Jump to content

Recept på "tyst" avgassystem


Frena

Recommended Posts

Hej,

Efter enskilt godkännande plockade jag bort mitt besiktningssystem som såg värre ut än fan. Med mitt bygge följde det med en 3" rak Simons dämpare http://www.simons.se/produkt/d%C3%A4mpare-turbex-76/1903?categoryId=21

Monterade denna i helgen och kunde konstatera att det låter på tok för mycket och då menar jag MYCKET. Det blir olidligt i längden.
Behöver därför lite tips och idéer på något tystare.
O ja, ni behöver inte påpeka att 3" är onödigt stort, jag vet, men nu var kollektorn byggd så och ja det finns stegmuffar.

Har hört Apples dämpare är tysta, något att satsa på? Eller är det någon idé att börja mecka med en MC-dämpare?

Vet inte om mitt grenrör/kollektor går ovanligt långt bak, men där finns inte så jättemycket plats. Simonsdämparen är 62 cm lång.

Såhär sitter avgassystemet på bilen.

post-1143-0-93676000-1439192094_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bygg en egen dämpare, har du 620mm på länden så öka diametern till ca 150-170mm ,på min

dämpare så är längden 1000mm och 160mm diam och den klarade ljudtestetpå 81dbA.

Har 2,5" rör.

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Bygg en egen dämpare, har du 620mm på länden så öka diametern till ca 150-170mm ,på min

dämpare så är längden 1000mm och 160mm diam och den klarade ljudtestetpå 81dbA.

Har 2,5" rör.

Jörgen

Det är också ett alternativ, men känns bökigt just nu.

Tittade på Apple Multi-Frequency ovala 3" dämpare. Den bör gå in på längden och bör också dämpa rätt bra.

http://www.nitroz.se/apple/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...