Jump to content

Kyl system pinto


ihlberg

Recommended Posts

Från Expantionskärlet till den lilla anslutningen på vattenpumpen. Sedan ifrån vattenpumpen till nedre anslutning på kylaren. Sedan den övre anslutingen på kylaren till termostathuset.

Men sen så kommer det en kylslang ur insuget. Kan jag plugga den?

Sen så är det även ett hål (gängat) i termostathuset ska det sitta en tempgivare där?

Link to comment
Share on other sites

Det är bra att koppla rätt ;-)

Den klena anslutningen på vattenpumpen ska kopplas till insuget, det är kylvattnet från toppen som dras ut den vägen. Grova anslutningen på vattenpumpen går till nedre kylaranslutningen och på den slangen kopplas expansionskärlets grova anslutning med ett T.

Slangen från termostathuset går till kylarens topp, och här T:ar man ut den tunna anslutningen till expansionskärlet.

"Pipen" på termostathuset pluggas, den funkar som avluftning bakom termostaten när man fyller systemet. Finns det ett till hål på termostathuset så kan det användas för tempgivare till fläkt om man vill.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jag har monterat min vattentempgivare i hålet i insuget och därmed pluggat den. Första sommaren hade jag slang från vattenpunpen dragen dit, men efter att ha konstaterat att "alla" som åker racing med Pinto i t.ex. Sport 2000 har sina pluggade i insuget gjorde jag detsamma. Jag har inte märkt någon skillnad hittills, men om det var rätt beslut vet jag inte...

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

Inom racing förekommer det att man inte drar ut vattnet genom insuget utan istället använder en av pluggarna i kylsystemet på avgassidan av blocket. Om man bara pluggar vattenanslutningen på insuget tycker jag att det borde bli väl varmt på baksidan av motorn (cylinder 3-4) men jag har ju inte provat.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har kopplat så här nu Den GROVA från vattenpump--till--nedre kylar anslutningen. Den övre kylar anslutningen--till--termostathuset. Pluggat vid

insug. Pluggat den lilla anslutningen på vattenpumpen. Och från expantionskärlet--till--Den GROVA från vattenpump--till--nedre kylar anslutningen

ÄR DETTA RÄTT :wacko: :wacko: Har inte vågat prova.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Lyfter denna tråd då jag precis ska börja dra kylslangarna till pinton.

Tänkte sätta ett litet expansionskärl vid torpedväggen. Skulle det fungera att koppla nedre anslutningen på kärlet till ett T-kors på slangen som transporterar vatten från insuget (och automatchoken) tillbaka till vattenpumpen?

Det brukar rekomenderas att koppla expansionskärlet med ett T på den nedre slangen som går från kylaren till pumpen.

Min tanke var att sätta T-korset rakt under expansionkärlet bak vid torpedväggen så att jag bara får en slang som måste runda motorn fram till pumpen istället för två.

Ser ni några direkta nackdelar med att koppla så?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...