Jump to content

CealmSeven Nummer Två Seven med Cheva V8 + T5 låda Start 2008-05-20


Recommended Posts

Jag tror att SBP mfl charmas om jag har ljuddämpare på och sedan är jag lovad ett "dovt mullrande V8a ljud" och vem kan motstå en sådan sak. Inte jag i alla fall........för det är det jag letar efter. Köpte en 11,5 m2 stor big block Cadillac Fleetwood Brougham där motorn inte hördes. Vilken miss. Köpte samtidigt en Camaro 350/350 där motorn hördes så det dånade i kupén. Sålde båda sedan det var för många kvadratmeter att tvätta speciellt som jag bor i skogen med en eller ett par miljarder granpollenfrö och björkfrö. Nu är det nytt försök med en V8 Seven. Den känner jag mycket mera för faktiskt än de andra tvåtonnarna.

Några bilder på kardantunnelklädseln.

post-787-1232750552_thumb.jpgpost-787-1232750582_thumb.jpgpost-787-1232750588_thumb.jpgpost-787-1232750594_thumb.jpg

Två plåtar punktade på plats, två plåtar klara (finns ej på bild) men kan inte svetsas fast förrän växellådsfästet är klart. Fästet är på väg med en klar 12mm plåt som är borrad, några 5 och 8mm plåtar skall kapas till. Sedan skall "kuddpaketet" installeras. Växellådan är invägd i höjd och sida tillsammans med motorn. Nästa blir att kapa en bunt 5mm och 10mm plåtar till motorfästen och göra klart dessa. Lämpligt lördagsförmiddagsjobb. Eftermiddagen kan ägnas åt motorrumstriangulering. Undrar hur jag skall få kvällen att gå?

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

vad är det för tjocklek på plåtarna som du svetsar in i fackverket???

EDIT.. såg just 5 mm :o :unsure: Inlägg #246 tror inte något i mitt seven bygge kommer att bli så tjockt som 5 mm.... möjligen en platta under bågen om jag inte gör den av profilerad 3 mm

iofs bygger jag liiite lättare med mindre motor../ vikt..

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Ja, stämmer 5mm. Jag har valt konceptet -- vikten spelar ingen större roll. (den ger bara bra friktion mot marken). Det är ingen racingbil jag bygger. Jag vill ha en öppen bil med V8a muller som kan transportera runt mig i omgivningarna. Har också rätt bra tillgång till "grovplåt".

Gjorde nyss klart växellådsfästet . Byggt på plats så det är inte färdigsvetsat förrän jag lyfter ut drivpaketet. Kanske lite överdimensionerat men men det ramlar inte ihop i alla fall när det blir helsvetsat och klart. Med växellådsfästet klart kan jag mäta in motorfästen. Allra först triangulering av motorrummet. Jag tog fram min sista 30x30x3 pipa. Det borde räcka till det sista. Kvar finns också 8 pipor 25x25x2 som räcker till en bil till om det nu blir någon mer. Kanske bygger en hjulångare istället. (Obs inget skämt.)

V8 bilen blir bred över baken, 1910 - 1920mm dvs 30mm mindre än Cadillacen jag hade. CealmSeven är bred den med men ändå bara 1880 mm över bakskärmarna. Bredden är tydligt märkbar vid konbankörning. Jag får ta ut svängarna rejält för att inte ta med konerna.

Jag vill få ner bilen på hjul, varför skall det vara så seeeeeeeeegt...................

Förresten, det stämde nästan exakt med kardantunnelklädselvikten, jag hade räknat fram volymen på plåtarna och fick 17kg. Ställde dem på vågen och fick 16,8 kg får jag på 2hg svetstråd för att få fast dem.........så ....

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Skottsäkert?? Fast bilen är ju öppen. Kanske en lite smidig kaross med gods=5mm som minmått?

