Jump to content

Blackbird Seven XX


XTR

Recommended Posts

Hej på Er alla!

Tyckte det var dags att starta en egen byggtråd här på forumet, jag har byggt på min sjua och hängt på detta forum sedan oktober 2005. Jag har fått mycket bra tips och ideér av er på detta forum, och jag vill gärna dela med mig av mina erfarenheter från bygget till andra som är sugna på att bygga sin egna sjua.

Planen är att hålla tråden ordentligt uppdaterad allt eftersom bygget skrider framåt. Om allt går som det skall så har jag förhoppningsvis en körklar bil till nästa säsong!!!!

Hur många gånger har man inte fått ståpäls när man hört R1, Fireblade, Ninjor mm. dragit på för fullt gärna på bakhjulet... Tanken på att kunna kombinera en sådan motor med en liten lätt bil är något som drivit mig framåt... Hade någon frågat mig idag så hade jag valt att köpa ett kit, för någon enkel resa har det inte varit... Nu står iallafall chassit SFRO 1 besiktigat, målat och klart med aluminiumplåtar som väntar på att monteras.

Lite info om mitt bygge!

* Egentillverkad ram byggd efter Mc Sorley 7+442 ritningarna (jag är 192cm lång!) med lite ändringar för att passa mc motor.

* Ford Sierra spindlar och bromsar fram med egna bärarmar.

* Ford Sierra skiv bromsar bak som sitter upphängda i egenkonstruerad De dion axel.

* LSD 3,62 diff från Sierra som drivs via Amazon kardanaxel med adaptrar i resp. ända.

* Motor från Honda CBR 1100XX Super Blackbird- 03 som konverterats till förgasare och med en del komponenter från lillasystern Fireblade. Motorns oljesystem stöttas med ett Accusumpsystem och har vidare modifierats för att kunna klara av överladdning framöver.

* Remdriven elektrisk backväxel.

* Fram & bakskärmar från Borgs garage. Scuttle och flipfront från Lars H.

* Övrigt är ihopplock från biltyper som Merzedes, BMW, Volvo, Saab, Skoda, Nissan mm.

Så här ser hon ut för tillfället!

Edited by XTR
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 169
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tjena Fredrik!

Vi diskuterade ju detta lite i Emmaboda, men principen är att jag via en spak i sittbrunnen förbinden med startmotorn via wire spänner upp remmen mellan startmotorn och medbringaren. Jag har försökt få största möjliga nedväxling innan remskivan tar i transmissionskåpan, men vi får se om den orkar. Startmotorn är från Skoda Felicia 1.3 så det är en liten smidig rackare.

post-605-1185349481_thumb.jpg

post-605-1185349525_thumb.jpg

post-605-1185349643_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Remmen ligger lös och slirar mot remskivorna när den är deaktiverad. Startmotorn har frihjul om det skulle börja driva med åt fel håll. Lagren klarar dock inte speciellt höga varvtal och iochmed att den är nedväxlad så växlas varvtalet upp när den går åt fel håll. Jag var annars först inne på att driva med kedja och drev men det föll på just på detta.

// Mattias

Link to comment
Share on other sites

jag skulle kunna ändra hastigheten då, annars så är jag nöjd om den orkar backa rörhögen. Faktum är att vi har samma princip på våra gräsklippare med variodrift, där är dock den ena varioremskivan fjäderbelastad och den andra på själva växellådan är virestyrd. Remskivorna kommer ifrån dels en gåbakomklippare och en åkklippare (växellådan) :lol:

Link to comment
Share on other sites

Startvarvtalet på en vanlig motor brukar ligga runt 2-300rpm. Sen är det bara att räkna kugg på startkransen och startmotorns drev så får du fram startmotorns varvtal (när den belastas av en motor). Startmotorn är en seriemotor där stator och rotorlindningarna ligger i serie. Detta gör att startmotorns moment ökar med fallande varvtal och att motorn rusar om den går obelastat. Det ger en lite tråkig karaktär då motorns varvtal kommer att sjunka (för att hämta moment) så fort belastningen ökar, motorn kommer att upplevas slö, samtidigt som den skenar upp i varv när belastningen sjunker. Permanentmagnetmotor eller motor med stator- och rotorlindningarna parallellt upplevs som trevligare då dom har ett jämnare moment över ett större varvtalsområde.

