Jump to content
Jari

Caterham clone med B230FK, snart med ny motor

Recommended Posts

Då förstår jag. Är volvolamellen ny? mät lamellen hoppressad för där är en fjädrande plåtskiva mellan halvorna. Jag antar att du kör med Volvos tryckplatta.Och är den lita konkav eller konvex så behöver den slita in sig. Men en mätning är alltid bra. Jag brukar lägga mig med 1-2 tiondelar under på schimsen så jag har maxtryck när lamellen slitit in sig.

Har man en press med mätare på och lägger tryckplatt där upp o ner o pumpar så ser man i vilket läge den ger mest tryck. Då kan man få fram hur tjock lamellen ska vara för bästa tryck alternativ hur mycket schims man behöver.kolla denna tråden

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=10267

Edited by Thomas

Share this post


Link to post
Share on other sites

ÄNTLIGEN!!

Bilen färdig, igen.

Det räckte att schimsa ut tryckplattan, nu funkar kopplingen perfekt (inga problem att ladda på max) :wohow:

Fick mig ett ordentligt huvudbry idag när jag skulle starta upp motorn, allt verkade lira bra men den ville inte starta. Fick soppa, hade gnista, bytte t.o.m. svänghjulsgivaren (ifall det var den), men den ville inte starta.

Det visade sig att jag hade växlad tändkablarnas ordning, 4-3-2-1 blev istället 1-2-3-4. Konstigt att den inte ville starta :icon_oops:

Share this post


Link to post
Share on other sites

:racesmile: :racesmile: :racesmile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ÄNTLIGEN!!

Bilen färdig, igen.

Det räckte att schimsa ut tryckplattan, nu funkar kopplingen perfekt (inga problem att ladda på max) :wohow:

Fick mig ett ordentligt huvudbry idag när jag skulle starta upp motorn, allt verkade lira bra men den ville inte starta. Fick soppa, hade gnista, bytte t.o.m. svänghjulsgivaren (ifall det var den), men den ville inte starta.

Det visade sig att jag hade växlad tändkablarnas ordning, 4-3-2-1 blev istället 1-2-3-4. Konstigt att den inte ville starta :icon_oops:

Grett!

Nu får vi i thn seven club ta en tur snart :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grett!

Nu får vi i thn seven club ta en tur snart :)

Det tycker jag låter bra! :thumbsup:

Jag sitter precis och funderar på om jag ska ta bilen till jobbet idag. Ska bara ut på en runda till 2 Volvo verkstäder (Uddevalla/Vänersborg), så det skulle passa ganska bra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det tycker jag låter bra! :thumbsup:

Jag sitter precis och funderar på om jag ska ta bilen till jobbet idag. Ska bara ut på en runda till 2 Volvo verkstäder (Uddevalla/Vänersborg), så det skulle passa ganska bra.

Det blev en tur till Uddevalla och Vänersborg idag. Kan konstatera att den inte är speciellt kul att köra på motorväg med, blåser ganska rejält när man ligger i 110.

Men jag fick gjort 2 kollegor riktigt lyckliga när dem fick åka med.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo det känner jag igen :)

Ska du på onstadsträffen i morgon kväll i slussarna? Ska ju bli kanonväder

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det blev en tur till Uddevalla och Vänersborg idag. Kan konstatera att den inte är speciellt kul att köra på motorväg med, blåser ganska rejält när man ligger i 110.

Men jag fick gjort 2 kollegor riktigt lyckliga när dem fick åka med.

En hjälm eller skinnluva löser mycket av det tillsammans med en vindavvisare

Såg att du har ju ruta på den.

Edited by Thomas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det blev en tur till Uddevalla och Vänersborg idag. Kan konstatera att den inte är speciellt kul att köra på motorväg med, blåser ganska rejält när man ligger i 110.

Men jag fick gjort 2 kollegor riktigt lyckliga när dem fick åka med.