Inne tillfälligt och värmer upp fingrar mm. Nu är motorrummets horisontella triangulering klar. Med klar betyder att den är punktad på plats. Plåtar (så klart 5mm) vänster och höger är på plats ovanpå trianguelringsrören så motorn får ett bra fäste. Högersidas botten plåt för motorfästet är klar. Vänster sida är på gång. Än håller dagsplanen. Plåtarna som ansluter från motorfäste till ramfäste kommer nog bli i 4mm. Jag har färdigklippta 4 mm remsor som bara är att kapa och forma. Det skall väl gå det också. Eller så kapar jag nya i det materiel jag är mer van vid.

Kanske kan sy färdigt störtbågen idag?

Link to comment
Share on other sites

Nu sitter motorn fast i ramen. Trianguleringar, fästplattor mm är på plats. Verkstaden är städad igen. Det skräpade ner rejält med alla kapningar och slipningar. Jag gör "dubbla motorfästen". Det som syns på bilden är 5x40mm plattjärn som håller motorn i rätt höjd och sida. Sedan bygger jag det "riktiga motorfästet runt platttjärnen. Bygger jag fler bilar eller motorfästen så är det denna plattjärns-metod som gäller. Det är så lätt att malla in motorpaketet i alla riktningar. Vattenpumpen, som på V8or är STOR, skall monteras för att kunna mäta ut och svetsa fast den övre horisontella främre trianguleringen. Kvar att göra är några vertikala trianguleringar. Har jag mätt rätt på motor och ram mm då kommer det gå att lyfta ur motorn så jag kan svetsa klart ramen. Det är inte bara vattenpumpen som är stor, balansvikten fram och remskivan är inte små de heller. De bygger långt. Generatorn vet jag inte var jag gör av än men det finns nog plats för den också någonstans.

Några bilder så här långt.

CIMG0532%20(Small).JPG

CIMG0538%20(Small).JPG

CIMG0539%20(Small).JPG

CIMG0540%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

Blockhuggare, vattenpump, gummidämpare med remskiva är tillfälligt monterade. Det kommer att fungera med trianguleringar i övre horisontalplanet. Det går att lyfta ur eller i motorn utan störe trassel. Kanske idé att köpa en liten smidig elektisk vattenpump till bilen.

Svetsat åtskilliga meter nu. Fin solbränna det blir imorgon. Det mesta av kardantunnelklädseln är fastbränt nu. Jag lyxade till det och tillverkade två monterings / demonteringsluckor för växellådsfästet. Nu kommer jag åt bultarna utan att behöva hissa upp bilen eller krypa under bilen. Det blir lucka med gångjärn och ett litet lås. Trevligt. Morgondagen blir att fortsätta svetsa någa meter. Kanske få på säkerhetsbälten, eller skärmar eller något annat som borde blir klart och avprickat........Först lite sömn....

Link to comment
Share on other sites

Nu är övre främre motorrumstrianguleringen klar. Jag har justerat motorn lite. Suveränt med plattjärnen. En domkraft under, vinkelslipen, kapa av plattjärnen, längda den ena lite och korta den andra lite, lägg emot, sy ihop. Klart. Allt det där kommer att sitta inne i de "riktiga motorfästena" så ingen kommer se något. Såvida jag inte skulle få för mig att borra lätthål i yttre motorfästena. Chansen är nog minimal för det. Jag kommer heller inte ta några kort på motorrummet förrän de är inklädda.

Fixat tvärstaget i störtbågen, kom in för att hämta säkerhetsbälten så jag kan prova ut rätt höjd innan punktning. Även borra upp genomgående hål för omlänkaren. !6mm blir rätt dimension för två passande rörbitar att svetsa in som stöd bultstöd.

Alldeles nyss lade jag upp planen för att lyfta ur bilen från byggramen. Det kommer att gå till så att hjullastaren får dra ut hela byggramen, nej inte hela cirka 7 åttondelar sedan lyfter jag bakre delen av bilen med domkraft och pallar upp med pallbock / pallbockar under draganordningen. Draganordningen hänger utanför byggramen. Hjullastaren få ansluta från sidan och lyfta i bilens framdel. Då skall det fungera att för hand dra ut byggramen under bilen. Är det för tungt så kan jag backa upp en bil och dra lite med. Kvar är den spännande landningen. Hjullastaren är inte svår att sänka men baktill blir det lite knöligt men med några domkrafter växelvis så skall nog bilen landa tryggt på verkstadsgolvet.

