Jump to content

TreeBee trehjuling


Guest P-G Björck

Recommended Posts

Guest P-G Björck

Hej!

Nu har börjat slutmontera mitt andra trehjulingsbygge.

Det första, TreeVee kan man googla och kommer då till en site som heter Anarchadia, är byggt med en Ariel Atom inspirerad ram och Harley TC 88A motor.

Det nya projektet, TreeBee, är inspirerat av en GP racer från 20-talet typ Delage 1500.

Motorn är en Honda CB1000R (mc) med ursäkten att en 4-cylindrig motor som varvar 10000 rpm har samma tändfrekvens som en 8-cylindrig Delagemotor som varvar 5000 rpm.

Återkommer med bilder när jag vet att tråden funkar.

P-G

Link to post
Share on other sites
  • Replies 110
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hej! Igår var det äntligen roll-out. Mera roll än beräknad för bromsarna var inte ordentligt luftade så rullen stannade i en rabatt. Lite ovana vid kombinationen koppling/gas ledde till många gubbstop

Hej! Nu har trehjulingen fått sitt ansikte. Slutspurten för SFRO2 på måndag är igång. P-G Skickat från min iPhone med Tapatalk

Tack! Principen är ju enkel men det kan bli lite stökigt när man skall beskriva i text. Fast det har funkat i praktiken. Se bilden. P-G Skickat från min iPhone med Tapatalk

Posted Images

Hej!
Nu är det som roligast. Har fått ramen från lackering.
Provade våtlack Tremadur 50 som är halvblank vilket passar mitt 20-talstema.
Färgen är nog robust och bra men väldigt känslig för mekanisk kontakt. Blir ljusgröna märken i den mörkgröna BRG färgen (RAL 6005). Förra ramen pulverlackade jag vilket jag nu inser att jag borde gjort igen (fast jag sparade 40 mil släpvagnskörning).
P-G
IMG_2840.thumb.JPG.f99d1f4aa9368bc598986IMG_2847.thumb.JPG.c3c258157c489fcdb26f8IMG_2848.thumb.JPG.44759a973fec03f690153IMG_2867.thumb.JPG.924c234b027e1538ec645


Skickat från min iPad med Tapatalk

  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Coolt bygge!

Berätta gärna mer om framvagnen?

egenbyggda spindlar? högt monterad styrväxel och spännande lösning med dragstag till stötdämpare!

jag är nyfiken!

Link to post
Share on other sites

Hej!
Tanken med framhjulsupphängningen är:
1. Dolda dämpare (det fanns inga Öhlinare på 20-talet)
2. Lasten skall bäras med tryck i kulleden (SFRO gillar inte dragna kulleder - har det på förra bygget men med speciallösning för att säkra kulskaftet).
Främre övre svängarmen är en vertikal triangel vars nedre spets är kopplad till en rak omlänkare med utväxling 1:1. Höger och vänster omlänkare är olika långa för att dämparna skall kunna ligga omlott men är båda 1:1.
Styrspindlarna är eget utförande:
1. Lågt placerad övre svängarm (passar mot övre ramrör)
2. Främre svängarmsben vinkelrätt mot fordonets centrumlinje gör att styrväxeln kan sitta på samma höjd. Svängarmslängden är samma som styrstagens längd vilket automatiskt ger noll bumpsteer.
Vinkelräta svängarmsben minimerar främre överhänget vilket passar 20-talstemat.
Styrväxeln är Ford Escort från Rallye Design.
P-G IMG_2852.thumb.JPG.cebb234d224564e928137


Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Like 3
Link to post
Share on other sites

Hej!
Backväxeln kanske är lite för speciell eftersom den bygger på en planetdifferential som inte går att få tag på.
Men jag kan bjuda på ett tips hur man gör gälar med garagedomkraften.
Idén är man slitsar plåten med en tunn kapskiva och drar gälarna med en plåt genom slitsen. Verktygen är av trä med plåtförstärkningar där det behövs. Jag har en pdf med lite noggrannare beskrivning om någon är intresserad.
P-G
IMG_2238.thumb.JPG.3afe0ff2802ffde31227fIMG_2227.thumb.JPG.a7172f35267cbcd0ed874IMG_2258.thumb.JPG.045cd693d9094bbe083b1


Skickat från min iPad med Tapatalk

  • Like 3
Link to post
Share on other sites
Hej!
Backväxeln kanske är lite för speciell eftersom den bygger på en planetdifferential som inte går att få tag på.
Men jag kan bjuda på ett tips hur man gör gälar med garagedomkraften.
Idén är man slitsar plåten med en tunn kapskiva och drar gälarna med en plåt genom slitsen. Verktygen är av trä med plåtförstärkningar där det behövs. Jag har en pdf med lite noggrannare beskrivning om någon är intresserad.
P-G
IMG_2238.JPGIMG_2227.JPGIMG_2258.JPG


Skickat från min iPad med Tapatalk

Hej skicka en pdf på verktyget till mej vore toppen .
Janke9544@gmail.com

Skickat från min hammer_S via Tapatalk

Link to post
Share on other sites

Hej!

