heralue Posted September 12, 2006 Posted September 12, 2006 Såja !!! Nu är det bara resten kvar, kämpa på vintern är inte så lång som man tror ..... Välkommen i "träsket" och lycka till !! :)
Michael Th Posted September 12, 2006 Posted September 12, 2006 jadu...kul med bilder..he he...(sa den galne gotläningen/blekinge bon..) välkommen in i cyber locost världen.. :D
Arrowsmith Posted September 12, 2006 Posted September 12, 2006 En bra start :thumbsup: välkommen hit!
Tobbe Posted October 29, 2006 Posted October 29, 2006 (edited) Hej Nu blir en annan arboga bo väldigt nyfiken. När tror du att bilen kommer vara klar för reg.besiktning? Vem ska göra sfro1 för dig? Edit: Jag använder förresten b230fk för att få ner effekten. Mvh Tobias Edited October 29, 2006 by Jocke E
pacman Posted October 29, 2006 Posted October 29, 2006 Byggstart i September och 1:a SFRO i November...... Det var snabbt! Då kan vi väl räkna med dig, körklar och besiktad, på träffarna nästa sommar...... ;)
Arrowsmith Posted October 29, 2006 Posted October 29, 2006 Gör du första SFRO i nästa vecka och en godkänd 2:a SFRO i November så har du nog slagit någon sorts rekord i locostsamanhang skulle jag tro...
Tommy Posted November 2, 2006 Posted November 2, 2006 Här luktar det byggrekord! :D Det är en underbar känsla när man kan lägga ner 100% På sin hobby! :notworthy: Jag själv hade en tid "mellan jobb" som jag ägnade 8-8 på bilbygge.... då går det undan! :P
Sören Posted November 3, 2006 Posted November 3, 2006 Det beror väl lite på vad du har för motorstyrning. Insprut eller förgasare? Jag skulle nog försöka få tag på en passande kabelhärva från skroten. Härvan till själva motorn har ju passande längd även för en 7:a, och alla kontaktdon följer med.
Sören Posted November 4, 2006 Posted November 4, 2006 Så gjorde Jonte i Västerås, så kommer jag att göra. :)
Magoo Posted November 5, 2006 Posted November 5, 2006 ang din fråga om GPS som hastigetsmätare så tvivlar jag på att du får igenom den som instrument, GPSen lider av diverse nackdelar så som att mottagningen inte alltid är särskilt bra t.ex i tunnlar och alleér som är riktigt täta = signalbortfall och din hastighet inte går att mäta. en liten parantes är att i tidigare GPS instrument som användes i nöjjesbåtar osv så var grundkörning förekommande tack vare att signalbehandlingen tar/tog lång tid jämfört med hur fort båten går. Detta resulterade i att gpsen visade fel position pga att båten går för fort.
