Jump to content
Rikard Larsson

Fräsa utvändiga splines

Recommended Posts

Skulle behöva hjälp med ett jobb som säkert är jättelätt om man har rätt utrustning. I princip gäller det att kopiera en del av styrningen på en Volvo.

Det är ett rör som är 19 mm utvändigt och har 48 splines i båda ändarna.

Den svarta klumpen ovanför turbon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ser ut att vara Volvo 240 styrdetaljer de har samma splines som Rover. Jag har byggt min styrning till CealmSeven V8a med 240 + rover plus pluggsvetsade hydraulrör.

Fast jag förstod inte riktigt vad du ville ha gjort annat än splines. Skall du ersätta "krockdelen på bilden" med ett fast del eller skall du ha en liten "hona-hane-kott" så krockdelen räcker fram?

I vilket fall syns det i min V8 tråd hur jag använt Rover delar.

Edited by cealm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, ersätta delen med gummiutfyllnad, alltså hane till hane. Hade lätt kunnat kapa bort den, behålla splines-delarna och skarva med rör, men jag vill helst inte skarva. Egenligen inget problem, men hade varit snyggt med "hela" delar om det inte blir för svårt eller dyrt :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolla min tråd på Rover axeln. DEn finns i två längder och jag undrar om inte den längre av dem skulle passa direkt. Den kortare tror jag har samma längd som Volvo delen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tror banne mig att jag kan ha hittat en passande axel. Från en Rover 200/400. Har mailat säljaren om dimensioner, hoppas han svarar.

!BzF5zLQ!mk~$(KGrHqV,!jUEw44LNq9gBMUdB-RcWg~~_12.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jajamen, Rover och Volvo 240 är samma splinesdelning och dimension. Att jag kom på det för 1,5 år sedan var en ren tillfällighet. En bilbyggarbekant råkade ha en Roveraxel som han använt med sig i bakluckan på bilen vid ett besök hemma hos mig.

De passade = Hurra!!!! för om du visste vad just detta faktum förenklade för mig. Det fanns två Rover längder , en kort och en längre, det var också bra.

Då kanske du har sparat in på både jobb och besvär, hoppas längden blev rätt. Var köper du , axeln på bilder ser ny ut, mina var begagnade men hela och fina.

Edited by cealm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitt favoritställe Ebay. I detta fallet .co.uk

En motfråga kan ju då bli var du köper begagnade Rover-delar om det visar sig att min affär inte går i hamn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Exakt var de är köpta vet jag inte just nu för det var min bekant som fick i uppdrag att köpa åt mig men det är någonstans i Örebro-trakten, så långt vet jag just nu.

Edited by cealm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Attans. Den i annonsen var 24 mm. Jakten fortsätter.

Har varit i kontakt med 3 mekaniska verkstäder, den enda som svarat ville inte göra det :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Attans. Den i annonsen var 24 mm. Jakten fortsätter.

Har varit i kontakt med 3 mekaniska verkstäder, den enda som svarat ville inte göra det :(

Det fanns ju flera Rover 200 och 400 bilar, finns kanske fler modeller som har liknande delar. Bara att kolla styrdelar till de olika Roverbilarna på exvis Lagabasen och kolla bilderna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur lång vill du ha den?

Jag tror att en vän till farsan kan göra det, träffar honom i Påsk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack Daffe, du får jättegärna fråga honom. Betalar naturligtvis en skälig summa. Har en 20 mm rörbit som jag kan skicka om det behövs.

Har gjort en fin paint-bild som jag skickat till diverse mekaniska verkstäder. Har fått svar från två till att de inte kan göra splines eller helt enkelt inte vill. Och det är innan vi pratat pris.

Hittade en speedshop i USA som har axlar i aluminium, men vet inte om de skickar till Sverige och vad frakten blir. Har inte frågat min besiktningsman om det är ok med aluminium heller.

post-714-0-10495400-1303195193_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

nu har jag inte läst hela tråden men är det inte onödigt svårt att fräsa axlar ? sedan skall väl även härdas med korrekt yt hårdhet + seg invändigt mm.

det hederliga gamla plugg svetsa lämpliga saker ihop med varandra är väl ganska enkelt i jämförelse ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Härdas behövs inte, med tanke på hur mina original-volvo-grejor ser ut är de rätt mjuka.

Håller med om att en skarvning hade varit enklare, men min besiktningsman har både vid SFRO 1 och även nu igen när det blev aktuellt önskat skarvfritt. Visst, krisar det sig riktigt kan han ju inte förbjuda mig, men lite till får jag nog kämpa innan jag ger upp och skarvar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ska du göra splines skicka med hon-delen så kan de mäta vinkel på splinesen

Share this post


Link to post
Share on other sites

ska du göra splines skicka med hon-delen så kan de mäta vinkel på splinesen

När jag byggde om styrningen på min Corvette 1972 till kuggstångsstyrning så skickade jag efter kopplingar från http://www.flamingriver.com - kanske inte billigaste men stort sortiment och mycket hög kvalite - det går ju och se efter om inte den del du behöver finns i deras sortiment

kenneth

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Rikard och Drake!

Har träffat farsan och hans kompis som har en mekanisk verkstad, jag vet inte riktigt vad som har hänt med gubbarna om de blivit lata och bara vill ta åt sig smörjobb. Tydligen är det lite jobb med att göra dessa splines, han tackade för erbjudandet men vill inte åta sig det. Han tippsade dock om att man kan gå in och söka under www.mrv.se

/john

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tackar för försöket :)

Det verkar svårt att få detta fixat. Finns många som inte kan, och de som kan vill inte.

www.mrv.se ledde mig till Alcadon som säljer nätverksprylar, intressant, men inte till styrningen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

sorry www.mvr.se

Share this post


Link to post
Share on other sites

ingen Amu skola i närheten (Lärnia)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äntligen, äntligen, äntligen!

Efter 7 svåra år, 8 bedrövelser, 9 besvikelser och 100 mail (känns det som) har det löst sig.

Hittade efter mycket googlande en axel på ameikanska marknaden. 3/4 tum (väldigt nära 19 mm), 48 splines och lite olika längder och chansade på att det var samma som Volvo, de hade ju trots allt lite tum för längesen.

Mailade tillverkaren och fick reda på att den utgått :(

Sökte vidare på ebay och överallt. Plötsligt dök det upp en med samma modellbeteckning i exakt rätt längd på ebay.co.uk. En femhundring inkl. frakt, bara att beställa!

Men såklart kom den inte inom rimlig tid. Började maila i förra veckan till ebay-säljaren (stor firma). Provade lite olika mailadresser och idag fick jag svar med trackingnumret.

Knappade in det på Postens hemsida och den låg på mitt utlämningsställe sen tre veckor tillbaka. Det hade dessutom gått ut totalt tre lappar till mig. Eller inte, borde fått i alla fall en.

I datorn stod bara mitt namn och Malmö, dessutom Rikard felstavat, ganska många Rikard Larsson i Malmö.

På paketet stod hela namnet och adressen korrekt dock.

Skit samma, har den i min hand och splinsen passade perfekt!

rattstang02_150.JPG

rattstang03_150.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×