Jump to content

Byggtråd W7T


Martin

Recommended Posts

Tjuvstartar min byggtråd.

När jag är klar hoppas jag ha en besiktigad Westfield med en SAAB 2.0LTT motor. Jag följer samma koncept som flera andra här och bygger med motor från SAAB, låda från Opel och diff från Sierra. Utöver det är det mesta oskrivet.

Valet är till stor del inspirerat av Joacims Neozeven.

Ram och kaross är beställt men det är många långa veckor kvar innan jag får hem det. Tummarna är hårt hållna för att jag skall få det strax efter påsk. Gärna tidigare :)/>

Skälet till att jag nu kan starta tråden är att det första riktiga steget är taget i och med att en donator nu står i garaget. Hoppas på att plocka ut motor och lite annat till helgen och sedan får jag be skroten komma och hämta resterna. Har en kollega som troligen kommer plocka lite delar från den också. Kommer inte bry mig om att försöka sälja delar från den. För 4500 riksdaler så känns det som att den tjänar sitt syfte väl om delarna jag plockar fungerar någorlunda.

Vill ha hem papprena och ställa av bilen innan jag river i den så man inte drabbas av några dumheter efter köpet. Har dock provat att palla upp den och sprang genast på patrull. Så redan nu måste jag börja bli kreativ. Lyften fick inte upp den högt nog för att få bockarna under bilen och mina lägre bockar var inte höga nog utan hjulen gick i backen när man sänkte bilen på dem :)/> Problem är till för att lösas men skjuter på det tills jag vet att jag kan börja riva i bilen. Annars kommer jag börja med det innan jag ställt av den och det vill jag inte :)/>

post-142-0-19246300-1360602560_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bra Martin nu har vi en ny byggtråd, din, att läsa......

Lyften = domkraft? Lyft i två steg. Lite tre-tum-två, eller tegelsten eller något att lägga under hjulen i lyft nr ett. SEdan sänk domkraften och lägg några tre-tum-två under eller ovanpå domkraften och lyft en gång till. Då borde det fixa sig.

Link to comment
Share on other sites

Japp, det är nog det enklaste. Funderade även på en skiva under de lägre bockarna. Blev dock även lite fundersam på lyftpunkterna så skall dubbelkolla dem. Trist om pallarna går igenom bottenplattan när man jobbar i bilen. Dock rätt säker på att jag satte dem rätt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fortfarande några veckor kvar till byggstart men donatorn är ute ur garaget och lite delar har införskaffats.

Låda på skroten. Den har beteckning HA vilket gör att jag hoppas det är en R25 variant 2 (enligt http://www.opel-infos.de/getriebe/r5.html). När man ändå bygger nytt så vill jag försöka välja rätt delar från början och jag inbillar mig att utväxlingen här är aningens bättre en den normala. Varför den är märkt R25-R28 vet jag inte.

Diffen är köpt av en forumsmedlem och skall vara en 7" 3.62 med LSD. Hade ju gärna varit en 3.36 men det kan ju bli en uppgradering om man någon gång känner det behovet. Nu är det i alla fall LSD.

Motorn och kabelstam från SAABen. Tveksam om jag kommer återanvända kabelstammen (utom den för styrboxen) men nu finns den i alla fall.

Nästa steg är att tvätta, tvätta och tvätta mer. Hoppas dessutom få hem en svets i veckan och skall då börja öva på det innan kitet kommer. En BenRoyal (re-branded kines) från Tyskland. 200A TIG med plasma. Tyckte priset var ungefär samma som att köpa direkt från kina (beroende lite på tull/moms) och jag valde svets utefter kriteriet att flest rattar är bäst ......

Kommer shoppa en hel del mer prylar innan kitet kommer. Så mycket jag kan komma på av saker jag är helt säker på att jag kommer använda. Tror att mycket byggstopp beror på att man skall skaffa/invänta delar. Jag har ju fördelen att inte vara först med att bygga på detta koncept så vet ju om en hel del saker redan.

post-142-0-74417800-1361691636_thumb.jpg

post-142-0-53897600-1361691645_thumb.jpg

post-142-0-67422500-1361691652_thumb.jpg

post-142-0-09730500-1361691661_thumb.jpg

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

---- jag valde svets utefter kriteriet att flest rattar är bäst ...... ----

13 synliga rattar några strömbrytare samt kontrollampor på framsidan.