Michael Th Posted November 5, 2006 Posted November 5, 2006 snyggt.. :notworthy: var för dim på bak kringlorna?? bränsle tank MOON :D ?? eller vad?? :racesmile:
Janne L Posted November 5, 2006 Posted November 5, 2006 Lite funderingar om GPS! Jag kan inte tro att en GPS kan användas som en hastighetsmätare. JAg vill minnas att detta ämne har varit uppe till diskussion tidigare i detta forum. Vad jag förstår så mäter de flesta GPS:er hastigheten horisontellt. Det borde medföra att hastigheten som visas när man kör i brantare ned- eller uppförsbackar är för låg och det är som bekant inte tillåtet. I och för sig kan det finnas GPS:er som tar hänsyn till höjd och därmed kan kompensera för detta men vi har även den eftersläpning som finns i uppdateringen, responsen, vilket inte heller borde vara OK! m :D h Janne
SJUAN Posted November 6, 2006 Posted November 6, 2006 Tanklock har dom billiga på båttillbehörsfirmor. http://www.byggplast-batprylar.se/
Magoo Posted November 6, 2006 Posted November 6, 2006 (edited) Bränsletanken är en ny tryckluftstank till en lastbil med blank färgsättning. Vad har du för mått på din tryckluftstank? dvs hur stor diameter har den? Edited November 6, 2006 by Magoo
Arrowsmith Posted November 6, 2006 Posted November 6, 2006 Sedan blev jag också lite fundersam eftersom HMB Seven krökte sina fästen på bakaxelen Att jag krökte bärarmsinfästningarna berodde på att jag var ute och lekte och gjorde en rejäl takeoff innan fästena var färdigtriangulerade... :hypocrite: Inget att hänga upp sej på "cealm". Det kröker sej inte på det viset annars, det var bara resultatet av min egen dumhet i kombination med lekfullhet och för tillfället obefintlig självdiciplin :eclipsee_steering:
Jocke E Posted November 8, 2006 Posted November 8, 2006 Würths Limmar och Tätar är bra för att undvika skrammel. Själv så använde jag blindmuttrar och skruv på hela karossen. Lite overkill kanske men jag skulle rekommendera det på de plåtar som kan behöva komma loss nån gång i framtiden. Tex kardantunnel, torpedväggar mm. För att hålla allt i chack så körde jag med fönstertätningslist. Funkar strålande. Förresten... Är det en Dala7:a eller en Boe du bygger på?
Jocke E Posted November 8, 2006 Posted November 8, 2006 Jag köpte en hel rulle tätlist på Kunze i Sthlm då dom reade ut. Det var den platta, vågiga typen ca 1 cm bred med klister på baksidan. Den komprimerad väldigt bra då blindmuttrarna ger en liten upphöjning på runt 1mm. Blindmuttrarna köpte jag på Classe i sjön (Ohlson) men var försiktiga dom man lätt drar söder gängorna. Skruvar och låsbrickor från Ahlsells. Det vart rostfria kupol M4 med insex 2,5mm. Så här i efterhand skulle jag rekommendera blindmuttrar i stål, men då krävs det en rejäl blindnittång eller helst en elektrisk eller luft för att orka dra. Dom är inte billiga, men bra mycket mer tåliga än aluminium. Har för mig att Swedol säljer till någorlunda moderat pris i 100 pack. Men det funkar med alu, bara man är lite lätt på handen.
Michael Th Posted November 11, 2006 Posted November 11, 2006 denna 2?! cyl ångmaskin... är det något som du byggt själv?? eller?? på -70 talet byggde min far (med min hjälp) en järnväg, smalspårig 285 mm spårvidd. ånglok med vagnar.. senare ett el lok ett bensindrivet lok drivet av en briggs och statton kopplad över en 3 växlad Opel låda.. el loket gick bara att köra med i cirkel med en 220 volts motor.. mycket populärt bland dagis att åka med.. ångloket är demonterat då min far ville bygga nytt med en 2 cyl maskin.. men nu börjar han bli lite gammal och trött (80 år i januari)...... har tyvärr inga digitala bilder här.. :( Ångbil.. du och jey leno.. :racesmile:
Lars H Posted November 11, 2006 Posted November 11, 2006 Jag jobbade pa mitten av 80 talet med en gubbe som bygde en angbil som sag mycket lik ut den du har. nar han gick bort tog Bernt Breding i Forsvik over bilen. Han bygger angbatar och motorer men salde sedan bilen. Ar det har kanske samma bil ?. Lars H.
Tobbe Posted November 12, 2006 Posted November 12, 2006 Jag var och hälsade på hos AlfaRonny häromdagen så nu har jag bakskärmar också och ett bra tips på hur en "kardanfångare" kan byggas. Jag hade en idé om hur den skulle se och efter att ha tittat på AlfaRonnys modell kommer jag göra en liknande själv för den var klart enklare då ingen svetsning behöver ske "under-upp". Under-uppsvetsning går bra om ramen är tom men bestyckad ram och inget bra att lyfta med gör att hans metod är oslagbar. Hur ser den kardanfångaren ut tro?
