Jump to content

HovstaSX360

Locost Sverige medlemsklubb
  • Posts

    289
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    11

HovstaSX360 last won the day on September 24

HovstaSX360 had the most liked content!

Reputation

36 Excellent

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Stefan Larsson
  • Ort
    Örebro
  • Locost-status
    Har köpt färdig locost

Recent Profile Visitors

7,769 profile views
  1. Då är det vad jag förstår en Eaton M24. Du kanske redan vet det men en presumtiv köpare kanske kan ha glädje av att veta prestanda. Den pumpar ca 400cc per varv. Kontinuerligt varvtal upp till 15000 rpm. Ett snabbt överslag ger att den skulle kunna ladda en 1000 kubikare med 0,5 Bar övertryck upp till ca 8000 rpm. Skulle alltså passa bra på en äldre motorcykel eller kanske en lite nyare som inte är så snabb. https://victorylibrary.com/tech/supercharger/super-eaton-data.htm
  2. Vad är det för kompressor ? Den ser så liten ut.
  3. Jag funderade på att rigga upp något att filma med som fångade både hastighetsmätare och tryckmätaren samtidigt men engagerade min son istället . Han hade fullt upp i sittbrunnen, med A4 blocket fladdrande i vinden och ett till slut ganska långt gult rör som inte fick knäckas. Grillens myggnät har ganska stora maskor (2-3 mm) . Jag kommer dock inte prova att köra utan, då jag har gjort det tidigare och är trött på att rensa kylaren från insekter. Om man tittar på bilderna ser man att det blir som en liten knäck neråt där huven går över till plastnosen. Detta har jag inte reflekterat över tidigare men syntes tydligare när teströret riggats upp och när man tittar på bilen från sidan från en låg nivå. På huvens främsta del strax bakom knäcken hade jag trott att lägsta tryck skulle vara. Men det var fel, då det bara var näst bästa placering. Nu är min kylare placerad i bakkant av plastnosen så bästa placering går inte av använda som luftutsläpp för den. Men intercooleradiatorn sitter längre fram så kanske det blir ett utsläpp där i alla fall..
  4. Jag har funderat på att styra luften från kylaren så att den värmer upp motorn och chargecoolern lite mindre. Jag har visserligen inte haft några problem med kylningen men det skulle inte skada om motor, chargecooler och kardantunneln blev lite svalare. Därför har jag gjort ett litet test för att se var tryckförhållanden är bäst för placering av luftutsläpp/luftintag. Testutrustningen består av en differenstryckmätare och ett gult rör (med testhål i änden) som kan flyttas från plastnosen till vindavvisaren medan man kör. Röret löper i röda hylsor limmade på 0,6mm plywood som i sin tur sitter med dubbelhäftande tejp på bilen. Tryckmätaren mäter skillnaden i tryck mellan det gula röret och referensslangen som jag placerade i motorrummet vid huvudcylindern. Eftersom jag har ett kalluftintag för insugsluft framför vindavvisaren vill jag prova om det skulle vara meningsfullt att göra någon form av skärm/scoop för att öka trycket där . Därför gjorde jag även en provisorisk testskärm. Testpositionerna är ungefär en halv centimeter bakom de röda hylsorna utom vid nosen där den löpte genom buntband. När röränden backades förbi ett buntband sprätte den iväg och följer därför inte ytan i nosen. Bilderna beskriver var proven är tagna. På bilden ovan syns inte den sista testpositionen som är ca en cm framför vindavvisaren. Proven gjordes genom att köra i båda riktningarna där ett medelvärde är visat i mBar på bilderna. Först 90 km/h utan scoop- gröna siffror, sedan 110 km/h utan scoop- röda siffror och sist 90 km/h med scoop - blå siffror. Blå siffror endast där de skiljer sig från de gröna. Det här provet är gjort på en Caterham S3 och det lägsta trycket är där Caterham har ett luftutsläpp på sina senaste modeller. Jag är lite förvånad att det är negativt tryck så långt fram på plastnosen och även att det når så långt bak på huven. Att scoopet inte har någon effekt är också lite snopet. Referenstrycket togs som tidigare nämnts vid huvudbromscylindern och mitt motorrum är öppet hela vägen till grillgallret. Grillgallret är myggnät och bakom det grovmaskig sträckmetall. Provet gjordes som sagt i trafik så både vindbyar o andra fordon kan ju ha påverkat mätresultaten. Vi undvek dock att läsa av när vi var nära lastbilar.
