Frena Posted May 17, 2016 Posted May 17, 2016 Tjo, Känns som man bombar med inlägg nu, men behöver experthjälp. Jag körde ju inte så många bil förra säsongen eftersom bilen blev klar väldigt sent samt pga ett läckage i växellådan (trodde jag då). Tog ut motor och växellåda, bytte lite packningar som jag trodde var problemet. Lagt alldeles för många timmar på att googla oljeläckage på type 9 lådan och kom fram till att det borde vara packboxen på utgående axel som var kass! Nu körde jag ett par km i söndags och det sprutade fortfarande något från kardanen, fett eller olja. Det kan vara överblivet fett som jag hade vid monteringen för att inte förstöra packboxen, men det kan också vara fortsatt läckage. Eftersom jag är Sokrates okända lillebror funderar och spekulerar jag alldeles för mycket. Förutsättningarna är som sagt en type 9 låda kopplat till en Dana 1031. Det är nu det börjar bli svårt. Ännu svårare för att jag inte är bekant med terminologin. Fyll gärna i. Principskiss enligt följande: Jag förstår ju att kardanen måste kunna röra sig lite fram och tillbaka så att bakaxeln kan röra sig, men är det helt åt skogen att där är splines i båda ändarna och därmed kan röra sig i båda ändarna? Se filmen (pustar som en gammal gubbe, men det var svårt att filma och röra kardanen liggandes under bilen). https://www.youtube.com/watch?v=1rm8wlmF5sc Nästan funderande (efter ännu mer googlande) är att det kanske läcker olja från främre knuten. Oljan tar sig inifrån växellådan genom "honan" och sedan ut i korset. Tittar man på korset är det lite kletigt där. Är jag helt ute och cyklar? Guida mig lite så att jag kan bocka av något..... Kardanen är alltså ihopaskarvad av en Volvo-bit och en Ford-bit. Kan man byta korset där fram om det är kass? Quote
janne85 Posted May 17, 2016 Posted May 17, 2016 Hej. Efter att kollat på din skiss så är jag 99% säker på att du ska skippa den splines delen bak vid diffen eftersom att du han en vid lådan som tar upp förskjutningen av axeln vid fjädring. I nuläget när du har splines på två ställen så finns ju risk att kardanstången kan vandra framåt och bakåt när som helst under körning. Att det skulle komma olja ur knutkorset låter osannolikt för mig då du har kapslade skålar runt nållagringen till korset. Mitt tips är alltså att börja ta bort sen bakre delen med splines. Hoppas det löser sig. //Janne Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk Quote
Frena Posted May 17, 2016 Author Posted May 17, 2016 Hej. Efter att kollat på din skiss så är jag 99% säker på att du ska skippa den splines delen bak vid diffen eftersom att du han en vid lådan som tar upp förskjutningen av axeln vid fjädring. I nuläget när du har splines på två ställen så finns ju risk att kardanstången kan vandra framåt och bakåt när som helst under körning. Att det skulle komma olja ur knutkorset låter osannolikt för mig då du har kapslade skålar runt nållagringen till korset. Mitt tips är alltså att börja ta bort sen bakre delen med splines. Hoppas det löser sig. //Janne Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk Är också inne på att jag kan ta bort splinesen bak, dock hade jag gärna undvikit det denna säsongen. Då blir det ännu mindre körning.... Om man borrar igenom splinsen och hylsan och sätter gängstång så det blir symmetriskt, då borde det inte bli obalans. Vet inte hur jag skall gå vidare.... Quote
janne85 Posted May 17, 2016 Posted May 17, 2016 Är också inne på att jag kan ta bort splinesen bak, dock hade jag gärna undvikit det denna säsongen. Då blir det ännu mindre körning.... Om man borrar igenom splinsen och hylsan och sätter gängstång så det blir symmetriskt, då borde det inte bli obalans. Vet inte hur jag skall gå vidare.... Borde ju gå att stummontera splinsen med bult genom eller liknande för att göra så den inte kan röra sig. Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk Quote