Jag har säkert förbisett något som senarelägger landningen men så här nära att jag tänkt ut en plan hur det skall gå till har jag aldrig varit. Verkställigheten återkommer jag till.

Link to comment
Share on other sites

Skottsäker va det ja ;)

Satan vad fett det ser ut med den stora motorn i den "lilla" bilen, en rejäl kompressor på toppen så sikten skyms lite också

kanske?

Och det är fegt att planera för mycket, bara så du vet B)

Link to comment
Share on other sites

en sak som är bra att göra när man bygger kardantunneln är "inspektionsluckor" för att tex nå oljanivå/påfyllningsplugg på växellådan samt annat bra som t.ex. kopplingens delar/arm wire eller rör.

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Du vet väl vad planer är till för? Att ändra på! Jag hugger in på säkerhetsbälten istället för att släppa loss bilen. Det är bekvämare jobbarhöjd med bilen i byggramen.

Thomas: Luckorna på sidan är för växellådsfästet. Ovanifrån kommer jag åt allt. Bilen är rätt lång så kopplingsdelar mm är inte i benutrymmesdelen. En del av växellådan samt hela sprängkåpan är inte ens i höjd med pedalstället räknat från motorrummet. Det är rätt bra åtkomlighet trots allt.

Link to comment
Share on other sites

Kollade tillbaka lite i tråden dvs igår och idag. Jag kan kvittera av det mesta som klart plus en del till.

-Tvärfästet för säkerhetsbälten med borrat hål för omlänkaren är klart inkl rörstöd i hålen.

-Mycket svetsande här och där.

-Motorfästen är byggda. Trodde de skulle bli rektangulära. Men det blev de inte. De blev nästan triangelformade istället. Faktiskt rätt passande form. Det skall på en 5x20 respektive 5x40 baktill samt ett lock på 5 mm samt en extra plåt på 10mm. Plattjärnet som inte syns längre gjrode jag om till en inre T-balk. Bara den kan säkert hålla i motorn utan större besvär men varför göra en sak kraftig när det går att göra den extra kraftig.

-Tillverkade som sista sak ikväll ett stöd mellan dragkroken och bakre ramen.

Bilen får stå kvar någon dag i byggramen verkar det som.

Bakskärmarna borde monteras i närtid.

Imorgon måndag vet jag redan nu att det inte blir någon byggnation men på tisdag är det igång igen.

Link to comment
Share on other sites

Styrväxeln på Volvo 240 är för kort jag behöver 2 gånger 30 mm till för att det skall bli bekvämt. Det går att använda styrväxeln i original men blir avsevärt lättare om jag får förlänga kuggstången.

Beskrivningen kanske mer liknar "näringskedjan" men avsikten är att enkelt förklara hur jag tänker mig "förlängaren". Är det tillåtet. Har någon eller känner någon till om denna metod är vedertagen redan alternativt redan förbjuden?

Styrvaxel%20forlangare.JPG

Ett av hindern som jag redan kan se är att i original finns det en låsning på inre styrleden mot kuggstången. Det är någon typ av vikbrick som förmodligen ansluter i ett fräst spår på kuggstången. (Har inte ännu skruvat bort leden) Att fräsa motsvarande spår i adaptern skall inte vara problematiskt men då är det kvar att låsa adapter komplett med inre styrleds mot kuggstången.

Link to comment
Share on other sites

Ja värför inte! Bara du väljer rätt material och kan säkra det hela så att det inte kan skruva upp sig! Kolla med din SFRO-besiktningsman.

