Jump to content

Vagsther seven


Recommended Posts

Ram : Esther ram

Motor : vag 1,8t (150HP) ( finns en 2L 16v turbo samt e delar till en 2l 20v 4a alla VAG)

Bakaxel : Stel bakaxel typ engelsk escort

Hjulupphängning: Taunus spindlar allt upphängt i uniballs

Dämpare: AVO

Transmission Ford #9 med en special sprängkåpa.

Styrning: Rattstång från sierra och styrväxel från escort mk2mitt bygge

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 189
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jag är lite avundsjuk på att alla har hunnit så mycket längre än vad jag har gjort... jag är ju så sugen på att få köra min alldeles egan sjua snart ju...

det ser snyggt ut.... ska bli kul att se hur det kommer att bli :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

special sprängkåpan, har du gjort den själv eller fins den at köpa nån stans. 1,8t hadde ju inte varit fel är ju rätt lätt att få lite mer pulver om man vill. :thumbup:

Sprängkåpan kan man köpa av en mek firma i skåne, den kostar dock en slant. Men om man är lite finurlig och har en tigsvets kan man fixxa till en egen fin av en 02a låda (vw passat) med lite alu skrot.

Är du intresserad av nummret till firman så kan jag ge dig det.

Link to comment
Share on other sites

ser nice ut !!!

Min SFRO-kille anmärkte vid 1:a SFRO när jag hade uniballsinfästning för bakaxel typ den som du har.

Jag blev tvungen att färstärka på utsidan.

Vem har/ hade du som sfro bes gubbe? min är belägen i Laholm iaf. Hur löste du det ang anmärkningarna på uniballs infästningen?

Link to comment
Share on other sites

Ser välbyggt ut! :thumbup: Lite svårt att se innan "karossen" är på, men höjdproportionerna mellan bakdelen och instrumentbrädan känns bättre än andra Esther-bilar jag sett.

Link to comment
Share on other sites

special sprängkåpan, har du gjort den själv eller fins den at köpa nån stans. 1,8t hadde ju inte varit fel är ju rätt lätt att få lite mer pulver om man vill. :thumbup:

Sprängkåpan kan man köpa av en mek firma i skåne, den kostar dock en slant. Men om man är lite finurlig och har en tigsvets kan man fixxa till en egen fin av en 02a låda (vw passat) med lite alu skrot.

Är du intresserad av nummret till firman så kan jag ge dig det.

jag planerar bara ett bygge just nu så nått nummer behöver jag inte. men jag har funderat lite på 1,8t motor då jag tycker det verkar va lagom i en 7:a. i nissan 200 sx sitter det ju en fin 1,8t på 169 häst och då kan man ju använda den lådan också, sen finns det gott om trimkitt till den hehe

Link to comment
Share on other sites

Tänk på att med 169 hästar får du samma problem som jag har med min V6:a (170 hästar): Du måste antagligen tynga bilen för att få den gatlegal, om du inte bygger hyffsat tungt och överdimensionerat.

Naturligtvis bygger jag ju med spindlar, nav, kylare mm i aluminium, litet racebatteri, och motorn är helt i alu (lättare än de vanligaste 4:orna) - så det blir nog en hel del jag får hänga på! På "plussidan" är att jag får ett avgassystem på var sida - fast de väger väl inte så många kg iofs. :D

Dock hamnar man ju på en någorlunda rimlig vikt för en 7:a med upp till ca 170-180 hästar, så jag tror inte det blir några problem i det hänseendet. Sedan tror jag dock det är stopp; kommer någon med en 7:a på över ett ton så undrar man ju instinktivt vad f-n den är byggd av...

Link to comment
Share on other sites

ser nice ut !!!

Min SFRO-kille anmärkte vid 1:a SFRO när jag hade uniballsinfästning för bakaxel typ den som du har.

Jag blev tvungen att färstärka på utsidan.

Vem har/ hade du som sfro bes gubbe? min är belägen i Laholm iaf. Hur löste du det ang anmärkningarna på uniballs infästningen?

