Jump to content

Marlboro-mannen

Inaktiva
  • Content Count

    24
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Marlboro-mannen

  • Rank
    Member

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    K. Jakobsson
  • Ort
    skövde
  • Locost-status
    Locost-intresserad

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Marlboro-mannen

    Bryta färg...

    Ok, har tänkt mig o lacka om plasten inom ett par månader(har spackling/slipning först), men hur bär man sig åt som amatör om man ska ge sig på att bryta färg?, det kommer bli 2k polyurethan från biltema, ska väl funka med det på plast/glasfiber, har tänkt mig Kawa grön (RAL classic 6018), har fått tag i en neongrön brytfärg som ska funka till "opaqua" polyurethan färger biltemafärgen är vit, men hur blir resultatet? Ljusgrön glass? Har noll koll på sånt här... I värsta fall så kan man ju vinylwrappa om det skiter sig, måste ju ändå på med en lack, Om nån har någon info för lack amatörer så är det välkommet
  2. Marlboro-mannen

    Glasfiberkaross Handlare?

    tackar! k.
  3. Marlboro-mannen

    Noskon

    Av bredare typen(typ Dala 7), se bilder, bredd: 700mm, längd: 600mm, höjd(bakkant): 500mm, mer detaljerade mått går att ta fram vid intresse, den verkar vara ny/oanvänd(följde med vid köp av 7:a) men passar tyvärr inte bilen den följde med, se bild har kollat på Dala 7's hemsida och det ser inte ut som det är av det "fabrikatet" iaf inte jämfört med måtten som de har nu, någon som vet vilken leverantör denna kon kommer ifrån? säljes alternativt bytes mot noskon som passar till bokchassit Mvh k.
  4. Marlboro-mannen

    Glasfiberkaross Handlare?

    Finns det någon svensk handlare som säljer karossdelar(glasfiber grejerna) som passar till bok chassit(eller nån i UK)? Har googlat lite men hittar inte riktigt rätt noskon(den del som jag speciellt är intresserad av) Mvh K.
  5. Marlboro-mannen

    Volvo 1031 bakaxel, mer trubbel...

    ja helt klart vill man få det rätt, blir ju ganska dyrt samt inget kul om man inte kan köra lite mellan allt mekande, om jag förstår det rätt så har min bil ingen klämhylsa(iaf kunde inte jag se någon), antar att den sitter innanför medbringaren inne i "huset" om man har en, iaf satt det ingen där när jag demontera, enbart "oljeplåten" som ska förhindra olja att pressas ut i packboxen, knepiga är ju att volvo's eget material inte nämner nåt om hylsa vid återmontering iaf inte i den verkstadsmanual(för 240/260)som jag hittade, se bifogade bilder såå.. om man då ska kolla rätt förspänning så blir det av med drivaxlar och mäta med typ "fiskevågs metod" som jag förstått ska funka för hobbymekar, eller köra på angivet moment enligt manual och hoppas på det bästa(?) jag ska inte köra mycket mer i år så får väl försöka ta kolla upp vad vridmomentet/förspänning verkligen är till vintern mvh k.
  6. Ok, jag har just nu ett "sportfilter" före Luftmassemätaren, det är väl inte så bra det eller? med tanke på att de är inoljade och att de släpper ifrån sig lite olja in i LMM?? eller spelar det ingen roll? jag har läst att det inte är så lyckat, ser coolt ut men inte hälsosamt för ex LMM(?) jag har läst diverse om "cold air intake" mm också, enl vad jag läste nånstans så gör varje 10grader/cels i sänkning av insugs lufttemperatur ca 3% i effekt, så det vore ju bra å få in kall luft i insuget, som jag har det nu så sitter filtret uppe på en "het plats" precis intill "scuttle väggen"/torpedväggen där luften inte har nån chans att ventilera/cirkulera, lägger man handen på huven efter en åktur så är väl aluplåten kanske 50 grader cels, lufttemp bör ju vara nånstans i närheten av det har funderat på att ta en originalbox/filter(för att slippa ifrån sportfilter joxet) från en standardbil samt anpassa på nåt sätt(typ vart får den plats) och att få matning till den via nåt "cold air intake" slangpaket, problemet är ju vart man ska placera själva luftintaget utan att det ser helt stört ut, samt även problemet med att få plats med själva slangdragning till luftfilter boxen, nån som har gjort en sånt här kall luft intag med framgång? k.
  7. Marlboro-mannen

    Autometer Kmh kalibrering

    Ok, allt som kan j-vlas gör det...denna gång vill inte kalibrering av hastighetsgivare/mätare gå i lås, iaf det är en autometer km/h mätare ( 3 -3/8" ultralite) med dito givare, har följt .pdf från autometer, kört 2 miles (3.2km) men på något märkligt sätt vill den inte visa rätt hastighet, den verkar visa halva farten dvs i princip mp/h, har provat köra kortare sträcka, 1.6 km men resultatet är precis det samma, nån som har nån idé vad detta kan bero på? Den räknar pulser samt beter sig enligt instruktionerna i .pdf från autometer men resultatet blir skit...
  8. Marlboro-mannen