M :-) h

Janne

PS Jag fortfarande imponerad av ditt byggtempo. Ds

Link to comment
Share on other sites

Janne L: Jag skall kolla med SFRO. En ytterligare förbättring på adapterskissen är att låta en del av adaptern omsluta / styra utanpå kuggstångsänden. Cirka 5 mm då skulle alla eller nästan alla sidokrafter tas upp där och den svarvade bluten har bara i uppgift att hålla fast adaptern i dragande led. Kanske en lite frp skulle göra nytta men då får omslutningen blir 10 mm.

Handbromsdramat har fått sin lösning. För kronor 1100 kan jag komma lycklig ur detta osannolika drama. Volvo original! Men det var inte självklart. Jag överlämnade problemet på en Volvo verkstad och tänkte att jag skulle få höra, --Jo det här är omgjort och du behöver följande delar ---- till en kostnad av -------. Nix-pix inte så utan kolla wire slå i lite gamla katalogen kolla på den expander jag hade med mig kolla mer i datorn sedan föreslog jag att höra av mig under dagen så de kunde i lugn och ro undersöka hur handbromsar numera ansluts. Ett svar kom på förmiddagen. Jag måste köpa nya expandrar á 245 kr styck, handbromswire vänster cirka 500 och handbromswire höger en 2 hundring. Totalkostnad runt 1100 kr.

Det var en lösning i alla fall. Flera andra firmor har hänvisat till att jag inte har problemet jag har. För er som behöver byta handbroms på er 740 bakaxel nu vet ni. Köp original eller ta en liten platta 5x20x10 och borra två hål i den då kan ni använda 740 wire -88 och yngre á 379 kr på Biltema.

Har inte bestämt än vilket vägval jag själv tänker göra original eller borrad platta. Eftersom jag behöver höger och vänsterwire (379+100=479 Biltema) att jämföra med 1100. Skillnad 621 kr. Original är alltid original (Vad det nu skall betyda? Dyrare men finns .....)

Jag har ett mellan alternativ en firma i Örebro kan möjligen ha kvar den gamla typen av wire som jag köpte för runt 1,5 år sedan. Bara jag kommer i håg vad firman hette........så ringer jag dem.

Link to comment
Share on other sites

Styrväxeln på Volvo 240 är för kort jag behöver 2 gånger 30 mm till för att det skall bli bekvämt. Det går att använda styrväxeln i original men blir avsevärt lättare om jag får förlänga kuggstången.

Beskrivningen kanske mer liknar "näringskedjan" men avsikten är att enkelt förklara hur jag tänker mig "förlängaren". Är det tillåtet. Har någon eller känner någon till om denna metod är vedertagen redan alternativt redan förbjuden?

Styrvaxel%20forlangare.JPG

Ett av hindern som jag redan kan se är att i original finns det en låsning på inre styrleden mot kuggstången. Det är någon typ av vikbrick som förmodligen ansluter i ett fräst spår på kuggstången. (Har inte ännu skruvat bort leden) Att fräsa motsvarande spår i adaptern skall inte vara problematiskt men då är det kvar att låsa adapter komplett med inre styrleds mot kuggstången.

Hur påverkas bumpsteer om du förlänger?

Eller kommer leden att gå i centrum för inre fästet av bärarmaren?

//Per

Link to comment
Share on other sites

Mildseven: Med en förlängning landar jag enkelt på linjen mellan övre och under bärarmsfäste. Utan förlängare så får jag bygga om en del.

I efterskott kan erkännas att jag inte mätte styrväxeln. Faktiskt inte förran jag råkade få en extra i samband med att jag köpte V8a nummer två. En kasserad växel som jag mest tog i rent studiesyfte. Det var ju bra att jag gjorde. Kanske det berodde på att alla brukar korta styrväxeln och då tänkte att jag får korta också men till min förvåning upptäcker jag att jag måste förlänga istället. Skulle heller inte förvåna mig om jag är ensam om det problemet. Jag har inte ringt än men Sellholm Tuning kanske har förlängda styrväxlar på lager. Jag skall kolla imorgon. För styrväxlar finns det gott om hos honom. Eller adapterförlängare färdiga överdisk. Tänk så enkelt det skulle vara........ Imorgon vet jag.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Det borde väl inte bli större krafter på adaptern än på styrleden? undra om inte styrstaget ger med sig innan adaptern! Man får får ju OK med att förlänga styrstaget ute vid P-ändan.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Janne L: Krafterna är nog lika stora men en del av kraften borde bli i sidled. Vid en sväng så blir det väl en "extra" momentarm i förhållande till original. Adapterns gängor är tanken att skära i adaptern direkt. I ren drag och tryck verkan så borde det hålla minst lika bra som yttre stagen.

