-
Posts
1,627 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
68
swedishGT40 last won the day on December 24 2024
swedishGT40 had the most liked content!
Reputation
558 ExcellentAbout swedishGT40
- Birthday 11/05/1982
Profile Information
-
Kön
Kille
-
Plats
Västmanland
Profile Fields
-
Namn
Daniel Lorenz
-
Ort
Västerås
-
Locost-status
Övrigt
Recent Profile Visitors
8,851 profile views
-
Medans jag klurade hur jag ville lösa sista för kylkretsarna så passade jag på o ta lite översiktsbilder idag. Det händer ju tyvärr väldigt sällan, så varför inte liksom? Hur gjorde ni andra med luftningsledning från radiatorn? Har någon vild ide om att dra ett 3/16 bromsrör framifrån o bak då det är enkelt o gömma o finns bra med nipplar o genomföringar för sådant system för att kunna slingra det hela vägen bak till expansionskärlet. Men blir innerdiametern för liten kanske? Vill samtidigt inte nalla på kylarens kylkapacitet, så minsta möjliga som klarar o lufta känns väl rimligt, men vart går gränsen?
-
-
Monterat o nästan klart. Återstår slangfästen så jag kan kapa o skruva på sista slangändarna bara. Vart tight mot medbringaren, men går fritt med marginal nog 😁
-
Vart för trångt med AN kopplingar på båda sidor pumpen som jag var rädd för. Men då det gick att demontera o vrida pumphuset 180° så kunde jag sy ihop det med rillad koppling på ena sidan. Får avsluta slangen snyggt med svart tejp o klämringar på kopplingen så blir det acceptabelt och kompakt. Hålet för vänstra kopplingen i bild ska tas upp aningen mer för att ge några grader till o vrida kopplingen på.
-
Vad tror ni om nedan som infästning för rutor o annat i karossen? Tänkte köra m4*8. Är gjort för båtskrov som troligen är tjockare, men ger en blind botten så det inte läcker igenom. Frågan är hur bra det sitter, och om der fäster väl i glasfibern? (Lär troligen köra i en klick lim eller polyesterharts vid iskruvning)
-
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
swedishGT40 replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
Snyggt 🙂 Ett tips från någon som använt den där typen av "vassa" slangnipplarna. Om kanten är skarp på rillorna, svarva ner dem lite. Annars kommer kom skära sönder slangen innifrån. Fråga mig inte hur jag vet... -
Tackar, till stor del din förtjänst 😊 Jag vill inte ha slangar ligga under då det riskerar att nöta mot plåten samt kollidera med handbromsmekaniken tyvärr. Blir fruktansvärt trångt i dessa bilar överallt 😆 Pulade med kylvattensystemet för motorn idag, samt oljekylning för vxllådan. Har konceptet klart, men fick inte till beställning då vår kod hos speeding inte längre funkar. Hoppas kunna beställa o få hem i veckan med lite tur. Saknar även två kompletterande rörbitar för att sy ihop kylrören till o från motorn. Slängde upp bilder på det jag pusslat hittills iaf, inte långt kvar för att bli komplett o redo att svetsas.
-
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
swedishGT40 replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
En fråga. Jag upplever från bilderna att slangarna är långa, eller är det stort instick rör i dem? Jag har fått lära mig att hålla slangarna så korta som möjligt(mer som en förbindning än en förlängning) mellan rör för att dom agerar som bälgar och kan både svälla och krympa beroende på om det är sugsida eller trycksidan. Rätt eller fel på kylsystem vet jag inte, men är väldigt tydligt på insuget t.ex. när det växlar mellan tryck o sug. Finns säkert någon som kan rätta min fundering här på forumet med djupare kunskap 😊 Du gör förövrigt ett fantastiskt arbete, älskar detaljerna du lägger på plåtarna t.ex. 😎 -
Idag fick jag dom skurna plåtarna för remsidan. Passar fint o sitter bra nu. Återstår o verifiera djupet för remhjulen till ac o generator samt se om man får till ac slangarna.(Tight som fan, funderar på o lägga spiral över slangen i krökarna)
-
Börjar bli dags o loppa ihop expansionskärlet. Återstår bakstycke och de mindre hålen för anslutningarna. Tänkte pricka ut dessa när jag kan måtta med tanken på plats.
-
Säljer mitt Edelbrock PRO-FLO 1223 då jag bytt till ovalt filter istället. Filtret oanvänt! Pris 400kr
-
Ibland kan några små detaljer göra skillnad. Rätt längd på skruv och vinkeladapter till ena kopplingen för kompressorn så passar allt så fint. 😊 Passade på att klämma ena änden av slangarna också, så kan jag montera upp dem o klämma andra änden när plattan är utskuren och monterad.
-
Det kommer någon form av kombinerad förstyvning, intag till oljekylarna och venturitunnel. Men kommer troligen ske efter registreringen.
-
Finns det nå vettiga riktlinjer vilket temp på termostat man önskar öppna vid för en GT40? Sitter o tittar på aeroflow högflödes varianter, finns i 71,82,91°C utförande. Original är väl 82 antar jag, men vet med mig att modernare motorer ofta ligger på 91, men kanske inte är lämpligt så länge man har gjutjärnsblock, utan är mer för alublock? Var inget, fick svar av en som rejsat en hel del gt40. Han rekommenderar lägsta termostaten och sen bestämma temperatur med pumpens varvtal istället.
-
Fått ordning på fästet för timingmärkningen på motorn idag, kapat upp lite plåt för expansionskärl samt printar dild**, jag menar rör såklart. 😉 Skulle köpa 38mm kortradierör tänkte jag, men se det finns ju inte såklart. 40mm på kortradie eller 38mm i vanlig radie. Osäker om någon av dem kommer funka, så därav 3D printningen för att kunna testa innan man lägger massa pengar på rör man eventue inte kommer behöva.