Jump to content

Max axelvikt för sierra axlar?


Krolleg

Recommended Posts

Hur menar du?

Max vad hubbarna är godkända för?

//Nisse

Japp. Det är min SFRO kille som vill veta det, tydligen räcker det inte å veta att en sierra väger ca dubbelt så mycket som min sjua... så håller det för sierra borde det hålla för en seven? :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Är din besiktningsman ny som besiktningsman och inte vågar göra en ingenjörsmässig bedömning? Jag har Haynes gör det själv handbok men där står inget. Min besiktningsman bedömde detta själv utifrån vilka delar jag använt. Har själv Sierra axlar men "Hubbarna" är egentillverkade.

m :D h

Janne

Edited by Janne L
Link to comment
Share on other sites

Tror att det är nått nytt dom hittat på. Står det inte i nya boken att man ska uppge axelvikt? Marlon tjatade också om det har jag för mig så jag drog till med en siffra som lät bra. Tror du att han kommer att kolla?laugh.gif

Link to comment
Share on other sites

Det är inte nytt...kravet på att max axeltryck ska anges har funnits länge. Vissa Bilprovningar har tidigare haft som system att hjälpa byggarna med detta men på senare tid har en del "gnällt" över att SFRO inte fyllt i uppgifterna. Men du som bygger bilen ska ju i första hand ange den tekniska specifikationen...inte SFRO eller Bilprovningen.

Det är ju inte bara donatorbilens uppgifter som styr vilket max axeltryck som är lämpligt heller, ibland kan det vara bärarmskonstruktionen som är dimensionerande.

En bra idé är att kolla axeltrycken på bilarna man plockar delar till fram/bakvagn från. De allra flesta bilar har en märkskylt med axeltrycken, antingen i motorrummet eller på någon dörrstolpe. Baserat på det kan du lämna ett förslag till vilka axeltryck som anser är lämpliga, så får SFRO bedöma de uppgifterna.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jomen hallå!

Sierradelar till en Sjua? Det är ju inte direkt något pilotprojekt va? 600 kg bil jämfört med originalets mer än dubbla vikt, reggad och godkänd i tusentals ex. Snacka om skitnödig regel.

Hitta på en siffra säger jag så får du mer tid till att bygga bil!racesmile.gif

Link to comment
Share on other sites

Reglerna ska ju funka även för den som kanske får för sig att bygga Cobra med Sierradelar, eller biltransport, eller hotrod, eller...

I realiteten är sällan något problem eftersom uppgifterna inte är så svåra att få tag på. Har man lyckats bygga en bil lyckas man nog också prestera en rimlig siffra på axeltryck för bilen man byggt.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Lyckades hitta en tysk hemsida där de stog

Front 850 kg

Rear 1150 kg

Känns rimligt tycker jag, dock lyckas jag inte hitta den hemsidan igen så de va tur jag skrev upp vikterna när jag hittade dom.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...