Tog med en justerad del av hur jag tänker adaptern med dess styrning och eventuell extra låsning mot kuggstången

post-787-1233003498_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Några bilder på V8 Seven

Motorfäste.

CIMG0562%20(Small).JPG

Motorfäste.

CIMG0563%20(Small).JPG

Märket P markerar var pedalställets fotplatta placeras. Det syns att jag har en del utrymme framför att använda.

CIMG0564%20(Small).JPG

CIMG0565%20(Small).JPG

Skärmar

CIMG0566%20(Small).JPG

CIMG0567%20(Small).JPG

CIMG0569%20(Small).JPG

CIMG0570%20(Small).JPG

En vattenpump till V8 är rätt stor.

CIMG0571%20(Small).JPG

CIMG0572%20(Small).JPG

CIMG0573%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

Hej igen!

Jag är ju ingen expert på detta och det finns säket de på detta formum som har läst "hålfasthet" och kan uttala sig bättre än jag. Men jag har svårt för att se att du skulle få sådana skjuvkrafter så att det inte skulle hålla, förutom det extra stödet som du ritat ut. Det känns även som att det skulle behövas presspassas för att göra någon nytta, men det blir svårt om det skall skruvas ihop.

Återkom gärna om jag har fel! Man kan lära sig något nytt varje dag.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Janne L: Skjuvkrafter blir det väl inte utan det blir rena brytkrafter. Jag tror heller inte de blir så stora. Det blir en momentarm det är helt klart som ger dragande, tryckande och brytande krafter på skruvförbandet Det blir det redan i originalkonstruktionen på inre leden men de verkar hålla utan problem på vanliga bilar. Med kragen som går över så kan adaptern anses som "del av kuggstång" och brytkraften kommer på originalfästet som tidigare.

I vilket fall är inte styrväxel något problem längre. Lösningen är klar nu.

Nu är det bara lite svänghjul och koppling kvar men det är mer att köpa än att leta. För jag vet var dessa finns till vettigt pris. Ett c-c måt på kardan så jag får en sådan också.

Rattstången ställer fortfarande till det eftersom jag inte räcker fram med en traditionenell dubbe 240. I McSorley mfl så når man styrväxeln då men på min "långtradare" så saknas det ungefär 200 mm. Ibland är stort och tungt svårt att bygga men oftast är det lätt. Vilken paradox......sista meningen blev....

Link to comment
Share on other sites

Rattstången ställer inte längre till problem. Vissa dagar är sådana där BRA dagar. Denna tisdag tillhör kategorin BRA.

Jag fick besök idag av en Seven byggare från Örebrotrakten (som jag faktiskt är orsak till att han bygger). Vi resonerade en del kring bilar mm. Vi kom in på rattstångsproblemet och hur han löst sin McSorley rattstång.

Av en ren tillfällighet har han en dubbelsplines för grova 240 i bakluckan (som han skall använda) men han vet var jag kan få tag på fler. De finns i två längder, kort och lång. Vi måttade in min ovanligt långa rattstång. Det verkar bli bra med två korta eller en kort och en lång. Kan väl nämnas att kort i detta fall är kort i förhållande till den långa axeln.

240 styrväxel + original knut + kort axel + originalknut + kort (lång) axel + knut vid rattstång + hela rattdelen = klart = att jag är helnöjd!!!

Slipper allt kopplande / letande efter 360/340 rattstång. För inte tala om all tid som skulle gå att att försöka tillverka och plocka ihop, nu kan jag skriva på datorn en stund och sedan bygga vidare.