Jag tror du hittat en bra svets!

Link to comment
Share on other sites

............Tveksam om jag kommer återanvända kabelstammen (utom den för styrboxen)................

Jag fick svägerskans SAAB 900. Tog ur hela elsystemet - tyckte att det var mycket "bra att ha delar".

När jag sedan började bygga mitt elsystem visade det sej att allt "bra att ha" var en tillgång.

Massor med olikfärgade och märkta kablar, olika typer av multikontaktstycken, relän med socklar och mycket annat som kom till användning.

Släng inget! Oavsett vad ev hustru säger - spara på allt!

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Håller på att plocka bort delar från motorn för att kunna rengöra den.

Lite frågetecken kring spridarna. Sitter de bara inklämda med o-ring? Dvs är det bara att med lagom mycket våld dra ut dem?

På tal om rengöring. Hur gör man rent diff/låda/motor? Jag har börjat med diffen men jag får inte rent. Jag har sprejat på kallavfettning (biltema). Låtit detta verka några minuter för att sedan blåsa på med ånga samt skrubba. Det blir dock inte nämnvärt rent. Möjligen får jag bort oljan (ytan känns inte längre fet) men det är fortfarande svart/brunt.

Link to comment
Share on other sites

Avfettning, varmvatten och helst varmvatten i högtryckstvätten. Stålborste, diskborste och lite mer avfettning och mer högtrycksvarmvatten.

Det är som arkeologi att tvätta en diff eller motor. Lager för lager åker smutsen och oljan väck.

Link to comment
Share on other sites

Just "renoveringen" av de gamla bitarna är väl den biten jag helst sluppit. Att det nu dessutom var ännu jobbigare än jag tänkt mig gör det ju inte roligare. Dock värt mödan att ha "rena" saker att bygga med. Får shoppa lite stålborstar till borrmaskinen så kanske det blir lite roligare.

Spridarna löste jag genom att lyfta bort hela insuget. Får titta på hur jag skiljer spridarna från det vid senare tillfälle.

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipset!

En undring. Bifogad bild antar jag visar på motorvärmare. Kan jag ta bort den och plugga hålet eller är det så bökigt att det är bättre att låta den sitta kvar?

post-142-0-94073600-1362421489_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sitter motorvärmaren inte i vägen, inte heller läcker låt den då sitta kvar. Rätt vad det är behöver du den för vinterkörningen.

Link to comment
Share on other sites

Ok, skall fundera på hur jag gör med värmaren. Tror rengöring ligger högre på listan av saker att göra just nu :)

Blev påmind om en annan sak jag tänkte fråga om. Som synes på vänster sida i bilden (post #14) så är en av pinnbultarna av. Inget jag kan ta äran av då den var av innan jag ens kom i närheten av den. Hur åtgärdar jag detta bäst?

Link to comment
Share on other sites

Pinnbulten borrar du ur med en kvalitetsborr. Helst vänstergående. Ibland sitter inte bulten så hårt, utan kan skruvas loss ganska enkelt, medan vissa sitter som berget. Tålamod och viss försiktighet krävs, aven om man brukar komma till den punkten att våld känns som en frigörelse.

Link to comment
Share on other sites

Martin: När du är klar med din grenrörsbult kan du behöva träna på några till för att få det eftertraktade "svarta bältet" i urborrning av grenrörsbult. Jag har två bultar på en Saab motor 200hk versionen (-97) samt 1 plus 1 på B230 motorer.

Självklart håller jag med vänstergående borr, med eventuella kraftiga kraftuttryck samt om någon eller några slägghammare behöver slängas in i skogen pga frustration / ilska / eller glädje. Jag fixar det om du fixar bultarna.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Är pinnbulten av utanför planet så kan det gå att lägga en bricka över och sedan bränna på med svetsen på hög strömstyrka så det blir riktigt glödande. Det krossar sönder rost och pinnbulten krymper när den kallnat och man kan få bättre tag om den och man kan ovanpå detta svetsa en mutter eller skruv och få ännu bättre tag.

