Jump to content
Sign in to follow this  
Pontus gt40

Pontus gt40

Recommended Posts

Bra blir det !
Den ser verkligen rå ut.

Share this post


Link to post
Share on other sites
man får tacka för väliga ord! behövs i under kaross tiden 🙂
en fråga till alla goxbyggare:
när jag får dit min framhuv som jag vill så syns ramen till kylare under bilen i framkant ca 1 cm sticker ner under bilen, har allar detta problem eller bara jag?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Snyggt jobbat Pontus 😃
Det ger bra drag hjälp när man tappat lite fart i garaget 😉

Min kylare ligger strax ovanför framramen.

MVH
Christer.S :cool:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tack för snabbt svar Christer, jag var alldeles för otydlig med min fråga tyvärr så jag lägger upp en bild också. Jag menar hela främre ramen som håller kylaren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Har även fått till styrningar för att styra in bakhuven, en på varje sida om spännet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja då har man efter helgens mätningar kommit fram till att jag ej längre kan kalla mig gt40 byggare då min endast mäter 38 tum över jorden! 😃

Share this post


Link to post
Share on other sites
Då va man lycklig igen! Har länge tänkt bygga ihop tankarna i 2mm aluminium men skjutit på det då jag aldrig tigsvetsat, alu eller stål. Men tog mig i kragen och lade en kväll på att träna ett par timmar på jobbet och är mer än nöjd med resultatet som jag trodde jag aldrig skulle få så bra!



Share this post


Link to post
Share on other sites
Det där var riktigt snyggt lagt , lägga snygga alu strängar är inget man snyter ur näsan direkt , men du lyckades riktigt bra .

// Peter

Share this post


Link to post
Share on other sites
Håller med fullständigt , dom svetsarna behöver du inte skämmas för.
För att vara första gången, kanske dags att byta jobb till smed 😃
Med vänlig hälsning Peter H

Share this post


Link to post
Share on other sites
Blir nästan avundsjuk när man ser en sån fin söm som ett förstagångsprov.
Har hållit på en del men tyvärr behövs det även begåvning.
mvh
Örjan

Share this post


Link to post
Share on other sites
man tackar 🙂 om jag ska vara helt ärlig så är det här tank nr 2 😃 den första blev inte riktigt lika vacker men tät iaf 😉har även fått klart tankbanden till höger tanken ikväll, glömde dock ta en bild men kommer snart!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ett tips är att trycktesta dem med lite tryckluft. Testa dem också med indikatorvätska ( tror jag det heter ) och sedan spreja alla skarvar med indikator sprej. Jag tiggade min tank och det tog mig tre vändor innan jag inte hade några läckor. Nu är du förmodligen mycket duktigare än mig men det som förvånade mig var en del läckor på ställen som man inte kunde gissa sig till.

Mvh
Henrik

Share this post


Link to post
Share on other sites
tack för tipset henrik! kommer du ihåg vad indikatorvätska heter och var du köpte den så skulle jag vara mycket tacksam 🙂 har vakumsugit ena tanken och den verkar tät men vill gärna kolla båda med vätska också. händer för övrigt inte mycket på bilen för tillfället, försöker samla lite motivation för att fixa de sista sakerna på chassit!
postar så fort latmasken har vilat sig klart 😉

Share this post


Link to post
Share on other sites
Alltså , att provtrycka en tank med luft och med så pass många liter
är inget man bör leka med, använd istället vatten som tryck media.

Penetrant heter det som man använder för att för att indikera
eventuella porer eller sprickor, du ser alltså inga genomgående
hål /skador med den , utan man får en så att kallad utblödning
från defekter .

MVH// Peter

Share this post


Link to post
Share on other sites

Välkommen till nya forumet @Pontus gt40 !

Kanske en uppdatering på utvecklingen av ditt bygge 😉 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Efter några (5-6) års focus på annat håll är det hög tid att fortsätta byggandet. Har börjat CADa upp delar som ska tillverkas, tanklock, hartwell latches mm. Kommer köra allt i svart eloxerat istället för ren aluminium.

provrendering av tanklocket 

 

C15B9DF0-DEAF-4E2A-A302-0FE1252EE39D.jpeg

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Posta gärna om du kan och vill köra fler upplagor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Får man fråga produktionskostnad för hartwells?

Söker fortfarande efter originalliknande för vettig peng 😁

PS. Kul o se ännu en aktiv byggare som ansluter sig 👍

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...