Seriemotorns karaktär passar väldigt bra i startmotorer då den tar i för kung och fosterland från låga varvtal, sen gör EMKn att strömmen (och därmed momentet) faller i bägge rotor och stator när den kommer upp i lagom varv. Momentet är produkten av magnetfälten från bägge lindningarna och iom att bägge ändras så faller momentet med "kvadraten på farten" enkelt uttryckt.

Edited by 2fast4u
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Dags för lite uppdatering...

Har fått gjort en hel del på bilen men dålig uppdatering av tråden. Jag har iallafall fått gjort klart golvet som jag popnitade med försänkta popnitar så jag får golvet helt plant på undersidan. För att komma åt motorn och diffen mm. underifrån så har jag gjort infällda luckor.

Bakre plåten gjorde jag för lång med flit så den får rätt profil för venturiutsläppet.

Sedan så har jag gjort ett helt gäng med kolfiber paneler...

Så här såg bilen ut i morse (02:00) :thumbsup: Jag kommer att fortsätta med venturiläppen bak för den blev lite väl vek (1mm alu). Planen är att klä den med lite kolfiberpaneler.

Måste bara även lägga med en bild på mitt nyinköpta grenrör :notworthy:

// Mattias

post-605-1188034150_thumb.jpg

post-605-1188034260_thumb.jpg

post-605-1188034489_thumb.jpg

post-605-1188034595_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Köpte det här på forumet, det är ett grenrör som är tillverkat av Cheesham i England och följde med på Caterhams blackbird sjuor. Killen jag köpte röret av köpte det i sin tur från ett Engelskt racingteam. Det består enbart av primärrören så jag får tillverka eller köpa mig en kollektor för att få ihop det med mitt Viper Slip On. Vilka fler än Dalhems säljer kollektorer? Dimensionerna skall vara 38/51mm.

Det här var kul... undrar när man får köra sin egna sjua... :racesmile: Tack för åkturen Lars!

// Mattias

post-605-1188158095_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Dags för lite uppdatering igen... Jag har fått dit ryggplåten med uttag för 3-p bältesrullarna sedan så har jag börjat kapa och dona med mina kolfiber paneler. Först ut blev kardantunnellocket som fått kolfiber inlägg. Locket skruvas i kardantunneln med gummiexpandermuttrar som hittade ner i min fickor under den tiden man jobbade på SAAB fabriken i Trollhättan. TACK! De gjorde sig perfekt i sjuan :hypocrite:

Sedan så har jag förstärkt venturiutsläpps plåten med kolfiber och fått dit en turbulenslist av aluminium. Återstår lite putsning och klarlack på kolfiberpanelerna så är venturiutsläppet klart. Sedan så har jag fått adaptern för tryckoljeslangen till turbon och en trevlig Hi/low laddtrycksswitch från Mc Xpress. Jag väntar dock fortfarande på mina slangar från Hydroscand i Gbg (3mån och x antal telsamtal...) När de anländer så blir det till att börja med bränsle/ bromsrör. Jag köpte även lite avgasbandage och en jättebillig aluvinge med bromsljus på KL Racing som jag tänkte slakta och göra en kombinerad noskon/frontsplitter, men den kanske hamnar bak på bilen ändå vi får se....

// Mattias

post-605-1189718561_thumb.jpg

post-605-1189718609_thumb.jpg

post-605-1189718636_thumb.jpg

post-605-1189718662_thumb.jpg

post-605-1189718708_thumb.jpg

post-605-1189718736_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Senaste nytt!

