Jump to content

swedishGT40

Locost Sverige medlemsklubb
  • Posts

    1,725
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    74

swedishGT40 last won the day on April 5

swedishGT40 had the most liked content!

Reputation

613 Excellent

About swedishGT40

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Västmanland

Profile Fields

  • Namn
    Daniel Lorenz
  • Ort
    Västerås
  • Locost-status
    Övrigt

Recent Profile Visitors

9,480 profile views
  1. Lite småpul idag i väntan på rätt fingängade skruv för att färdigställa ac staget. Drog fram o anslöt luftslang för map sensorn i sprutet. Drog ihop större delen av jobbet med handtaget som släpper låsningen på pedalstället för att kunna justera positionen. Bytte ut en tillfällig skruv till rattstången. Färdigställde montaget med löprulle o drivrem. Samt mätte ut gasvajer. Blir 350cm långt hölje, samt 370cm lång vajer. Vinkellänk i ena änden o gaffellänk i andra. Är dock inte helt övertygad om att det är rätt väg o gå o börjar överväga en drive by wire lösning istället som jag kan flytta över till en tbi lösning så småningom. Det är trångt som satan bakom pedalstället och det i kombo med lång vajer gör mig osäker om det verkligen kommer bli bra, eller halvdassig känsla i gaspedalen. Därav tankarna på dbw lösning istället.
  2. Uppdatering, staget tillverkat. Färdigställer nedre delen när jag fastställt om jag ska bulta direkt i huset på pumpen eller via pinnbult.
  3. Ska använda 2st av bultarna som håller bakstycket till ac pumpen för att fästa upp den i bakkant tänkte jag. Blir dock fundersam om man ska bulta loss skruvarna när man monterar staget, eller om jag bör sätta pinnbult o mutter för att kunna montera staget på utsticket istället. Det jag tänker skulle kunna ske är kanske att gas tillåta sippra ut genom någon tätning när man bultar loss 2 av skruvarna för montage och därmed behöva fylla systemet så fort man skruvar på grejerna. Kanske är sjukt långsökt, vad vet jag. Men det är just det, jag vet inge om det ens är en faktor. Enklaste lösningen är bara o skaffa längre skruvar o bulta fästet via skruvarna, men vill inte skapa problem. Någon som är så pass insatt i ac att dom kan svara på min fundering? Bilderna nedan kanske klargör så ni är med vilka skruvar jag tänker mig behöver lossas vid montage/demontage av staget och/eller ac pumpen. Mall av papper för att ansluta mellan nedgående stag och pump för att få ut måtten.
  4. Pluggade stosarna idag o sen vart de fokus på att testa resten av elsystemet. Nu funkar tändlåset som tänkt. Men verkar finnas en svag läcka i tryckluftsystemet då den startar någon tiondels sekund varje halvtimme 🤔 får kika på det på sikt om man kan täta upp. Hittade tillslut ett riktigt fel, termostaten i vxllådan drar inte reläet för oljepumpen. Spänningen kommer inte fram till reläet vilket är intressant. Finns nog inte ens en skarv längs vägen. Kan det vara något så osannolikt som kabelbrott??? Passade på o mysa lite i mörkret när jag testade av lysena iaf. Blir så mycket enklare o se om det lirar utan o skutta runt bilen för allting.
  5. Nu är de sista plastat för instrumentbrädan. Borrade upp o satt in rörstosar samt plastase in dem och passade på att plasta täcklock för främre anslutningarna på aggregatet som jag tänkt plugga.
  6. Idag fästes utblåsen fast i instrumentpanelen. Testade mina självgängande hylsor skruv o lim. Känns förtroendeingivande iaf. När limmet härdat klart så skulle nog det hålla ventilerna av sig självt, men känns bra med skruv också som kan ta lite vibrationer, mindre brytande laster och hålla allt på plats medans limmet härdar om inte annat 😊