  5. Om senaste bilden visar vad du tänkt bygga kanske Caterhams lösning med A staget och wattlänk på momentstaget passar bättre i alla fall. Ett långt panhardstag med stabil upphängning är inte så lätt att dölja. Jag kanske var lite otydlig i mitt tidigare inlägg men jag menade att A-staget i kombination med enkla momentstag skulle skapa vridningar i de-dionröret . Wattlänken på momentstagen reducerar det då momentstagets fäste i de-dionröret bara rör sig upp och ner.
  6. Caterham (som det ser ut att vara) har desutom inget panhardstag utan ett A-stag som är fäst på mitten av de-dionaxeln och under momentstagens främre infästning. Staget syns delvis på bilden. Utöver rollsteer tror jag att konstruktionen vrider och bryter mer på de-dionröret när den rör sig i längsled än på en konventionell 4-link med panhardstag. Jag har läst en del om Caterhams där fästet för A-staget på de-dionröret brutits loss. Vet dock inte om problemet gäller även de med watt-länk. A-staget tar mindre plats och bakre delen av chassit kan göras klenare jämfört med panhardstagskonstruktionen.
  7. 1. Bengt Johansson 2. Christer Johansson 3. Alex Bergsland 4. Lars Andersson 5. Fredrik Vedde Engzell 6. Bengt Löwenhamn 7. Jan Backlund 8. Tomas Mårtensson 9. Joacim Järkeborn (med tyngsta ekipaget delux 😉 och uppfödd från trakten men kan väl vara kul 😉 ) 10. Stefan Larsson
  8. 1. Jari Kinnunen, 1 på mat, förhoppningsvis 1 bil också 2. Fredrik Vedde Engzell 2 mat 1 köra 3. Sören Aronsson 1 mat 1 köra 4.Tomas Mårtensson 1 mat 1 köra 5. Kjell Andersson 1 på mat kommer inte hinna klart med bilen till i år så jag är väl funktionär i år igen 6. Pontus Palm, 2 mat 1 köra 7. Lars Andersson, 1 köra 1 mat 8. Alex Bergsland 3 mat 2 köra 9. Andreas Svensson 1 kör 1 käk. 10. Christer Johansson 2 mat 2 kör 11. Christopher Sörell 1mat 1 Köra 12 Arto Rajakangas 2 mat 1 köra 13. Jan Backlund, 1 mat 1 köra 14. Bengt Löwenhamn, 1 mat 1 köra 15. Per Lindberg 1 köra 1 mat 16. Mattias Kristiansson 1 köra 17. Fredrik Pousard 1 mat + funktionär/hetsa vedde 18. Joacim "jocke4u" Järkeborn, 1 mat + funktionär (i alla fall till "lunch") (reservation vid skitväder ) 19. Txbias Bxrndtson (Lupus) 1 mat + 1 komma och tjöta ( tror inte Saabeln passar att köra på bana) 20. Andreas Rauherz 1 köra 1 mat 21. Roland Käll 1 mat Ljudmätare 22. Johan Westerberg, 1 mat 1 köra 23. Christer Mattsson, 1 mat 1 köra 24. Torbjörn Paulson, 1 mat 1 köra 25. Bengt Johansson, 1 mat, funktionär 26. Magnus Viktorsson 1 mat 1 köra 27. Dag Eriksson 1 mat 1 köra 28. Stefan Larsson 1 mat 1 köra
  9. Tänker arrangera en rundtur på vägar runt Kinnekulle lika den vi har gjort några år, i samband med vår träff på Kinnekulle Ring 4/8 o 5/8. Vi åker på vägar som är belagda, väl lämpade för våra fordon och vi kommer att se bla. utsikt, kyrkor, slott och koja. Stopp för fika/glass. Rundturen är ca. fyra mil. Anmäl dig i denna tråd, mest för att jag skall klura ut när vi behöver starta för att inte missa käket på fredag kväll. Starttiden är beräknad till ca. 14.30 från nedre/yttre depån. Du behöver bara ange föraren. Ta med kompis/närstående som får chans till en fin titt på Kinnekulle. Sen får vi bara hoppas på bra väder. "Köstar det nött som vi skaraborgare säger" Nä. Jag återkommer med starttid ca. 1 vecka innan träffen. Bengt 0705430023 1. Bengt Johansson 2. Mats Karlsson 3. Vedde 4. Lars Andersson 5. Andreas Svensson 6. Stefan Larsson
  10. 1. Vedde( 2 mat, 1 köra) kan hjälpa till att hålla i det som vanligt. 2. Fredrik Pousard (fege) (1 mat, funktionär, guida vedde under minuten...😉) 3. Jari Kinnunen, 1 mat men ingen körning 4. Torbjörn Paulson, tpau (1 mat, 1 köra) 5. Alex Bergsland (DomiSeven), 1 förare, 1 mat (men kanske även 2 till som äter och åker med, en 13 och en 15år. Utredning pågår). 6. Lupus , 1 förare , 1 mat - men med samma brask lapp som vanligt 7. Sören Aronsson (Pedalen) 1 förare, 1 mat 8 Per Lindberg 1 mat och 1 körning om inte bilen är såld 9. Roland Käll 1 mat, funktionär 10. Joacim Järkeborn (jocke4u), 1 mat, funktionär fram till ca 13 11. Lars Andersson 1 körning 1 mat 12.tomas alexandersson 1 körning 13. Andreas Svensson, 1 mat, och köra, samt hjälper till. 14. Klas Hagström (007am), 1 mat, kan hjälpa till med ljudmätning 15. Dag Eriksson 1 mat 1 köra 16. Magnus Viktorsson 1 mat 1 körning 17. Tomas Alexandersson, pass flaggvakt 18. Tomas Danielsson, 1 körning BMW E36 19. Stefan Larsson 1 körning och 1 mat 20.