Då lägger jag även rattstången till handlingarna eftersom metoden är löst och det skall "bara göras".

Det andra bra eller som kan bli bra är Länk

Det tredje bra är att min 56 liters tank är på väg att bli klar.

Det fjärde bra är att den försvunna remskivan till vattenpumpen kommer till rätta.

Det hinner säkert bli fler bra saker idag innan läggdags.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Kunde vara helt overksam så det fick bli ett par ínsvetsade extra stöd på motorfästena framtill. DEt skall kläs med en rejäl plåt baktill också men det får bli när motorn är ur så jag kommer åt vettigt.

- Yoken på plats skall även sätta dit en knut på bakaxeln så jag c-c mäta kardan.

- Samborrade skärmarna samt har märkt upp skärmhöjder och skärmplacering.

- Höger skärm är upphängd på plats i "centrumskruv" nummer 1

I morgon är det byggdag hela morgonen hela dagen och hela kvällen. Hoppas det blir mycket gjort. Det är i alla fall ingen brist på varierande uppdrag att lösa.

Kanske lyfta ur bilen från byggramen ändå. Det uppdraget lockar verkligen varje dag. Jag hinner med att ändra den planen ett par gånger.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Så där nu är jag ägare till tre stycken dubbelsplinesaxlar och två extra dubbelkulleder som passar till Volvo 240. Ibland så bara ordnar sig saker. Tolv timmar och så finns allt på plats i Assartorp levererat och klart!

Link to comment
Share on other sites

Lite svetsande i framvagnen har jag presterat. Håller på med slutgiltigt arbete på främre bärarmsfästena. Det tar sin tid. Byggde lite badrum. Beställde ett antal grejor hos Sellholm som jag kan hämta på fredag. Skickade iväg ett kort till Custom bildelar i Örebro med måttsatt fläns till blockhuggarna. Det finns en ziljon olika varianter av flänsar. Det gäller att få tag på rätt fläns. Då kan jag börja måtta för avgasutsläppen. Hann med och stuka höger fotled också. På det hela taget har det väl gått rätt bra idag men lite sakta kan jag tycka. (ett annat ord för lat idag). Rattnav och Snap-off blir nog också en Sellholm fråga på fredag.

Imorgon blir det inget bygga alls då har jag annat för mig.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Jag använder Volvo 240. Med dubbelsplinesarna i två längder har jag inte längre problem att nå fram till 240 styrväxeln. Jag kan ordna kort. Det var en ren tillfällighet att jag fick veta att Rover styrlänkagedelar (massiv axel och kulled) passar bolt-on på Volvo 240. Det saknades cirka 100 till 150 mm för att nå fram på min bil. McSorley 7:442 är direkt anpassad (kan man tro) för 240 rattdel + 2 stycken krockdelar.

Link to comment
Share on other sites

- CealmSeven V8 är "losslipad" från byggramen.

- Handbromsdramat har fått sin upplösning, kanske inte billigaste lösningen men effektivaste. Jag köpte nya expandrar på Volvo och nya låsstift. Runt en tusenlapp för att få till ett fungerande wiresystem på bilen. Jag skulle kunnat svetsa om befintlig expander men det blev nytt istället. Nya expandern till vänster och gamla till höger. låsstiften i mitten. Noteras att låsstiften kostar 51 kr styck och expandern 246 kr styck.

Handbromsexpander%209485387.JPG

Alla som kör Volvo 740/940 kommer uppleva samma sak och få samma behov av nya grejer den dan någon wire till handbromsen går av. Det också styrt på vilket chassienummer som bilen har.

Stefan Berglund:

Det kommer bilder på min 240 rattstångkombination. men tills dess en bild på en bekants kombinationen för sin McSorley 7:442.

Rattstang%20Volvo%20240%20Mcsorley%20442.JPG

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

[Hej cealm!

Det går undan i Arboga. Tänkte sätta in nåra bilder på mitt bygge

men när jag ska "infoga" bild händer inget. Har du något tips.

