Jump to content

Mats Carlsson

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content Count

    11
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Mats Carlsson last won the day on September 28 2018

Mats Carlsson had the most liked content!

Community Reputation

6 Neutral

About Mats Carlsson

  • Rank
    Member

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Mats Carlsson
  • Ort
    Oxelösund
  • Locost-status
    Har köpt färdig locost

Recent Profile Visitors

209 profile views
  1. Min låda är en H1 och jag började med 3,54 i utväxling men åker idag med 4,10 eftersom jag ville ha bättre acceleration. Men vilket utväxling man väljer beror förstås på hur man vill använda bilen, är det landsväg och behagligt lågt varv på femman som gäller så är 3,14 att föredra med konsekvensen sämre acceleration.
  2. Hej Mats, ja en namne med Volvofemma var ett sammanträffande! Tyvärr kan jag inte ta åt mig äran att ha byggt bilen från början utan det är Per Ståhl här på forumet som byggt den och jag har bara modifierat och vidareutvecklat den. Grundkomponenterna är en GLT motor från 92 med M90 växellåda och 1031 bakaxel. Bromsar fram är Volvo 740 och bromsar bak är Volvo s40. Bilen fungerar bra men tillhör inte dom lättaste förstås. Jag är nöjd med hur bilen fungerar men om jag skulle bygga en ny bil så skulle Volvo femman fortfarande vara ett bra alternativ men jag vet inte om jag skulle ha sug eller turbomaskin , är ambivalent där. M90 lådan jag har fungerar bra men vid ett nybygge skulle jag överväga en 6 växlad BMW för att få fler växlar. (bankörning+ landsväg) Bakvagn skulle det bli ett val mellan 1031 och Scorpio klump.
  3. Hej, jag är inte så frekvent med att lägga upp info om min bil men tänkte berätta för er vilka smärre modifieringar jag gjort i vinter. Bilen används både för vardagsutflykter och ban körning fast då med andra r-däcks skodda hjul. De förbättringspunkter jag upptäckte under förra säsongen var huvudsakligen kopplad till bankörningen. Största problemet var understyrning vid gaspådrag som beror på att min rampdiff låser hårt när jag gasar. Redan under förra säsongen justerade jag cambervinkel vilket gjorde situationen bättre men inte tillräckligt bra så nu har jag gjort följande: -Flyttat batteriet från en placering längst bak till en placering bakom kylaren -Bytt kamaxlar som skall ge ytterligare 10-15hk -Köpt nya r-däck till framhjulen, 225mm breda istället för 205mm. Förhoppningsvis får jag lite bättre balans och kan styra lite mer med gasen. Övriga modifieringar under vintern: -Ytterligare ett motorfäste lite högre upp så att motorn är mer fixerad i kurvorna -Oljetråg från nyare V70 med värmeväxlare så att jag kan hålla oljetempen på rimlig nivå -Ny ljudämpare som jag hoppas skall bryta ljudvågorna så att jag slipper resonansvarvtal (runt 2500 varv/m) då bullret för förare och passagerare blir för högt. Hade tidigare absorbtions dämpare med fritt blås.
  4. Stänklappar fram minskar stenskotten på bakskärmarna eftersom de bryter linjen från framdäckets kontaktpunkt med marken och bakskärmarna men tyvärr så studsar många stenar och hamnar ändå på bakskärmarna.
  5. Även jag har nu T112BF. Är lite imponerad av snabbheten i processen, registreringbesiktade tisdag morgon och det nya regisreringsbeviset låg i brevlådan idag.
  6. Det var Linköpings motorsällskap som arrangerade en så kallad prova på dag där både gatregistrerade och vagnboks bilar kunde köra.
  7. Det är Sviestad banan i Linköping.
  8. Välpreparerad bil och klistriga r- däck monterade och därtill två taggade förare. ( jag och sonen Albin) Vem skulle ha bäst varvtid? Förmiddagspassen resulterade i att bådas bästa tid var inom samma sekund. Smärre misstag gjorder förstås varav man kan se ett som jag gör efter längsta raksträckan då jag inte klarar att svänga utan kör rakt fram. Man kan höra Albin skratta i bakgrunden. På eftermiddagen ökade tempot och Albin förbättrade sin bästa tid med 2 sekunder men tyvärr lyckades han i samma veva skapa en rejäl bromsplatta på höger fram så bilen blev okörbar. Smart sätt att säkra att man får snabbaste tiden 😉 video-1531411797.mp4 IMG_1355.MOV
  9. Begagnade röda fjädrar. 300kr plus frakt för båda
  10. Hej, Bifogar lite bilder på min bil som jag köpte i höstas och från början är byggd av Pär Stål. Bilen är i huvudsak som Pär en gång byggde den men jag har bla renoverat hjulupphängningslagringarna och bytt utväxling i bakaxeln från 3.54 till 4.10 samt satt dit en differential broms. Några fler rör på bågen har det också blivit samt en framruta, sedan är det mest mindre justeringar för att få den att ge full effekt samt bättre komfort. Mats
×
×
  • Create New...