Rikard Larsson Posted March 27, 2007 Posted March 27, 2007 Min VD har köpt en ny bil, och jag var smart och sa att han inte har en chans när min är färdigbyggd, inte 0-100 i alla fall. Problemet är att det är en Masserati coupe med en 390 hk V8. Den gör 0-100 på 4.9 enligt tillverkaren. Vad krävs för effekt i en Sjua på ca 650 kg för att ta det. Jag bygger med en Saab turbo så jag har (när motorn är fixad...) en bit över 200 hk i alla fall. Kommer jag få äta upp min utmaning? Kanske ska se mig omkring efter en diffad bakaxel :) Quote
Jocke E Posted March 27, 2007 Posted March 27, 2007 Diff är inte så dumt, kanske du skall toppa av med ett par slicks också ;) Quote
Micael Posted March 27, 2007 Posted March 27, 2007 Instämmer med Eddy. Växla tar tid. Helst vill man ju slippa det innan man når 100 blås. Sen är jui frågan om det är farbriksuppgifterna som gäller, eller vad din chef och hans bil klarar. Det kan vara rätt svårt att nå fabriksuppgifterna i vekligheten. Quote
Drake Posted March 27, 2007 Posted March 27, 2007 (edited) Ett tungt svänghjul och lite lustgas i starten kan vara bra om du har turbo och ska rattlåsrejsa. En Maserati är väl rätt tung så det borde inte vara nåt problem att bräcka honom! :racesmile: Är det inte så att man måste fyrdubbla effekten om man dubblar vikten för att få samma ax? Edited March 27, 2007 by Drake Quote
Fredrik i Trollhättan Posted March 27, 2007 Posted March 27, 2007 Kinnekulle.....eller annan kurvig bana menade du förståss! Quote
Rikard Larsson Posted March 27, 2007 Author Posted March 27, 2007 Jag har också för mig att jag hört att det är en fyrdubbling av effekten som gäller vid fördubbling av vikten om man ska ha samma ax, detta rent teoretiskt förståss ... Quote
Rikard Larsson Posted March 27, 2007 Author Posted March 27, 2007 Hittade detta oroväckande citat på en hemsida: "Dubblerad bilvikt kräver dubbel effekt för samma acceleration. I höga farter påverkas bilen av ungefär samma luftmotstånd oberoende av bilvikt, vilket gör att man inte behöver riktigt dubbel effekt för samma acceleration." Quote
Bondborn 007 Posted March 27, 2007 Posted March 27, 2007 Jag sätter en hundring på Rickard! :racesmile: Tune on.. B) Quote
Liftarn Posted March 27, 2007 Posted March 27, 2007 En sjua är ju inte världens mest aerodynamiska konstruktion men vid 0-100 lär det inte hinna spela så stor roll. Vill man ha bra 0-100 så ska man ju helst ha frihjul så man slipper ödla tid med kopplingen. ;) Quote
Drake Posted March 27, 2007 Posted March 27, 2007 Har bestämt för mej att det är en fyrdubbling som gäller. Detsamma vid dubbel topphastighet. Annars skulle det ju vara rätt lätt att få en bil att gå i 500 knutar. Nån som vet hur det ligger till? Quote
Liftarn Posted March 27, 2007 Posted March 27, 2007 Newtons andra lag (jag fick fräsha upp skolfysiken) f = m * a f = kraften m = massan a = accelerationen Så för samma acceleration och dubbla massan krävs det dubbelt så mycket kraft (om jag tänker rätt). Man får då också a = f /m så för dubbelt så hög acceleration (a) kan man antingen dubbla kraften (f) eller halvera massan (m). Quote
Rikard Larsson Posted March 27, 2007 Author Posted March 27, 2007 Det stämmer ju faktiskt... Tänk att man kunde sånt för ett par (nåja) år sedan. Hittaden en kul länk: http://www.letstorquebhp.com/calculator.asp Enligt den så ska jag nog ta honom 0-100... Quote
Liftarn Posted March 27, 2007 Posted March 27, 2007 Det beror ju väldigt mycket på föraren också. Hur snabb man är på att växla. Hur bra man känner bilen. o.s.v. Har man färre växlar behöver man inte växla lika ofta och då förlorar man inte lika mycket tid på det. Det finns tydligen de som rejsar i gamla DAF:ar och då ger variomaticlådan ett klart övertag. Quote
Rikard Larsson Posted March 27, 2007 Author Posted March 27, 2007 Jag hoppas kunna köra till 100 i tvåan. Man kanske tjänar på att starta i tvåan också :unsure: Quote
Sevenup Posted March 27, 2007 Posted March 27, 2007 Hej! Här har du en länk där du kan beräkna vilken effekt du behöver. http://www.cars-cars-cars.org/0-60-Times-Calculator.htm Mvh. Per-Erik Quote
super7 Posted March 27, 2007 Posted March 27, 2007 Jag hoppas kunna köra till 100 i tvåan.Man kanske tjänar på att starta i tvåan också :unsure: Med växellådan jag köpt kommer jag att kunna köra ca 90 km/h vid 7500 rpm på 1:n :D Quote
Eddy Posted March 27, 2007 Posted March 27, 2007 Då kan du kanske "fullgasväxla" till 2:an vid 6000. :burnout: :image224: Eddy Quote
Thomas Posted March 27, 2007 Posted March 27, 2007 90km/h på ettens växel det blir som att starta på 2:an det: Quote
Sören Posted March 27, 2007 Posted March 27, 2007 Min VD har köpt en ny bil, ................................. Kanske ska se mig omkring efter en diffad bakaxel :) Du kanske ska se dig om efter ett nytt jobb........... 1. Vinner du har du skaffat dig en ovän till chef och framtiden på jobbet är blåst 2. Vinner han kommer han att psyka dig varje dag och framtiden på jobbet är blåst (Sorry, kunde inte låta bli. :hypocrite: ) Quote
Rikard Larsson Posted March 27, 2007 Author Posted March 27, 2007 Han är inte min närmsta chef... Bara VD. :) Quote
Acke Posted March 28, 2007 Posted March 28, 2007 säg till han att om han är så säker på att vinna så kan ni ju slå vad om att om du vinner blir du Vice VD.. :D Quote
gka Posted March 16, 2009 Posted March 16, 2009 (edited) Har bestämt för mej att det är en fyrdubbling som gäller. Detsamma vid dubbel topphastighet. Annars skulle det ju vara rätt lätt att få en bil att gå i 500 knutar. Nån som vet hur det ligger till? Om man mätte typ 0-50kmh så borde det räckt med dubbla effekten för halva tiden, givet att man har optimalt grepp förstås. Problemet är ju att luftmotståndet ökar kvadratiskt med hastigheten, eller något liknande. Det är därför man måste har så mycket mer pulver ju längre upp i hastighet man vill acca. Det var en sjua här i närheten som mätte upp 0-100 på 3 sekunder om jag minns rätt. Det var en volvosnurra med turbo det också, men jag vet inte om de hade lustgas också vid det tillfället... Edit: Kollade filmsnutten. 3:55 var det med lustgas, men det lät inte som lådans utväxlingar var så optimala. :) Edited March 17, 2009 by gka Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.