Link to comment
Share on other sites

Kort stund kvar till V8an åker ur ramen. Kardanstången är inmätt på längden så den kan tillverkas. 640 mm i c-c mellan lagren med 20 mm utdrag på splinesen. Jag skall köra fram hjullastaren och koppla i alla lyftanordningar mm. Drar väl ut ut byggramen med hjullastaren och sedan går in vinkelrätt mot ramen och lyfter bort bilen. Plocka om och sortera om lite med byggram , bilram, motor mm. Sorterar i bokstavsordning på gården. Jag lasta trailen med byggramen för återlämning. Vilken precision. Jag hade gjort upp med "utlånaren" att lämna tillbaka ramen 31 januari och det är det idag! Jag har inte jäktat heller utan bygget har flytit på i ett lugnt tempo och det bara blev just nu den skall ur ramen. I verkligheten blir det återtransport i veckan misstänker jag.

Ramen skall roteras för svetsning undertill. Hoppas jag orkar vända den själv. Just här kan en nackdel med en lite tyngre bil som denna komma i dagen. Jag har hjullastaren och kan lyfta med den. Eventuellt tillverka en "ramroterare av några gamla 240 framspindlar. Då går det att rulla ramen hur jag vill.

Link to comment
Share on other sites

- Bensintanken på 56 liter är klar. Fästen mm till tanken är klara sedan länge.

- Motorpaket med V8 och T5 är urlyft ur ramen.

post-787-1233414888_thumb.jpg

Jag gick in med hjullastaren i verkstaden och fiskade upp motorn. Det gick rätt lätt. Lite vevande med balansvågen för att få ett bra läge där motorn mer eller mindre "svepte ur ramen" vartefter jag backade hjullastaren och höjde lastarmarna. Det är bra med en midjestyrd lastare då kan sidoläget vid behov kontinuerligt justeras. Återkommer med mer info senare.

Link to comment
Share on other sites

Milstolpe nummer två.

Ett första flygfoto på bilramen ovanifrån när den hänger i lastarmarna på hjullastaren alldeles fri. Äntligen,äntligen och ett par äntligen till att bilen nu fått lämna byggramen efter fyra fastsvetsade långa månader. Massor med jobb kvar innan registreringsplåtar men det här är en STOR milstolpe

post-787-1233417426_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Om du bara visste vad man kan städa med Paint. Sudda och klippa ut mycket bättre än sopborste och skyffel. Det gäller bara att sudda och kilppa rätt ............. Till och med garagepolish går att lägga på.

Skall strax ut och klippa och klista in svetsar där Paint inte kom åt ordentligt när bilen var rättvänd. Under förutsättning att

- muskler och rygg gillar bakaxelurlyftning för egen kraft

- orkar på egen hand välta bilen.

Lyckas ovanstående då blir det bottensvetsning, golvläggning, kanske någon liten trevlig stabilisering med plåt eller rör för att sedan vända tillbaka allt igen. Undersvetsningen kan ta ett tag. Själva svetsningen är en sak men denna koll , koll ,koll och åter åter åter koll att jag inte glömt någon svetsfog. Den tar tid. Jag har varit med om det en gång tidigare. Hur man än tittar och kollar och ...... så alltid är det glömt någonstans. Det är ju inte bra att glömma en svets.

Har nog inte vält någon bil förut, inte vad jag kan komma ihåg så här direkt. Skall se om jag kan bränna några däck i samband med bilvältningen.

Link to comment
Share on other sites

Du måste väl styrketräna regelbundet! Jag själv är väl inte allt för klen men jag fick ta i rejält för att välta runt mitt schassit. Och mitt bör ju väga något mindre ;)

m :D h

Link to comment
Share on other sites

Janne L: ----Du måste väl styrketräna regelbundet! ---- Det är ju nu jag ångrar att styrketräning inte varit med på schemat. Tror inte ens 30 minuters träning före hinner hjälpa eller ens ett par "sterioder".

