Maestro7 Posted March 21, 2007 Share Posted March 21, 2007 (edited) Hej alla glada! Jag heter Ingemar och bor i Hallsberg. Är ny på Forumet och har just beställt en Dala7, som jag tänkte lägga i en SAABturbomotor i. Efter att ha skummat forumet förstår jag att det är en B204E-motor jag skall köpa. Finns tydligen i både 9000 och 9-3. Min fråga: Sedan finns det B204I, B204T och B204L också. Vad är det för skillnad? MVH :huh: Edited March 21, 2008 by Lilje7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted March 21, 2007 Share Posted March 21, 2007 Det finns följande versioner av 2-litersmotorer av B204 från Saab: B204I - insputningsmotor B204S - lättrycksturbo på 150 hk utan intercooler (fanns i 9000 runt -94) B204E - lättrycksturbo med intercooler, fanns i både 9000 (150 hk) och ng900/og9-3 (154 hk) B204L - fulltrycksturbo, fanns i 9000 utomlands och ng900/og9-3 (185 hk) B204R - fulltrycksturbo+, fanns i og9-3 (200 hk) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 21, 2007 Share Posted March 21, 2007 (edited) Bra motorval :thumbsup: Tänk på att du ska ha en motor från 1994 eller senare, mycket enklare med växellåda då, Opel Omega (inte alla) passar rakt på. De två första siffrorna anger volymen B20xx är 2.0 liter och B23xx är 2.3 liter. Nedan gäller för 2.0 liter: E i motorkoden står för lättrycksturbo, 150 hk. Alltså precis lagom för att kunna besiktiga utan problem. I är insprutning :( (ja, det är en sån jag har, men den har snart turbo på sig och blir typ en E...) L är fulltryck, 185 hk T har jag aldrig sett :unsure: R är 200 hk Kolla här förresten. http://www.zsh.net/saabengines-1.4.xls EDIT: Friberg hann före :whip: Edited March 21, 2007 by Rikard Larsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maestro7 Posted March 21, 2007 Author Share Posted March 21, 2007 Tackar och bockar för informationen! :notworthy: Då vet jag vilken motor som är bäst. Hos Örebro Bildemontering hade de minst 3 st motorer som benämndes B204T! Fast jag bor ju i T-län, så det är säkert någon lokal modell. MVH / Ingemar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted July 17, 2008 Share Posted July 17, 2008 Ursäkta om frågan är idiotisk, men efter att ha kollat runt lite tycks saabmotorerna ha utblåset mot förarsidan (om man kör vänsterstyrt). Finns det någon modell som har avgassidan till höger? Funderar lite kring motorbyte i vinter men jag byter fot hela tiden. Turbo eller inte? Volvo eller Saab? Eller någon annan? Jag vill gärna ha varma sidan till höger, mest av utrymmesskäl. Sedan ska det vara besiktningsbart också, jag vill helst slippa eftermonterad turbo som ska plockas bort varenda gång det ska besiktigas. Möjligen testar jag att banka ihop en turbokonvertering till Pintomotorn bara för att se om jag gillar karaktären. Rent praktiskt är ju turbo vägen att gå, helt klart. Mycket effekt för pengarna och enkelt att trissa siffrorna ytterligare... Tvekar inför det där med körbarheten. I en såpass lätt bil vill jag ha rappt gensvar på gasen. Fast det kanske mest handlar om setup? Lika bra att kolla hur tågordningen är hos sfro/asb innan jag lägger någon större del av tankekapaciteten på motorbyte förresten. Om det ska tas hela vägen via sfro2 med bullertester och såna grejor. Kan bli mer krångel och modifieringar än jag vill genomföra på en väl fungerande bil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted July 17, 2008 Share Posted July 17, 2008 Kolla den här länken http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=27243&start=0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted July 17, 2008 Share Posted July 17, 2008 I ett amatörbygge går det ju annars utmärkt att regga med en turbokonverterad motor, bara effekten är vettig. Ska man byta motor i en amatörbyggd bil krävs normalt sett en ny "liten" SFRO-besiktning. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted July 17, 2008 Share Posted July 17, 2008 Tackar för svaren! Nu har jag något att fördriva natten med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted July 17, 2008 Share Posted July 17, 2008 Om du vill ha avgas/turbo på höger sida finns även Audi/VW:s 1,8t på 150hk. Förmodligen billagare, lättare, mindre och utan sviktande foder. Mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
meanstreak68 Posted August 22, 2008 Share Posted August 22, 2008 Vilka årsmodeller har "B204E - lättrycksturbo med intercooler, fanns i både 9000 (150 hk) och ng900/og9-3 (154 hk)". Hur mycket har ni fått betala för ett komplett motorpaket? Läste tidigare att "vissa" modeller hade turbon åt olika håll..?? Vilka är att föredra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted August 22, 2008 Share Posted August 22, 2008 B204E fanns från ca 1996 i 9000 fram till 2000 i Saab 9-3. Sviktande foder är inget problem med B204 eftersom det är en gjutjärnsmotor - problemet finns bara på aluminiummotorn B207 från 9-3 sport sedan. Jag föredrar B204 med tanke på att den är "skottsäker" och enkel att mappa om med original styrsystem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted August 22, 2008 Share Posted August 22, 2008 (edited) " bara på aluminiummotorn B207 från 9-3 sport sedan. " Bara lite fakta Den "sviktande" delen är nog liten beroende på hur mycket hästar du är ute efter. Andreas med badstern ( 3 snabbast någonsin på superstage ) kör sin helt orginal bas motor L850 med 340hästar för 3: sommaren nu utan problem. Dock ligger inte max momentet tok högt och långt ner. Utan där kan man istället varva lite till och ta det på toppen Men skott säkert kör järn motorn. 9000 har turbon och ett håll och 900/9-3 åt andra om jag kommer ihåg rätt Edited August 22, 2008 by LUPUS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
meanstreak68 Posted September 19, 2008 Share Posted September 19, 2008 Jag kollade i länken "http://www.zsh.net/saabengines-1.4.xls" och såg att i 9000 från -90 hade B234 (samma betecknin som efter -94) . Är det kortmotorn? Passar mot omegalåda fast 2,3L? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted September 20, 2008 Share Posted September 20, 2008 Jag tror inte det! Vad jag vet så kom kortmotorn till -94 års modeller! m :D h Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bertone Posted September 20, 2008 Share Posted September 20, 2008 Hur mycket skiljer det på kort-lång motor ? För ventilkåpa till kortmotorn passar långmotorn Uffe :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mickebo Posted September 20, 2008 Share Posted September 20, 2008 Jag kollade i länken "http://www.zsh.net/saabengines-1.4.xls" och såg att i 9000 från -90 hade B234 (samma betecknin som efter -94) . Är det kortmotorn? Passar mot omegalåda fast 2,3L? Nääää Saaaaaab motorer från typ -94 dvs kort motorn passar på GM´s lilla växellåda............. Hepp du kan ta R25-28 från alla OHC, V6 men inte CIH eller diesel. Visst det är en Omega skit tråkig låda men du kan inte döda den........ Alla lådor som passar har samma utväxling. Andra finss , möjligen funkar dom i samma hus???? /m Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.