Min SFRO-snubbe var (är) Bosse Andersson

13032.jpg

http://surl.se/mwz

13031.jpg

http://surl.se/mwy

I den befintliga infästningsplåten på sidan (den stora) så är en rörhylsa insvetsad som bulten från uniballen sitter. Denna var jag tvungen att komplettera med en plåt på utsidan.

Link to comment
Share on other sites

nää, fan va ballt :D ... vart finns han i landet, så att jag får åka dit och besikta mitt åk också, sen när det blir färdigt...

va han lika ettrig som i tv'n?? :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Japp, lite uppdateringar. Det går sakta men säkert frammåt. Kardanskyddet är i svetsat, alla delvis svetsade lösningar är helsvetsade. Det enda som saknas nu inför första SFRO bes är att justera in framvagnen vettigt.

Bakaxeln är nu hemkommen efter blästring och den har fått sig en skvätt grundprimer. Insuget börjar framträda lite smått.

Jag skall beställa lite lager och annat jox till bakaxeln så att jag kan få klumpen inchimsad. Svänghjulet dampner häromdagen samt en förhoppningsvis passandes yoke har blivit beställd från en norrländsk skrot.

post-6-1124641469.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hmm mycket vatten har runnit under broarna i Paris å mina bilder har försvunnit i tråden så jag fräschar upp den lite med en del nytt...

"saxat ur ett annat forum"

Detta är mitt lilla projekt som jag pysslar med när jag får tid över.

Tyvärr så går allt i snigelfart pga att jag har garaget fem mil från lägenheten.

Det går inte fortare av att jag gör om delarna flertalet gånger innan jag blir nöjd.

Den består av:

Ram från Esther

VAG 1.8t Bes motor

AVO coilovers

Ford escort MK1 bakaxel med Quaife diffbroms

escort MK2 styrväxel

stående pedalställ med bromsvåg

VEMS motorstyrsystem

collecting6.jpg

En Esther som är ute å luftas på kinnekulle-ring

collecting.jpg

Min ram som ligger på svetsbordet i Ugglerum

collecting1.jpg

Ur en annan vinkel

collecting2.jpg

Lastad på trotjänaren (frid vare med henne :wink: )

collecting3.jpg

Såklart att det började att regna åxå, en trött diesel ännu tröttare med detta segel på taket...

collecting4.jpg

Biörn inspekterar "järnsängen".

collecting5.jpg

Faktum är att ramen blev sittandes i hyllan väääldigt länge pga sprängkåpan tog tid att få hem..

PICT1138.jpg

senaste varianten

PICT1137.jpg

PICT1136.jpg

PICT1135.jpg

PICT1132.jpg

PICT1128.jpg

regengine2.jpg

Besiktningsmotor

pedal4.jpg

pedalstället

pedal3.jpg

IMGP0875.jpg

Hmmm vad är detta förnågot? kan man leka med den???

en del tid som gick... inklusive 1:a SFRO bes

:turtle:

inte mycket nytt under solen...

Ramen är blästrad och lackad med primer...

Jag har punktat dit fästen för bränslepumpen och efter det börjat med plasten.

fuelpump.jpg

noskonen köpte jag från skåne men den behöver sprättas på flera ledder.

dock ser denna helt ok jämfört med en del andra skapelser jag sett...

plast.jpg

plast15.jpg

plast14.jpg

och så har man börjat att jobba på pluggen till scuttlen.

plast16.jpg

och det fina hemkokta verktyget för att skära i skum.

plst17.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

nu var det dags igen...

några bilder från helgens arbete!

jag har bonkat till en plugg eller vad man kan kalla det för att gjuta av den bakre panelen i glasfiber. Den är inte helt klar för avgjutning men efter nästa arbetspass så ska den nog vara färdig.

rearpanel10.jpg

rearpanel8.jpg

rearpanel6.jpg

rearpanel4.jpg

jag har åxå byggt om noskonen från härdplastteknik en del på sidorna, tyvärr glömde jag att knäppa några bilder. Noskonen är i nuläget snittad på mitten för anpassning till ramens bredd.