Link to comment
Share on other sites

Är pinnbulten av utanför planet så kan det gå att lägga en bricka över och sedan bränna på med svetsen på hög strömstyrka så det blir riktigt glödande. Det krossar sönder rost och pinnbulten krymper när den kallnat och man kan få bättre tag om den och man kan ovanpå detta svetsa en mutter eller skruv och få ännu bättre tag.

Det där var en djävligt smart ide - jag köper den till 100 - kommer att testa när tillfälle ges

kenneth

Link to comment
Share on other sites

I mitt är den tyvärr av några millimeter innanför blocket.

Jag skall lägga lite tid på att försöka pilla ut den. Om svordommarna kommer för tätt låter jag det vara. Tror det håller tätt även utan den.

Link to comment
Share on other sites

Är man lite försiktig så brukar det gå att bygga sig utanför blocket med mig svetsen och sedan svetsa fast en mutter. Jag brukar passa på att lossa medan allt är varmt efter svetsningen.

Link to comment
Share on other sites

Har bara en TIG som jag dessutom aldrig använt. Tror inte jag skall lära mig på detta :)

Är man varm i kläderna går det säkert bra. Kan tänka mig att man borde kunna svetsa på en pinne som är lite smalare än hålet också. Problemet är bara att få in både elektrod och ämne samtidigt som man håller fast pinnen utan att svetsa fast allt i blocket.

Link to comment
Share on other sites

Peter M: --- så du kan hälla i syra.--- Vilken syra och hur länge? "Luckars bulten upp" så man lättare får loss den eller försvinner den?

Link to comment
Share on other sites

@Rikard --- Fick hem det minsta brevet jag sett på länge idag. Tack för den!

Kommer nog dröja lite innan jag kommer mig för att prova men skall bli intressant att se hur det går när jag väl kommer till skott.

Link to comment
Share on other sites

Kul att det rör på sig Martin.

När jag tvättade mitt block så gjorde jag "pluggar" av marinplywood som skruvades fast med packningssilikon. Lade även i lite papper i kanalerna i fall det skulle titta in nåt vatten och som indikator. Funkade fint.

Klart du skall ta bort motorvärmaren, en sjua skall inte ha motorvärmare! ;) Knackade i en plugg i nuvarande motor med lite packningslim. Inga problem.

Det är värt att göra rent och måla blocket, klart trevligare att jobba med bilen/motorn sen.

Hade även pinnbultar som hade gått av, dels jäms med toppen och dels ~5 mm in. Gjorde rent, lade en M8 mutter på toppen, tog sikte med miggen och brände på ordentligt, sen var det bara att skruva ut. Tror jag precis efter svetsningen klappade till muttern med hammaren för att massera lite.

Skulle jag hamna i samma sits igen så skulle jag välja detta tillvägagångssätt (som jag fick tips om på detta forum såklart :) ). TIG skulle inte jag använda för detta, för pilligt ...

Link to comment
Share on other sites

Rengöring pågår. Bland det tråkigaste jag vet .... Känns dessutom inte som kallavfettningen gör mycket mer än smetar runt oljan. Nu har jag iofs ännu inte kört med högtryck, det kanske hjälper en del. Iden med pluggar var bra Fast hur du skruvad fast dem i ovala hål är mer än jag begriper :) Skall nog fixa sådana och sedan ta högtryckstvätten när det blir lite varmare ute.

Min bult visade sig vid närmare inspektion vara av ca 10mm in så får prova att borra först och se om det går bra. MIG har jag inte och det känns som mer arbete att låna hem en än att lösa det på annat sätt.

En följdfråga kring att du stoppade in papper för att detektera/stoppa vatten. Hur noga är det att hålla vatten/smuts utanför motorn? På skalan 1 droppe vatten/gnutta smuts i motorn och den är förstörd till fyll den med gyttja och den fungerar ändå. Var ligger man på den skalan?

