Jump to content
Sign in to follow this  
Krolleg

Ansökan om enskilt godkännande

Recommended Posts

Nu blir jag lessen. Har precis börjat bygga en haynes seven och tänkte kolla lite med pappers arbetet.

Känns lite som att man ska köra ner rörhögen till Kullaberg och Bygga Nemis två. :banghead:

Men! man får väl bita ihop och läsa vidare om reglerna och hoppas att det blir bättre sen.

Anders.

Share this post


Link to post
Share on other sites

trimmad: Du behöver inte bli alltför ledsen, lite krångligare, dyrare med den #¤%#&¤%&¤ avregleringen av besiktningen. Dyrare på allt..... Fast det är som du säger bit ihop och kör och nu är det så många som gjort enskilt godkännande så jag kan nästan lova att du får stöd om något "går tungt". Själv har jag inte reggat någon "enskilt godkänd" bil jag har hittills bara haft nöjet att registreingsbesiktiga bilar.

--- hoppas att det blir bättre sen ---- hoppas kan man ju alltid..........

Hunnit få upp en byggtråd än trimmad?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej! Inte än. Har aldrig skrivit på ett forum förr, sitter och funderar på hur man börjar. :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

trimmad: --- aldrig skrivit på ett forum förr ----

Inte så svårt --- hur man börjar --- är du redan förbi och eftersom du skrivit två inlägg är du även förbi hur man fortsätter..........

Jag kan lova att det inte är så svårt att skriva på forum. Vi har alla skrivit det första inlägget och sedan rullar det på. Mitt första inlägg var troligen detta.. Det här inlägget jag skriver är mitt Inlägg #7736.

Du har redan skrivit inlägg #2 då går resten av sig självt....

Share this post


Link to post
Share on other sites

trimmad: --- aldrig skrivit på ett forum förr ----

Inte så svårt --- hur man börjar --- är du redan förbi och eftersom du skrivit två inlägg är du även förbi hur man fortsätter..........

Jag kan lova att det inte är så svårt att skriva på forum. Vi har alla skrivit det första inlägget och sedan rullar det på. Mitt första inlägg var troligen detta.. Det här inlägget jag skriver är mitt Inlägg #7736.

Du har redan skrivit inlägg #2 då går resten av sig självt....

Det var ju några år sen. nu är jag uppe på 3 i alla fall :lol:

Ha det Anders

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu börjar bygget närma sig besiktning, men är det någon som har dagsaktuell information om i vilken ordning allt ska göras?

Tänker då på bullerprov, vägning, sfro2, ursprungskontroll och enskilt godkännande.

Kanske har missat nåt prov helt och hållet...

Tacksam för en färsk uppdatering!

Share this post


Link to post
Share on other sites

För ursprungskontroll gäller detta 2014-03-16

http://transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordonsimport-och-ursprungskontroll/Militart-egentillverkat-och-tidigare-svenskregistrerat-fordon/Steg-1-Ansok-om-ursprungskontroll/

SFRO1 gjord och SFRO2 gjord, vägningskvittot får inte vara äldre än 30 dagar (2009) du får kolla vad som gäller 2014. Troligen samma som 2009. Har besiktningsstationen våg kan du väga i samband med det enskilda godkännandet. Bullerprov kan göras via SFRO försorg i samband med SFRO2 (så är vanligt i Västerås). Bullerprov kan göras separat via SFRO eller annan godkänd aktör.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack cealm!

Som vanligt ett glasklart och uttömmande svar från Dig!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fast ursprungskontrollen kan man ju göra utan att ha gjort slutbesiktning:

"ett intyg från SFRO (Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation) om fordonet är en personbil, lastbil med totalvikt av högst 3 500 kg eller en motorcykel. Om besiktningen påbörjats före den 1 juli 2009 ska en kopia på stämplat slutbesiktningsprotokoll skickas in tillsammans med din ansökan om ursprungskontroll. Originalet ska i detta fall tas med till registreringsbesiktningen. Om besiktningen påbörjats efter den 1 juli 2009 ska identitetsbeviset med 17-ställigt chassinummer i original bifogas din ansökan om ursprungskontroll"

Det beror på när man gjort första SFRO-besiktningen.

Gustaf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur gammalt kan ett SFRO1 protokoll vara som man bifogar till ursprungsontrollen? Fick för mig att min besiktningsman sa något om ett år? Man har väl 5 år på sig till SFRO 2 an?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Både byggbesiktning och ID-bevis är giltiga i 5 år. Du ska inte behöva skicka in byggbesiktningsprotokoll, ID-beviset ersätter det.

Gustaf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okej, mitt bygge har vilat en tid, men räknar med att vara färdig i maj. Och så såg jag när jag läste på ID beviset att det är giltigt i 5 år..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har svårt med den här delen (också).

Bygget sfro 1 besiktigades 17 juni 2009 alltså före den första juli mycket pga att man då fick välja chassienummer själv.

Måste man då fylla på med nollor tills man uppnått 17 tecken..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...