Kanske kan ta ut CealmSeven då kommer jag lätt åt med hjullastaren. Men tar jag ut CealmSeven då känner jag mig så väldigt väl att jag kommer direkt sticka ut och åka istället. Helt noll i bygg-disiciplin om jag får tillefälle till att köra Seven.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

jag välte donator scorpion med ett vajer spakblock... (skulle bara ha bakaxelklumpen) man skall inte förakta hjälpmedel... i ditt fall väger väl schassiet i dom regionerna..:icon_sorry:

var rädd om ryggen !!

Link to comment
Share on other sites

Nu är det rymligt i verkstaden igen, gissa varför, svaret i kommande inlägg....Det beror inte på att byggramen är på vägen hem för lånetiden har gått ut. Eller möjligen indirekt bara.

Byggram%20pa%20vag%20tillbaka%20CIMG0696.JPG

Link to comment
Share on other sites

Vill ut ...........

Bil%20CIMG0697.JPG

Nästan loss, ett snabbt sätt för att få loss bakhjulen är : Växeln i och GASAAAAAA men det bli nog inte så bara

Bil%20CIMG0703.JPG

Domkraft är bättre, det blir i alla fall inte stökigt i garaget. Nu är alla hjul på backen.......

Bil%20CIMG0705.JPG

UTE och FRI.......Vill inte in igen, jag sticker ..... (Det som inte syns det döljs...)

Pa%20vag%20ut%202009-02-01.JPG

Ratten är inte glömd, den är inne än så länge, körde ut med rattnavet bara och det funkar det med.

Bil%20CIMG0708.JPG

Värmeproblemt löst tills sladden tar slut, sen blir det kallt igen.

Bil%20CIMG0701.JPG

Skall tvätta innan jag åker. Lite kvarvarande 2008 smuts plus nytt och fräscht 2009-slipdamm

Bil%20CIMG0710.JPG

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Hej Cealm!

Jag jagar inte heller vikt på mitt bygge, så jag valde bort aluminium i sidor, tunnlar osv.

Jag har klätt (svetsat) bilen med 1.5mm plåt överallt utom huv och huvsidor som är gjorda i plast respektive aluminium.

Upplever att tunn alu skadas lätt av slag och tryck osv.

Det jag funderar på just nu är vilken typ av ruta jag ska ha. Brooklandrutor är enkelt och ganska snyggt

men skyddar väl inte nämnvärt. Ska man bygga något typ av regnskydd (sufflett) är det bra med konventionell ruta.

Har tyvärr valt att bygga två mindre störtbågar, så måste i så fall ha separata bågar till suffletten.

Det blev lite mycket det här men man har ju inte skrivit på forumet på länge

Link to comment
Share on other sites

Byggdiciplin, inte hos mig inte. Speciellt inte när jag kan ut och köra istället. Alltså som väntat. Jag körde bilen i en snabbtvätt, dvs svamp och några hinkar varmvatten innan start. Det jag inte torkade bort det frös fast och var inte i vägen.

Gjorde en liten åkfilm med mobilkameran, värdelöst ljud det vet jag redan på förhand och bilden är väl så där. Jag skall bara "framkalla filmen". Den kommer ner i ett .3GP format och jag har lyckats konverta till You Tube förut med det är inte samma sak som att jag lyckas igen.

Åkturen blev någonstans mellan 3 och 4 mil. Lite kallt för hakpartiet men i övrigt rätt ok samt en del problem med "visir-imma" annars mest uppfriskande och kul att komma igång igen för 2009. Minns jag rätt så ställde jag bilen cirka en vecka före julafton 2008 eller om det var 10 dagar. 6 veckors vinterstopp med Seven åkning får väl anses rätt ok.

Link to comment
Share on other sites

Jag har även byggt ikväll så lite byggdisciplin finns om jag letar. Har svetsat någon meter. Vändningen av chassit tror jag kommer ordna sig. Efter omsortering i verkstaden kommar jag in med hjullastaren rätt bra och kan använda den för att snurra runt bilen.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...