Jonas Posted March 28, 2012 Share Posted March 28, 2012 Jag har läst en hel massa trådar (och dom böcker jag har) ang placering styrväxlen vem blir ändå inte riktigt klok på hur det bör göras. Tycker det blir lite moment 22... Jag kan inte placera och mäta bumpsteer förrän den är kortad och jag kan inte korta den förrän jag vet var den ska sitta, så att jag kan mäta hur lång den ska vara. Har gjort ett försök, ni får gärna berätta om jag är inne på rätt spår eller ute och cyklar :-) Jag har satt en kuggstång istället för styrväxel för att få fram en linje mellan yttre knutarna, har jag förstått det rätt så skulle detta vara den "idealiska" placeringen av styrväxeln, eller!?: Min tanke är att korta växeln enl denna placering: Och sedan flytta växeln bakåt tills den (gummibälgarna) går fritt från ramrören: Som sagt, är jag på rätt spår? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 28, 2012 Share Posted March 28, 2012 ja de brukar sitta en bit bakåt på std bilar. Du kan ju mäta en sida i taget då kan du anpassa kulans läge genom att styra tills styrledskulan är i linje som du har på bild och se se det blir. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 29, 2012 Share Posted March 29, 2012 Precis så gjorde jag. Mätte bumpsteer bara på ena sidan. Det blir ju förhoppningsvis samma om allt annat är symmetriskt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted March 29, 2012 Author Share Posted March 29, 2012 Tackar, då vet jag att jag är på rätt spår! Ang placering i höjd så tycker jag att den på min kommer att sitta lågt i jämförelse med bilder jag sett på andra. Jag har kanske missat något, finns det någon anledning till att sätta styrväxlen högre upp än yttre lederna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 29, 2012 Share Posted March 29, 2012 När du har ställt camber och caster så ska styrledens cc i kula och inre styrledens kula (alltså ledpunkter) vara i linje med nedre bärarmsend ledpunkter. alltså paralella. Nedre bärarmen i ditt fall. Styrleden ska följa den bärarm som den sitter närmast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted April 1, 2012 Author Share Posted April 1, 2012 Hur hittar man centrum av ledpunkten på de innre lederna? Finns det några mått från tex ytterkant av leden (Escort styrväxel) eller får man helt enkelt uppskatta var det är? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 3, 2012 Share Posted April 3, 2012 Kräng av gummit? Kan ju vara trevligt att tvätta och sätta dit nytt gummi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted April 3, 2012 Author Share Posted April 3, 2012 Gummibälgarna är av. Hade jag vetat tex diametern på kulan så hade jag kunnat mäta mig fram till centrum... Hur har ni andra gjort, höftat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 3, 2012 Share Posted April 3, 2012 Oj, då måste du vara nere på millimeternivå. Jag slet av gummit och höftade det sista så att säga. Det är ju mest för att få ett bra utgångsläge, sedan får man testa och testa och testa... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted April 3, 2012 Author Share Posted April 3, 2012 Misstänkte att jag var lite väl petig, får bli en höftning :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 4, 2012 Share Posted April 4, 2012 lås styrväxeln och hissa hjulet upp och ner och se om paralelliteten ändras. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted April 4, 2012 Author Share Posted April 4, 2012 Jo, det hade jag tänkt men jag måste utgå från något.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted April 9, 2012 Author Share Posted April 9, 2012 (edited) Har nu spenderat det mesta av dagen med att försöka bestämma var styrväxeln ska sitta... Jag har mätt dumpsteer med en laserpunkt ca 90grader i förhållande till bromsskivan, så här: Det bästa jag lyckats få till är detta: Stecken motsvarar fjädringsvägen resp "ride height". Jag har läst att om man inte kan få bort bumpsteer helt så ska man ha toeout vid utfjädring (som jag får), innebär det att det är ok att ha det så här? Det skumma är att om jag har styrväxeln mycket fel (5-10mm högre upp eller ner) så blir linjen mycket mer linjär, när jag börjar närma mig rätt höjd blir det mer