  11. Problemet med hjullagret tycker jag mig känna igen. På min Caterham hade jag samma problem med glappt bakhjulslager. Glappet var så pass att bromsskivornas wobbel tryckte tillbaka bromsbeläggen så mycket att slaget i bromspedalen blev längre och varierande, särskilt vid bankörning. Jag har en Caterham med de-dion bakaxel så mina lagerhållare ser lite annorlunda ut men jag antar att drivaxeln och lagren är likt det på din bil. När man drar åt muttern klämmer man ihop de inre lagerbanorna och när de har gått ihop så spelar det inte längre någon roll hur mycket högre moment man drar åt med. Det är de yttre lagerbanornas placering som bestämmer glappet i lagret. I mina lagerhållare av aluminum är det en kant som håller de yttre lagerbanorna ett visst avstånd från varandra. I mitt fall kunde jag lägga ett tunt shims innanför den yttre lagerbanan för att få lagerbanorna längre ifrån varandra och mindre glappt. Rätt avstånd mellan lagerbanorna kanske också kan fås med rätt presspassning mellan lagerhållare och yttre lagerbana. Det höga åtdragningsmomentet talar ju för att det är så på orginalet (Sierran) men det vet jag inte. Det kan ju i så fall tänkas att om man först knackar in den yttre lagerbanan med en dorn får den monterad för långt in. Då hjälper det inte att dra åt hårdare. Det var rätt så länge sedan jag fixade min och minnet sviktar så jag är inte säker på hur jag gick till väga när jag bytte lager men jag hittade några bilder från det tillfället.
  12. Jag måste tyvärr meddela att jag hoppar av årets träff. Jari Kinnunen, funktionär, 1 till maten Vedde, 1 bil + förare, 2 till middag. Mattias Kristiansson 1 bil + 1 förare Kjell Andersson, prel. funktionär 1 på maten Andreas Svensson, 1 bil + förare, 1 till middagen Lars Andersson ,1 bil+förare, 1 till maten. Fredrik Svedjefält, 1 bil+förare, 2 mat Sören Aronsson 1 bil+förare, 1 mat Per Lindberg 1 bil och en förare 1 mat Magnus Viktorsson 1 bil+förare, 1 mat Mikael Nordin 1 bil + förare Roland Käll funktionär, 1 mat Bengt Johansson funktionär, 1 mat Christian Liljekvist 1 bil + förare Christer Johansson 1 bil+förare Tomas Danielsson 1 bil + förare Tomas Alexandersson en bil en förare en mat Torbjörn Paulson 1 bil + förare, 1 mat Dag Eriksson 1 bil + förare, 1 mat Arto Rajakangas 1 bil + förare 3 mat. Anders Eggelind 1 bil + förare, 1 mat Mats Norenborg 1 bil + förare, 1 mat Christopher Sörell 1bil + förare, 1 mat
  13. Jari Kinnunen, 1 bil+förare, 1 till maten Vedde, 1 bil + förare, 2 till middag. Mattias Kristiansson 1 bil + 1 förare Kjell Andersson, prel. funktionär 1 på maten Andreas Svensson, 1 bil + förare, 1 till middagen Lars Andersson ,1 bil+förare, 1 till maten. Fredrik Svedjefält, 1 bil+förare, 2 mat Sören Aronsson 1 bil+förare, 1 mat Per Lindberg 1 bil och en förare 1 mat Magnus Viktorsson 1 bil+förare, 1 mat Mikael Nordin 1 bil + förare Stefan larsson 1 bil + förare, 1 till maten
  14. 1. Jari Kinnunen, körning med 1 förare, 1 på mat 2. Per "Pac" Adelsson, Körning med 1(kanske 2) förare, 1 på mat(kanske) 3.Fredrik Vedde Engzell, körning 1förare, 2 på mat 4. Mikael Nordin, körning med 1 förare. 5. Christian Liljekvist, körning med 1 förare. 6. Per Lindberg, körning 1 mat 7. Stefan Larsson, körning med 1 förare, 1 på mat
  15. Kollar på en gammal film med Kirk Douglas (The racers) och ser i en av racingscenerna hur kommunikationen mellan förare och mekaniker gick till på på den gamla goda tiden. Frugan skrattade högt och bestämde att hon skulle offra en soppburk för våra framtida utflykter med sjuan. Här är filmen för den som är nyfiken https://www.youtube....h?v=_Mh8hYHIjM8
×
×
  • Create New...