Eftersom det verkar finnas ett visst intresse för att göra gälar kan jag lika gärna publicera beskrivningen på forumet.

Skrev den ursprungligen för ett engelskspråkigt forum och trodde att jag kunde översätta den snabbt och lätt med Google Translate. Det gick sådär. 

P-G

 

Gör gälar med garagedomkraften!.pdf

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Hej!
Nu har jag ersatt glasfiberattrappen av kylarmaskeringen med en ny i supermaterialet järnplåt.
Det diagonalskurna nätet i rostfritt är köpt under namnet "Jaguar mesh" från The Mesh Company (England förstås). Helt OK bortsett från att det var felkapat och att en annan bit jag köpte var bucklig.
Den felkapade ersattes dock efter lite tjat.
P-G IMG_2889.thumb.JPG.1a3c476848a1347539fe5


Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Like 4
Link to post
Share on other sites

Hej T!
Järn kan böjas, svetsas, riktas och en massa annat för att dölja misstagen på vägen. Plast kan bara spacklas.
Om du nöjer dig med att dina dörrar blir bockade i Biltemas leksaksbock och runt ett 43 mm järnrör kan jag möjligtvis bidra. Men jag hoppas det avskräcker dig.
P-G


Skickat från min iPad med Tapatalk

Link to post
Share on other sites

Hej!

Har noterat att det finns lite olika sätt att koppla en kardan till en MC-motor. Jag har en Honda CB1000R motor men de drivflänsar jag hittade på nätet var inte måttsatta map bygglängd. Eftersom det är extremt trångt till vattenpumpen och kopplingsslavcylindern + att flänsarna inte är gratis har jag gjort enligt följande:

Honda kedjedrevet har ett påvulkat gummilager (skall antagligen dämpa avrullningsljud från kedjan) som döljer en hålcirkel med 12 st 8,0 mm hål.

Det går alltså att göra ett formsammanhållet förband med drivflänsen.

Drevet rensades från kedjetänder och två stålskivor svarvades som centrerar på splinesnavet och klämmer axiellt med några 100-delar runt den hålade flänsen.

Med drevet som borrmall borrades 6 st 8 mm + 6 st hål för M8 skruv. Skruvarna (12.9 insex) är så långa att den ogängade delen räcker genom 8 mm drevhålen. 

Flänshalvorna och drevet passades ihop med 8 mm slipade cylindriska pinnar och skruvarna.

Den kompletta flänsen svarvades på dorn map styrkant och anliggningsyta för knuten. Fordflänsen passar bra eftersom dess skruvar hamnar utanför drevets ytterdiameter och styrpinnar och klämskruvar (nästan) innanför styrkanten.

Hålen för skruvarna till knuten är friborrade i den yttre flänshalvan och gängade i den inre. Ger längre klämlängd och bidrar till att hålla ihop flänshalvorna.

Flänsen kan göras med kort bygglängd vilket gav tillräcklig (men knapp) frigång till vattenpump/slang och mot slavcylindern som dock fick förses med en förlängare.

.

IMG_1122.JPG

IMG_1143.JPG

IMG_1144.JPG

IMG_1302.JPG

  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Hej!
Ett förtydligande:
De cylindriska pinnarna har borrade hål i båda flänshalvorna (högra flänsen på översta bilden var inte färdigborrad när bilden togs). Pinnhålen i inre flänsen är inte genomgående för att pinnarna inte skall kunna ramla ut.
Därmed stöder både pinnarna och skruvarna i båda flänshalvorna och momentet överförs av 12 st 8 mm pinnar/skruvstammar.
P-G


Skickat från min iPad med Tapatalk

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Liten uppdatering:
Köpte motorn som komplett paket hos Bikeskroten i Trollhättan med hela kabelhärvan. Vansinnigt mycket sladd (hade varit ABS på hojen men det hjälpte inte utan den som hade den kom bara 297 mil) och utan kopplingsschema mycket förbryllande. Köpte en verkstadshandbok från USA på eBay och kopplade ihop allt för att se om motorn gick - och det gjorde den!
Nu har jag identifierad de elfunktioner som motorn behöver och kapat bort övriga 90% av mc-kabelhärvan (det motorfasta nätet har jag aktat mig för att röra).
Har också provtryckt tanken och sett till att pump-, påfyllnings- och bränslemätaranslutningarna är täta. Gjort tankband i rostfritt.
P-G
IMG_2904.thumb.JPG.6a6af6f3e117543ec7460IMG_2903.thumb.JPG.128120d87ccafc0a26b58