Michael Th Posted November 12, 2006 Posted November 12, 2006 (edited) vet inte om det kanske var denna som menades.. länkad från Ronnys hemsida.. Edited November 12, 2006 by Michael Th
Arrowsmith Posted November 12, 2006 Posted November 12, 2006 kanske var dessa fälgarna? Jag känner igen dom :prop: Det har blivit några stycken nu.... DALA7 FÄLGAR
Jocke E Posted November 13, 2006 Posted November 13, 2006 Hupp, det där är ju mina gamla fälgar på bilden :prop: Jag körde med 205 fram och bak när jag reggade in den. Detta ändrades senare med en fälgbreddning bak till 10" så att ett par 245:or fick plats. Skall du köra med breda bak så fixa det nu, innan SBP.
Rikard Larsson Posted November 13, 2006 Posted November 13, 2006 Jag har 255or väntande på att chassiet ska blir klart... Men jag bygger för att få plats med 275or :D Fram blir det 205, 17" bak och 16" fram.
AlfaRonny Posted November 15, 2006 Posted November 15, 2006 (edited) Många äldre bilar bla. Amazon har ju fångband till bakaxeln så dessa borde ju gå att använda. Går säkert att hitta nya hos VolvoLelle. Nästan dina hemtrakter dessutom :) Edited November 15, 2006 by AlfaRonny
Acke Posted November 15, 2006 Posted November 15, 2006 de som gäller om man vill köra på strippen skall vara M10 eller M8 i bulten till kardanringen samt materialet i kardanringen/arna måste vara minst 6,3mm x 25 mm och sitta max 150mm från främre korset. detta är dock info jag hittat på nätet så vill du vara säker så kolla me SHRA eller liknande . :)
Kenneth Lundblad Posted November 16, 2006 Posted November 16, 2006 Prata med din SFRO innan du skarvar din rattstång. Till Westfield tror jag det finns fem varianter som är godkända på olika ställen i landet men underkända på andra. Vår SFRO man (Malmö) kraver pluggsvets och underkänner helsvetsat. //Kenneth
Sören Posted November 18, 2006 Posted November 18, 2006 Kul när problemen blir lösta, grattis! Ta gärna bild på den där borrmaskinen, vore intressant att se hur den funkar. :)
Sören Posted November 19, 2006 Posted November 19, 2006 Det där ser ju fiffigt ut! Var får man tag i sån? Men en maskin från Rusta borrar väl inte 16mm? Den är väl din, förmodar jag? :)
Sören Posted November 21, 2006 Posted November 21, 2006 Drillmate, OK! Har noterat för framtida bruk. 1 bil per 3330 invånare tror jag är OK. I alla fall bättre än 1 på 10812 där jag bor utanför Ludvika (Smedjebacken). Men jag jobbar på att förbättra kvoten! :)
Arrowsmith Posted November 21, 2006 Posted November 21, 2006 # Jag behöver är en beskrivning, gärna steg för steg, hur man kapar en oljepump på en B230 motor eller det kanske finns någon som har en kapad och klar till salu? Kanske finns det någon som har ett extra oljetråg som redan är kortat. jag har kortat oljepumpen och är inne på mitt 3:e tråg.... vad är det du undrar om kortningen mer precis?
Arrowsmith Posted November 22, 2006 Posted November 22, 2006 Finns lite bilder på mitt första tråg på min hemsida i "byggdagboken" bla. här där är även bilder på 360 tråget och pumpen som vissa hävdar är bra vid ombyggnad. Oljepumpen har ju ett pickuprör som du kan korta ända upp till pumphuset i stort sett. Du måste lämna material nog för att kunna göra en bra svetssöm där om du behåller original pickupen. Det innebär att du kan korta av röret iallafall 35mm som jag gjorde. det är aluminium så du behöver en bågfil och en tigsvets och insexnycklar. du plockar av hela pumpens bottnen och låter restan sitta kvar. när du lossar så se till att du håller koll på de lösa delar som kommer ur pumpen med... se till att pumpbottnen är plan när su monterar tillbaka den så den inte slagit sej av svetsningen eller något... Angående oljesumpen så får du läsa lite här nedan efter vad som passar dej bäst. där finns lite tips att ta åt sej av för att få en fungerande oljesump...