Håller med...V60'n går klart bekvämare på motorväg och motorväg är ju just en transportsträcka. Därför undviker jag dessa med rolig bil :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En hjälm eller skinnluva löser mycket av det tillsammans med en vindavvisare

Såg att du har ju ruta på den.

Jag har ju ruta på den och har skinnhjälm + googles, men ändå hjälper det inte. Det drar likt förb..nat när man kör lite fortare.

Krolleg, blir det någon träff vid slussarna då?

Om det blir det, så åker jag nog ner. Som du säger så blir vädret riktigt fint.

Så vi får väl stå på engelska hyllan med våra bilar :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har gjort en ännu (pga regnet!) oprövad konstruktion med en Lexanskiva bakom störtbågen. Bild kan du se i mina inlägg under "Uppdatering av ett långsamt bygge".

Min förhoppning är att det ska minska turbulensen i sittbrunnen, har sett liknande konstruktioner på serietillverkade sportbilar.

Jag gjorde även vindavvisare (finns också på bild i mina inlägg) på sidorna av rutan men märker ändå av turbulensen, iofs har jag inte kört "rörhögen" mer än ca 5 mil hittills.

Antas

Gillade termik bättre i mina yngre dagar än turbulens på äldre dagar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jari

Enligt trestads veteranvilsklubbs hemsida börjar träffarna ikväll, får ringa å höra med jörgen med, vore nice med 3 sjuor :)

http://www.tuv.nu/index.php?option=com_content&view=article&id=5&Itemid=24〈=se

Vill man slippa mycket vindbrus finns det ett garanterat jättebra sätt, skaffa dörrar! När jag körde med dörrarna på så upphörde nästan all vind och det blev riktigt behagligt att köra. Man märker riktigt tydligt hur luften kommer rakt från sidan för bakkant på dörrarna pressas in mot min axel.

Dock ska jag även testa antas idé då jag kan lossa suffletten i framkant å vika in den så den får samma funktion som en lexanskiva å ska testa det både med å utan dörrar, blir nog några tester i eftermiddag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vill gärna att du rapporterar erfarenheterna.

Antas

Brushane (lär ska vara en fågel)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Krolleg: --- När jag körde med dörrarna på så upphörde nästan all vind ----

Har du dörrar på din bil som jag missat att notera?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jari

Enligt trestads veteranvilsklubbs hemsida börjar träffarna ikväll, får ringa å höra med jörgen med, vore nice med 3 sjuor :)

http://www.tuv.nu/index.php?option=com_content&view=article&id=5&Itemid=24〈=se

Vill man slippa mycket vindbrus finns det ett garanterat jättebra sätt, skaffa dörrar! När jag körde med dörrarna på så upphörde nästan all vind och det blev riktigt behagligt att köra. Man märker riktigt tydligt hur luften kommer rakt från sidan för bakkant på dörrarna pressas in mot min axel.

Dock ska jag även testa antas idé då jag kan lossa suffletten i framkant å vika in den så den får samma funktion som en lexanskiva å ska testa det både med å utan dörrar, blir nog några tester i eftermiddag.

Då får det bli en tur till slussarna ikväll.

Jag har länge kollat på dessa från Caterham:

http://www.caterhamparts.co.uk/product.php?id_product=3910

Antingen om jag köper ett par färdiga eller tillverkar det själv. Dom sitter på rutbågen med gångjärn så att man får ett luftspallt på några mm mellan plexit och rutramen.

Jag är inte så sugen på att skaffa dörrar, om man nu inte skaffar hela taket också.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då får det bli en tur till slussarna ikväll.

Jag har länge kollat på dessa från Caterham:

http://www.caterhamparts.co.uk/product.php?id_product=3910

Antingen om jag köper ett par färdiga eller tillverkar det själv. Dom sitter på rutbågen med gångjärn så att man får ett luftspallt på några mm mellan plexit och rutramen.

Jag är inte så sugen på att skaffa dörrar, om man nu inte skaffar hela taket också.

