-
Posts
1,702 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
73
swedishGT40 last won the day on March 5
swedishGT40 had the most liked content!
Reputation
595 ExcellentAbout swedishGT40
- Birthday 11/05/1982
Profile Information
-
Kön
Kille
-
Plats
Västmanland
Profile Fields
-
Namn
Daniel Lorenz
-
Ort
Västerås
-
Locost-status
Övrigt
-
Lite småpill idag, drog klart tryckluften för lyftsystemet och monterade främre krängningshämmaren också. Hade besök av Klubbson dessutom, alltid trevligt och vi siktar båda på reggning o körbara bilar till sommaren 😁
-
Rören färdigsvetsade och täta. Återstår o få tag i klammer(slutsålt på kraftiga fjäderklammer i rätt dimension) o dra åt samtliga anslutningar i kylsystemet samt fixa fästöron till expansionskärlet samt röret på blocket.
-
Håller på o syr ihop sista kylarrören. Ska försöka avgöra hur jag avslutar sista an10 kopplingarna för kupevärmen och sugsida expansionskärl innan jag sätter i svetsen o drar ihop det hela.
-
Får kika om det skulle vara ett alternativ. Idag kopplades allt till lådan in, och den är redo att fyllas upp. Började montera drivaxlarna också, hade glömt hur jag avskyr o palta med infettning o montage av knutar. Skiten hamnar ju överallt... 🤬
-
Jag plockade isär o inspekterade samt mätte alla avstånd igen för att säkerställa så inget sådant var fel. Ingående kant på splinesen var lite nött från att man prickat fel troligen, så filade av graderna och applicerade axelfettet som kom med kopplingen. Men tror boven i dramat var en av styrhylsorna till adaptern som inte riktigt ville i sitt hål o det motstånd jag kände med skruvarna var att jag tryckte den igenom sitt hål(finns inget på andra sidan när startmotorn inte är monterad) Nu när jag monterade igen så nästan flög lådan på(med fingret mellan såklart, ouch) och jag knackade in styrhylsan från startmotorns sida efteråt så den är med och linjerar innan jag drog i skruvarna så fint. 😊 Nu kan man sova gott, tack för input christer 🏆
-
Jag valde att inte smörja splines på axeln då jag inte ville riskera o få fett slungat på svänghjul/lamell. Har smort hylsan för urtrampningslagret och lite på axelspetsen där den går i lagerstyrningen. Använt verktyg för centrering av lamellen innan den drogs, men nån tiondel kan det ju alltid fela.
-
Lådan på plats igen. Dock gick den inte i utan verktyg sista 10 millimetrarna. Är detta pga styrhylsor och nya splines på koppling osv. Tro? Eller måste jag demontera och försöka se om jag kan komma på något som ser galet ut? Drog sista biten genom o montera 2st m10 för o dra kåpan mot adaptern. Tog inte i något speciellt, men gick inte smärtfritt som nya fina gängor heller.
-
Gjorde klart andra sidan med genomföring för tryckluft samt handbromsvajer. Preppade det sista på lådan också, så alla givare, anslutningar och medbringare på plats inför montage i bilen igen.
-
Äntligen lite färg på lådan så den kan bli monterad igen. Hoppas jag slipper måla en vända till, för det var inte roligt 😆
-
Knycklat till en plåt för o täcka urjackningen för reaktionsstaget. Passade på att låta det gå ut en bit, då kunde jag ju ändra min tidigare lösning för tryckluften och sätta ett uttag parallellt med handbromsvajern och låta dem gå tillsammans över till hjulupphängningen 😊 Återstår att kopiera lösningen till andra sidan.
-
Setat o klurat lite i kupén o kommit fram till hur jag ska ha det med möjlighet att kunna justera positionen på pedalstället. Blir en spak enligt bild, bultad led i chassiet och gaffellänk som drar en vajer för att släppa låsningen på skenorna till pedalstället. Sen kan man drar i ett handtag till önskat läge innan man släpper o låser. Kommer sitta bredvid knäet mot sparklådan till, så blir inte ivägen. Ca 1:5 i utväxling (det är starka fjädrar som låser skenorna, så behövs en del utväxling)
-
Måste börja jaga på smågrejer som jag inte gjort klart riktigt nu för att få med dem till samma slutdatum som dom stora jobben på bygget som kvarstår. En av dem jag inte löst än är tätning av rattstången mellan kupén och främre utrymmet där styrväxeln sitter. Någon som har tips på sådana där man rimligen nitar eller skruvar fast en ram som håller ett tätningsgummi för axeln som går igenom? Har försökt googla, men förgäves. Borde ju sitta sådana här på så gott som alla bilar kan jag tycka... Något likt nedan är jag ute efter.
-
Klart, ska tvätta ur penetranten strax o kolla om de kommit någon sista blomma eller inte. Märks att detta är första objektet man svetsat ihop sen kursen för ett år sen. Först på slutet man började få kläm på värme, avstånd, renhet, matningshastighet osv. 😅 (Dessa bilder togs med stående mobil @DomiSeven) Kvällsuppdatering: kärlet är nu tätt och färdigsvetsat.(adderar fästöron senare) Har klämt upp det tillfälligt på sin plats för att kunna se hur slangar skall vara.
-
Du får sluta posta sånt där, snart stänger sidan ner pga. pornografiskt innehåll 😛
-
Tänkte på startmotorn, är den stark nog? Säkrare kort o ta från en v6 eller diesel(hög komp gör att dom brukar ha kraftiga startmotorer) Nu är iofs kanske inte din fyra något monster o dra runt det heller, så med lite eftertanke från min sida så kan de nog funka ändå 😊