  7. Plastade upp mina tidigare misstag ikväll så brädan är redo för sista biten när pvc röret kommer hem. Även köpt t-rör och klammer så man kan sy ihop all ventilation. Har sanering kvar o göra efter slipningen. Damm överallt igen... 😭 Fixade in tryckanslutning till sprutet i insuget också. Kan vara bra o ha om man ska få igång motorn sen 😆
  8. Korrigering av tidigare misstag när jag ivrigt holkade ur hela brunnen till defrostergallret... Lappade igen ena sidan, då jag ska plasta in en stos direkt in i den istället, och andra sidan formade jag upp en kanal för att kunna plasta en stos på sidan där det faktiskt går o komma åt. Kommer plugga 2/4 anslutningar på aggregatet och bara köra ut luft i sidoutblåsen som jag ansluter med t-stycken istället för att få en enklare dragning då det är trångt mellan instrumentbrädan och framsida aggregat. Var ett tag sedan jag plastade, hade glömt bort hur bra frigolit äts upp av polyester... Så var bara o vänta lite på härdning o skärs ur säckningen o fylla upp med ny frigolit med tejp på sig denna gång så det inte äts upp och jag kan få en plan kanal 😆 (saknas bild på sista steget)
  9. Hmm, intressant. Räcker det att "bara" hålla upp den tro? Problemet som jag ser det med befintliga installationen är att den bara hålls i ett plan, så den sviktar lätt då den saknar vettiga stöd i längsled i plattan nedtill. Kanske en kombination av förstärkt platta och upphängning likt den du postade skulle vara möjlig o göra susen. Får kika o spekulera vidare på det imorgon, tack för ditt inlägg 😊
  10. Vevaxelgivare på plats samt oljesticka. Klurar på hur jag ska kunna staga upp ac pumpen i bakkant med allt som är ivägen 🤔 Klurar också på om jag ska skita i det kosmetiska korrektheten och köra Aerocatch huvlås bak, eller mer historiskt korrekt pinnlås och sprint. Tyck gärna till o hjälp mig i mina val 😊
  11. Gårdagens arbete som jag aldrig postade. Byggde egen "löprulle" o rem för o kunna avgöra behovet och beställde sedan faktiska komponenter som jag nu väntar på. När jag fixade sista detaljerna på adapterplattan för generator och ac så började det sippra glykol genom det markerade bulthålet när der inte var bultat. Är det normalt tro? Läcker inget när det är ihopbultat. Återstår o se när det är tryck dock.
  12. En fråga till er som har byggt instrumentbrädan. Hur har ni tillförlitligt fäst ventilationsventilerna/spjällen i bakstycket? Skulle vilja limma eller nita in dem bakifrån, men då går det inte o byta dem om nödvändigt. Ska man kanske köra skruv med dekorativ bricka rakt igenom skinklädnaden framifrån för o låsa? Kan bli knepigt det med, då ytorna är kraftigt vinklade mot spjällen tänker jag. Har även en annan fundering som är mer gemensam för samtliga oss bilbyggare. Ska man kunna tända strålkastare utan att slå på tändningen eller inte? Jag har tänkt mig och byggt så att man måste på med tändningen för att göra det, men skulle kunna ändra om det krävs. Tänker på hur dom gör på bilprovningen, då slår dom väl om vredet för belysningen utan tändningen, men är det ett krav undrar jag? Vill inte få nedslag på en sådan skitgrej i efterhand.
  13. Ibland är det underbart enkla fel när man tar tag i dem. Skorna satt ett stift fel så vit/brun kortslöt med vit/svart. Flyttade dem o nu borde de funka som avsett 😊
  14. Menar du deras fjäderklammer eller skruvklammer? För det är deras fjäderklammer jag använt, specade för den slangdiameter som sitter, och det håller INTE tätt. Vanliga klammer har jag en klar favorit på som jag testat fram till o vara jävligt täta, och det är ABA's klammer. Dom klarar laddtryck upp till 3 bar innan det uppstår mindre läckage om dom är ordentligt skruvade (med fett för att inte skära gängor)
  15. Låter märkligt, jag lär ha laddat upp över 1000 bilder vid de här laget o har inte stött på det problemet. @DomiSeven någon idé om vad som är knas?
×
×
  • Create New...