    C20xe tomgång kontroll ventil

    Ok, bilen går men den har lite trubbel vid tomgång, dålig respons samt ojämn gång vid låga varv, går som spjutet för övrigt, jag bytte kyl vatten givare men ingen skillnad där, googla lite och det verkar som många har trubbel med Idle control valve (ICV) och att den är den sannolika orsaken till problem vid låga varv, rengöring förespråkar de flesta, samt modda den så den alltid står lite öppen? Nån som gjort detta? Den sitter väl original rätt j-lgt till under insuget?
  9. Marlboro-mannen

    C20xe kylning

    Ok, bra att veta att den motorn ska klara sig med mindre kyl, det måste vara kvar oljeklegg i kylkanalerna, har kört med maskindisk tabletter idag igen, samt satt dit en 14' fläkt, den gick upp till kok igen ändå, sköljd den ett par ggr o senaste svängen så höll fläkten tempen stången på ca 95 grader, har satt den styrt att starta på 92 grader, sååå det blir soda och skölja kylen separat, nu ska skiten ur! Edit: två omgångar med kaustik soda samt lite sköljande med oxy clean samt Yes verkar ha gjort susen, fläkten startar vid ca 90 grader, och temp verkar inte gå högre än ca 195 f, ca 90 celsius, så allt väl ser det ut som Vad jag kan se på engelska forum är att många kör med termostat som öppnar runt 85 cels, jag rensa mitt termostathus(det verka inte öppna förrän strax innan kok), dvs öppet konstant, funkar ju vid dagens temp men bör kanske ha i ett före kallare väder, nån som säljer dessa kallare termostater i Sverige?
  10. Marlboro-mannen

    C20xe kylning

    Ja då man trodde det nästa var klart så...Bilen jag köpt har en c20xe med porös topp, dvs den trycker ut olja i kylkanalerna, detta har tydligen inte åtgärdats av tidigare ägare, jag fixa det igår med alu rör osv(enl de engelska locost åkarnas tips och trick), har kört diskmaskin tvättmedel i den ett par svängar idag för att få ut de sista olje resterna, men den verkar inte kyla tillräckligt för dagens temp 26 grader(har svårt att tro att den som byggde bilen en gång i tiden inte dimensionera kylen rätt, men jag kan ha fel), måste vara gammalt olja som satt sig i redigt kylkanalerna, hur rensa? Kaustik soda? Bensin eller vad? Ska in på bes på fredag 1a juni Edit: så här ser kylaren ut, hittar inte något i bygghandboken om den, nån som kan se vad det är för kyl? Ca 41x43x4 cm för själva paketet, ska se om en 12 eller 14 tum fläkt fixar det,
  11. Marlboro-mannen

    Volvo 1031 bakaxel, mer trubbel...

    Ok, där ser man, lär sig något nytt varje dag, jag följde iaf en manual för 240's 1031 diff och deras manual hänvisa till ett moment på 200-250Nm för m20 mutter, jag drog med 210Nm, så någorlunda rätt kanske det blev
  12. Marlboro-mannen

    Volvo 1031 bakaxel, mer trubbel...

    Jo, det har numera löst sig, ny packbox sitter i samt en ny medbringare finns då den gamla var skit med porer i yta mot pbox, väntar på en distans bricka bara Jo det ska monteras ny hylsa enl bla Sellholms, men pratade med en lokal rally åkare som mena att det var ok att dra ihop det med 250Nm, Volvos egen manual säger egentligen inget om ny kläm hylsa vid montering ny packbox utan anger moment enbart, iaf kan jag inte se något sånt i min manual Helt klart jävligt allt sammans inkl pbox som satt som berget den med....
  13. Marlboro-mannen

    Snabblås noskon?

    Ahh, perfekt, tack John Mvh K.
  14. Marlboro-mannen

    Snabblås noskon?

    Ok, har snabb fästen för noskon enligt bild, som synes är de inte bra alls...behövs nya, vem säljer sånt? Vad kallas de för på engelska/svenska ?
  15. Marlboro-mannen

    Volvo 1031 bakaxel, mer trubbel...

    F-n vilken misär får inte av medbringaren, sitter som f-n, krökt en avdragare hitintills, ska man värma på för å få loss det? Nån som lyckats med att demontera medbringare utan gas och volvo avdragaren 2261? Edit: Nån i närheten av Skaraborg som har Volvo avdragare 2261 att hyra ut? Har nu kapitulerat, köpte en 3 armad avdragare som inte fick plats i tunneln, fick fatt i en 2 armad avdragare o drog den stenhårt, värmde med värmepistol 1/2h, ville inte ge sig, hämta en liten gasolbrännare o värmde 1/2h till sket sig det med, knacka lite på medbringare osv men f-n skapet vill inte vakna... Mvh K
×