Tobbe Posted November 22, 2006 Posted November 22, 2006 Bara jag som tycker att dom vänt luckorna åt fel håll på bild 4? =) vart kan man köpa lämpliga gångjärn för luckor?.. köpte några små galvade gångjärn med skruvhål å sånt.. inte helt sexiga för ändamålet, men funkar säkert.
Arrowsmith Posted November 22, 2006 Posted November 22, 2006 sista bifogade delen - bilden "diagram 4 box baffle" jo, de måste vara ritade på fel håll... de ska öppna innåt om det ska bli någon reda med oljehanteringen. Gångjärn till klaffluckorna i min sump gjorde jag själv med en tjock ståltråd svetsad längsmed hela överkanten på varje lucka och som sedan går igenom en fastsvetsad hylsa helt enkelt... Enklast tänkbara lösning och inga skruvade delar som kan skrammla loss i sumpen... (rutan symboliserar hålet bakom luckan)
Acke Posted November 27, 2006 Posted November 27, 2006 En fundering som ni som kör redan löst. Vad har ni för "fotstöd" till vänsterfoten. Det nämns i SFRO vill jag minnas att vänsterfoten skall kunna avlastas under färd. Uppskattar om ni har några bilder. inget.. finns ingen plats..... :(
pacman Posted November 27, 2006 Posted November 27, 2006 Brukar peta in den under kopplingspedalen.... (hängande pedaler)
Fredrik i Trollhättan Posted November 27, 2006 Posted November 27, 2006 Var "hittade" du det pedalstället?
Michael Th Posted November 27, 2006 Posted November 27, 2006 (edited) det finns ju antihalk tejp man tex sätter på trappor sådant går ju att klistra dit. och väger inte så mycket.. :racesmile: ja jag är för trött.. läste dåligt du var ju redan inne på det.. solly.. :doh: Edited November 27, 2006 by Michael Th
Fredrik i Trollhättan Posted November 27, 2006 Posted November 27, 2006 Halkskyddstejp finns också hos båthandlaren... ;)
Michael Th Posted November 27, 2006 Posted November 27, 2006 Biltema Halkskyddstejp (29-116) /UNIVERSAL/TEJPA & TÄTA/ Halkskyddstejp På rulle. Med limbundna mineralpartiklar. Lämplig på alla ställen där halkrisk föreligger. T.ex. stegar, trappor, båtdäck, båtdurk, skateboards m.m. Art nr Pris Antal Svart Längd: 3 m, bredd: 22 mm. 35-339 14,90 kr Längd: 5 m, bredd: 50 mm. 29-112 29,90 kr Vit Längd: 3 m, bredd: 22 mm. 29-114 14,90 kr Längd: 5 m, bredd: 50 mm. 29-113 29,90 kr Gul/svart Längd: 3 m, bredd: 22 mm. 29-116 14,90 kr Längd: 5 m, bredd: 50 mm. 29-115 29,90 kr
Michael Th Posted November 27, 2006 Posted November 27, 2006 när vi var i småland hos Berne så tippsa Jerry om att man kan använda en dubbel banjokoppling, på h cylindern med 2 pressade slangar ifrån, alltså utan att använda fasta ledningar för den fråmre kretsen..sedan finns det en banjobult med integrerad bromsljuskontakt.. dvs både fastsättning av bromsledningen och kontakt i ett nimmt och bra.. :racesmile:
Thomas Posted November 27, 2006 Posted November 27, 2006 Halkskydd kan man ordna genom att punktsvetsa på pedalerna.
Recommended Posts