Länkade till fel pryl, skall vara dessa:

http://www.caterhamparts.co.uk/product.php?id_product=1357

Edited by Jari

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trevlig modell på framskärm. Aldrig tänkt på den modellen tidigare men den ser bra ut. Såg den via Jari´s länk från inlägget ovan..

skarm.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Belo gjorde väl nåt enkelt dörrliknande när han åkte på semester med 7:an

Share this post


Link to post
Share on other sites

Undrar om det var han som gjorde tillfälliga "dörrar" av silvertape vid en färd i Norge?

Silvertape duger till mycket!

Antas

Silvertapesägare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vill gärna att du rapporterar erfarenheterna.

Antas

Brushane (lär ska vara en fågel)

Nu har jag testat endel och detta är resultatet.

1: Sufflett med dörrar ja ganska naturligt bäst å förutom takhöjden och en stödbåge som hamnade dumt som jag ska ändra så fungerar ju detta riktigt bra å sjuan blir "bekväm"

2: Sufflet utan dörrar, ungefär som att köra utan nått.

3: Suffletten nervikt vid störtbågen så den fungerar som en "vägg" utan dörrar fungerar mycket dåligt, det kändes nästan som all luft som går på översidan bilen träffade "väggen" och sedan riktades om och träffade mig i nacken.

4: Sufflettennervikt vid störtbågekn så den fungerar som en "vägg" med dörrar fungerar rättt hyfsat, dock blir min sikt i backspeglarna dålig då höger backspegel täcks av höger dörr och backspegeln i centrum täcks ju av "väggen"

5: Bara dörrar fungerar bra det med, Visst blåser det lite så håret rör på sig men det är inga problem att ha en löst sittande keps den kommer inte flyga iväg.

Cealm kolla denna länk så ser du sufflettå dörrar inte den bästa bilden men det syns iaf

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=7900&view=findpost&p=113565

Edited by Krolleg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kollade på dörrar och tak till min från Caterham.

Komplett kit med tak, dörrar, speglar mm. går på 6950kr + frakt.

Bara dörrar går på 4700kr + frakt.

Får väl ta mig en funderare, det kanske blir en beställning under vintern.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur går den med V16 kammen?

Vi bromsade en Volvo 2,5 ltr med V16 och 531 topp portad 46x38,5 .mm. till ganska exakt 600hkr vid 2 bar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur går den med V16 kammen?

Vi bromsade en Volvo 2,5 ltr med V16 och 531 topp portad 46x38,5 .mm. till ganska exakt 600hkr vid 2 bar.

Jodå, jag tycker den funkar riktigt fint, tyckte det blev bättre register jämfört med VX3 kammen som satt i innan.

Nu kör jag ju bara med vanlig oportad 530 topp och standard 13T aggregat, laddar ca 1,1bar, ett Steg 1 BSR chip. Har inte kört den på rulle än, så jag vet inte hur mycket effekt jag kan ha.

Men det räcker för att flytta på bilen ganska bra :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Efter lite missöden under en runda i lördags står den i garaget igen med lite rör demonterat, det var tryckslang som hoppade av flera gånger. Så nu kragas alla tryckrör.

Beställde även ordentliga slangklämmor (av T-typ) och lite nya silikonslangar.

Så nu j..lar skall slangarna sitta fast ordentligt.

Måste även beställa hastighetsmätare snart. För den måste väl fungera till besiktingen va?

Det blir en sådan här eftersom jag vill ha alla mätarna från VDO (är det idag också):

http://autokatalogen.se/afw/hisingen/view_article_info.do?articleIdNo=5164&nodeIdNo=290411

Share this post


Link to post
Share on other sites

jo hastighetsmätare måste man ha.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jari: --- För den måste väl fungera till besiktingen va? ---

Måste fungera = Ja (obs ett schablonsvar)

Verkligheten kan vara annorlunda, undrar just hur jag vet det?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som tur är har jag inte besiktningen förrän till hösten, så jag har lite tid att beställa och montera. Får köra med GPS:en så länge.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dessa gör nog mer nytta, iallafall mot vattensprut

http://www.caterhamparts.co.uk/product.php?id_product=1723

Jo, jag märkte under helgens 33mil långa runda att ett par dörrar eller halvdörrar inte hade skadat. Satt och provade med armen hur mycket vinden som kommer från sidan störde och det var ganska mycket.