Skickat från min iPad med Tapatalk

  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Hej!
Blev lite jobbigt med alla sladdarna så jag tog ett tag med instrumentbrädan.
Kunde inte motstå Biltemas jättevarvräknare som går till 11000 rpm. Den fick ge layouten och höjden på panelen. Sedan fyllde jag på med instrument så att symmetridjävulen blev nöjd.
Hastighetsmätaren skall som sig bör minimeras och ges en undanskymd plats. Blev en Sigma cykeldator inbyggd i vad som var Biltemas amperemeter (det billigaste instrumentet).
Med en fräst aluminiumadapter och mattsvart färg tycker jag det ser OK ut.



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to post
Share on other sites

Snygg hastighetsmätare! Riktigt proffsigt, men det hade nog blivit ännu snyggare om du kunde få bort den röda randen i nederkant. Jag antar att det är en del av orginal kantmaskering på cyckeldatorn?

Man kanske kunde maskera om kanterna på hela "Cyckeldator-rutan" genom att skära upp en ruta i mattsvart klisterfolie och helt sonika klistra den på cyckeldatorns plastruta så att den täcker över orginal kantmaskering på cyckeldatorn?

Link to post
Share on other sites

Hej!
Det är jag som är skyldig till den röda randen!
Ville ha ett gemensamt färgtema med de andra instrumenten (svart/rött/vitt).
Så om jag tröttnar kan jag alltid ersätta den med en svart mask som du föreslår.
P-G


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Hej!

Såg fotograf2:s snygga bygge med bågformade ramrör.

Mitt första bygge - TreeVee - har en ram som är inspirerad av Ariel Atom och alltså byggd på rörbågar.

Fick hjälp av en gammal jobbkontakt att rullbocka 4 lika rör 38x2 efter en mall som inte hade konstant krökningsradie. Blev mycket bra!

Det pågående projektet - TreeBee - behövde också rörbågar (35x2) men jobbkontakten hade sålt sin firma till en som satsat på Porsche Cayenne som firmabil och därmed satt prisnivån och motviljan mot privatprojekt på högsta möjliga nivå.

Nu var det läge för lite kreativitet och lösningen blev spånplatta och lastspännare.

Mallen är gjord av dubbel 12 mm spånplatta med stödklossar för att röret inte skall halka av och en utriggare för att fästa lastspännaren.

Ett tjockväggigt rör är fäst i mallen och röret som skall bockas sticks in 10 - 15 cm i det fasta röret. Genom att spänna upp lastspännaren i den fria röränden kommer röret att börja bockas där böjmomentet är som störst, dvs längst bort från spännaren där det stöder mot mallen. Bocken får "vandra" vidare tills halva rörlängden är böjd. Därefter vänds röret och resten bockas på samma sätt.

Det blir en viss återfjädring så man får justera mallen. Jag ville ha krökningsradie 3 m och fick såga om mallen till radie 2 m.

P-G

TreeVee.JPG

Rörbock.JPG

Edited by treevee72
  • Like 3
Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Yipee!
Efter nästan ett nervöst sammanbrott när motorn var död som en stekt torsk hoppade den igång!!!
Det var lite nervöst redan innan eftersom jag rensat elsystemet på alla MC specifika startspärrar som ilagt friläge, indra


Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

..... halkade på sändknappen (igen!)

....ilagt friläge, indragen koppling, uppfällt stöd, inte luta för mycket och kombinationer av dessa.
Dessutom har jag inte originalinstrumentet så jag fick chansa på hur varningslysdioderna för motorstyr och elektronisk startspärr skulle kopplas in. De tändes inte vilket var illavarslande.
Efter lite felsökning och inkoppling av matningen till pumprelät som jag missades hittades inget uppenbart fel och motorn var fortfarande död och utan gnista till stiften.
Men heureka, plötsligt hoppade den igång!!!
Någon som känner igen sig?
P-G IMG_2966.JPG


Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Hej!
Vad gör man om man bara fått med en kodad nyckel och inget nyckelnummer till den elektroniska startspärren och dessutom behöver ett "engångsrattlås" (SFRO2).
Jo, monterar styrlåset från MC:n på rattlagerbocken bakom instrumentbrädan och låser fast nyckeln med wire och hänglås.
För engångsbruket tar man bort wiren och kan visa att ratten är låsbar och att dessutom finns en startspärr som komplement till det vanliga tändningslåset.
Borta räcka som "två lås".
Har också gjort en bromsvåg deluxe med en extralänk som hindrar dem från att gunga upp och ner och håller den centrerad runt pedalen.
Har också lagt in en utslagsbegränsare för vågarmen för att säkerställa tvåkretsfunktionen.
P-G 8d7a7f474332189aa57a93f5f96c8673.jpgdf7d36ca663786762b16c7f7f53bfc11.jpg


