bockat till bakstycket för att tillåta rör gå bakom. Nästa steg är o borra för svetsanslutningarna och sen helsvetsa. Den som har ögon observerar nog mina oerhört kassa svetsar... Måste träna en del innan jag går vidare, har svårt o få smältan att vilja dra ihop kanterna på plåtarna, blir hur fint som helst på plana ytor när jag svetsar dom.
-
Har nu mätt backlashen (spelet mellan kontaktytorna) och der hamnar lite utanför spec 0,9 istället för max 0,5-0,75 som det bär vara. Frågan är hur kritiskt det är? Kan tyvärr inte få den närmre då motorn tar i trågkanten mot blocket nu. Djupet är ca 3mm på pinjongens drev av dom 4,3mm djup som finns tillgängliga i startkransen. Borde vara dugligt djup, men troligen ska den in lite mer egentligen för att minska backlashen. Någon som har koll på om jag kan släppa detta, eller om åtgärd behövs på något magiskt vis?
-
Vart är väldigt slipande o nötande för o få in startmotorn. Slutade med att jag fick kapa bort kanten på oljetråget t.om. och ändå vart det bara ett par tiondelar kvar mellan trågpackningen och startmotorn (man ser ljusstrimma om man lyser bakom) Återstår att mäta backlash på det hela sen kan man vara nöjd med att det är klart.
-
Hittade generella instruktioner som jag får kontrollera när jag karvat ur blocket för att kunna montera startmotorn på adapterplattan 😊
-
Lyfta bakre huven lite o drog åt, hela 2mm marginal nu. Hoppas öka på det med tätlist under rutan 🤣 Rev ur lådan idag, gick otippat smidigt faktiskt när man har koll på exakt allt som ska bultas loss o vilken ordning 😊 Har mätt fram o tillbaka o det verkar hamna rätt bra med startmotorn på hålbilden i lådan, det enda som gör mig osäker är hur mycket spel det ska finnas mellan drevet och tänderna på startkransen. Har ca 0,5mm just nu (svårt o mäta då jag inte har skjutmått som mäter hela vägen mellan axeln o drevet på startmotorn)
-
Börjat dra växelvajrarna och trots spec på böjradie så upplever jag dem VÄLDIGT styva och bångstyriga. Så pass att jag fått ägna hela dagen åt o tänka om förläggningen av dem för att få till det 😕 Bilderna är en tillfällig montering jag fotade, kommer gå en något annan väg när allt är klart. Måste få till fäste bak för att testa funktionen fullt ut, och troligen justera vinklar o längder på armarna till länkaget på lådan.
-
-
Tänkte måla med por15 motorfärg. Ska bita direkt i plåten. O med tanke på hur väl deras övriga färger o produkter funkar så har jag inga tveksamheter att det kommer fungera väl även här. Lite ruff yta är nog att föredra, så därav är aluoxiden bättre. Men vill inte få in något i lådan som kan skada 🥶
-
Hej Ingvar, vad kul att få ut den på vägarna 🙂 Jag har inte kört min egen än, men har betydligt hårdare fjädrar på inrådan från några på forumet som kört sina. 350lbs fram och 400lbs bak. Vissa verkar ha lite hårdare än detta och vissa lite mjukare. Beror nog på föraren och val av motor för totalvikten.