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

lite mer nytt under detta bygget!

Mellan all jul skinka och dopp i grytan hanns det med en del kladdande med plast :wacko:

rearplastic1.jpg

prototyp av bakdelen... lite misshandel innan den lossade ur formen/pluggen :angry:

rearplastic3.jpg

rearplastic4.jpg

rearplastic6.jpg

rearplastic5.jpg

Noskon med ytterligare modifiering... en hel del arbete till innan den kanske kan se vettig ut...

En notering; plasta e riktigt klabbigt..... :prop:

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jaha då var man här igen...

Inget nytt att skriva om själva bygget men jag var nere en sväng i Göteborg och träffade en av HW utvecklare för VEMS. Jag var där i ärendet att leverera lite VAG junk... Han berättade lite om arbetet på VEMS samt jag fick möjligheten att se hans audi 80 quattro -83 med 4.2l v8:a. Det var en läcker sak, tyvärr var/är ju stormen i fullgång så han ville inte ta ut maskinen men ett par foton av motorinstallationen kunde jag knäppa av i hans lite lätt trånga garage...

jorgen2.jpg

jorgen1.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det händer lite granna. Allting sker i lagom doser *not* jag har ont om kvalitetstid i garaget och det som jag pysslar med där är väl inte direkt upphetsande.

Jag håller på att bocka/böja till plåtar till ramen. Tyvärr har inte cleckosarna kommit än så plåtarna jag gör blir inte helt klara.....

Jag kan inte göra mer med de utvändiga plåtarna innan dessa kommer .

Lite bilder på plåtar kan jag bidraga med ändå

right1.jpg

right2.jpg

right4.jpg

right3.jpg

rightleft.jpg

right5.jpg

En bild på när jag fick skohornat ner stolarna i ramen. 40 cm breda stolar var nästan förstora :o

seats.jpg

men med tanke på vikten på pryttlarna jag sätter dit så kan nog bilen landa in runt 5-600kg i torrvikt problemet blir isåfall att den blir för lätt ingör reggningen...

då jag inte kan göra färdigt plåtarna helt utan cleckos ger jag mig på styrningen.

Jag har beställt en "snabb" utväxling från demon-tweeks (quaife) som får kapas en del och svarvas om så man slipper "bump steer". Som bilen är nu har jag justerat styrväxeln så att jag "justerat bort" detta fenomenet men nu passar jag på att eliminera det helt med lite omkonstruktion av styrväxeln.

steering.jpg

(bild på orginal styrväxel)

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

Nej, jag är övertygad om att de behövs för att komma upp i de 150hk som motorn ska ge original.....

Eftersom jag bygger med liknande motor så kanske jag måste skaffa likadana?? Tål att fundera på.

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Jag skall beskriva lite längre fram vad alla delaran är till för något... :hypocrite: (passade på att shoppa när dollarn e låg)

Faktum är att den bottendelen som Morty och jag har är god för ca 400hp orginal förutsatt att man mappar rätt...."

det som är lite skabbigt är avgasventilerna då tallriken har en tendens att kunna trilla av (det ordnar man lätt med ventiler från ferrea.) dock bör man byta kammar och lyftare/ventilfjädrar innan man skall upp i effekt.

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

ja ha då har man varit ifarten igen.

Jag har kortat styrväxeln med 5cm så att den skall passa framvagnsgeometrin.

när jag togisär styrväxeln tänkte jag att jag lika gärna kunde köpa en snabb styrväxel från quaife.

Sakt å gjort en snabbare kuggstång (2,5varvs) beställdes.

steering1.jpg

Jag lämnade bort kortningsarbetet till Getra. Jag sågade isär röret och kortade det lagom till den nya längden.