Jag har jobbat lite med fronten på bygget och jag beslutade mig för att göra om Lars flipfront till konventionell noskon och huv i aluminium istället. Noskonens botten förlänger jag genom att skarva in 1,5mm 4007 aluminium (bilder kommer). Jag har även gjort duktigt stora vent uttag och luftstyrningar på sidan av noskonen (klart men bilder kommer senare). Fästena till noskonen gjorde jag i 2mm hård aluminium med wellnuts (de börjar ta slut nu förresten...)

Sedan så har jag beställt ytterligare en aluvinge med dubbla vingplan på rea som kommer att monteras i fronten som på Halins volvo sjua, som jag tyckte såg riktigt grymt ut!!!

Jag bifogar även bilder på mina 3-p bältes infästningar då jag fått frågor på dem.

Just nu är det riktigt roliga arbetsuppgifter på bygget!!

Inga slangar ännu....

// Mattias

post-605-1191269105_thumb.jpg

post-605-1191269132_thumb.jpg

post-605-1191269153_thumb.jpg

post-605-1191269174_thumb.jpg

post-605-1191269200_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej venturitunneln såg riktigt tuff ut.Jag är sugen på att bygga nått liknande på ultiman men jag tycker att det är svårt att hitta några bra tips på hur man ska utforma den för att den ska funka.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Anton-> Jag har väl inte heller direkt "räknat" på profilen på utsläppet utan bara sett till att jag får en välvd yta som accelererar luften och sidosköldar som styr luften på väg ut. Plant golv är väl det som gör mest enligt de flesta...

Jag har fortsatt med det aerodynamiska temat den sista veckan i garaget så numera är bygget utrustat med vingar på noskonens sidor och en rejäl vinge med dubbla vingplan bak **lycka** Jag väntar för tillfället på en sändning plast och matta så jag kan göra klart noskonens förlängning och därefter börja med nosvingen. Allt görs löstagbart för att inte "ställa till det" om man blir trakaserad av polisen...

Jag har även fått gjort fästen till scuttlen samt börjat spackla och dona. Jag har precis suttit och gjort lite skisser på hur jag kan bygga in en vindavvisare a´la Dax Rush som samtidigt kan husera växelindikatorns display.

Fortfarande inga slangar...

//Mattias

post-605-1192051198_thumb.jpg

post-605-1192051331_thumb.jpg

post-605-1192051379_thumb.jpg

post-605-1192051447_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Dax för uppdatering igen!

Glasfiberdammet ligger tjockt i garaget just nu men jag börjar se slutet på denna del av jobb... Nu har jag bara kolfibersidorna, huv & motorrumssidorna kvar att tillverka innan det är dags att städa ur bygget och garaget för att kunna montera dit lite mer delar.

Råstrukturerna kommer jag att plasta, slipa & spackla på annat ställe så jag kan koncentrera mig på lite monteringsjobb framöver. Jag skall även ifortsättningsvis inte skriva om hur jag skall lösa detaljer framöver då jag alltid ändrar mig och gör på annat vis... :thumbsup:

Jag har fått fixat till noskonens förlängning, gjort fäste för framvingen, tillverkat en aeroscreen, påbörjat extra panel för växelindikatorn och även kommit en bit med bagagelock & låda. Jag har även lyckats pressa ner en liten glasfiberlåda som är tänkt att rymma de viktigaste verktygen.

10.000kr frågan... Nej, slangarna är inte klara!

// Mattias

post-605-1193477548_thumb.jpg

post-605-1193477574_thumb.jpg

post-605-1193477605_thumb.jpg

post-605-1193477644_thumb.jpg

post-605-1193477688_thumb.jpg

post-605-1193477715_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Lite uppdatering....