Link to comment
Share on other sites

Trasor i "öppna hål" på motorn. Avfettning, borste och varmt vatten till högtrycken. Sikta inte på motorns hål. Tvätta borsta skölj med varmt vatten.

Motorer tål mycket. Spruta in lite WD40 eller 5.56 i insug och utblås innan trasorna. Gör likadant när du är klar. Står motorn varmt är det ändå lättare. jag har tvättat i minusgrader då kan man kosta på några timmar värmefläkt.

Nu jobbar jag med B230 och gamla V8-or och de har inte tagit skada så jag märkt det. Vem vet jag har kanske varit vårdslös.

Håller med om att det är trist att tvätta motor men får lov att erkänna att det är trevligare när den är ren och mer lättjobbat.

Så blaska på

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Japp, även om jag tycker det är tråkigt så är det inget jag tvekar om att lägga tid/energi på. Låda och diff har jag fått rena noga att jobba med. De skall dock göras ännu renare senare då jag nog tänkt måla/klarlacka dem. Motorn gör jag likadant med. Först ren nog att jobba med och sedan ett varv till innan någon form a målning.

Link to comment
Share on other sites

Man måste ju bjuda lite på sig själv också.

Började mina första tafatta steg på min karriär som svetsare. Visade sig att jag har en hel del kvar att lära innan jag kan försörja mig på det. Kanske bäst att bara ta det till hobbynivå (väldigt långt kvar dit också). Jag gjorde det iofs inte lätt för mig genom att börja med aluminium (hade inget annat hemma). Jag tror man skall öva på det så snart som möjligt men man skall kanske inte börja där.

Det jag lärt mig hittills är att jag måste bli bättre på rengöring. Jag måste förstå inställningarna på svetsen bättre. Jag måste öva. Och öva. Och öva ....

post-142-0-07804700-1363286884_thumb.jpg

post-142-0-80423200-1363286897_thumb.jpg

post-142-0-22181700-1363286909_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag hade också lite problem med wolframet när jag svetsade aluminium med min svets. De Kemppi och Froniussvetsar som finns på mitt jobb går betydligt bättre/lättare att svetsa med och inte samma problem med att wolframet smälter. Det kan ju bero på att mi Kinasvets är av det enklare slaget med mindre inställningsmöjlighter. Det hänger inte bara på mig. Dock funkar det mycket bättre med stor gaslins och 3,2 mm istället för 2,4 på min.

Link to comment
Share on other sites

Christer: Jag har kört 1.6 elektroder :) Har dock beställt 2.4.

Tony: Japp, har botaniserat där.

Har någon i göteborgsregionen koll på vart man skaffar spillbitar i plåt (aluminium med för den delen)?

Link to comment
Share on other sites

Biltemas plåtark är ju ett alternativ men de känns onödigt dyra för att öva svetsning på. Eller får jag räkna med liknande priser om jag hittar något ställe att köpa spillbitar/skrotbitar från?

Link to comment
Share on other sites

Skrotfrag brukar ha bingar för olika metaller och där har jag plockat bitar av olika sort för en spottstyver och använt både till riktigt och övning.

När jag svetsar så är det funktion före form som gäller, sen är det skitkul om det blir en snygg svets :prop:

Link to comment
Share on other sites

Doh,

Fattade inte att skrotfrag var en "firma", trodde du bara menade en skrot :) Blir till att testa vid tillfälle. Har ju snart semester så då kan man åka ut och kolla på sådant.

Alu har jag köpt på Metallservice (ringön) i form av spill. 62 kr / kg. Dyrt eller billigt vet jag ej, men man får spillet kapat i rätt dimensioner för det priset och det finns hur mycket som helst att välja på :) Om inte annat har de trevlig och hjälpsam personal.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fick några minuter över i veckan så jag gjorde några pluggar och fixade lite karossdelar. När jag ändå hade ångan uppe tog jag fram svetsen och byggde en ram.

Nu kan bygget börja på riktigt. Tur att jag går på 3 veckors semester med start i påsk.

post-142-0-78225900-1364405421_thumb.jpg

post-142-0-84482800-1364405438_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...