Jonas Posted May 17, 2016 Posted May 17, 2016 Går kanske att använda någon cylindrisk låsning, typ: http://www.loctite.se/cylindrisk-fastlasning-6659.htm Vet dock inte hur bra det nyper när det inte är presspassning... Quote
Frena Posted May 17, 2016 Author Posted May 17, 2016 Nu börjar vi snacka. Egentligen skulle man kunna sätta ett par svetsloppor så att den inte kan röra sig fram och tillbaka, eller hur? Nästa fråga, hur mkt skall den gå att röra på framme vid växellådan? Quote
Jonas Posted May 17, 2016 Posted May 17, 2016 Jag hade gjort så här: Märk ut läget bak med en spritpenna, flytta bakaxeln till fjädringsändlägena (du får kanske ta av dämparna för att lyfta till maxkompression). Kolla så att markeringen bak fortfarande kan linjera, och att du har lite extra rörelse kvar fram. Quote
Frena Posted May 17, 2016 Author Posted May 17, 2016 Jag hade gjort så här: Märk ut läget bak med en spritpenna, flytta bakaxeln till fjädringsändlägena (du får kanske ta av dämparna för att lyfta till maxkompression). Kolla så att markeringen bak fortfarande kan linjera, och att du har lite extra rörelse kvar fram. Bra idé...får väl montera ner halva bilen igen för att få bort dämparna bak bara. Quote
tpau Posted May 17, 2016 Posted May 17, 2016 Cylindrisk låsning typ 648 ska ha en ganska stor spalt (någon tiondel har jag för mig) för att greppa /T Quote
Widell Posted May 17, 2016 Posted May 17, 2016 När jag tog måtten till min kardan som jag lät en firma göra för jag va rädd om mina ben. lite o balans / sned på den jäkeln & 6500RPM på 6an så kan det snabbt hända mycket otrevliga saker. så sa de att när bilen stod på backen att man skulle ha kardanen i botten läge (det längsta måttet) & skjuta den 20mm bakåt (korta den 20mm med andra ord) & det skulle räcka. Quote
Frena Posted May 18, 2016 Author Posted May 18, 2016 Skall den kunna röra sig 20 mm framme alltså? Quote
Widell Posted May 18, 2016 Posted May 18, 2016 mm 20mm innan den bottnar så den kan ju sjunka in 20mm om det skulle behövas. Quote
Frena Posted May 18, 2016 Author Posted May 18, 2016 mm 20mm innan den bottnar så den kan ju sjunka in 20mm om det skulle behövas. Tack Quote
tpau Posted October 15, 2016 Posted October 15, 2016 vad sägs om att ansluta lite tryckluft på kardanens frammända typ med en cyckelslang och använda läcksprej för att se om det läcker vid knutkorset? /T Quote
tpau Posted October 15, 2016 Posted October 15, 2016 (edited) En sak till Det finns uv färg att hälla i Oljan http://www.ebay.co.uk/itm/UV-Dye-UV-Torch-Kit-Leak-Detection-Dye-For-Oil-Fuel-Leaks-RLD4-Ring-/230754744531?hash=item35ba0df8d3:g:adcAAOSwUfNXRxL0 Tesen är att hälla i färgen, köra väldigt lite så det precis börjar sippra och då kunna se vart oljan kommer ut /T Edited October 15, 2016 by tpau Quote
Frena Posted October 16, 2016 Author Posted October 16, 2016 Tänkte faktiskt tryckluft nu i vinter, mem läckspray hade jag inte tänkt på. Får testa! Tack Quote
Rikard Larsson Posted October 17, 2016 Posted October 17, 2016 Det där låter smart! Nu har du ju kompressor också, men ta det försiktigt med trycket. Krävs nog inte många tiondels bar för att hitta ev. läckage. Quote
Frena Posted October 17, 2016 Author Posted October 17, 2016 Det där låter smart! Nu har du ju kompressor också, men ta det försiktigt med trycket. Krävs nog inte många tiondels bar för att hitta ev. läckage. Nä hoppas på det! Quote
Thomas Posted February 10, 2017 Posted February 10, 2017 det kan vara ett litet hål i splineshonan. Quote
Frena Posted February 10, 2017 Author Posted February 10, 2017 SKall se hur det går med nya kardanen och ny packning! Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.