Garaget städat och monteringen har kommit igång ordentligt. Jag har hittat rätta sjua stuket :biglaugh2: Lite gammla åkgräsklipparhjul från jobbet fick bli provosorisk släde så jag kunde städa ordentligt även under bilen. Fått tillverkat & monterat ett helt knippe med bromsrör, och igår så hittade motorn tillbaks ner i bygget igen!! ÄNTLIGEN!!! Fick även pratat med Hydroscand idag och på onsdag så skall jag hämta slangarna. De var ju inte riktigt klara ännu :thumbsup:

Jag har även fått fixat till mina 15" Sierra alufälgar med pulverlack av JSW Pulverlackering i Bor. Kan varmt rekommendera dem gjorde ett kanonjobb till ett fantastiskt pris (1000:- för bränning,blästring & pulvelackering.) Däck fick bli Toyo Proxes R888 i dim 205/50. 1160:-/st mont. och klart var helt ok, till våren får vi se om det bettar något oxå :racesmile:

// Mattias

post-605-1197057789_thumb.jpg

post-605-1197057806_thumb.jpg

post-605-1197057859_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tjena Janne!

Jo, jag var lite skeptisk med tanke på hur de såg ut innan pulverlacken... På ena fälgen hade jag lite frätskador som inte försvann men annars så blev det kanon! Jag valde halvmatt svart, som jag tycker ser fräckt ut och kommer att matcha kolfibersidorna fint!

//Mattias

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Dags att uppdatera lite. Har försökt jobba på ordentligt under julledigheten så nu är i stort sett hela bakvagnen på plats. Jag svarvade till distanser på uniball sidan för 4-linken & panhardstaget så man slipper problem med en massa brickor vid shimsning om man skulle behöva justera bakvagnen längre fram. Jag har även fått provmonterat Caterham Blackbird grenrören som kommer att sitta monterade vid sugmotorutförande. Efter en j-vla massa (onödigt) slipande på kolfiberpanelerna så är de äntligen klara och de bakre sitter på plats tillsammans med provmonterd ljddämpare. Bagagelocket är oxå klart med lite dekaler applicerade.

En del av Nyårsaftonen spenderades till fruars och sambos stora glädje i garaget. Polarn fick även prova på lite torrkörning... Ute i garaget passade jag även på att för mig själv avlägga årets nyårslöfte, körklar/körbar bil till säsongen 2008... Alla slangar är även bärgade från Hydroscand villka gav mig ett kanon pris! Slutet gott allting...

Skall fortsätta med handbromswirar, bromsrör & bränslerör i kardantunnel, lacka och montera bränsletank och modifiera bakplåten för kylning av bromsar & diff!

//Mattias

post-605-1199483243_thumb.jpg

post-605-1199483281_thumb.jpg

post-605-1199483295_thumb.jpg

post-605-1199483324_thumb.jpg

post-605-1199483344_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

ser mycket snyggt ut.. skulle vara mycket intreserad av bilder/ mått på din de dion bakaxel.. liksom hur du hängt upp /fast den i schassiet.. liksom vad för bromsar du använder.

mvh michael

Link to comment
Share on other sites

håller med övriga mycket snyggt bygge.

Jag har också lite funderingar kring upp hgningen av en de dion axel.

Letat lite på nätet men har inte hittat någon bra förklaring om tex. vilken höjd infästningen i chassit bör ha jämfört med bakaxel.

Det går ju inte riktigt att jämföra med en vanlig stel axel eftersom man inte får något vridande moment på axeln.

Är det någon som vet om någon bra infosida?

mvh Gerhard

Link to comment
Share on other sites

Jag har också lite funderingar kring upp hgningen av en de dion axel.

Letat lite på nätet men har inte hittat någon bra förklaring om tex. vilken höjd infästningen i chassit bör ha jämfört med bakaxel.

Det går ju inte riktigt att jämföra med en vanlig stel axel eftersom man inte får något vridande moment på axeln.

vh Gerhard

inte säkert jag helt förstått frågan men det är inga direkta skillnander på infästning på en de-dion.

åker man bana eller INTE är ute efter att kunna enbart åka fortast vid rödljusen så är det parrallella stag och i teorin ganska långt isär. ( men det är endast teori för drivaxlar mm är ju ändå i vägen så man måste dra i sär allt.

den vridande delen av bakaxeln försvinner ju som sagt till viss del men jag tror inet vi har varken grepp eller motorer för att behöva dimesnionera för det. SFRO sätter väl redan mini dimensioner på 4-linken som är större från körmässiga belastnings anledningar.