en båge med toeout i både översta och understa läget. Några tips på hur jag ska göra? Edited April 10, 2012 by Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 10, 2012 Share Posted April 10, 2012 Man brukar utgå att man mäter in styrväxeln efter den länkarm som den ligger närmast. övre eller undre.Och jag skulle utgå från där det rör sig minst,inom din bils fjädringsväg. men jag kan säga att jag har kört bilar med ganska mkt bumpsteer utan att det märks nåt speciellt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted April 10, 2012 Author Share Posted April 10, 2012 Japp, jag utgick ifrån undre länkarmen och det blev inte helt galet, fick justera 5-10mm efteråt. Ja, onekligen är bilar körbara trots mycket bumpsteer. Verkar finnas en hel del britter som kör med fullängds Escort styrväxel i "bok chassie" och med den kombinationen blir det nog en hel del bumpsteer. Några ideer vad som gör att den "sticker iväg" vid utfjädring? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 10, 2012 Share Posted April 10, 2012 Det kan ha att göra med Cambergain. Alltså camberlutningen kanske sticker iväg.Då lutar styrarmen och får ett annat läge. Men prova att finjustera om det går. Jag kan se en liten skillnad om jag flyttar 1mm på min styrarm upp eller ner.Jag har gjort så jag kan flytta styrarmen upp o ner för ändrar man caster eller camber så ändras allt igen,speciellt på Caster. Du får ta det på din styrväxel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted April 10, 2012 Author Share Posted April 10, 2012 Jag provade mig fram genom att höja/sänka styrväxel 1mm i taget och detta var det bästa jag kunde få fram. Jag tänkte göra styväxelhållarna ett par mm lägre än den sitter nu och sedan schimsa den på plats med plåtbitar, på så vis har jag justermån både uppåt och nedåt i framtiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 10, 2012 Share Posted April 10, 2012 bra. jag har gjort typ såna här för styränden. http://www.ebay.co.uk/itm/05-11-MUSTANG-GT-GT500-EXTREME-BUMPSTEER-BUMP-STEER-KIT-/290498005495?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item43a307c9f7 http://www.ebay.co.uk/itm/Adjustable-Tie-Rod-Adapter-Stud-Heim-GM-IMCA-UMP-/400211482391?pt=Race_Car_Parts&hash=item5d2e769717 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 10, 2012 Share Posted April 10, 2012 Det är ju så med att om du sätter styrväxeln där kulorna går genom varandra så är det ju inte säkert att styrarmen har rätt vinkel gentemot bärarmen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted April 10, 2012 Share Posted April 10, 2012 Med den excentriska camberjusteraren du har så førændras Camber, Caster och KPI nær du vrider på den. Camber kan du kompensera med øvre leden. Om du justerar den till ett annat læge så førændras geometrin i førhållande till originalet, hur ær framvagnen beræknad? Med øvre leden i center av spindeln? Bumpsteer ændras också beroende på toe vinkeln eftersom styrarmarnas længd ændras, jæmfør med KPI i ditt fall. Inte helt enkelt eftersom man får mer eller mindre sekundær verkan på alla justeringar man gør. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 10, 2012 Share Posted April 10, 2012 Ja gör alltid en någorlunda toe in innan du mäter. lägg en rätskiva längs bakhjulet så ser du hur framhjulet pekar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted April 10, 2012 Author Share Posted April 10, 2012 Jag kom oxå att tänka på den där excentriska "svampen" sent igår. Jag har satt den som tillverkaren av chassiet(Luego) tycker att man ska utgå ifrån. Camber(har ställt till -1grad i förhållande till chassie) och toe(har ställt hjulet parallelt med chassiet) har jag försökt hålla koll på mellan alla mätningar. Men i ärlighetens namn har jag ingen aning om hur caster är inställt och jag vet inte heller hur jag ska kunna kolla/ställa det utan att släpa med allt till en däckkrängare med riktig hjulinställnings utrustning! Eller går det att göra själv? Det jag försöker uppnå just nu är en ungefärlig placering +-10mm? av styrväxel så att jag kan bestämma hur lång den ska vara och korta den därefter. Tror ni jag kan nöja mig med det resultatet jag fått för att bestämma längden på styrväxeln och korta den? (Eller riskerar jag att korta den till fel längd) Finjustering kan jag göra när jag har "rätt" läng på styrväxel... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 10, 2012 Share Posted April 10, 2012 Caster måste vara injusterad så gott det går. mät med vinkelmätare mellan kulledstapparna, är någon grövre så gör ett järn med injackat för kompensation. Hur långt från hjulet hade du lasermättavlan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted April 10, 2012 Author Share Posted April 10, 2012 Var precis ute och fluktade med stålskala och vinklade den så gott det gick enl kullederna, fick det till ca 3grader. Tavlan satt ca 1,7m från spindeln. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted April 11, 2012 Author Share Posted April 11, 2012 Gjorde några tappra försök att få det bättre i går kväll. Tycker det blir sämre oavsett om jag höjer eller sänker, har nu satt styrväxeln 2-3mm högre än på den tidigare filmen. Kontrollerade oxå med lasern pekande framåt och resultatet blev lite förvirrande! Följande filmer är tagna utan att flytta styrväxeln: Med lasern ca 90 grader mot bilens riktning: https://skydrive.live.com/redir.aspx?cid=83bb81764b96a827&resid=83BB81764B96A827!118&parid=83BB81764B96A827!116&authkey=!AHF-vP9p6oHke7o Enl denna så finns det lite toe out både vid full ut och infjädring. Med lasern i bilens riktning: https://skydrive.live.com/redir.aspx?cid=83bb81764b96a827&resid=83BB81764B96A827!117&parid=83BB81764B96A827!116&authkey=!ALURqdOL33jDcds Enl denna så är det toe in vid infjädring och ingen toe out vid utfjädring. Det som här ser ut som toe in måste vara Camber gain eftersom jag samtidigt ser toe out med "90 graders lasern"!! Min plan är att justera så att jag får en så rak linje som möjligt med "90 graders lasern", blir trolitvis inte bättre än i första filmen. Kontrollerar jag då med "rakt fram lasern" så kommer antagligen pricken att dra åt vänster vid uppfjädring vilket skulle vara ok eftersom det är camber gain!? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 11, 2012 Share Posted April 11, 2012 (edited) 3 grader är lite på Caster. prova minst 6 grader och gör laserkoll igen. Jag ser skillnad på 1mm upp eller ner på min styrarm. Annars så ser det helt ok ut.Men troligtvis så behöver du mer Caster och då är det bra att veta hur det ser ut då. Edited April 11, 2012 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted April 12, 2012 Author Share Posted April 12, 2012 Med den excentriska camberjusteraren du har så førændras Camber, Caster och KPI nær du vrider på den. Ändras verkligen caster? Vinkeln på spindeln ändras, men caster är väl en linje genom övre och undre kulled och dom flyttas ju inte när jag vrider på den exectriska delen!? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted April 12, 2012 Author Share Posted April 12, 2012 Ändras verkligen caster? Vinkeln på spindeln ändras, men caster är väl en linje genom övre och undre kulled och dom flyttas ju inte när jag vrider på den exectriska delen!? Den gör kanske det ändå... Nu har jag dock ställt den excentriska delen "i mitten" så att den inte ska påverka caster. Jag kom på ett sätt att mäta caster lite pålitligare än "flukt" metoden, nämnligen att mäta förhållandet mellan lod och delen av excentern som sticket ut på undersidan. Dvs om hålet där fjäderbenet på sierra satt är i lod så borde caster vara 0 grader, eller!? Med denna metoden så har jag ca 4 grader caster, så nu ska jag flytta fram nedre bärarmen för att öka det och fortsätta därifrån. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted April 12, 2012 Share Posted April 12, 2012 Hela geometrin förändras eftersom övre och undre leden flyttas i förhållande till hjulaxeln. Så det blir ju till att kompromissa. Som med allt i våra bilar, då spindlarna oftast kommer från smalare och längre bilar. Ackerman blir lidande för de flesta. Man skulle önska att det var okej att smida om styrarmen. Har för mig att jag sett nåt rodprojekt i nån motortidning där man bvöjde styrarmen på en 140 spindel. Nån som vet om det är okej? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted April 12, 2012 Share Posted April 12, 2012 (edited) Sen kan du väl även flytta din mushroom i höjdled, så får du ytterligare en dimension att ta hänsyn till :) Edited April 12, 2012 by Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 12, 2012 Share Posted April 12, 2012 jag har också sett när de smitt om. kanske i nån gammal SFRO bok? Men det rekommenderades inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted April 13, 2012 Author Share Posted April 13, 2012 Tack för alla svar och kommentarer. Jag har nu konstaterat att det inte blir bättre än det är nu, flyttar jag upp eller ner styrväxeln 1mm blir det sämre. Att flytta den i längsled verkar inte påverka. Så nu har jag ett mått att utgå ifrån så att jag kan korta styrväxeln. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted April 13, 2012 Share Posted April 13, 2012 länsled påverkar Ackerman. Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted April 19, 2012 Author Share Posted April 19, 2012 Hur har ni andra gjort med kortningen av huset, har ni kortat det lika mycket som kuggstången eller har ni testat er fram för att få så mycket styrutslag som möjligt utan att däcket tar i någonstans? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted April 19, 2012 Share Posted April 19, 2012 Kortade lika mycket, kollade på det eftersom 140 spindelarmarna är så långa och det blir lite taskigt styrutslag, men ville ha lite avstånd mellan klammorna. Jag kortade min 115 mmm, så det blev inte mycket hus kvar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted July 4, 2012 Author Share Posted July 4, 2012 (edited) Styrväxel kortad och klar, blev inte mycket kvar :blink: Så nu är det bara att mäta, justera, mäta, justera och mäta för att bestämma den slutliga placeringen. Hur har ni andra gjort med lutningen, dvs vinkeln på den ingående axeln? Har ni höftat och sen låtit lederna lösa resten eller har satt den i samma vinkel som rattstången, eller....? Fästet som jag kapat bort satt med 32graders lutning men det var ditsatt av engelskmän så det är inte säkert att det satt "rätt" :) Edited July 4, 2012 by Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted July 4, 2012 Share Posted July 4, 2012 Så här gjorde jag: Fixade en styrväxel som hade inre kullederna i linje med inre fästet för övre och undre bärarm. Monterade styrväxeln med skruvtvingar och flyttade den upp och ner tills bump var noll, markerade och svetsade fästen. Klart. Jag har verkligen noll i bump och när framvagnen justeras får man shimsa ute vid styrlederna. Rakborrad styrled med uniball rekommenderas. Eftersom du har en annan hjulbas än en gammal Volvo så kan du labba med att flytta styrväxeln fram och tillbaka. Ju mer vinkel du får på styrarmarna, sett uppifrån, desto mer ackermanneffekt får du. Det är svårt att mäta fram ackermann då du har en styrled som pekar framåt, men du kan svänga och rulla chassiet fram och tillbaka. Går det lika lätt att putta bilen när du svänger som när hjulen står rakt så har du helt perfekt neutral ackermann. Mät bumpsteer med en bräda på golvet och en annan bräda som sitter på bromsskivan. Kolla om parallelliteten ändras. Använd inte laser, för om den rör sig exakt rakt har du byggt in bumpsteer. Det vill du inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted July 4, 2012 Author Share Posted July 4, 2012 (edited) Jag formulerade mig nog lite dåligt. Placeringen har jag provat/mätt mig fram till tidigare. Det jag undrar över är lutningen på fästena till styrväxeln (eller vinkeln på splinesaxeln som rattstången sitter kopplad till)? Mät bumpsteer med en bräda på golvet och en annan bräda som sitter på bromsskivan. Kolla om parallelliteten ändras. Använd inte laser, för om den rör sig exakt rakt har du byggt in bumpsteer. Det vill du inte. Punktlaser går bra att använda om man lyser rakt ut från axeltappen(90grader mot längdriktning av chassiet). "Bräd" metoden gjorde jag med en linjelaser på bromsskivan i förhållande till en linje på golvet. Edited July 4, 2012 by Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted July 5, 2012 Author Share Posted July 5, 2012 Räknar man på vinkeln på fästet på Rom Champions "bokram" så sitter det med ca 40graders vinkel, så det får bli något i närheten av det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.