Vid svetsningen fick jag tillfälle att testa min inköpta TIG svets med hyffsat resultat (för att vara en äkta amatör:D ).

steering2.jpg

Jag har i garaget passat på att göra massa pillarbete med infästningar av diverse detaljer som bland annat göra om styrväxelfästena

steering3.jpg

steering6.jpg

steering4.jpg

Jag såg möjligheten att stoppa i ytterligare ett rör i motorrummet.

frame5.jpg

det är bra att ramen inte väger så mycket, man kan fortfarande handskas med den själv dock är den lite otymplig att handskas med på arbetsbänken om man e själv :confused:

frame9.jpg

några fler bilder för att fylla ut :P

frame6.jpg

frame2.jpg

frame3.jpg

frame10.jpg

Så ha jag beställt lite chromolly rör att göra den bakre bågen av...

Jag passade på att beställa när en kompis köpte in en laddning rör till sitt bygge...

Link to comment
Share on other sites

Roligt att se att det går framåt. Själv har jag insett att jag bygger en "slowcost" och jag väntar fortfarande på min sprängkåpa innan jag kan passa in motor och växellåda och göra de fästena.

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

lite halvt om halft off topic men vad gör det i min egna tråd :lol:

Jag köpet bakaxeln till bygget på skroten men fick innehållet till trumbromsarna brevid. Jag visste alltså inte om jag hade alla delarna till bromsarna.

Men man har lite tur ibland en bekannt till mig har lite trevliga bilar i sin ägo!

så en liten gissningslek

bild 1 vad är detta för bil?

clue.jpg

lite mer hjälp kanske behövs

morgan.jpg

en värdefull pjäs under locket med intressant historia

notcheap.jpg

undersidan på en caterham 7

seven.jpg

jag hade tyvärr inte möjlighet att ta fler bilder på bilarna då detta är ett garage i vanlig storlek. Caterham 7:an är upphissad över morgan.

det finns fler guldklimpar i detta garaget :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

jag tänkte att en liten uppdatering kunde vara på sin plats för denna tråden.

Jag har förhoppningsvis fått dit alla fästen som jag ska ha på ramen. Så det är dags för en skvätt färg.

jag stekte ihop ett "grillspett" till ramen för målningens skull.

det skall nog fungera det här... Hmm.......

bbque1.jpg

bbque2.jpg

och några lager annan färg

bbque3.jpg

bbque4.jpg

Igår var jag nere i Älvängen och hämtade några efterlängtade lådor

(ursäkta kvalisorten på bilderna = mobilens kamera)

compomotive1.jpg

compomotive.jpg

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

Hejsan!

stolarna kommer från MK (samma tillverkare av stolar som Morty har till sitt bygge)

på förarplatsen gick den i perfekt nån mm kvar per sida men på passagerarsidan så får man "operera" om stolen så att den går ner i ramen.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Mycket trevligt bygge du håller på med! :thumbsup: Tack för vackra byggbilder!

En liten undran bara, om oljekylaren: De flesta monterar den framför vattenkylaren. Så har inte du gjort. Hur tänker du där?

Ha det! :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Ang den oljekylare som syns i bild är den oljekylare no:2. Jag har även en vattenmantlad oljekylare som är "ikopplad" hela tiden medans den luftkylda är termostatstyrd (kopplas in vid 95-100 grader ca) jag kommer även att göra en luftkanal till det luftkylda oljekylet så att den får friskluft det är ont om plats i bilen :unsure: .

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Tjolahopp..

så gott som stillestånd här skulle man kunna säga...

Var dock en sväng i garaget i helgen å fick en heeel lördag att pilla på detta evighetsprojekt..

en liten bild på ramen med en skvätt svart färg på å med ryggplåten ditbankad.

paintedframe.jpg

å den en bild på vad som hände under lördagen... lite plåt på "golvet" och lite nitar

bottomsup.jpg

Das ist alles...