Link to comment
Share on other sites

Jag är också inne på parrallella stag med samma längd.

Det jag funnderar mest över är vinkeln mot horisontalplanet.

Dvs är stagens infästning högre i karossen tenderar väl stagen att vilja trycka upp chassit vid acceleration och tvärt om om dom lutar nedåt.

Link to comment
Share on other sites

Tjena!

Ang. frågan om 4-linken så har jag gjort stagen parallella med samma längd. Har för mig att 50cm längd skall vara optimalt. Värt att tänka på (så att man inte gör om mitt misstag) är att ha ordentligt med frigång mellan stagen så att drivaxelklockorna går fritt och att man anpassar höjden så att hjulen når ner till backen innan de dion röret tar i botten rören på chassit. Jag fick göra en specialare här och vinkla ner navhållarplattorna på de dionen, då jag ändrade mig från 17" till 15". Min axel kom lite väl långt bak för jag ville ha ca 50 cm stag så jag kommer att få fundera lite för att få dit bakskärmarna centrerat (framkanten på skärmen kommer mitt för de främre fästpunkterna för 4-link stagen.

-> Fredrik

Jag målade chassit själv med 2-komp. färg från B-tema. Grundfärgen och svart topcoat. Jag ångrar att jag inte blästrade chassit först eller använde mig av Wash primer som grund, då jag tycker att färgen flagnar/lossnar alldeles för lätt.

//Mattias

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu var det ett tag sedan förra uppdateringen, och våren närmar sig med stormsteg... Vad allt tar tid! Jag har iallfall fått monterat de främre kolfibersidorna, gjort klart bagagelocket, monterat bakskärmarna fått dit kardanen med fångare, bränsle & bromsrör draget till bakdelen, lackat och monterat tanken samt passat på att ändra motorkonceptet från insprutning till förgasare till insprutning igen!

Anledningen till detta velande kommer ifrån att jag köpte motorn (en 2003:a) i delar och då fick jag inte med kablaget eller EFI enheten. Då jag har planer på att montera turbo längre fram så kändes det som det lättaste alternativet att köpa en förgasaruppsättning som lätt kunde trycksättas vid turboinstallationen, men det var tyvärr så att avstånden mellan insugsrören var lite annorlunda mot förgasartopplocket så för att komma förbi detta så blev jag tvungen att höja upp förgasarpaketet med långa insugningsgummin för att kunna macha det mot rören. Så det blev till att tänka om igen, och när mc demonteringarna tar 4papp för ett kablage och en beg. styrenhet så känns det bättre att satsa på ett Megasquirt insprut istället som jag kan mappa om vid tubomonteringen. Hade jag valt org. insprutet så hade det krävts ett "piggyback" system eller liknande lösningar från t.ex. MC Xpress för 6-7000:- för att få det att fungera med turbo.

Har precis börjat lära mig hur MS fungerar och jag är ingen expert på lödning så detta kommer att bli intressant... Skall iallafall bli riktigt roligt att komma igång med bygget av sprutet! Kommer troligtvis att beställa från Diyautotune och komplettera beställningen av MS:et med en bredbandslambda så mappningen kommer att bli lättare. Med bredbandaren så kommer det bli samma eller lite pengar till, men MS känns roligare än att köra med orginal.

Lite bilder...

post-605-1203806316_thumb.jpg

post-605-1203806350_thumb.jpg

post-605-1203806425_thumb.jpg

post-605-1203806978_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

En liten förklaring är nog på sin plats!

Jag saknade ju en hel del delar till BB motorn och innan jag köpte den så hade jag en Fireblade -92 som satt i bygget.