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to post
Share on other sites
Film - är det något modernt?
Då vet jag inte hur man gör.
Det är nog bättre om du kommer och lyssnar.
P-G


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Hej Lupus!
Du får nöja dig med en bild från filmen (tills du kommer och kollar själv).6a8859f460289b1353ed6a02f8911f4f.jpg
P-G


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Hej!
Har just rivit isär min hemslöjdsbackväxel eftersom det är läge att kolla att allt är OK innan den blir alltför inbyggd.
Kom på att jag bara provmonterat ihop den.
Misstänkte att regbesiktigaren skulle gå kunna vara lite okänslig mot mina CrMo (2541) kopplingskugg eftersom växeln är osynkad så jag passade på att nitrerhärda dem.
P-G 2de9b034a21e8c01eb865b4cebe54213.jpg


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to post
Share on other sites
Hej!
Har just rivit isär min hemslöjdsbackväxel eftersom det är läge att kolla att allt är OK innan den blir alltför inbyggd.
Kom på att jag bara provmonterat ihop den.
Misstänkte att regbesiktigaren skulle gå kunna vara lite okänslig mot mina CrMo (2541) kopplingskugg eftersom växeln är osynkad så jag passade på att nitrerhärda dem.
P-G 2de9b034a21e8c01eb865b4cebe54213.jpg


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Växeln på plats!0caf40b743965ff095dbf6a0a040eeee.jpg


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to post
Share on other sites

Har kollat i din tråd - mycket fint bygge. Nu kommer frågan, har du byggt växellådan själv? Om svaret är ja så skulle den förtjäna en egen fastnålad tråd

Link to post
Share on other sites

Hej Kengren!
Roligt att du tycker om mitt bygge - allt kanske inte är relevant för Locost-byggare men kan kanske vara av intresse för tekniknördar.
Backväxeln är baserad på att differentialen vänder rotationsriktningen på hjulet på andra sidan när man snurrar ett hjul med bilen på lyften.
Har jobbat på växellådskonstruktion på Saab och har lite kunskap och hårdvara med mig i bagaget, bl.a. den planetdifferential som ingår i backväxeln. Resten är gjort från billets i hobbysvarven och -fräsen. Det blev mycket alu-spån!
Utmaningen med garage-konceptet är att göra saker med de resurser som står till förfogande, t.ex. är kopplingskugg och axelsplines gjorda med en vanlig 1 mm kapskiva i fräsen.
Vad betyder "fastnålad tråd"?
P-G 27d180e6c0333226cfeff23b0a20e699.jpg


Skickat från min iPad med Tapatalk

Link to post
Share on other sites

På många forum så brukar moderator låsa trådar som har allmängiltligt innehåll. Dessa trådar bruka stå kvar/låsas först i respektive kategori, en växellåda borde finnas i Motor och växellåda. Dvs saker och ting som med jämna mellanrum dyker upp. Med din bakgrund förstår jag att du kan bygga en låda.

Link to post
Share on other sites

Hej!
Min backväxel bygger på en prototypdifferential som gjordes i några få exemplar. Min satt i en fyrhjulsdriftsdifferential monterad på en ädelträplatta med mässingsskylt "från arbetskamraterna" som jag fick när jag bytte jobb.
I princip kan man göra en backväxel av vilken differential som helst.
Skissen visar hur man skulle kunna göra en backväxel av en Hundkojediff.
Pg1a4acc5c0870caebebbd963e8d1e0147.jpg


Skickat från min iPad med Tapatalk

Link to post
Share on other sites

Hej!
Till avdelningen pyssel hör detaljer som bagagelucka.
Till mitt vintagetema hör Pegamoid-klädd kaross (läs galon).
Har haft ångest för att behöva sy för att få till formen på bakänden. Tills jag kom på att jag kunde klara mig utan sömmar om jag gjorde en bagagelucka istället.
Sedan fick gångjärnet bli lite special för att luckan skulle gå fritt för bling-tanklocket från Rally Design (som i sin tur krävde omarbetningen för att räta upp det sneda locket - som bara döljer ett vanligt tanklock).


Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

lite el motor på den och du har en luft broms för maximal prestanda :wink:

 

blev det mycket finlir med glipan eller passa det ? 

Edited by LUPUS
  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Hej!
Det var bara att slipa kanten på hålet och luckan så att det blev lagom spalt.
Sedan är det stora hål i gångjärnet så att luckans läge kan justeras så att spalten blir hyfsat jämn.
P-G


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...