Vi får väl se vad man skall fixa under vintern, orkar inte greja nu under sommaren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idag damp det ner ett paket från do88, så nu sitter tryckslangarna fast ordentligt. Råkade t.o.m. peaka drygt 1bar utan att slangarna lossnar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idag kom min nya mätare, det blev en 80mm VDO International 200km/h bara för att få samma design som förut.

Eftersom man är gräsänkling denna veckan (som jag tycker är en perfekt vecka för det med tanke på Kullen :) ), så var jag direkt ut i garaget efter jobbet för att montera den och nu ett antal timmar senare sitter den i. Även givaren är monterad.

Fick t.o.m. gjort en grovinställning av mätaren, så den borde visa någorlunda rätt direkt (beroende på om jag har räknat rätt på hjulomkrets och antal pulser). Får ut imorgon för att testköra och kalibrera mot GPS:en.

Jämförelse:

5d2012100857P3931.jpg

Före:

6c2012100209P4524.jpg

Efter:

802012100800P4ac7.jpg

Givaren (induktiv som tar muttrarna på kardanknuten):

392012100940P51c6.jpg

Och belöningen :) :

362012101013Pcbf8.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snyggt. Och jädrar vad jag känner igen mig när det gäller gräsänklingheten. Öl och snacks i garaget till middag, och kvällsmat, och nattamat :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snyggt. Och jädrar vad jag känner igen mig när det gäller gräsänklingheten. Öl och snacks i garaget till middag, och kvällsmat, och nattamat :)

Det där blir mycket snyggt - jag har också vdo- hastighetsmätare med en hall-givare - hur stort skall avståndet vara mellan bultskallarna och givaren? Du har kalibrerat hastighetsmätaren - hur gjorde du?

Idag skall jag iväg och mappa klart mitt bygge så nu går man i väntans timmar

kenneth

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det där blir mycket snyggt - jag har också vdo- hastighetsmätare med en hall-givare - hur stort skall avståndet vara mellan bultskallarna och givaren? Du har kalibrerat hastighetsmätaren - hur gjorde du?

Idag skall jag iväg och mappa klart mitt bygge så nu går man i väntans timmar

kenneth

Jag har nog bara ett par mm mellan givare och muttrarna. Jag fick mätaren att funka när jag torrkörde på pallbockarna.

Ställde bara in antalet pulser via PULSE läget. Men skall idag finjustera mot GPS, görs i ADJUST läget.

Lycka till med mappningen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var ute en runda för att kalibrera mätaren idag, tog ca 15min inkl. referensrunda med en annan bil för att mäta upp 1000m.

Så nu funkar den klockrent, den visar 2-3km/h för mycket vid 100km/h och det duger åt mig (och besiktningen). Ciece of pake!

Detta går nog till historien som det lättaste jobbet på bilen, om man nu inte räknar in tankningar ;)

Edited by Jari

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var ute en runda för att kalibrera mätaren idag, tog ca 15min inkl. referensrunda med en annan bil för att mäta upp 1000m.

Så nu funkar den klockrent, den visar 2-3km/h för mycket vid 100km/h och det duger åt mig (och besiktningen). Ciece of pake!