Jag fick lite tips om att en del anväder sig av Firebladens CDI box i de gamla BB (som även de hade fuggar -97-98) för att kunna få ut 1000rpm till på toppen. Många av delarna på fireblade motorn är samma på blackbirden så jag kommer att använda mig av firebladens kablage, pick up, cdi box, t-spolar mm. Tändningsdelen jobbar helt för sig själv (förutom signal från tps givaren till CDI boxen om hur snabbt man gasar) så den tänker jag vara än så länge och låta MS:et sköta bränsledelen tills det blir dags för turbo och då kanske man kan krångla till det och försöka hög/lågtända vid lite olika tryck mm. Många som åker turbomc låter tändningen vara orörd och de går hyfsat ändå. Blir tillräckligt komplicerat att bara lyckas bemästra bränsledelen som den novis jag än så länge är på detta...

//Mattias

Link to comment
Share on other sites

Nja, egentligen inte. Jag har iallafall fått tag på en lämplig rem som jag monterat. Skall försöka få ner den på hjulen snart och då är det egentligen bara att koppla elen och dra wire till reglagearmen så får vi om de går att backa...

//Mattias

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Lite uppdatering!

Nu går det att rulla bilen igen! Håller på med elen och MS II med bredbandslambda har kommit. Framskärmshållare och avgasdelar på väg från Libell.

Framvagnsgeometriexperter!

Skulle gärna vilja ha lite synpunkter på min breddning av naven på framvagnen. Kommer scrubradien bli fel eller går det att åka med detta arrangemanget?

Efter mycket funderande så har jag hittat färgen till bygget! Nya Ford Focus ST har en orange kulör som heter Electric Orange Pearl den kommer jag att lacka skärmarna, scuttlen och noskonen i!

Undrar om man hinner få åkt något iår förresten?? Jag gjorde en lista mest på skoj med allt som skall ordnas innan det är körklart, den blev 1 1/2 A4 lång, suck...

//Mattias

Link to comment
Share on other sites

Hejsan!

Med tanke på den diskussion som nyligen förts om scrubradien för taunusspindlar så mistänker jag att SFRO-besiktingsmannen kan ha betänkligheter. Liknar lite de spacrar som man satte på bilarna i Discoveryprogrammet "Chop Shop London Garage". När jag såg det var min tanke att deras arrangemang nog inte skulle bli godkänt här hemma.

Någon som är mer kunnig än jag kan säkert bedömma om det kan godkännas eller ej. Personligen är jag tveksam.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

jag skulle aldrig bygga så själv. tror inte det är någon bra lösning. den typen av lösning är bara rätt att använda om fälgen inte är rätt för just den bilen (för att ändra ET till orginl) din scrub är mer än halva däck bredden, styrlinjen är utan för fälgen ser det utsom.

bilen kommer att vandra över hela vägen hela tiden, du kommer inte att våga släppa ratten för att växla.

om du nu vill ha lite bredare ändra bärarmar eller flytta inre fäste och använd orginal längd på styrväxel.

Link to comment
Share on other sites

Kollar vad besiktningmannen säger, skall provköra och se hur bilen beter sig. Det går ju trots allt bara att skruva av dem igen... Det är inget som behöver byggas om m.a.o. Känner inte för nya bärarmar (igen).

-> Fredrik

Jag återkommer när jag fått provat backväxelfunktionen. Behöver modifiera armen aningens för den ligger tajt mot kardanen just nu. Sedan så är det bara koppla wiren så får vi se...

//Mattias

Link to comment
Share on other sites

Det där ser ju ut att hamna i samma härad som spacerarrangemanget på min bil, och jag har absolut inga problem med att bilen vandrar och allt vad som skrivs, prova själv och se hur det fungerar eller inte fungerar.