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ja allting går visst inte alltid som man planerat. t.ex aluplåten som jag beställde tog 7 veckor på sig att komma hem :banghead: och när jag äntligen skulle komma och hämta hem den så såg jag att paketet var "naggat" i kanten. Jag sprättade upp paketet och då såg jag att någonstans på vägen från leverantören till Sällfors hade någon smarting ställt något redigt tungt på den för det såg ut som tåget hade kört över plåtarna :whip: . Då var det bara att be dom skicka en ny plåt ....

I denna vevan återföll jag till gammalt synderligt leverne jag köpte mig en leksak :racesmile:

Ab7.jpg

A2.jpg

A6.jpg

Iväntan på att plåten skall komma hem så provmonterade jag lite grejjor för femtioelfte gången....

B1.jpg

B3.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu har det äntligen hänt lite grann på 7an fronten. Jag har smekt dit den bakre plåten ( som det finns en lååång historia om) Jag har även fått dit två sidoplåtar samt att jag har svarvat till flänsarna på drivaxlarna så att man kan få dit bromsskivorna utan att skivan slår åt alla håll. Jag har även fått en kollektor tillverkad med 7-8 graders lutning på primärrören ( skall vara rätt gynnsam vinkel för att få bra fart på turbinen....

Det var ett riktigt äventyr att beställa plåtar av en lokal firma, ( jag beställde en 3M*1.5M för att täcka hela bakstammen samt två mindre plåtar) det tog dom 7 veckor att få hem dessa plåtarna ( det hängde på 3 meters plåten) när jag äntligen hade fått hem plåtarna visade det sig att min 3 meters plåt hade blivit ordentligt misshandlad under transport.

Pallen som plåten låg på bar bara mos och plåten som låg på pallen såg ut som en modell av Götakanal. Det blev backning hos plåt-firman och dom lovade att ta hem en ny. En ny plåt av samma kvalisort skulle komma hem först i september ( tänk nu på att det är vecka 28, min första semestervecka) Att få plåten i september var uteslutet så jag blev lovad en plåt i annan legering/kvalitet.

Det tog en vecka tills den nya plåten kom hem. Nu hade dock min "meckar vecka gått och vi skulle åka en sväng till Italien så jag hämtade bara plåten och lät den ligga och gotta sig i garaget tills jag fick mer "garage tid". När jag äntligen fick lite tid över att spendera i garaget tyckte jag mig känna igen nuffrorna på plåten, ve och fasa plåten var av saltvattenbeständig sort samma typ som jag hade valt till golvet och den var inte rolig att bocka.

Det var ett rejält bök att få till bakstammen när plåten stretade emot såpass mycket men det gick tillslut. Jag kan ju även säga att de andra plåtarna som jag fick i "första försöket" hade fått en hel del bulor/bucklor under transporten dom med men jag orkade inte klaga och behöva vänta ännu längre.

Nog med ordbajsande lite bilder.....

IMG_0145.jpg

Tar i så man kan bli blå...

DSC00103.jpg

IMG_0164.jpg

IMG_0165.jpg

DSC00111.jpg

dags att börja smida på grenröret...

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

jag fick lite tid över denna helgen så jag fortsatte där jag började förra gången jag var i garaget. Jag snickrade lite på grenröret.

Jag skaffade flänsar från KL-racing för något år sedan och det samma gäller rörstumparna till grenrörsbygget.

Det var ett nedrans sågande med bågfil då jag inte har tillgång (förtillfället) till kallbandssåg eller dylikt. Likaså var det massor av filande då det var inte alltid så lätt att få till måtten på krökta rör. Iaf gick det att smida till ett grenrör. Som alla vet så är det ju ganska begränsad plats i motorrummet på en 7a. Detta innebar att alla rören inte blev exakt lika långa men ett grenrör har jag iaf punktat ihop. Nu vet jag iaf vart jag skall ta upp hål i sidoplåten för avgasröret.

nu till det vesäntliga... lite bilder. Som vanligt är kameran glömd hemma så mobilen får bidraga med lite pixliga saker

DSC00123.jpg

DSC00124.jpg

DSC00130.jpg

DSC00136.jpg

DSC00138.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...