Detta går nog till historien som det lättaste jobbet på bilen, om man nu inte räknar in tankningar ;)

Har idag mappat klart bilen å nu fungerar den mycket bra. Vart har du hittat informationen om hur man kalibrerar hastighetsmätaren? Har läst VDO's information men jag blir inte klarare av det - länk?

kenneth

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har idag mappat klart bilen å nu fungerar den mycket bra. Vart har du hittat informationen om hur man kalibrerar hastighetsmätaren? Har läst VDO's information men jag blir inte klarare av det - länk?

kenneth

Jag använde mig av monteringsanvisningen från Autoexpertens hemsida, funkade bra för mig.

http://autokatalogen.se/afw/hisingen/view_article_info.do?articleIdNo=5164&nodeIdNo=290411

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag använde mig av monteringsanvisningen från Autoexpertens hemsida, funkade bra för mig.

http://autokatalogen.se/afw/hisingen/view_article_info.do?articleIdNo=5164&nodeIdNo=290411

Tackar - har tidigare bara haft engelsk version, det känns lättare med svenskan

kenneth

Share this post


Link to post
Share on other sites

Efter helgens Kinnekullekörning, så har motorn rivits och satts ihop igen. Byte topplockspackning, som troligtvis var dålig och orsakade att motorn gick varmt 2 gånger.

Passade även på att byta locket till expansionskärlet till en ny, anpassad för turbomaskinen.

Men nu är bilen hel igen, har t.o.m. tvättat den eftersom den var totalt nersölad av glykol.

Nu får vi hoppas att man kan köra resten av sommaren utan större missöden.

Har nog bestämt mig att införskaffa riktiga stolar till vintern också, det var inte kul att halka omkring i soffan på kullen (nog för att det gav mig bra träning i bakre muskelaturen (röven)).

Har kollat på Tillett B4 och B6 samt Caterhams egna varianter, men inte bestämt mig för vad man skall ha.

Svåraste momentet blir nog att övertala sambon att få köra ett par stolar för drygt 10kkr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Efter helgens Kinnekullekörning, så har motorn rivits och satts ihop igen. Byte topplockspackning, som troligtvis var dålig och orsakade att motorn gick varmt 2 gånger.

Passade även på att byta locket till expansionskärlet till en ny, anpassad för turbomaskinen.

Men nu är bilen hel igen, har t.o.m. tvättat den eftersom den var totalt nersölad av glykol.

Nu får vi hoppas att man kan köra resten av sommaren utan större missöden.

Har nog bestämt mig att införskaffa riktiga stolar till vintern också, det var inte kul att halka omkring i soffan på kullen (nog för att det gav mig bra träning i bakre muskelaturen (röven)).

Har kollat på Tillett B4 och B6 samt Caterhams egna varianter, men inte bestämt mig för vad man skall ha.

Svåraste momentet blir nog att övertala sambon att få köra ett par stolar för drygt 10kkr.

Aha! Det var DU som glykolade ner under bron??? ;) :D :D :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aha! Det var DU som glykolade ner under bron??? ;) :D :D :D

Japp, troligtvis :icon_sorry:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är viktigt med rätt lock så man behåller trycket i kylsystemet så det inte kokar eller blir "hot spot" i toppen med sjunket alumium.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är viktigt med rätt lock så man behåller trycket i kylsystemet så det inte kokar eller blir "hot spot" i toppen med sjunket alumium.

Köpte nytt lock anpassat för turbo. Men både det gamla och nya locket var märkt med 150kPa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De åldras som allt annat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bilen är åter igen nybesiktad :)

Den enda "bra att veta" punkten var småsprickor på bränsleslangarna :( Blir väl till att byta ut dom mot något bättre under vintern.

Sedan skulle det ju INTE regna idag men det gjorde det, har bevakat väderleksrapporterna i veckas tid nu. Tur att man har stora paraplyer som kan användas som skydd.

Jag tror att det var ganska många andra kunder som var lite irriterade, för jag upptog 3st besiktningsgubbar under tiden som jag var inne. Alla skulle fram för att kolla och tjata :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Förra veckan kom det ett paket med bälten. Fina röda Momo 4-punktsbälten så att man sitter still nästa gång man skall köra på bana :)

820201293617P995f.jpg

Sedan har jag även köpt (men inte hämtat än) ett par stolar.

Det blev Tillett B6 i kolfiber, 3,8kg/st!! Så nu j..lar skall jag sitta still. :eclipsee_steering:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...