Det enda jag noterat är lite understyrning men det kan lika gärna bero på taskig framvagnsinställning. (har fälgar med et30+spacer 30 mm, borde bli et0 då)

Link to comment
Share on other sites

Kul att det finns ljus i mörkret! Tänkte att de gjorde sig bättre på bilen än på hyllan. En bredare spårvidd fram än bak kan ju inte vara fel. Skulle tänkt på detta vid bärarmsbyggnationen, det vet jag, men,men... Min besiktningsman knorrade lite redan som det var innan spacrarna satt på plats. Säger han att det inte är lämpligt lastmässigt eller säkerhetsmässigt så säljer jag dem till ShopChop eller vad det nu heter :thumbsup:

Jag återkomer med rapport om detta ämnet när det vankas provkörning.

//Mattias

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Uppdateringsdags!

Har hänt en del som tyvärr inte har haft med bygget att göra. Har fått grejja en hel del med huset bl.a byta fasad i västerläge, och just på väg hem från brädgården så börjar släpet att vobbla utför en backe och det inte gick att häva... Det slutade med att jag snurade in i vajerräcket slog bort hela fronten på bilen, spräckte fälgen och tryckte hela motorbalken skev mm.... Bilen gick tyvärr inte att rädda och så här i efterhand så blev antagligen brädorna lastade för baktungt med för liten kulvikt som resultat. Har fått lägga en massa tid att flytta över delar till nya donatorbilen (940 igen!), tråkig historia, men jag klarade mig helt oskadd så nu kan jag lägga vantarna på bygget igen!

Jag har fått lött klart megasquirtet och haft en liten pri roll out. Scuttlen är klar för lackering och jag håller på med elen, växelpaddelsystemet och skall försöka få klart elbacken snarast. Kul att få ut bilen ur garaget när man kan backa undan några meter och få ett lite mer helhetsintryck.

//Mattias

Link to comment
Share on other sites

ja det är skit när man måste jobba med hus...

Jag kommer att få min beskärda del snart...(tillträde 30 maj) har köpt ett ``nytt hus´´ fast det e byggt -58..det trevliga e jag slipper/kommer inte att bygga garage på min nuvarande tomt utan har på det ``nya´´huset ett tillbyggt garage -88 på 7,5*8*3 m + 85m2 källare vid sidan om till min glädje..

det tråkiga,jag kommer nog behöva hela sommaren, för att få huset up to date. sas

Sedan blir det flytt under dom närmaste åren..

det gamla huset behåller vi i alla fall 2 år..bara 3-400 meter mellan tomterna.. sen får vi se..kanske hyr ut till tyskar på sommaren.

hoppas komma igång till vintern i garaget i alla fall..

men som håkan sa, tur att inga personskador inträffa...

lycka till med bygget... ser mycket trevligt ut.

Link to comment
Share on other sites

Sedan så har jag beställt ytterligare en aluvinge med dubbla vingplan på rea som kommer att monteras i fronten som på Halins volvo sjua, som jag tyckte såg riktigt grymt ut!!!

Går det att besiktiga en 7even med nosvinge? Ser ut att vara totalstopp för alla vingar om man läser texterna, men å andra sidan sitter det ju stylingvingar på bakluckan på var och varannan japan... Har dessutom sett minst en bil som besiktigats med rejäla spröt (stålrör) för blinkers mm. Roulette...?

En 7even är ju iaf ren katastrof för fotgängare i standardutförande; länkarmar (små ytor som inte ger efter), öppna hjul (drar ner och rullar över) mm... En nosvinge borde snarast förbättra säkerheten på dessa bilarna.

Annars får man väl bygga ett nosparti modell Radical/Le Mans. Samma funktion, men då är det ju ingen vinge, rent formellt... :icon_smartass1:

Link to comment
Share on other sites

Grattis till huset (eller garaget) trevligt! Jag kommer själv att bli "garagelös" till hösten då vi själva skall flytta. Jag har åtminstone 4 månader på mig att bli klar och det sista småpillet går att göra även om jag kommer få längre till bygget än vad jag har nu (5 meter till garaget!)

Ang. bakvinge och nosvinge så har jag ingen avsikt att besiktiga eller åka gata med dessa utan de är enbart till för banåkning :hypocrite: Personligen skulle jag helst vilja att de fick lov att sitta där hela tiden, men...

//Mattias

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...