Jag har förstått det som nedan:
Om ni tittar på hur ett trepunkts rullbälte är konstruerat, så dras delen över höfterna åt automatiskt vid en kollision. Detta på grund av att det nedre fästet är utformat som en "löpögla" och höftdelen dras åt när överkroppen kastas framåt.
Att bältet sitter väl åtdraget över höften (och inte över magen) är helt avgörande. Det är den enda del av kroppen som, i rimliga fall, klarar av att ta upp de krafter som genereras för att hålla kroppen på plats vid en kollision. Överdelen av bältet är sedan mest till för att själva överkroppen inte skall kastas framåt för mycket.
Ett korrekt monterat fyr, fem eller sexpunktsbälte fungerar säkert precis lika bra om det är garanterat hårt åtdraget över höftpartiet (varje gång!). Detta går inte att garantera när olika personer med olika kunskapsnivå skall köra bilen och trepunktsbältet är som sagt innan i tråden "idiotsäkert" ur det perspektivet.
Det lär vara grunden till kravet på trepunktsbälte.
Resonemanget ovan bygger förstås på korrekt monterade och placerade infästningspunkter. Sitter bältet fel fungerar det inte som tänkt oavsett antal fästpunkter, så då spelar det nog ingen roll vilket bälte man väljer.